Voisiko joku kirkon edustaja kertoa mitä tarkoitetaan ns. uskonratkaisulla?
Nuorempana jouduin tekemisiin helluntailaisuuden kanssa jossa minulle sanottiin lapsenuskoni ja kasteeni olevan demonista ja harhaoppia.
Kun aloin käydä Kansan Raamattuseuran opiskelijoille tarkoitetuissa tilaisuuksissa ideologia oli heillä aivan sama, joskin hieman näkymättömämpää, mutta tämä ratkaisuidea vaikutti kuitenkin koko KRS:n toiminnassa.
Kuinka ev. lut. kirkossa voidaan opettaa niin eri tavalla? En halua kuulua sellaiseen kirkkoon jossa minua ei hyväksytä tasa-arvoiseksi kristityksi, vaan joudun kokemaan itseni uskosta osattomaksi ja pelkästään käännytyskohteeksi tai jonakin toisen luokan uskovana.
Uskonratkaisu?
10
219
Vastaukset
Otat esiin tärkeän asian. Helluntailaisuudessa aikuisena tehtyä omaa uskonratkaisua pidetään tärkeänä eli vasta sitten kun on itse tarpeeksi vanha pohtimaan uskonasioita, voi päättää, kuuluuko kirkkoon vai ei ja tässä tapauksessa siis helluntailaiseen yhteisöön. Kansan Raamattuseuralla on niin ikään aika voimakas tahto saada "varma" vastaus siitä, että tahtoo seurata Jeesusta. Sitä omaa ratkaisua kaivataan.
Itse luterilaisen kirkon pappina vierastan näitä. Näissä kummassakaan, joiden kanssa olet osunut tekemisiin, ei ole siis kyse luterilaisen kirkon ajatusmallista, vaikka molempien jäseniä kuuluu myös luterilaiseen kirkkoon, Kansan Raamattuseuran väkeä varsinkin.
Luterilaisessa kirkossa on lapsikaste juuri siksi, että halutaan sulkea jo aivan pienet Jumalan siunaukseen, ikään kuin turvalliseen syliin. Luterilaisessa kirkossa ei kysytä uskon vahvuutta eikä vaadita sitä erikseen ääneen sanomaan, kuten joissakin herätysliikkeissä. Jumalan suojelusta tarvitsevat nekin, jotka eivät sitä edes osaa ääneen pyytää, niin vauvat kuin vanhemmatkin.
Konfirmaatiossa voi yhdessä toisten kanssa sanoa "tahdon", kun pappi kysyy, tahtooko nuori osoittaa sen uskon todeksi elämässä, johon kirkkoon hänet on kastettu.
Et missään nimessä ole toisen luokan uskova, sinua ei tarvitse käännyttää, vaan olet tasa-arvoinen kristitty kaikkien muiden kanssa luterilaisessa kirkossa :) Oma usko on henkilökohtainen asia.
Meitä ihmisiä on niin erilaisia, että osa kaipaa sitä, että selkeästi tekee uskonratkaisun eli päättää, että minä tahdon ottaa Jumalan elämääni/pitää Hänet elämässäni, tahdon luottaa Hänen armoonsa, kuunnella Hänen johdatustaan, olla Hänen omansa jne. Kaikki eivät tällaista taas koe itselleen tarpeelliseksi. Itse en esimerkiksi ole tällaista selkeää päätöstä tehnyt vaan usko on kasvanut elämän aikana ja ollut enemmän tai vähemmän osa koko elämääni ja minua. Osa tarvitsee myös voimakkaampaa yhteenkuuluvuuden tunnetta toisten uskovien kanssa, joka herätysliikkeissä monesti toteutuu. Ne saattavat vaikuttaa "sisäpiireiltä", vaikka todellisuudessa joukkoon olisikin tervetullut.
Sinua ei tarvitse muuttaa, sinun ei tarvitse muuttua :)
pappi Sonja- aliisa-rinkeli
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että usko voi syntyä ihmisessä ilman voimakasta uskoontulon kokemusta.
Tärkeintä kuitenkin on, että se syntyy.
"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta." (Room. 10:17)
"Meitä ihmisiä on niin erilaisia, että osa kaipaa sitä, että selkeästi tekee uskonratkaisun eli päättää, että minä tahdon ottaa Jumalan elämääni/pitää Hänet elämässäni, tahdon luottaa Hänen armoonsa, kuunnella Hänen johdatustaan, olla Hänen omansa jne. Kaikki eivät tällaista taas koe itselleen tarpeelliseksi."
Ei ehkä ole kyse siitä, mitä ihminen "kokee itselleen tarpeelliseksi", vaan siitä, että joskus usko syntyy ihmisessä niin hiljaisella tavalla ja vähän kuin huomaamatta, ettei ihminen oikein osaa itsekään määritellä uskoontulonsa hetkeä. (Eikä se liene tarpeellistakaan.)
Tärkeintä on se, että nimi on kirjoitettuna Taivaan kirjoissa.
Jeesus sanoo: "Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos." (Joh. 6:37)
Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt". (Joh. 6:29) - aliisa-rinkeli
aliisa-rinkeli kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että usko voi syntyä ihmisessä ilman voimakasta uskoontulon kokemusta.
Tärkeintä kuitenkin on, että se syntyy.
"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta." (Room. 10:17)
"Meitä ihmisiä on niin erilaisia, että osa kaipaa sitä, että selkeästi tekee uskonratkaisun eli päättää, että minä tahdon ottaa Jumalan elämääni/pitää Hänet elämässäni, tahdon luottaa Hänen armoonsa, kuunnella Hänen johdatustaan, olla Hänen omansa jne. Kaikki eivät tällaista taas koe itselleen tarpeelliseksi."
Ei ehkä ole kyse siitä, mitä ihminen "kokee itselleen tarpeelliseksi", vaan siitä, että joskus usko syntyy ihmisessä niin hiljaisella tavalla ja vähän kuin huomaamatta, ettei ihminen oikein osaa itsekään määritellä uskoontulonsa hetkeä. (Eikä se liene tarpeellistakaan.)
Tärkeintä on se, että nimi on kirjoitettuna Taivaan kirjoissa.
Jeesus sanoo: "Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos." (Joh. 6:37)
Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt". (Joh. 6:29)On kuitenkin äärimmäisen tärkeää, että ihminen voi sydämessään yhtyä näihin sanoihin:
"...tahdon ottaa Jumalan elämääni/pitää Hänet elämässäni, tahdon luottaa Hänen armoonsa, kuunnella Hänen johdatustaan, olla Hänen omansa jne."
Muuten usko on turha tai sitä ei ole. - ???
aliisa-rinkeli kirjoitti:
On kuitenkin äärimmäisen tärkeää, että ihminen voi sydämessään yhtyä näihin sanoihin:
"...tahdon ottaa Jumalan elämääni/pitää Hänet elämässäni, tahdon luottaa Hänen armoonsa, kuunnella Hänen johdatustaan, olla Hänen omansa jne."
Muuten usko on turha tai sitä ei ole.Mitä tämä litania sitten ihan oikeasti käytännössä tarkoittaa?
Haluun kysyä suoraan,,onko sinusta niin että kaikki kirkkoon kuuluvat siis Luterilaiseen kirkkoon, kun on kastettu ja käynyt rippikoulun, niin pääsee taivaaseen,,ei tarvitse Jeesusta elämän Herraksi. Kumpi on tärkempi Raamattu,,vai sakramentit..Eiko tarvitse tehdä paranusta? Siis armo,,armo..ja armo..armo on tärkeä, Jumala on rakkaus,,mutta myös oikedenmukainen,kiivas Jumala,,Jumala lähetti ainoa Poikansa meidän tähden, jotta voisimme päästä Isän luo,,se viha joka olisi tullut meidän päälle,kohdistui Jeesuksseen..se kannattaa muistaa, joka uskoo ja vastaan ottaa tämän, pelastuu,mutta joka hylkää joutuu kadotukseen. Onko liian kovaan tekstiä? ja vielä miksi kirkon pitää olla mieliksi kaikille ihmisille Raamatun kustanuksella,,ettei tulisi pahaa mieltä,,kun se on silleen kun sanotaan synti synniksi, niin pisto tulee sydämeen.
- edellinen
??? kirjoitti:
Mitä tämä litania sitten ihan oikeasti käytännössä tarkoittaa?
Se tarkoittaa sitä, mikä siinä lukee. Alla olevassa Aksu521:n viestistähän tämä asia selvenee paljon paremmin. Yritin nyt vaan kirjoittaa niin fiksusti, ettei ainakaan tulis syytettä provoilusta! ;)
aksu521 kirjoitti:
Haluun kysyä suoraan,,onko sinusta niin että kaikki kirkkoon kuuluvat siis Luterilaiseen kirkkoon, kun on kastettu ja käynyt rippikoulun, niin pääsee taivaaseen,,ei tarvitse Jeesusta elämän Herraksi. Kumpi on tärkempi Raamattu,,vai sakramentit..Eiko tarvitse tehdä paranusta? Siis armo,,armo..ja armo..armo on tärkeä, Jumala on rakkaus,,mutta myös oikedenmukainen,kiivas Jumala,,Jumala lähetti ainoa Poikansa meidän tähden, jotta voisimme päästä Isän luo,,se viha joka olisi tullut meidän päälle,kohdistui Jeesuksseen..se kannattaa muistaa, joka uskoo ja vastaan ottaa tämän, pelastuu,mutta joka hylkää joutuu kadotukseen. Onko liian kovaan tekstiä? ja vielä miksi kirkon pitää olla mieliksi kaikille ihmisille Raamatun kustanuksella,,ettei tulisi pahaa mieltä,,kun se on silleen kun sanotaan synti synniksi, niin pisto tulee sydämeen.
Kiitos suorista kysymyksistä! Eihän tuo ollut liian kovaa tekstiä vaan täyttä totta. Minusta ei vaikuta siltä, että kirkko olisi mieliksi kaikille ihmisille. Kyllä kritiikkiä tulee niin paljon, ja niin monesta asiasta ollaan eri mieltä.
En pysty laittamaan Raamattua ja sakramentteja tärkeysjärjestykseen. Jumala puhuu ja koskettaa meitä näiden kaikkien kautta.
Minä jätän tuon taivaaseen pääsemisen Jumalan päätettäväksi. Toki parannusta tarvitaan. Se on jatkuvaa työtä. Jos elää tietentahtoen rikkoen käskyjä ja halveksii Jumalaa ja Hänen luomaansa maailmaa, eihän se oikein ole, vaan syntiä.
Me emme pysty niin paljon katumaan, niin hienosti osallistumaan rippikouluun ja seurakunnan toimintaan, että me omilla teoillamme ansaitsisimme taivaspaikan. Olemme tässä aivan samoilla linjoilla. Armo on lahja, jonka Jumala on meille Jeesuksen sovituskuoleman tähden lahjoittanut. Ja Jeesus on todellakin Herra. Toki se on uskolla otettava vastaan. Taaskin olen kuitenkin sitä mieltä, että kyllä Jumala on Pyhän Henkensä kautta mukana uskon syntymisessäkin. Me emme ole tahdottomia pelinappuloita, mutta me tarvitsemme Jumalamme apua, jotta emme sotkeutuisi synnin ja valheellisen maailman pimeyteen.
Avautuiko ajatukseni vai toivotko vielä tarkennusta johonkin?
pappi Sonjakuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kiitos suorista kysymyksistä! Eihän tuo ollut liian kovaa tekstiä vaan täyttä totta. Minusta ei vaikuta siltä, että kirkko olisi mieliksi kaikille ihmisille. Kyllä kritiikkiä tulee niin paljon, ja niin monesta asiasta ollaan eri mieltä.
En pysty laittamaan Raamattua ja sakramentteja tärkeysjärjestykseen. Jumala puhuu ja koskettaa meitä näiden kaikkien kautta.
Minä jätän tuon taivaaseen pääsemisen Jumalan päätettäväksi. Toki parannusta tarvitaan. Se on jatkuvaa työtä. Jos elää tietentahtoen rikkoen käskyjä ja halveksii Jumalaa ja Hänen luomaansa maailmaa, eihän se oikein ole, vaan syntiä.
Me emme pysty niin paljon katumaan, niin hienosti osallistumaan rippikouluun ja seurakunnan toimintaan, että me omilla teoillamme ansaitsisimme taivaspaikan. Olemme tässä aivan samoilla linjoilla. Armo on lahja, jonka Jumala on meille Jeesuksen sovituskuoleman tähden lahjoittanut. Ja Jeesus on todellakin Herra. Toki se on uskolla otettava vastaan. Taaskin olen kuitenkin sitä mieltä, että kyllä Jumala on Pyhän Henkensä kautta mukana uskon syntymisessäkin. Me emme ole tahdottomia pelinappuloita, mutta me tarvitsemme Jumalamme apua, jotta emme sotkeutuisi synnin ja valheellisen maailman pimeyteen.
