Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Laumis vs palvelukoira

Nyt vain ärsyttää

Että mua ärsyttää ihmiset jotka eivät ymmärrä palveluskoiran ja laumanvartijakoiran eroja. Juuri tätä koira kuin koira- kyllä kaikki tottelvat-puhetta..
Olen kuunnellut vuosia tätä paskaa. Miksi ei vain mene jakeluun, että mun tiffin ei tarvitse mennä mihinkään TOKOon ja eikä sitä pidetä vapaana. Mulle riittää se, että koira on perustottelevainen..
AAAARGH!! Mun tiffin ei tarvitse kieriä maassa, tartte katsella mua silmiin kun kävelemme, ei tarvitse syödä sitä mitä käsken (esim. kiviä) . Kun nämä palveluskoirat..he kuulemma syövät ihan mitä vain omistaja käskee (Niin, ja tässä tapauksessa siis KIVIÄ..ilmeisesti ollut vain testi totteleeko..hemmetin robottina pitää koiraansa).

En ymmärrä. Rakastan koiraani juuri tuollaisena itsepäisenä ja vartioivana koirana. Olen iloinen siitä, että hän ilmoittaa minulle vieraista. Ja että hän ei siedä kaikkia. Eikä varsinkaan tottele.

Mikä siinä on niin helvetin vaiketa ymmärtää?

Itse en ikinä ottaisi tuollaista robottia itselleni. Pistää vaan niin vihaksi. Lukekaa rotumääritelmät, perkele.

17

924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoh....

      Älä yleistä. Minulla on pk rotuinen koira, joka ei tosiaan syö mitä vain, vaikka tottelevaisuutte teemmekin ja pk lajeja harrastamme. Ei myöskään tottele muita ja varoittaa vieraista. On aivan ihana kotikoira, oikea sohvaperuna joka haluaa rakkautta ja läheisyyttä. Me nautimme molemmat yhdessä tekemisessä, se on ihanaa kun saa harrastaa yhdessä koiran kanssa. Rakastaisin koiraani ihan yhtä paljon jos se olisi "vain" kotikoira. Tottelevaisuus on meille vain leikkiä lähinnä, koska menee vietin kautta, voi miten koirani nauttii siitä! Se ei tee asioita koska minä pyydän niin. Se tekee ne, koska saa "saaliin" (=lelun) tai saa ruokaa. En voisi kuvitellakkaan että koirani tekisi jotain vain koska "minä sanon niin". Ja näin toimii 95% koirista!

      Sanoisin pk rotuisia koiria nähneenä että vain ehkä muutama "söisi mitä vaan tottelvaisuutena" ja toimii kuin robotti kentällä ja lajeissa. Mutta ovat silti ihania mussukoita kotona..

      Hienoa että olet tyytyväinen koiraasi, eihän sen tarvitsekkaan olla mitään muuta kuin ihana oma kotikoira vaikka onkin laumanvartija. Mikä on siis ongelmasi? Vaikuttaa siltä, ettet oikeasti ole tyytyväinen koiraasi, koska tulet palstalle valittamaan siitä.. Olisit sanonut suoraan sille joka sanoi sinulle kyseisiä asioita että olet varsin tyytyväinen koiraasi juuri sellaisena kuin se on.

      Pk-rotuisissa ja laumanvartijoissa vói olla yksilöitä jotka ovat enemmänkin samanlaisia toistensa kanssa kuin uskotkaan. Ei kaikkia (todellakaan!!) pk rotuisia kouluteta mitenkään.

      Ei pidä yleistää!!

    • Podxseri

      Entäs kun laumis ja palveluskoira onkin sulassasovussa perheenjäseninä.
      Molemmilla roduilla omat tyylinsä.

    • Eikö se mene niin että, mitä me odotamme koiriltamme, niin sellaisen rodun hankimme?

      Jos haluan varman vahdin, hankin sellaisen koiran joka on rodultaan ja perimältään pelkkä vahti.

      Itsellä kokemusta laumanvartijoista ja nyt on kotona käyttölinjainen saksanpaimenkoira, jota en ole kouluttanut mitenkään erikoisesti.
      Riittää kun kävelee nätisti ja peruskäskyt osaa, suojelua sekä vartoimista en ole halunnut herätellä esille.
      Olen halunnut ihmisystävällisen seurakoiran ja sellaisen olen siitä "luovinut"

      En ole halunnut herätellä vartoimisviettiä laisinkaan ja se jotenkin niin helpottavaakin kun taloon tulee lapseni kavereita, ei tarvitse katsella miten se koira nyt reagoi.

      • RenNosti2011

        juuri niin, sellainen koira on helppo. Ja jotenkin sellaisen kanssa on huolettomampaa olla. Meilläkin on laumanvartijoita ollut, ja silmät sai selässä olla, vallankin kun pieniä lapsia kävi. Kaikk sujui onneksi hyvin. Nyt vanhempana ei tahtoisi energia riittää vaativimpiin rotuihin

        =)

        se mukavuudenhalu..


      • ei ikinä enää
        RenNosti2011 kirjoitti:

        juuri niin, sellainen koira on helppo. Ja jotenkin sellaisen kanssa on huolettomampaa olla. Meilläkin on laumanvartijoita ollut, ja silmät sai selässä olla, vallankin kun pieniä lapsia kävi. Kaikk sujui onneksi hyvin. Nyt vanhempana ei tahtoisi energia riittää vaativimpiin rotuihin

        =)

        se mukavuudenhalu..

