laktoositonta

11+4

onko thaimaassa laktoosittomia ruokia mahdollista saada (kai luulis mutta pitää tarkistaa :) esim. sitä jugurttia mistä joku puhui, tai onko siellä ylipäätään maitotuotteet saman tapaisia kuin suomessa?

15

2202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+8

Aasiassa ei tunneta sairautta laktoosi-intoleranssi tai ainakaan koskaan kun itse olen aasian matkoilla kysellyt niin kukaan paikallisista ei ole ymmärtänyt mitä tarkoitan. Onneksi Thaimaassa on paljon ruokia jotka ei edes sisällä mitään maitotuotteita.

Itselläni on laktoosi-intoleranssi ja vieläpä hyvin äkäistä luokkaa oleva joten joudun noudattamaan täysin laktoositonta ruokavaliota. Saan pienestäkin määrästä, joskus jopa "hyla" tuotteista pahan ripulin, ikäviä ilmavaivoja ja hirveän turvonneen olon. Laktoosipillereiden syöminenkään ei auta täysin, saan silti vakavia ilmavaivoja.

Kuitenkin aasian ja afrikan maissa vieraillessani olen usein kokeillut paikallisia ruokatuotteita joissa on maitoa mutta en ole saanut mitään oireita. En tiedä totuutta mutta minulle on kerrottu että laktoosi-intoleranssi on lähinnä suomalainen kansantauti joka liittyy jotenkin maitotuotteiden tai maidon käsittelyyn, ilmeisesti pastörointiin. Ulkomailla maitotuotteita ei käsitellä ilmeisesti niin paljon ja tästä syystä ainakaan itselläni ei oireita ole ilmmennyt. Toinen mahdollinen syy voi olla että heidän käyttämä maito ei ole lehmän maitoa koska käsittääkseni muiden eläinten maito ei sisällä laktoosia.

En siis todellakaan ole mitenkään varma asiasta. Ehkä olen saanut "säkällä" laktoositonta ravintoa ne muutamat kerrat kun olen uskaltautunut kokeilemaan maitotuotteita ulkomailla joten kannattaa suhtautua suurella varovaisuudella ja varaukssella antamaani informaatioon.

Olen muuten huomannut että vielä 5 vuotta sitten ei oikeastaan missään ulkomailla tunnettu käsitettä "laktoositon" tai "hyla" mutta nykyään ainakin pohkoismaissa termit jo tunnetaan aika hyvin ja usein on tarjolla näitä vaihtoehtoja.
      Kuitenkin esim. englannissa ravintoloissa ja kahviloissa ihmeteltiin silmät pyöreinä että mitä tarkoitan kun kyselin "hylaa" tai "laktoositonta" ja yritin selittää mitä nämä termit tarkoittavat.
      Aasian ja afrikan maissa sama juttu.

Olen myös huomannut että kun olen tukevassa humalassa niin pienet määrät laktoosia ei aiheuta mitään oireita kehossani. Ehkä alkoholi "polttaa" laktoosin tai jotain muuta ihmeellistä. En kuitenkaan viitsi aina ennen syömistä vetää hirveitä kännejä joten tästä nyt ei ole mitään apua, ajattelin vain kertoa.

Kauhulla muistelen vielä aikaa 20 vuotta taaksepäin jolloin suomestakin oli todella hankalaa saada laktoosittomia ruokia ravintoloista ja kaupoissakin tarjonta oli hyvin marginaalinen. Onneksi nykyään lähes kaikkea saa laktoosittomana tai ainakin hylana.

• hylahyy4525

Hyla on Valion rekisteröimä tavaramerkki tuotteille jotka ovat vähälaktoosisia.
        Lactos-free ruokavalio on tunnettu myös Thaimaassa.Joskin maitoa siellä ruoanvalmistuksessa käytetään
        vähäisemmin kuin meillä ja muutenkin maidonkäsittely erilaista,esim.homogenoimisessa.
        Paljon käytetään kokosmaitoa ja soijamaitoa. Ja laktoosihan on nisäkkäiden maidossa oleva sokeri,ei siis
        ainoastaan lehmänmaidossa.
        Ulkomailla useat kokevat voivansa käyttää maitotuotteita ja se voi johtuia myös muun ruokavalion osuudesta,
        esim.ruisleipä "aktivoi" näitä oireita.
        Mielestäni paikallista jugurttia voi kokeilla.Itse olen sitä syönyt ihan hyvällä menestyksellä.
        Humala ei polta laktoosia,"tunnottomuus" johtuu ihan jostain muusta.....
        Niin onneksi nykyisin valistetaan paljon ja omaa järkeäkin voi käyttää,jopa ulkomailla.
        Laktoosi-intoleranssi ei ole pelkästään suomalaisten sairaus.
        Voikaa hyvin.

