haastattelu gradua varten - miten?

tyhymä

Tietääkö joku mistä saisi käytännön ohjeita haastattelun toteuttamiseen. Teen haastattelun graduani varten, mutta en tiedä miten se kannattaisi toteuttaa. Tarvitsisin neuvoja niin suullisiin kuin kirjallisiin toteuttamistapoihin...apua! Graduohjaajastani ei ole mitään apua.

5

5780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KPy

Itse käytin mielelläni lomaketta. Tiesin kysymykset, joihin halusin vastauksen, joten tein yhden A4:n kokoisen lomakkeen, johon pystyin avainkysymysten vastaukset rastittamaan ja muille vastauksille oli kirjoitustilaa. Rajoitettu kirjoitustila muuten pakotti kirjaamaan vain oleellisen, joten lomakkeiden käsittelykin oli helpompaa.

Ns vapaamuotoisiin haastatteluihin valmistauduin kysymyslistalla. Haastateltavat yleensä pitävät siitä, että voivat sijoittaa aikatauluunsa, joten kannattaa kysyä vain asioita, joista ei saa materiaaila muuten tai joiden lähteistä ei ole varma. Esimerkiksi 30-45 min hastattelu on helpompi saada kuin aamupäivän tai iltapäivän. Haastattelutilaisuutta helpottaa vielä, jos lähettää kysymykset valmiiksi.

Yksi tapa on sitten nauhoittaa haastattelut. Itse en pitänyt sitä kovin hedelmällisenä, vaikka joskus tuli kokeiltua. Materiaalin käsittely on huomattavasti hitaampaa.

• Piitu

30-45 minuutin haastattelu kuulostaa mielestäni kyllä todella lyhyeltä, mikäli kyseessä on gradun laajuinen tutkimus. Omassa ryhmässäni on ainakin suosituksena, että haastattelujen tulisi olla kestoltaan ainakin 1,5 tuntia jotta asioita ehditään käsittemään riitävän syvällisesti.

• KPy
        Piitu kirjoitti:

30-45 minuutin haastattelu kuulostaa mielestäni kyllä todella lyhyeltä, mikäli kyseessä on gradun laajuinen tutkimus. Omassa ryhmässäni on ainakin suosituksena, että haastattelujen tulisi olla kestoltaan ainakin 1,5 tuntia jotta asioita ehditään käsittemään riitävän syvällisesti.

Aikaan vaikuttaa paljon se, kuinka hyvin pystyy ennakkoon kohdistamaan kysymykset. Itse olen hakenut haastatteluosuuksilla vain sellaista tietoa, mitä joko ei ole saatavissa muualta tai olen käyttänyt haastattelua lähdekritiikin välineenä. Näin olen pystynyt kohdistamaan kysymykset hyvin jo ennakkoon.

Puolen tunnin sovittaminen oikean asiantuntijan aikatauluun on paljon helpompaa kuin puolentoista tunnin. Pitkiin haastatteluihin ei haastateltavaksi välttämättä saa asiantuntijoita vaan "asiantuntijoita". Lähde kritiikissä tulee ottaa sitten huomioon, mikäli on olemassa riski, että voimakkaasti ohjattu haastattelu voi jättää joitakin vapaasti keskustelun rönsyillessä tulevia ajatuksia pimentoon. Jos aiheena on virusuhka niin kumpi on arvokkaampi: teidän oma atk-tukihenkilö vai Hyppösen Mikko?

Jos joutuu hakemaan perustietoa haastattelututkimuksella niin onneksi olkoon, siinä palaa aikaa. Ennen kaikkea purkamisessa.

• tekijä

Minä sain juuri haastattelut valmiiksi. Laadin teemahaastattelurungon, että muistaisin kysyä kaiken oleellisen. Sen lisäksi kysyin tilanteen mukaan lisätietoa haastateltavilta nousseista asioista. Äänitin haastattelut ja nyt olisi edessä litterointi, mikä vie tuhottomasti aikaa. Litteroinnin etu on se että samalla joutuu pakosti tutustumaan aineistoon joten siitä on etua analyysivaiheessa. Minulla haastattelut kestivät 20-40min. Ehkä liian lyhyitä mutta kyllähän sisältö on aikaa tärkeämpi.

Kyllä kirjastosta löytyy opuksia jossa esitellään kaikenlaisia vaihtoehtoja. Kannattaa miettiä tarkasti mikä palvelee sinua eniten.

• Kaisa

Itse käytin ulkopuolista firmaa (taisi olla Suomen kyselytutkimus) kyselyn toteuttajana. Tilanteeni oli sinänsä helppo, että kysymykset olivat kvantitatiivisia. Syvähaastatteluihin olisi mennyt aivan liikaa aikaa, vaikka niiden kautta työstä varmasti olisi paremman saanutkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe