huomio sakun ja belgin omistajat!!!!!!!

kiinostunut ;)))))))

paljonko belgi ja saku tarvitsevat päivisin liikuntaa?? kysyn nyt henkiläkohtaisesti kuinka paljon sinä lenkeilytät belgiä' tai sakuasi . olisiko 1.30-2.30 joka päivä riittävästi?
ja sitten kun puhutaan että ne tarvitsevat jotain aivotyötä esim.agilityä niin eihän sitä voi harrastaa joka päivä tai edes joka toista, niin mitä sakulle/belgille voisi antaa tekemistä kun koira jää yksin kotiin? jonkinmoinen purulelu?? eikös?
ja silloin kun harrastetaan agilityä niin kuinka usein sitä pitäisi harrastaa että koira olisi tyytyväinen??? JA kuinka paljon itse harrastat koirasi kanssa pitääksesi koirasi OK;na??Ja riittäisikö sakulle/belgille agility, talvisin "pulkkailu" ja kesäisin aina ,kun mahdollista uinti ja muuten vain ympäri vuoden käyminen koirapuistossa.??????????olen kuitenkin sen verran kiinostunut agilitystä että kyllä radalla tulisi juostua ;). tosin ei kilpailuissa.
hieman ärsyttäää kun sanotaan että saku ja belgin kanssa pitäisi harrrastaa aivotyötä mutta ei ikinä kuinka paljon esim. (päivässä),monesti???eikös vain ole kumma juttu :D

KIIITOS etukäteen vastauksista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

4

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lenkkikalle

      Minimi on pari kertaa puolen tunnin lenkitys päivässä. Itse vien pari kertaa päivässä puolentunnin lenkille ja sitten teemme vielä yhden parituntisen. Iso lenkki sisältää koulutustakin, tokoa, esineiden etsimistä, joskus jäljestämistä yms. Ja sitten varsinaiset treenit vielä erikseen, kerran/pari viikossa. Koiran terveyden ja henkisen hyvinvoinnin kannalta monipuolinen liikunta ja leikki ovat välttämättömiä. Metsälenkit parhaita. Hieman väsynyt ja tyytyväinen koira ei syö sohvia eikä sen tarvitse purkaa paineita ihmisiin tai toisiin koiriin.

      • rtg

        siis lenkkeilytät koiraasi suunnilleen 3 tuntia päivässä?
        täytyisikö nyt minun vaihtaa rotua sillä 2.30 min on maksimi mitä pystyn koiraa lenkkeilyttämään (tietysti sillon kun on vapaata lenkkeilyttäisin sen 3 tuntia.))

        onko minun suositeltavaa vaihtaa rotua??


      • ghjkltyui
        rtg kirjoitti:

        siis lenkkeilytät koiraasi suunnilleen 3 tuntia päivässä?
        täytyisikö nyt minun vaihtaa rotua sillä 2.30 min on maksimi mitä pystyn koiraa lenkkeilyttämään (tietysti sillon kun on vapaata lenkkeilyttäisin sen 3 tuntia.))

        onko minun suositeltavaa vaihtaa rotua??

        Mutta 23 minuuttia jo riittävä. Varttikin jo piisaa (riippunee koirasta), mutta se lenkkihän ei ole varsinaista liikuntaa, vaan koiran mahdollisuus tutkia ympäristöä. Todellinen liikunta hoidetaankin sitten aivan erikseen :-)

        Jos meinaat lenkin kestävän vain 2.3 minuutia, niin suosittelen rotuvalinnaksesi kiinanpalatsikoiraa :-)


    • belgin emäntä

      Itselläni on belgi, joten siitä näkökulmasta vastailen, vaikkakin pitkälti aika yleisellä tasolla.

      Oletko miten paljon päässyt tutustumaan belgeihin ja/tai sakemanneihin omistajineen ihan elävässä elämässä? Sitä kautta saanet parhaan käsityksen siitä, millaisia nämä koirat ovat ja samalla voit jutella rodusta koirien omistajien kanssa. Tätä et tosin kysynyt, mutta ihan varmuuden vuoksi ajattelin painottaa asiaa koska ehdottomasti kannattaa pyrkiä tutustumaan kiinnostaviin rotuihin niin. Et kirjoitellut miksi juuri nämä kaksi rotua ovat ne sinua eniten kiinnostavat. Aloituksesi perusteella kuitenkin olisi useitakin rotuja, joista varmasti saisit mukavan harrastuskaverin. On mahdoton sanoa mikä rotu tuntemattomalle ihmiselle sopii ja mikä ei. Toki kuitenkin olet tietoinen siitä, ettei belgi (tai sakemanni) ole ihan jokaiselle ihmiselle sopiva koira eikä se välttämättä liity millään tavalla edes siihen, saako koira tarpeeksi liikuntaa vai ei. Lisäksi nämä sinua kiinnostavat rodut ovat sen verran eri tyyppisiä, että kannattaa miettiä sitäkin mikä näissä vaihtoehdoissa viehättää ja miksi.

      Tuo koiran päivittäinen lenkkeilyttäminen on vähän vaikea kysymys vastata, koska liikuntaakin on niin monenlaista. Silloin kun itse käyn koiran kanssa vaikkapa pyörälenkillä, lenkki ei kestä 2-3 tuntia.. Eroa on siinäkin käydäänkö parin tunnin remmilenkki vai rallataanko se sama aika vapaana metsässä. Itse yritän tarjota koirille monipuolista liikuntaa monipuolisissa maastoissa eikä se varsinainen lenkkeilyaika ole mikään minuutilleen säädetty juttu. Joskus voidaan vaellella metsässä useampi tunti, joskus pyöräillään eri nopeuksilla ja joskus otetaan sitten iisimmin. Aamulla ja ennen nukkumaan menoa käydään yleensä n. puolen tunnin lenkit, päivän "päälenkki" tehdään ehtoopäivästä ja niiden lisäksi pissatuksia tarpeen mukaan. Päälenkki voi kestää mitä tahansa, mutta joskus tehdään pari lyhyempää lenkkiä yhden pitkän lisäksi. Jos yleistää pitää, niin tuo arkipäivän päälenkki kestää useimmiten 1,5 - 2,5 tuntia, mutta se voi olla pidempi tai hieman lyhyempi. Riippuen siitä, millaisesta lenkistä ihan käytännössä puhutaan ja siitä, mitä muuta on ohjelmassa (treenit, esim).

      Aivotyöskentely on kanssa sellainen asia, jota on hyvin vaikea määritellä. Minä en pidä koiran aktivoimisena/aivotyöskentelynä puruluita tai kongien kanssa puuhastelua vaan nimen omaan sellaista ihmisen kanssa tehtävää toimintaa - noin pääsääntöisesti. Se voi olla tottista, leikkimistä, esineruutua, jäljestämistä tai muuta vastaavaa mutta minä henkilökohtaisesti näen asian niinkin, että koira saa uusia kokemuksia sekä tutustua uusiin paikkoihin mahdollisuuksien mukaan jne. Koirakohtaista on, miten paljon koira tarvitsee tekemistä mutta siihen pitää varautua, että belgi on aktiivinen työmyyrä joka nauttii tekemisestä ja jos belgin tahtoo, se pitää tiedostaa ja pitää olla valmis siihen, että tekemistä koiralleen tarjoaa. Yleisesti ottaenkin olen sitä mieltä, että mikäli tahtoo palveluskoiran, pitäisi lähtökohtaisesti olla valmistautunut tarjoamaan koiralle monipuolisesti toimintaa. Mutta kuten sanottu, treenimääriä ei oikein voi määritellä tietyin määrein; se on kuitenkin koirakohtaistakin. Itse pyrin tarjoamaan koiralle tavalla tai toisella lenkkeilyn lisäksi päivittäin jotakin muutakin puuhaa, mutta ei koiran pää ns. välipäivistä sekoa. Toisaalta itse olen niitä ihmisiä, jotka pitävät tottiksen treenaamisesta eikä se ole koskaan ollut itselle mitään "pakollista" toimintaa koiran kanssa vaan sellaista mukavaa toimintaa, mikä on molemmille mukavaa.
      Tottisliikkeitä tai niiden osia treenaillaan usein myös lenkillä kulkiessa, ei pelkästään treeneissä.

      Agilityä en itse harrasta, joten siltä osin en osaa vastata kysymykseesi mitenkään. Nuori, kasvava koira nyt kuitenkin tarvitsee jotakin muuta puuhaa ennen kuin on fyysisesti valmis (tai edes otetaan vastaan) agilitytreeneihin. Samaten pulkkailu, mikäli sillä vetoharrastusta tarkoitetaan, ei ole "keskeneräisen" koiran harrastus vielä.

      Kyllä, belgin (ja saksanpaimenkoiran) kanssa tulee ulkoilla ja harrastaa. Paljonko? Siihen ei yksiselitteistä vastausta valitettavasti ole antaa. Ja vaikka esim. belgi saisi riittävästi liikuntaa, se ei välttämättä ominaisuuksiltaan siltikään ole ihan jokaiselle sopiva koira.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe