mikä on "laani"

uusi metsänomistaja

Mikä on "laani"? Mistä löytyy kattava metsäalan sanasto?

14

5711

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varastopaikka
    • ottoerkki
    • uusi metsänomistaja

Ok. Kiitoksia...eli väliaikainen varastopaikkka, joka yleensä on sellaisessa paikassa, esim. tien varressa, josta rekka pystyy ne kuljettamaan eteenpäin.

• kerkkkä
    • Saapi

Tanssia piikojen kanssa puukaupoilla.

• kukkiva pölli

Pohojanmaalla puhuttihin paikoon tukkiplassista .

• Justiina Puupää

Taitaa tulla tuokin sana toisesesta kotimaisesta (kuka vielä väittää ettei sitä kannata opiskella!): plan eli tasainen paikka, tasanne johon tukit ja propsit on pinottu kuljetusta varten. Siitä sitten suomimiehen suussa on vääntynyt laani tai lanssi yms.

• Kämppien perinnettä

Kyllä ne on kämppäjätkien keksintöjä eikä ne tule mistään "herrasväen kielen" käännöksistä. Laani, lanssi, lerssi, klunssi ... jne.

Tietääkös Justiina mitä tukkijätkä tarkoitti karvalammen lirputtimella?

• etymologi evp

Tulee kyllä englantilaisesta sanastan "launch" , tarkoittaa vesillelaskupaikkaa ,
        liikkeelle lähtöä , - puusanastoissa on paljon englantilais peräisiä sanoja.

• kielipaha pakkoruots

Turhaa pakkoruotsia ylistelet! Saksasta tulee suomenkieleen paljon sanoja, samoin englannista, jopa arabiankielisiä alkuperäissanoja on suomenkielessä. Eikös tämän vähemmistönkin olisi jo aika "kotoutua" ja opetella suomenkieli?

• no totta

helvetissä sen tietää jokainen jätkä jotka olivat pojanloppina savottakämpillä 50-60-luvulla antaa viisaiden vastata.Karvalammella kun käyp ongella kesällä tai talvella niin aina nykkii vain kohoa sissäänpäin vaikka kuinka yrittäs pois vettee,

• hommissa ollut

laani, lanssi ja ristani tarkoittaa samaa puutavaran välivarastoa. ristani tulee venäjänkielisestä sanasta pristan.

• stonebottom

Mikä on liittymä, miten se tehdään, keneltä lupa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5171
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2839
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2478
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1819
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1334
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1298
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe