Missä sijaitsevat energiajakeen vastaanottopisteet?

sormo

Meillä on kerättynä jo useampi säkillinen energiajaetta, mutta en ole klöytänyt vastaanottoluukkua, vaikka olen kiertänyt lukuisillä erilliskeräilypisteillä. Voiko energiajakeen jättää ongelmajätepisteisiin akkujen tai tai energiasäästölamppujen seuraan?

2

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hsy_asiantuntija

Hei!

Energiajaetta kerätään pääkaupunkiseudulla siten, että halukkaat taloyhtiöt voivat tilata HSY:n jätehuollon asiakaspalvelusta energiajakeen keräysastian omalle kiinteistölleen. Energiajaetta kerätään ainoastaan kiinteistökohtaisesti sekä HSY:n Sortti-jäteasemilla. Sortti-asemilla energiajakeesta veloiteaan sen käsittelykustannukset kattava hinta. Lisää Sortti-asemista http://www.hsy.fi/jatehuolto/palvelut/vastaanotto/sorttiasemat/Sivut/default.aspx . Lisäksi eräät kauppakeskukset keräävät energiajaetta omissa kierrätyspisteissään (esimerkiksi Iso Omena, Sello, Viikin ja Itäkeskuksen Prismat). Energiajaetta ei kerätä alueellisissa keräyspisteissä, eikä sitä voi jättää ongelmajätekontteihin.

Energiajae on lajiteltua polttokelpoista jätettä, josta valmistetaan kierrätyspolttoainetta. Tätä polttoainetta voidaan käyttää oheispolttoaineena olemassa olevissa teollisuus- ja voimalaitoksissa. Tällaista polttoainetta käyttäviä laitoksia ei pääkaupunkiseudulla ole ainuttakaan. Siksi energiajae kuljetetaan hyödynnettäväksi muualle eteläiseen Suomeen. Usein esim. Lahden seudulle tai Anjalankoskelle. Tämän vuoksi energiajakeen keräys ei pääkaupunkiseudulla ole tämän laajempaa.

Pääkaupunkiseudulla syntyvän polttokelpoisen jätteen laajamittaisempi hyödyntäminen energiana odottaa tänne rakennettavaa jätevoimalaa. Vantaan Energia rakentaa tämän sähköä ja kaukolämpöä tuottavan laitoksen Vantaan Långmossebergeniin ja sen arvioidaan valmistuvan vuonna 2014. Tällöin kaikki se polttokelpoinen jäte, jota ei voida materiaalina hyödyntää ja joka tällä hetkellä päätyy kaatopaikalle, tullaan käsittelemään tässä laitoksessa.

Terveisin,
      HSY:n asiantuntija

• ... vein Espoossa asuessani Olarin Prisman parkkihallissa olleeseen keräysluukkuun. Tuohon parkkihalliin on mutkaton ajo kadulta ja kierrätysluukut kätevästi parkkiruutujen vieressä (myös kai oma ruutunsa jätteen tuojille)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      89
      8256
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      92
      6395
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6253
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4861
    5. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      45
      3311
    6. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3265
    7. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      57
      3032
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2839
    9. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2796
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      49
      2770
    Aihe