Good-by K-kauppa

Leiko-Saari

Käväisin kävelylenkin yhteydessä pienessä vuosaarelaisessa K-kaupassa, jossa tulee aina silloin tällöin käytyä lähinnä puuttuvia tarpeita hakemassa. Kauppa on varsin tyyris, joten en tee siellä yleensä sen suurempia ostoksia. kassalle oli tullut uusi laite, johon asiakas asetti itse maksukortin ja plussakortin. Kassalla ollut rouva neuvoi ihan asiallisesti, mihin kumpikin kortti tulee ja miten päin.

Totesin kuitenkin aivan asiallisesti itsekin, että laite rikkoo kaikkia käytettävyyden lakeja, koska se ei opasta käyttäjää millään kuvalla siinä, miten päin kortti laitetaan (neljä vaihtoehtoa). Lisäksi plussakortti luetaan eri tavalla ja eri kohdassa laitetta kuin maksukortti, laitteen sivuun piilotettussa urassa, jota ei edes huomaa laitteesta ilman erillistä neuvontaa.

Kassana toiminut rouva muljautteli silmiään ja alkoi katsella muita asiakkaita, joista kukaan ei kuitenkaan reagoinut tilanteeseen mitenkään. Sanoin vielä, että sinänsä hyvä, että noita laitteita on, mutta niiden pitäisi olla vähän paremmin suunniteltuja. Sanoin, että kannattaisi antaa kauppiaalle palautetta. Rouva oli hiljaa. Hetken kuluttua hän sanoi, että "Ei kai niitä täydellisiä laitteita olekaan." Yritti hymyillä ivallisesti. Vastasin, ettei kukaan täydellisisitä laitteista ole puhunutkaan, mutta tuo on selvästi huono ja puutteellinen.

Otti ilmeisesti niin paljon itseensä, ettei toivottanut edes heippaa, mutta kohteliaasti toivotin sitä vuorostani hänelle.

En tiedä, oliko hän itse kauppias / osakas vai mikä, mutta päätin, etten enää tuohon kauppaan mene nöyryytettäväksi. Jos annan asiallista palautetta asiallisesti, niin mikä syy on kokeneen (keski-ikäisen) kanssan ottaa siitä nokkiinsa hja alkaa muljauttelemaan silmiään ja vastailemaan ivallisesti. Sitä paitsi laite ON huono käytettävyydeltään.

Ei ole todellakaan asiakaspalvelu ainakaan iästä kiinni. K-kaupassakaan.

17

1951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirumaksu

      uusi sirumaksupääte on markkinoiden edistyksellisin laite. se on nopea ja helppokäyttöinen, edustaen uutta teknologiaa. laitteen valinnan perusteina oli erityisesti helppokäyttöisyys. (kerrottiin meille koulutuksessa) kyllähän laite on hieman monimutkainen, kun ei ole tottunut käyttämään kortinlukulaitteita.

      kassaohjeissa kerrotaan, että asiakkaiden palautetta täytyy aina arvostaa. palautteeseen pyritään löytämään aina vastaus tai ratkaisu ja kiittäminen palautteesta on ehdottoman tärkeää k-ryhmässä.

      ilmeisti kassa toimi "ihan" ohjeiden mukaan...

      olen itse k-kaupan myyjä ja kassalla töissä. olen käynyt nämä koulutukset...

      • dgdfgdfgdfg

        Olen käyttänyt lukemattomia erilaisia lukulaitteita sekä opiskellut käytettävyyttä. Enkä ole mikään tumpelo käytännön asioissa. laite ei todellakaan ole helppokäyttöinen. Miksi kaksi erillistä paikkaa kortille? Miksi toinen on piilotettu melkein huomaamattomaksi? Entä miksi korttien syöttöpaikoissa ei ole kuvaa, miten päin kortti tulee? Sitä ei kassalla asioidessa halua olla neuvottavana turhan tähden. Kassa ei todellakaan toiminut oikein muussa kuin opastuksessa, käytös syvältä. Ymmärrän, ettei korppi korpin silmää noki. En todellakaan ole helposti valittavaa tyyppiä. Totta kai käyttäjäkoulutuksessa firman (rahastaja) tai kaupan (osataja) edustaja huutvat kuorossa laitteen etuja. Ei ole hyvä.


      • wertsukka
        dgdfgdfgdfg kirjoitti:

        Olen käyttänyt lukemattomia erilaisia lukulaitteita sekä opiskellut käytettävyyttä. Enkä ole mikään tumpelo käytännön asioissa. laite ei todellakaan ole helppokäyttöinen. Miksi kaksi erillistä paikkaa kortille? Miksi toinen on piilotettu melkein huomaamattomaksi? Entä miksi korttien syöttöpaikoissa ei ole kuvaa, miten päin kortti tulee? Sitä ei kassalla asioidessa halua olla neuvottavana turhan tähden. Kassa ei todellakaan toiminut oikein muussa kuin opastuksessa, käytös syvältä. Ymmärrän, ettei korppi korpin silmää noki. En todellakaan ole helposti valittavaa tyyppiä. Totta kai käyttäjäkoulutuksessa firman (rahastaja) tai kaupan (osataja) edustaja huutvat kuorossa laitteen etuja. Ei ole hyvä.

        Olen itse ollut kahdessa kaupassa töissä kun on otettu käyttöön kyseinen sirukortinlukija tosin S-ryhmän kaupassa.

        Ihan näin kassan kantilta niin ne ekat pari viikkoa on todellista helvettiä ku joka ikinen asiakas tulee ja tunkee kortin väärin päin siihen lukijaan ja sanoo että "ai teille ont ullu tällanen". Ja se on oikeesti vituttavaa ku koko aika saa romplata sen kanssa VAIKKA ihan lukijan vieressä on ohjeet joita kukaan ei kuitenkaan osaa lukea.
        MUTTA silti yritän neuvoa mahdollisimman asiallisesti miten sitä käytetään koska en voi olettaa että jokainen osaisi käyttää sitä automaattisesti varsinkaan jos ei ole koskaan käyttänyt joten tämä kyseinen myyjä on kyllä käyttäytynyt aika törkeästi.

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä että noi uudet lukijat on epäkäytännöllisiä ja huonoja ja hitaita mut siitä on turha syyttää kuitenkaan sitä kassaa koska se ei oo sitä päättäny vaan sen on päättäny EU että jokaiseen kauppaan tulee sirukortinlukijat.

        Itteäni ne vituttaa aivan helvetisti koska se hidastaa kassatoimintaa tosi paljon ja ne on muutenki kömpelöitä laitteita eikä koskaan toimi


      • rtyryrtyrt
        wertsukka kirjoitti:

        Olen itse ollut kahdessa kaupassa töissä kun on otettu käyttöön kyseinen sirukortinlukija tosin S-ryhmän kaupassa.

        Ihan näin kassan kantilta niin ne ekat pari viikkoa on todellista helvettiä ku joka ikinen asiakas tulee ja tunkee kortin väärin päin siihen lukijaan ja sanoo että "ai teille ont ullu tällanen". Ja se on oikeesti vituttavaa ku koko aika saa romplata sen kanssa VAIKKA ihan lukijan vieressä on ohjeet joita kukaan ei kuitenkaan osaa lukea.
        MUTTA silti yritän neuvoa mahdollisimman asiallisesti miten sitä käytetään koska en voi olettaa että jokainen osaisi käyttää sitä automaattisesti varsinkaan jos ei ole koskaan käyttänyt joten tämä kyseinen myyjä on kyllä käyttäytynyt aika törkeästi.

        Olen aloittajan kanssa samaa mieltä että noi uudet lukijat on epäkäytännöllisiä ja huonoja ja hitaita mut siitä on turha syyttää kuitenkaan sitä kassaa koska se ei oo sitä päättäny vaan sen on päättäny EU että jokaiseen kauppaan tulee sirukortinlukijat.

        Itteäni ne vituttaa aivan helvetisti koska se hidastaa kassatoimintaa tosi paljon ja ne on muutenki kömpelöitä laitteita eikä koskaan toimi

        Tältä neuvonnalta ja vitutukselta vältyttäisiin halvalla ja helpolla keinolla: laitetaan se kuva siihen laitteeseen (miten päin ja mihin kortti tulee). Miksi se on jätetty pois se kuva ylipäätään, melkein missä tahansa lukijassa sellainen on. EN avauksessa syyttänytkään kassaa lukulaitteen olemassa olosta, päin vastoin minähän kehotin antamaan palautetta kauppiaalle. Ja kuten toesin, kassa neuvoi hyvin, mutta otti herneen nenäänsä palautteesta, jolloin alkoi muljauttelu.


      • :))))
        dgdfgdfgdfg kirjoitti:

        Olen käyttänyt lukemattomia erilaisia lukulaitteita sekä opiskellut käytettävyyttä. Enkä ole mikään tumpelo käytännön asioissa. laite ei todellakaan ole helppokäyttöinen. Miksi kaksi erillistä paikkaa kortille? Miksi toinen on piilotettu melkein huomaamattomaksi? Entä miksi korttien syöttöpaikoissa ei ole kuvaa, miten päin kortti tulee? Sitä ei kassalla asioidessa halua olla neuvottavana turhan tähden. Kassa ei todellakaan toiminut oikein muussa kuin opastuksessa, käytös syvältä. Ymmärrän, ettei korppi korpin silmää noki. En todellakaan ole helposti valittavaa tyyppiä. Totta kai käyttäjäkoulutuksessa firman (rahastaja) tai kaupan (osataja) edustaja huutvat kuorossa laitteen etuja. Ei ole hyvä.

        Siksi kaksi eri lukijaa, sillä toinen lukee sirua ja toinen magneettijuovaa. On siinä myös kolmas lukija; kontaktiton lukija (kuten kaikki matkakortit...). Kesko on tehnyt viisaan valinnan, kun koneissa on tuo kontaktiton lukija! Ei tartte tehä lisähankintoja; muiden täytyy...


    • kassapoika

      Ymmärrän vittuuntunutta kassatyöntekijää täysin. Mikään ei kasvata kyrpää niin helposti otsaan kuin asiakas joka tunkee kortin väärin lukijaan samalla sepittäen kuinka vaikea maksuvehje on (kortti laitetaan AINA kuvapuoli itseenpäin ja siru menee "koneen sisälle", joten oikeita asetustapoja on tasan yksi).

      • kaarlopekka

        Ehkä sinun tuntemissasi paikoissa tai työpaikallasi, mutta on myös muita virityksiä.


      • Kortinlukija
        kaarlopekka kirjoitti:

        Ehkä sinun tuntemissasi paikoissa tai työpaikallasi, mutta on myös muita virityksiä.

        Ei pidä paikkaansa opastuksesi että AINA kuvapuoli itseenpäin.


    • K-tonttu

      Kaikille pieni opastus näihin K-Kauppojen sirumaksupäätteisiin:

      1. Plussakortin voi lukea ennen maksamista (silloin kun kassa vielä skannailee tuotteita)
      -Lukija on koneen oikeassa reunassa, sininen valo urassa näyttää sen. Vedä kortti magneettijuova alaspäin ja koneeseen päin, eli siis vasemmalle. (Magneettijuova on se musta/ruskea raita kortin takana). Kortti tulee vetää nopeasti, jotta se voidaan lukea.

      2. Sitten voit asettaa maksukortin (sirukortin) lukijaan (näytön yläpuolella, siru itseäsi päin), joka on indikoitu taas sinisellä. Laite herjaa aluksi ei plussakortti, ja maksutapahtuma alkaa vasta kun kaikki tuotteet on skannattu ja myyjä painanut omaa nappiansa.

      3. Jos maksat kortilla, johon on yhdistetty plussa, pisteet ja tarjoukset rekisteröityvät automaattisesti maksaessasi (kortin voi laittaa jo aluksi laitteeseen, laite ottaa eka plussat, ja kortin voi pitää siellä kokoajan aina kunnes kaikki tuotteet on skannattu, jonka jälkeen mahd. maksutavan valinta ja pin)

      4. Jos maksat käteisellä, ja sinun plussakorttisi on sirukortissa, niin käytä se lukijassa tuotteiden skannaamisen aikana. Kun näyttöön tulee teksti "plussa tunnistettu", voit ottaa kortin pois.

      Yhdyn samaan, että ohjeet kortin laittoon ovat puutteelliset, ts. niitä ei ole. Mutta kun muutaman kerran sitä käyttää niin kyllä se siittä. Muistakaa vaan että se magneettijuova koneeseen päin!

      Mukavaa joulunodotusta! :)

      • kookauppa

        Oikein hyvät ohjeet! Kiitos! :)


    • kassavakkarituuraaja

      Ei se ole niin vaikeaa. Itse "ummikkona turistina" onnistuin käyttään sitä ulkomailla enne kuin se tuli tänne Suomeen. Enkä valittanut aspalle.

      Itse neuvon asiakkaita. Kyllä, teen keikka eri kaupoissa. Ihan hyvin se menee. Tottakai uudistuksilla on vastustajansa. Esim. olen kuullut monen "vanhan kassan" puhuvan siitä, miten vaikeeta heille oli ean-koodien tuleminen: "eihän ne voi toimii!"

      Uudistuksia tulee, ja mä olen täysin noiden lukulaitteiden puolella. Eipä tarttte kuunnella kun asiakas tekee 3000 euron ostokset ja valittaa että " ei täällä oo koskaan ennenkään kysytty henkkareita ja mä tunnen sen ja sen kauppiaan ja mun siskon kaiman käly on se ja se"- selityksiä kun sirukortillla se on niin ykinkertaista uusien lukijoiden ansiosta.

      • iloinenkassaneiti

        voi huh, muistan ku meidän liikkeeseen tuli toi uus sirukortinlukija (tosin ilman plussa-ominaisuutta) ja voi luoja sitä valitusten määrää vanhemmilta asiakkailta! :D "onpas tää vaikea laite... pitäis olla paremmin suunniteltu, välitätkö tiedon pomollesi" jnejne, vaikka ihan normilaite oli, tosin oltiin teipattu siihen vielä nuolimerkinnät asiakkaiden uudenaikaisen, RANKAN maksutapahtuman helpottamiseksi..
        Vieläkin jaksaa vanhemmat rouvat ja herrat kitistä. Maailma muuttuu. Varmasti liikkeet ostavat tän hetkisesti hintalaatu-suhteeltaan parhaan laitteen, ja nehän on nykyään laissaki määrätyt nää sirukortinlukijat. :)
        Toi palvelu mitä sait, ei mielestäni miltään erittäin huonolta palvelulta kuulostanu, ois se toki voinu ottaa palautteen vastaan mutta sentään ei mitään tylyä teille sanonut! Ite palvelen aina hyvin, ja jaksan joka päivä toistella samat "juu on nää uudet laitteet kyllä monimutkasia", asiakkaiden hyvän mielen vuoksi. :)


    • kassa"tyttö"

      Joo, ihmettelen vaan noita asiakkaita jotka valittaa että "on niin vaikee". Olen töissä käyttänyt kahta eri mallia, sen lisäksi neljää viittä työpaikkani ulkopuolella. Eikä ole ollut ongelmia.

      Olen sitten ilmeisesti vähintään Mensan tasoinen itse kun tajuan nuo ilman suurempia ongelmia....

    • kassaneiti

      Eiköhän tuokin yhdistelmä-kortinlukija ole pitkien suunnitelmien tulos.
      Miksi laitteessa ei voi olla vain yhtä korttipaikkaa? No, kuten otto-automaateilla, niin myös näissä laitteissa on oma paikkansa sirukortille ja magneettinauha-korteille. Kortinlukijoita on erilaisia, mutta kaikki toimivat samalla tavalla. Käyttäminen on helppoa, kun ymmärtää että sirukortti täytyy asettaa laitteeseen niin että itse kortilla oleva siru menee laitteeseen, oli sirukortinlukija sitten laitteen päällä, edessä yms. Magneettinauhalliset kortit taas luetaan niin että magneettinauha menee laitteen sisään.
      Mutta koska sirullisten korttien väärentäminen on todettu olevan vaikeampaa, uskon että tulevaisuudessa kaikki kortin tulevat olemaan sirullisia.
      Valitettavasti lähikaupan kassalle kortinlukijasta itkeminen ei korjaa asiaa.
      Ja kyllä, voin välittää viestisi kauppiaalle joka luultavasti purkaa turhautumisensa minuun. Palautelaatikoita löytyy nykyään joka kaupasta, jos jokainen kassalle palautetta antava jaksaisi uhrata kauppareisustaan pienen hetken kirjoittamalla asiansa paperille, saattaisi asiointikin kassalla olla hieman sujuvampaa. Selväähän se on että myös muutosta vastustavat asiakkaat jotka sulkevat korvansa kortinlukijan käytön ohjeilta hidastavat kassan toimivuutta, mutta sille ei vain yksinkertaisesti voi mitään.
      Ja ymmärrän myös hyvin ketjun alussa mainitun kassan toimintaa. Kun kuulet joka toiselta asiakkaalta "onpa vaikee, menen kyllä ens kerralla toiseen kauppaan", on ehkä parempi jättää vastaamatta mitä oikeasti ajattelen. Uskon todellakin että antamani ohje "sirukortti laitetaan laitteen päältä,siru alas ja itseennepäin" ei ole vaikeasti ymmärrettävä, mutta suurinosa asiakkaista ei yksinkertaisesti vain kuuntele. Meillä on lisäksi maksupäätteen vieressa kuvallinen ohje sekä sirukortin että plussakortin käytöstä.

    • taxx

      Meidän kauppaamme saapui myös tämä "ihmevekotin". Sirukortit asiakkaat saavat sisälle yleensä oikein (johtuen luultavasti harjoittelusta muissa kaupoissa) mutta se plussakortti! Katson asiakasta silmiin ja sanon hitaasti artikuloiden:( samalla osoittaen sormella kohtaa josta pitäisi vinguttaa) "Laita kortti magneettijuova alaspäin konetta kohti ja vedä RIVAKASTI läpi" Mutta ei, etukorttia tungetaan sirulukijaan, käännetään miten sattuu ja ehkä jopa painetaan siihen rakoon, josta se siis pitäisi vetää.
      Se on mahtava juttu sellaisille ihmisille jotka pystyvät omaksumaan tietoa ja kuuntelemaan, mutta vaikea sellaiselle joka ei suostu ottamaan neuvoa vastaan.

      Kaupassamme on sitä paitsi plakaatit ennen kassaa sekä kirjoitusalustana ohje miten käyttää kortteja kassalla. Mutta kuka niitä nyt pystyy lukemaan! Rutina on paljon helpompaa!

      En voi sanoa että pitäisin erityisemmin sirumaksamisesta, käytän itsekin mieluummin käteistä, tuntuu rehdimmältä niin. Silti tiedän että ei mikään mahti maailmassa, varsinkaan parin ihmisen rutina, saisi kaupparyhmiä luopumaan lukijoista, senverran kallis investointi on.

    • 667788

      Näiden perusteella musta on vaan hyvä juttu ettei S-ryhmään hankittu tuollaista magneettijuovan lukevaa sirukortinlukijaa. On niiden pelkkien sirujenkin kanssa välillä ongelmia, tosin johtuu osin epäselvästä näytöstä. Ei silti, minusta tuo sirukortinlukija on vaan helpottanut kassan työtä. Hurjan paljon vastuuta poistuu omilta niskoilta, kun ei enää kysytä henkkareita. Eikä ne sirukortinlukijat oikeasti ole niin hitaita, ne vaan tuntuu koska niiden kanssa on odotettava hetki, joka aiemmin käytettiin niiden ajokorttien hamuiluun ja allekirjoituksiin.

      Tässä ohje S-ryhmän sirukortinlukijaan:

      1. Jos sinulla on sirullinen s-etukortti, aseta se lukijaan siru alhaalla, itseesi päin. Voit tehdä sen jo silloin kun kassa vetää ostoksia. Näytöllä on vaihtoehdot, joista bonus yleensä 2. Voit asettaa maksukorttisi lukijaan vasta kun näytöllä lukee "Syötä kortti". Liian nopea toiminta sekoittaa lukijan.

      2. Aseta maksukorttisi lukijaan edelleen siru itseesi päin. Tämänkin voi tehdä jo ostosten vedon aikana. Muista antaa siruton s-etukorttisi myyjälle.
      Sirukortinlukija piippaa kerran ja näytölle tulevat maksutapavaihtoehdot jos sinulla niitä kortissasi on. Ykkönen on luotto ja kakkonen pankki. Valittuasi esim. pankki, odota ennen kuin kuulet seuraavan piippauksen ennen kuin laitat Pin-koodin (näytöllä toki välähtää avustavia tekstejä, mutta tämä on erityisesti niitä varten, jotka näppäilevät Pin silloin kun näytöllä lukee "Odota"). Näppäiltyäsi PIN-koodin lukija piippaa vielä kerran sen merkiksi, että kortin voi poistaa lukijasta. Näytöllä saattaa myös tarkkaavainen huomata tekstin "Ota kortti lukijasta".

      Minä käytän ne hetket, jolloin asiakas käyttää sirukortinlukijaa mm. pullokuittien merkkaamiseen ja joskus myös laskemiseen. Saatanpa valmistella rahanvaihtoa yms. Sellaisia juttuja jotka aiemmin piti tehdä asiakkaiden välissä, minkä ajan seuraava asiakas tietenkin joutui odottamaan.

      • taxx

        Kyllä ne vehkeet nopeuttavat toimintaa. Suurin osa ihmisistä kuitenkin on aika hyvin sisäistänyt noiden laitteiden käytön. Mikäs kiire sitäpaitsi siinä kassan takana sitäpaitsi on? Pitää muistaa että se kiire on aina siinä jonopuolella, sen ei pitäisi koskettaa myyjää joka hoitaa työnsä sopivalla tahdilla.

        Itse hoidan nuo "odotteluhetket" myös siten että ruksailen ja kuittailen, lisää niittejä nitojaan ja siistin paikkoja. Tuntuu kivalta kun ei ole viidenkymmenen kappaleen plussasetelipinoa odottamassa mitätöintiä kun hiljainen hetki tulee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe