KUINKA KAUAN TIKKEJÄ SAA PITÄÄ?

Kukatietää

Peukalossa tikkejä, saako niitä pitää 11 päivää niitä vai onko ehdoton takaraja 10 päivää?

13

23926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8.10 ja26.10 leikatt

      Itselläni leikattiin ranne ja ohjeistettiin "sidos ja ompeleet kaksi viikkoa".Enpä usko
      10 päivän takarajaan.Itse kyllä kysyisin sieltä missä tikit laitettiin,ihme kun eivät ohjeistaneet?

    • Tikit poistattanut

      Sillein ettei niitä saa enään pois jos liikaa "kuivaa"vaan repeytyy auki ei kai päivän myöhästyminen vielä irrotusta pilaa.

      • usko...

        tuollaiseen mielipiteeseen. Leikannut lääkäri ohjeistaa tikkien poistosta leikkauksesta ja paikasta riippuen eri pituisia aikoja (aihtelee paljon). Kannattaa siis painaa mieleen milloin tikit käsketään poistaa. Muutama päivä pidempään ei haittaa. Minulla kannattaa yleensä pitää tikkejä vähän pidempään kuin ohjeaika, vaikka en tupakoikaan. Tupakoitsijalla ihohaavan sulkeutuminen kestää vähän pidempään huonomman pintaverenkierron vuoksi. Joskus kun minulta poistettiin iso luomi ja tikkejä poistettiin määräpäivänä, hoitaja jätti pari tikkiä poistamatta kun katsoi ettei haava ollut parantunut riittävästi. Loput poistettiin sitten muutaman päivän kuluttua. Liian pitkästä ajasta lienee haittaa niin että haava alkaa parantua tikkien päälle siten että niiden poisto vaikeutuu (minullakin on joskus solmua kaivettu syvältäkin).


      • Tikit poitattanut
        usko... kirjoitti:

        tuollaiseen mielipiteeseen. Leikannut lääkäri ohjeistaa tikkien poistosta leikkauksesta ja paikasta riippuen eri pituisia aikoja (aihtelee paljon). Kannattaa siis painaa mieleen milloin tikit käsketään poistaa. Muutama päivä pidempään ei haittaa. Minulla kannattaa yleensä pitää tikkejä vähän pidempään kuin ohjeaika, vaikka en tupakoikaan. Tupakoitsijalla ihohaavan sulkeutuminen kestää vähän pidempään huonomman pintaverenkierron vuoksi. Joskus kun minulta poistettiin iso luomi ja tikkejä poistettiin määräpäivänä, hoitaja jätti pari tikkiä poistamatta kun katsoi ettei haava ollut parantunut riittävästi. Loput poistettiin sitten muutaman päivän kuluttua. Liian pitkästä ajasta lienee haittaa niin että haava alkaa parantua tikkien päälle siten että niiden poisto vaikeutuu (minullakin on joskus solmua kaivettu syvältäkin).

        Kuten itsekkin totesit tikkien poisto vaikeutuu jos liian pitkään ovat kokemusta on kuten sanoin.


      • dingelll

        nämä sulamattomat ommelaineet, jotka ei sula kestävät sitten vaikka maailman tappiin asti, jäi epäselväksi mikä repeytyy.....Ihossa yleensä sulamatonta, tai sulavaa, riippuu haavan ompelu tavasta. Ompa käynyt niin että kun haava on ommeltu sulavalla langalla intracutaanisesti, siis päälle päin ei ommelta näy, on niitä yritetty terkkulassa nyppiä väkisin pois, mikä ei tietystikään ole tarkoitus. Sulavat ompeleet sulavat tietyn ajan kuluessa itsekseen ja irronneet osa voi huoletta nyppästä haavan päältä pois jos on siis ommeltu normaalit ompeleet, jotka näkyvät iho päällä.
        Riippuu haavan paikasta kuinka kaunan tikkejä pidetään. Pari päivää ei tee mitään tikkien poistamisessa.


    • ollut tikkejä

      ja tuskin yhdestä ylimääräisestä päivästä haittaa on.

      Itselläni on kokemusta kahdesta tikkienpoistokeikasta, kummassakin ohje oli "tikkien poisto 2 viikon päästä", toinen hermopinne ranteesta ja toinen jalan pitkääkin pidempi haava (jossa tosin klipsit, ei perinteisiä tikkejä).

      Mieluumin päivä, pari kauemman kuin ennen sanottua aikaa. Tämä on myös minun mielipiteeni (joku muukin sitä sanoi). Itse olen jopa aina saanut leikanneesta paikasta ohjeen kirjallisena ja siinä on sanottu voidaanko tikit poistaa esim. terveysasemalla vai haluaako leikannut laitos sen tehdä.

      Viimeksi oli toisessa ranteessa itsestään sulavat tikit ja niitähän ei saanut yhtään nykiä, siis niitä päitä. Tikkien kokonaan sulamiseen meni kyllä pitempi aika kuin pari viikkoa eli sain vähän väliä olla niitä esiin työntyviä tikkien päitä leikkaamassa - siis ei saanut alkaa vetämään yhtään).

      • joten

        ne tikit tulivat olleeksi peukalossa 8 vuorokautta. Hyvin meni, mitään vuotoa ei esiinny eikä peukalo punoita. Haavassa on vielä vähän kuivunutta verta mutta haava ei auennut tikkienpoistossa.
        Vaikeinta on nyt sitten peukalon käyttäminen eli koska sitä uskaltaa alkaa kuntouttamaan eli taivuttelemaan, haavaa on nimittäin siinä taivekohdassakin? Laittoi pari pientä poikittaisteippiä tueksi siihen haavan päälle. Mutta sanoi ettei siihen kannata mitään teippiä alkaa pitämään, tarkoitti kai että sellainen hautoo haavaa liikaa.
        Eli koska saa alkaa taivuttelemaan ja ylipäätänsä käyttämään - peukaloa tarvitaan aika monessa asiassa?


      • Epätietoinentapaus
        joten kirjoitti:

        ne tikit tulivat olleeksi peukalossa 8 vuorokautta. Hyvin meni, mitään vuotoa ei esiinny eikä peukalo punoita. Haavassa on vielä vähän kuivunutta verta mutta haava ei auennut tikkienpoistossa.
        Vaikeinta on nyt sitten peukalon käyttäminen eli koska sitä uskaltaa alkaa kuntouttamaan eli taivuttelemaan, haavaa on nimittäin siinä taivekohdassakin? Laittoi pari pientä poikittaisteippiä tueksi siihen haavan päälle. Mutta sanoi ettei siihen kannata mitään teippiä alkaa pitämään, tarkoitti kai että sellainen hautoo haavaa liikaa.
        Eli koska saa alkaa taivuttelemaan ja ylipäätänsä käyttämään - peukaloa tarvitaan aika monessa asiassa?

        Tuli viikonloppuna painittua vähän laivalla. muisti huono ja tietoa tikkien poistosta ei ole. Mitenkä siis kannattaisi tehdä? mennä lekurii kysymää mielipidettä vai ootella tuo 2 viikkoa ja sitte mennä poistamaan? Silmäkulma siis repesi ja tikkejä näyttäis olevan 3 kappaletta, tummaa lankaa on näkyvissä.


    • tikkejä poistettu

      Yleensä kasvojen haavat paranevat nopeasti ja tikit poistetaan noin viikon kuluttua. Soita terveyskeskukseen ja kysy koska voisit tulla tikkien poistoon. Yleensä tikkien poistoon on varattava hoitoaika niin siinähän se selviää.

    • Anonyymi

      Ei tikkien poistoon sairaanhoitajaa tarvitse. Ne voi itsekin nyppiä.

      • Anonyymi

        Voi, jos tuntee poistotekniikan ja osaa homman. Lisäksi on noudatettava hyvää hygieniaa (hoitajakin käyttää steriilejä välineitä). Pitää myös tietää miten tikit tai ompeleet on tehty, koska poistotapa vaihtelee sen mukaisesti.


      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole suotavaa itse poistaa, jos ei tiedä, mitä ei saa tehdä, kun poistaa ompeleet. On tulehdusriski pintaa syvemmällä.


    • Anonyymi

      10-17, päivää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe