Miten tutustuit Tolkienin maailmaan?

Suomen Tolkien

1) Suosittelivatko kaverit kirjaa?

2) Näitkö leffan vai luitko kirjan ensin?

3) Aloititko hobitista vai Taru Sormusten Herrasta?

4) Onko kaikki Tolkienin kirjat jo luettu?

14

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hobitti

1. ei

2. Olin joskus kuullut teoksen nimen mutta en sen pahemmin välittänyt en nimittäin koskaan ole ollut lukutoukka, sitten kun näin ensimmäisen leffan ni se iski, sen jälkeen aloin lukee kirjoiki Taru Sormusten herrasta luin ensiksi, sitten hobitin, silmarillionin ja ktk:n. Jäin aivan koukkoon näihin kirjoihin. Mutta leffan ansiosta sain tietooni nämä ihanat kirjat. Muuten en olisi varmaan huomannut.Pidän taru sormusten herra kirjasta että elokuvasta. Molemmat yhtä hyviä.=) ai niin olen myös lukenut sen maamies ja lohikäärme ihan hyvä vaikka lasten kirja...Nyt luen muitakin fantasiakirjoja. Ennen taisin katsella mielummin leffoja kuin istua kirja kädessä mutta nyt on toisin.........=)

• Alassë

1) No ei virallisesti suositellut, mutta tuli puhetta niistä kirjoista miten hyviä ne on.

2) Katoin ensin kaikki kolme leffaa (kuninkaan paluu oli jo tullut elokuva teattereihi) ja sitten aloin pakertamaan kirjan kanssa. Olin niin kiinostunut siitä miten niille kirjassa tapahtu, koska elokuvassa on muuteltu.

3) Taru Sormusten Herrasta ja kun sen sain luettua innostuin Hobitti kirjasta.

4) Ei ole. Silmarillion on vielä lukematta kuhan nyt löydän aikaa sen lukemiseen. =)

• Arwen91

Kerran pitelin käsissäni Sormusten Herraa, ennen siis kuin leffat ilmestyivät.En lukenut, omasta mielestäni onnekseni.Sitten tuli isosiskoni syntymäpäivä.Isäni ja isosiskoni olivat menossa katsomaan uutta elokuvaa lähileffateatteriin syntymäpäivän kunniaksi.Kun sitten sain tulla mukaan, elokuva kesti 19.00-22.00. Ensiksi kuulin sanat:

Maailma on muuttunut.
      Tunnen sen vedessä.
      Haistan sen ilmassa.

Ja niin kuulin ensimmäiset sanat elokuvasta jonka jälkeen en ollut entiseni.Elokuvateatterista pois astuttuani en sanonut mitään.Mitä olisin voinutkaan?Kesällä luin kirjan.Ostimme elokuvan ja katsoin sen ahaa-elämyksenä.Tajusin ja ihmettelin NIIN paljon kuinka mahtava elokuva oli.Ja kirja.Minusta oli tullut Taru Sormusten Herrasta-fani.Sitten luin muistaakseni hobitin tai silmarillionin ja sitten ktk:on. Ja luin ne uudestaan. Minulla on nuo kaikki kirjat.
      Oli uskomaton tunne toisen kerran kun katsoin Sormuksen Ritarit ja lopputekstit alkoivat.Olin uskomaton tunne kun Enya alkoi laulaa May it be.SE on Tolkienin taikaa.

• Mellon

1. Ei vaan joskus vuosia sitten lukiossa piti lukea Sormuksen Ritarit englanniksi ja tehdä siitä arvostelu. Silloin tutustuin kirjaan ja hullaannuin... ja vielä kun olen suuri Narnia-kirjojen fani,aattelin että TSH vois olla samaa tasoa. (siis kun tietää noiden kirjailijoiden ystävyydestä ja sillee..):)
      2.Luin kirjan kuten äsköisestä ehkä voi päätellä.
      3. TSH:sta alotin.
      4. Eipä kai ihan. Johtuu kai siitä, että olen tosi hidas lukija :) KTK on vielä kesken, sitten taitaa olla kaikki luettuna, luulisin...

• Pixie_dust

Tässä on minun tarinani x):

Kaverit oli olleet katsomassa elokuvissa Taru sormusten herrasta: Sormuksen ritarit silloin kun se tuli elokuvateattereihin. Minä en mennyt vaan haukuin koko leffan lyttyyn. Noh, myöhemmin näin ko. leffan ja tykkäsin siitä, vaikka en kehdannut sitä kenellekään sanoa. Vähän myöhemmin osti sitten Silmarillionin ja tykkäsin siitäkin ja no, nii-in nyt sitten Tolkien on yksi maailman parhaista kirjailijoista.

- Eivät. luin ihan omasta aloitteesta

- Näin leffan

- En kummastakaan. Aloitin Silmarillionista :)

- Hobittia en ole ehtinyt lukea :(

• Ban

1. Ei. Päätin vaan eräänä päivänä lopultakin lukea Tarun ja sitten miestä vietiin...
      2.Kirjan. kauan kauan sitten.
      3.Tarun luin ensiksi. Hobitin sitten, Silman kolmanneksi. KTK tuli sitten ja sitten alko muitten tavaaminen.
      4. En. Onhan nuita vielä vino pino lukematta. Suomennetut siis tietenkin kaikki. Lastenkirjoja myöten.

• Suomen Tolkien

Oma vastaukseni unohtui:

1) Eräs luokkakaveri suositteli TSH -kirjaa neljännellä luokalla. (80-luvun lopulla).

2-3) Luin itseasiassa ensin TSH:sta tehdyn sarjakuvasarjan, josta innostuneena jatkoin kirjoilla hobitti ja heti perään TSH. Tällöin LOTR:sta ei oltu tehty kuin se kammottava piirretty versio, joka päättyy Helmin taisteluun.

4) Tolkienin merkkiteokset on luettuna (osa moneen kertaan): Hobitti, TSH, KTK, Silmarillion (tuskasesti ja osin väkisin), Seppä ja Satumaa, Maamies ja Lohikäärme sekä Herra Bliss.

Kumma miten TSH kasvaa ihmisen mukana. Joka kerta, kun kirjan lukee, siitä löytää yhteneväisyyksiä omaan elämäntilanteeseen. Esim. armeijassa luin tämän kirjan. Tajusin osin miten sota oli vaikuttanut Tolkienin tuntemuksiin ja asioihin, mistä hän halusi kirjoittaa.

Täytyy kyllä antaa myös tunnustus Peter Jacksonille loistavasta kirjan filmatisoinnista. Moista leffaa kannatti odottaa yli 12 vuotta.

• tihk

-eivät suositelleet, päin vastoin

-luin kirjan ensin että olisin perillä elokuvan juonesta

-taru sormusten herrasta aloitin

-ei, eikä varmaan tule luettua xD

• arwen

Ei oikeastaan..Olin kyllä kuullut asiasta ja sitten sain kirjan joululahjaksi ja se vei mukanaan.
      Luin kirjan ensin.
      Taru Sormusten Herrasta, en tiedä oliko se virhe mutta se oli ensimmäinen Tolkienin kirja, jonka sain käsiini.
      Kaikki muut paitsi Keskeneräisten Tarujen kirja...

• Turin

1 & 2 Kaveri vissiin suositteli kirjaa mutta mentiin sen kanssa katsoo elokuvaa. Elokuvan jälkeen luin 2. ja 3. kirjan ja sitten koko setin uudestaan.
      3) Aloitin TSH:lla ja sitten luin Hobitin (ts. se oli Lohikäärmevuori)
      4) Miltei kaikki Tolkienin kirjat olen lukenut. Roverandom on kesken, mutta se ei ole oikein Keski-maa -aiheinen.

• Eleanorien

Jeps
      Leffan
      Sormusten herrasta
      Ei vielä

• Undómiel

1)Suosittelivatko kaverit kirjaa?
      Juu, tavallaan
      2)Näitkö leffan vai luitko kirjan ensin?
      Kirjan luin ensin ja hyvä niin
      3)Aloitiko Hobitista vai Taru Sormusten Herrasta?
      Hobitista aloitin
      4)Onko kaikki Tolkienin kirjat jo luettu?
      Kaikki suomennetut, mukaan lukien Kirjeitä joulupukilta, Maamies ja lohikäärme yms. Myös Carpenterin kirjoittaman elämänkerran olen lukenut.

• Arwen

1) ei

2) leffat katoin eka mut olin jo alottanu kirjan

3) sormusten herrasta

4) ei, mut enköhän lue joskus

• Silmarien

1) isosisko sai TSH:n joululahajaks, täyty itekki sitte lukia (tosin isosisko inhos ja mää rakastin sitä.)
      2)Kirja...paitsi että kyllä mää vilasin Sormuksen ritareita ku olin jo alottanu lukemisen, mutta katoin vain n. 1 min.
      3)TSH
      4)TSH, Hobitti ja Silmarillion. KTK:sa oon esipuheesa menosa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3496
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2737
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16