minitutkimus nuorten kokemasta väkivallasta tai sen uhkasta

amkopisk.

Hei!
Olen Laurean sosionomi opiskelija.

Etsin keskustelupalstalta tutkimusaiheeseeni liittyviä keskusteluketjuja, mutten löytänyt aivan etsimääni.
Siispä aloitan tähän uuden. Toivottavasti mahdollisimman monilla nuorilla olisi kerrottavana kokemuksia ja ajatuksia aiheeseen.

Eli kysyisin:

Oletko kokenut fyysistä uhkaa vuoden aikana?
Onko Sinulta varastettu tai yritetty varastaa käyttämällä väkivaltaa tai uhkaamalla sillä?
Onko uhattu vahingoittaa tai kimppuusi käyty?

Kaikenlaiset ajatukset ovat tervetulleita.
Jos jaksa kirjoittaa pidemmän kertomuksen missä tilanteissa olet fyysistä uhkaa kokenut, niin tarinoista on paljon apua opintotehtävässäni.

1

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitaan-sulta-pois

Voin kertoa omista kokemuksistani.

Vakavaa fyysistä uhkaa olen kokenut vain kerran. Tämä sattui viime kesänä kun kävelin yöllä kotiin (noin neljän aikaan), kun takaani tuli mies juosten ja otti minusta kiinni kiskoen minua pimeään puistoon päin. Pahinta tilanteessa oli avuttomuuden ja voimattomuuden tunne. Olen itse hyvin hyvin pienikokoinen, enkä vain pysty pärjämään edes normaalikokoista miestä vastaan. Tietysti yritin vastustella ja huutaa, mutta kun tämän kokoisen rimpuilua ei kukaan mies tunne missään eikä äänikään ole kova. Tässä tapauksessa kävi silti hyvin, sillä alussa tapahtumahetkellä ympäristössä ei ollut ainuttakaan ihmistä mutta yhtäkkiä paikalle ilmestyi ihmisiä ja mies päästi minut itse irti, olisi kai ollut liikaa todistajia. Olen oikeasti kiitollinen (ja ihmeissäni), että selvisin vahingoittumana kotiin. Jostain syystä en ollut juonut illan aikana yhtään vaikka kaverini olivat juoneet. Alkoholi olisi tehnyt minusta vielä heikomman uhrin. (en kuitenkaan koskaan ole ollut sitä tyyppiä, joka juo överikännejä, ainoastaan muutaman siiderin tms)

Ja no, sain opetukseni. Pelkään liikkua yksin tai edes naispuolisen kaverin kanssa ulkona. Jostain syystä olen aina vetänyt puoleeni epämääräisiä miehiä, mutta koskaan aiemmin ei kukaan kuitenkaan ole ihan noin fyysisesti käynyt päälle. Ja näin lisäyksenä olen siis 19 vuotias tyttö. Ja se, että tyttö kävelee yöllä yksin ulkona ei ole kellekään miehelle lupa koskea ilman lupaa. Nykyisin paras vaihtoehto on hankkia miespuolinen saattaja kotiin mikäli joutuu kulkemaan tietyillä alueilla.

Viestissäsi jäi lievästi häiritsemään "toivottavasti mahdollisimman monilla nuorilla olisi kerrottavana kokemuksia". Et kai ihan sitä tarkoita?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      127
      5279
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      189
      4986
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3464
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      108
      2998
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      25
      2341
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      237
      1771
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      108
      1354
    8. Toivottavasti odotat minua

Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1335
    9. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      139
      1055
    10. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1030
    Aihe