Avautuiko ajatukseni vai toivotko vielä tarkennusta johonkin?
pappi SonjaOlen yllänyt positiivisesti vastauksista, Jokainen ihminen on Jeesukselle rakas, ja Jeesus on pelastanut mut viinanorjuudesta ja ahdistuksista, ja haluun jakaa sitä muillekin,,kuten lähetyskäsky koskee..ja se koskee suomea,,ja sellainen näkökulma..aasiasa ja etelä-ameriikassa ja afrikassa on todella kova ja tuore Pyhä Hengen palo,,joka puuttuu euroopasta....
- Kristitty45
aksu521 kirjoitti:
Haluun kysyä suoraan,,onko sinusta niin että kaikki kirkkoon kuuluvat siis Luterilaiseen kirkkoon, kun on kastettu ja käynyt rippikoulun, niin pääsee taivaaseen,,ei tarvitse Jeesusta elämän Herraksi. Kumpi on tärkempi Raamattu,,vai sakramentit..Eiko tarvitse tehdä paranusta? Siis armo,,armo..ja armo..armo on tärkeä, Jumala on rakkaus,,mutta myös oikedenmukainen,kiivas Jumala,,Jumala lähetti ainoa Poikansa meidän tähden, jotta voisimme päästä Isän luo,,se viha joka olisi tullut meidän päälle,kohdistui Jeesuksseen..se kannattaa muistaa, joka uskoo ja vastaan ottaa tämän, pelastuu,mutta joka hylkää joutuu kadotukseen. Onko liian kovaan tekstiä? ja vielä miksi kirkon pitää olla mieliksi kaikille ihmisille Raamatun kustanuksella,,ettei tulisi pahaa mieltä,,kun se on silleen kun sanotaan synti synniksi, niin pisto tulee sydämeen.
Niinhän sitä pitää. Kristityn pitää tehdä joka päivä parannusta ainakin luterilaisen käsityksen mukaan. Jeesuksen rakkauden käsky on tässä paras ohje noudatettavaksi. Synti on sitä vastaan rikkomista. Harvoin kuitenkin kuulee selvää synnin sanomista synniksi. Tämän päivän syntejä ovat ainakin itsekkyys ja armottomuus ja toisten syntien kyttääminen kun pitäisi tehdä omista synneistään parannusta. Kuvaus viimeisestä tuomiosta kertoo armollisuuden tärkeydestä.
- Kuulija...
Kristitty45 kirjoitti:
Niinhän sitä pitää. Kristityn pitää tehdä joka päivä parannusta ainakin luterilaisen käsityksen mukaan. Jeesuksen rakkauden käsky on tässä paras ohje noudatettavaksi. Synti on sitä vastaan rikkomista. Harvoin kuitenkin kuulee selvää synnin sanomista synniksi. Tämän päivän syntejä ovat ainakin itsekkyys ja armottomuus ja toisten syntien kyttääminen kun pitäisi tehdä omista synneistään parannusta. Kuvaus viimeisestä tuomiosta kertoo armollisuuden tärkeydestä.
Olet oikeassa. Synti on sanottava synniksi, mutta sanoja joutuu silloin varmasti joidenkin piirien syrjimäksi jos hän uskaltaa puolustaa syrjittyjä. Kirkko joka kumartaa joka suuntaan ei ole uskottava.
Kirkko on menettänyt tuhansia ajattelevia jäseniään viime päivinä siitä syystä koska se ei ole sanonut selvästi syntiä synniksi. Mutta sanottakoon se tässä vielä nyt aivan ymmärrettävällä tavalla:
Seksuaalisten vähemmistöjen syrjiminen, heidän ihmisoikeuksiensa loukkaaminen, kiusaaminen, syyllistäminen, hengellinen demonisoiminen ja "Raamatulla päähän" -lyöminen ovat ehdottomasti väärin ja syntiä yhteiskunnan lain, omantunnon ja Jeesuksen rakkaudenkäskyn perusteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as873503Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna253083- 532990
- 592833
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)542677Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582638On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle552401Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802261- 452122
- 692118