• 7+14
        hylahyy4525 kirjoitti:

Hyla on Valion rekisteröimä tavaramerkki tuotteille jotka ovat vähälaktoosisia.
        Lactos-free ruokavalio on tunnettu myös Thaimaassa.Joskin maitoa siellä ruoanvalmistuksessa käytetään
        vähäisemmin kuin meillä ja muutenkin maidonkäsittely erilaista,esim.homogenoimisessa.
        Paljon käytetään kokosmaitoa ja soijamaitoa. Ja laktoosihan on nisäkkäiden maidossa oleva sokeri,ei siis
        ainoastaan lehmänmaidossa.
        Ulkomailla useat kokevat voivansa käyttää maitotuotteita ja se voi johtuia myös muun ruokavalion osuudesta,
        esim.ruisleipä "aktivoi" näitä oireita.
        Mielestäni paikallista jugurttia voi kokeilla.Itse olen sitä syönyt ihan hyvällä menestyksellä.
        Humala ei polta laktoosia,"tunnottomuus" johtuu ihan jostain muusta.....
        Niin onneksi nykyisin valistetaan paljon ja omaa järkeäkin voi käyttää,jopa ulkomailla.
        Laktoosi-intoleranssi ei ole pelkästään suomalaisten sairaus.
        Voikaa hyvin.

Olen erimieltä kanssasi.
        Osaan hyvin englantia jo pelkästään sen takia että työskentelen englanninkielisessä yhtiössä. Matkailen paljon ja olen käynyt useita kertoja thaimaassa enkä koskaan vielä ole kohdannut siellä ravintoloitsijaa joka olisi tiennyt mitä laktoositon ruokavalio on. Maidottoman he kyllä tietävät mutta se kun ei ole sama kuin laktoositon.

Ruisleipää en syö koskaan koska en pidä sen mausta.

Tuohon alkoholi asiaan täytyy kommentoida että reilun alkoholin yhteydessä ei oireita todellakaan tule, eikä se johdu mistään "tunnottomuudesta" koska huomaisin kyllä jos minulla on paskat housuissa.
        Normaalisti jo se että syön esimerkiksi yhden pienen palan suklaata tai vaikka puolikkaan palan saa aikaan usean tunnin ripulin jota ei pysty pidättelemään vaan on istuttava pöntöllä kokoajan.

• hylahyy4525
        7+14 kirjoitti:

Olen erimieltä kanssasi.
        Osaan hyvin englantia jo pelkästään sen takia että työskentelen englanninkielisessä yhtiössä. Matkailen paljon ja olen käynyt useita kertoja thaimaassa enkä koskaan vielä ole kohdannut siellä ravintoloitsijaa joka olisi tiennyt mitä laktoositon ruokavalio on. Maidottoman he kyllä tietävät mutta se kun ei ole sama kuin laktoositon.

Tuohon alkoholi asiaan täytyy kommentoida että reilun alkoholin yhteydessä ei oireita todellakaan tule, eikä se johdu mistään "tunnottomuudesta" koska huomaisin kyllä jos minulla on paskat housuissa.
        Normaalisti jo se että syön esimerkiksi yhden pienen palan suklaata tai vaikka puolikkaan palan saa aikaan usean tunnin ripulin jota ei pysty pidättelemään vaan on istuttava pöntöllä kokoajan.

Antaa olla...aina näitä vastaanväittäjiä löytyy.Englanninkieli ja sen taitaminen ei mitenkään liity tähän
        asiaan.Aika monta kieltä taidan minäkin ja muutamia vuosia Thaimaassa asuneena jopa thai-kieli sujuu
        ihan kiitettävästi.
        Matkustelen paljon minäkin ja voisin mainita useitakin ravintoloita Thaimaassa ja muuallakin,joissa
        lactos-free ruokavalio tunnetaan.
        Maidoton ruokavalio tunnettu...niinpä niin.
        Kaikesta huolimatta mukavia matkoja ja ruokahetkiä.

• 7+14 kirjoitti:

Olen erimieltä kanssasi.

menneet hieman sekaisin??
        Mutta ei se mitään, pääasia että itse tietää mitä ja miten tekee.

• Tamarix ek.

voin sanoa, että jos pidättäydyt pelkästään thaimaalaisessa ravinnossa, ei ole pelkoa laktoosista.
      Tietämäni mukaan sikäläisillä on lähes kaikilla jonkinasteinen "geenivaurio" elikkä he eivät siedä
      laktoosia ollenkaan.
      Tietty, jos kaupasta ostaa länsimaisia tuotteita, niin silloin voi varautua kaikkeen mahdolliseen.
      Edellinen vastaaja kummasteli muissa maissa tavannutta tietämättömyyttä ravinnon laktoosi-
      pitoisuudesta. Itsekin kyselin aikanaan Saksaan tullessani makkaroista, että onko niissä sitä vai ei.
      Kerrankin eräs lihamestari kauhistui kun kerroin että Suomessa laitetaan maitojauhetta makkaraan.
      Mutta eihän sellaista saa tehdä, hän kauhistui.
      Valitettavan useissa tuotteissa Suomen elintarviketeollisuus turvautuu tällaisiin jatke aineisiin.
      Onhan maito ja jauhot edullisempia makkarassa, kuin jos se tehtäisiin oikeasta lihasta.
      Mutta palatakseni kysymykseesi, toivotan hyvää ruokahalua, thaikeittiö on maukas ja hyvä, myöskin
      suhteellisen vaihteleva.

• Toisenlaista

Kotimaassa en voi syödä jugurttia, edes hyla tuotteita, mutta ihmeekseni Thaimaan jugurtit eivät
        aiheuta mitään oireita, uskon maitotuotteitten täkäläisessä käsittelyssä,valmistuksessa olevan jotain
        vialla. Lisäaineita tms.

• mahapakko
        Toisenlaista kirjoitti:

Kotimaassa en voi syödä jugurttia, edes hyla tuotteita, mutta ihmeekseni Thaimaan jugurtit eivät
        aiheuta mitään oireita, uskon maitotuotteitten täkäläisessä käsittelyssä,valmistuksessa olevan jotain
        vialla. Lisäaineita tms.

Kannattaa katsoa tuoteseloste,usein on tarjolla saksalaista jugurttia.

• venäjäkään ei enää
        Toisenlaista kirjoitti:

vialla. Lisäaineita tms.

Ennen maitoauto kävi päivittäin tiloilla, nykyään kaksi kertaa viikossa.

Tuo on se suomalaisen maitotuotteiden perusongelma, siis alan kilpailun puute.

Toivottavasti aletaan saada ruotsin maitotuotteita Suomeen.

Saman ole huomannut maitotuotteiden kanssa, Thaimaassa voin käyttää, Suomessa en.

• elisa34

Biologian opettaja kertoi että melkeinpä ainoastaan suomessa ja ruotsissa tunnetaan käsite "laktoosi-intoleranssi". Se miksi meillä esiintyy laktoosi-intoleranssia ei johdu siitä että olisimme herkempiä kun muut, vaan toisinpäin. Meillä suurin osa väestöstä sietää laktoosia, ja murto-osa ei. Muissa maissa ei tunneta käsitettä laktoosi-intoleranssi koska sitä on kaikilla. Kaikki maitotuotteet siis käsitellään automaattisesti "hyla" tuotteiksi muissa maissa koska kaikilla on laktossi-intoleranssi. Sen takia monet ovatkin ihmetelleet miten laktoosi-intolerantti on voinut juoda7syödä maitotuotteita ulkomailla.

• ymmärrä mistään laktoosittomista mitään.

• elisa34 on vastauksessaan oikeassa. eli koska lähes kaikilla thaimaalaisilla (ja kaakkoisaasialaisilla ylipäätään) on jonkin sortin laktoosi-intoreleranssi, niin käytännössä kaikki siellä myytävät maitotuotteet (maidot, jogurtit) on käsitelty laktoosivapaiksi ja siksi niitä voivat laktoosi-intolerantikotkin syödä. Itse asiassa pohjoismaalaiset ovat hyvin poikkeavia siinä, että suurin osa väestöstä pystyy sulattamaan laktoosia, wikipediasta:
        "Arvioiden mukaan 75 % maailman väestöstä on laktoosi-intolerantteja lapsuusiän jälkeen. Laktoosi-intoleranssi vaihtelee maantieteellisesti: Pohjois-Euroopassa laktoosi-intolerantteja on noin 5 % väestöstä, kun taas joissain Aasian ja Afrikan maissa jopa yli 90 %. Suomalaisista aikuisista noin 83 % pystyy käyttämään maitoa ravinnokseen ainakin jossain määrin."
        Thaimaasta lisää osoitteessa: http://www.minnethaimaassa.com

• fanifanifanifanifani
        anttihelin kirjoitti:

elisa34 on vastauksessaan oikeassa. eli koska lähes kaikilla thaimaalaisilla (ja kaakkoisaasialaisilla ylipäätään) on jonkin sortin laktoosi-intoreleranssi, niin käytännössä kaikki siellä myytävät maitotuotteet (maidot, jogurtit) on käsitelty laktoosivapaiksi ja siksi niitä voivat laktoosi-intolerantikotkin syödä. Itse asiassa pohjoismaalaiset ovat hyvin poikkeavia siinä, että suurin osa väestöstä pystyy sulattamaan laktoosia, wikipediasta:
        "Arvioiden mukaan 75 % maailman väestöstä on laktoosi-intolerantteja lapsuusiän jälkeen. Laktoosi-intoleranssi vaihtelee maantieteellisesti: Pohjois-Euroopassa laktoosi-intolerantteja on noin 5 % väestöstä, kun taas joissain Aasian ja Afrikan maissa jopa yli 90 %. Suomalaisista aikuisista noin 83 % pystyy käyttämään maitoa ravinnokseen ainakin jossain määrin."

Kiitti kiitti paljon teil vinkeist. Nyt on enää 1 problem, which is BIG eli miten pääsen Thaikkuihin, kun matkat sinne maksavat hirveän paljon??

• Jaakko 78
        anttihelin kirjoitti:

elisa34 on vastauksessaan oikeassa. eli koska lähes kaikilla thaimaalaisilla (ja kaakkoisaasialaisilla ylipäätään) on jonkin sortin laktoosi-intoreleranssi, niin käytännössä kaikki siellä myytävät maitotuotteet (maidot, jogurtit) on käsitelty laktoosivapaiksi ja siksi niitä voivat laktoosi-intolerantikotkin syödä. Itse asiassa pohjoismaalaiset ovat hyvin poikkeavia siinä, että suurin osa väestöstä pystyy sulattamaan laktoosia, wikipediasta:

Naureskellen olen tätä ketjua lukenut, mutta löytyihän täältä lopussa ihan järjellistäkin tekstiä. :) Asia on juurikin näin, että suurin osa ihmisistä ei siedä laktoosia. Pohjolassa meillä on tapahtunut ns. geenimutaatio, minkä johdosta valtaosa ihmisistä täällä sietää laktoosia. Mistä laktoosi-intoleranssi sitten johtuu? Yhden selityksen mukaan laktoosi-intoleranssi on todennäköisesti evoluution tulosta. Se on luonnon keino vierottaa täysikasvuiset nisäkkäät äidin-/emän-/emonmaidosta.

Mutta sitten tuohon alkuperäiseen kysymykseen takaisin. Elikkäs voisiko joku listata vaikka tähän perinteisiä thaimaalaisia ruokalajeja, mitä ravintoloista ja katukeittiöistä saa, missä ei varmasti olisi laktoosia? Joulukuussa thaikkuihin neitsytmatka tulossa ja laktoosivamma äärimmäisen paha.

• Jaakko 78 kirjoitti:

Naureskellen olen tätä ketjua lukenut, mutta löytyihän täältä lopussa ihan järjellistäkin tekstiä. :) Asia on juurikin näin, että suurin osa ihmisistä ei siedä laktoosia. Pohjolassa meillä on tapahtunut ns. geenimutaatio, minkä johdosta valtaosa ihmisistä täällä sietää laktoosia. Mistä laktoosi-intoleranssi sitten johtuu? Yhden selityksen mukaan laktoosi-intoleranssi on todennäköisesti evoluution tulosta. Se on luonnon keino vierottaa täysikasvuiset nisäkkäät äidin-/emän-/emonmaidosta.

Mutta sitten tuohon alkuperäiseen kysymykseen takaisin. Elikkäs voisiko joku listata vaikka tähän perinteisiä thaimaalaisia ruokalajeja, mitä ravintoloista ja katukeittiöistä saa, missä ei varmasti olisi laktoosia? Joulukuussa thaikkuihin neitsytmatka tulossa ja laktoosivamma äärimmäisen paha.

Periaatteessa thaimaalaisessa ruuanlaitossa ei käytetä lainkaan maitotuotteita eli voit syödä kaikkea. Paitsi, että kerran olen törmännyt tapaukseen, jossa kokkikoulun pitäjä lorautti vihreän curry sekaan maitoa (kookosmaidon lisäksi), mikä on tietenkin hyvin epäortodoksinen tapa curryn tekemiseen. Älä silti vältä vihreää curryä, se on kuitenkin yksi thaimaalaisen keittiön hienoimmista saavutuksista. Eli voit kyllä hyvin huoleti syödä kaikkea thairuokaa – ja mitä paikallisessa paikassa sen varmemmin. Tuohonkin kokkikoulun outoon reseptiin saattoi vaikuttaa se, että kurssi oli suunnattu turisteille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4631
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2618
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2435
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2433
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1817
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1631
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1315
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82