        Ihan sama juttu täällä. Perheessämme on ollut yksi laumis ja se kerta riitti. En tiedä miksi ihmeessä sellainen hankittiin, mutta yhtä taistelua se oli. Ei pysynyt pihassa, terrorisoi naapureita ja maanteitä, irti ei voinut pitää hetkeäkään. Omalle perheelle ei tehnyt mitään, lapset sai vaikka halolla hakata, koira ei ollut moksiskaan, mutta vieraat ilmoitettiin sellaisella rytinällä, että oksat pois. Paimenkoiria on ollut useita ja on edelleen ja tulee olemaan, ei mitään ongelmaa kouluttamisessa ja tottelevaisuudessa. On se niin paljon helpompaa paimenkoirien kanssa.


      • pulinaa
        ei ikinä enää kirjoitti:

        Ihan sama juttu täällä. Perheessämme on ollut yksi laumis ja se kerta riitti. En tiedä miksi ihmeessä sellainen hankittiin, mutta yhtä taistelua se oli. Ei pysynyt pihassa, terrorisoi naapureita ja maanteitä, irti ei voinut pitää hetkeäkään. Omalle perheelle ei tehnyt mitään, lapset sai vaikka halolla hakata, koira ei ollut moksiskaan, mutta vieraat ilmoitettiin sellaisella rytinällä, että oksat pois. Paimenkoiria on ollut useita ja on edelleen ja tulee olemaan, ei mitään ongelmaa kouluttamisessa ja tottelevaisuudessa. On se niin paljon helpompaa paimenkoirien kanssa.

        Kyllä, olen ihan samaa mieltä kanssasi. Meilläkin ollut laumanvartija, mutta ei VARMASTI koskaan toista tule. Nyt täälläkin asustelee pk. Helppoa ja huoletonta. Lapsetkin saapi olla rauhassa, niin omat kuin vieraatkin. Yritin saada keskustelua kokemuksista aikaan tosa toisessa osiossa, mut ei sieltä mitään kommentteja tullut omista laumis kokemuksista. Meillä kun pyrre rupesi murkkuiässä ja sen jälkeenkin isotteleen oman perheen lapsille. Ei uskalla aikuisille alkaa isotteleen, niin sit täytyy lapsille.
        Petyin todella ko. rotuun. Ja en ole kyllä ainut jolla samanmoisia ongelmia, olen kuullut usealtakin ihmiseltä et samanlaisia ongelmia ollut.
        Varmasti on hyvänluonteisiakin pyrrejä, en todellakaan yleistä, mut olis vaan mukava tietää miten on mennyt ihmisillä/perheillä laumanvartijoiden kanssa. Varsinkin pyrre kokemuksia.


      • lapsiperhe
        pulinaa kirjoitti:

        Kyllä, olen ihan samaa mieltä kanssasi. Meilläkin ollut laumanvartija, mutta ei VARMASTI koskaan toista tule. Nyt täälläkin asustelee pk. Helppoa ja huoletonta. Lapsetkin saapi olla rauhassa, niin omat kuin vieraatkin. Yritin saada keskustelua kokemuksista aikaan tosa toisessa osiossa, mut ei sieltä mitään kommentteja tullut omista laumis kokemuksista. Meillä kun pyrre rupesi murkkuiässä ja sen jälkeenkin isotteleen oman perheen lapsille. Ei uskalla aikuisille alkaa isotteleen, niin sit täytyy lapsille.
        Petyin todella ko. rotuun. Ja en ole kyllä ainut jolla samanmoisia ongelmia, olen kuullut usealtakin ihmiseltä et samanlaisia ongelmia ollut.
        Varmasti on hyvänluonteisiakin pyrrejä, en todellakaan yleistä, mut olis vaan mukava tietää miten on mennyt ihmisillä/perheillä laumanvartijoiden kanssa. Varsinkin pyrre kokemuksia.

        Mua kiinnostaa tuo oman perheen lapsille isotteleminen. Koiramme ei ole laumis (ei myöskään pk) mutta ns. kova rotu kuitenkin ja nyt murkkuiällä moinen toiminta alkanut, ihan yhtäkkiä viikon sisällä. Olen jo alkanut pohtia pitäisikö koirasta luopua kokonaan. Lapset alle kouluikäisiä ja pienintä kerran näykkäissyt (ei verta, ei haavaa mutta kuitenkin). Silloin päätin ettei koira vähään aikaan ole lasten lähellä ilman kuonokoppaa. Pohdin myös onko koiralla vaan murkkuikä vai päässä vikaa? Vai eikö se vain sopeudu lapsiperheen meteliin kun ei ole siihen ihan pikkupennusta asti tottunut? Ja jos päätän lupua koirasta niin kannattaisiko se vaan suoraan lopettaa (omamielipide) vai antaa kotiin jossa on pelkkiä aikuisia?


    • ronkelisko

      Kaukkari ainakin peilaa ERITTÄIN paljon omistajaansa. Jos omistaja/isäntä/emäntä on sosiaalinen,rauhallinen,kärsivällinen sekä hyväntahtoinen on Kaukkarikin aivan muuta kuin terrorisoiva pelon aihe.

    • Nellix

      Kahden laumiksen omistajana, voin kertoa ainakin omasta kokemuksestani tähän asti, ettei kukaan muu ymmärrä täysin laumista eikä sen omistajaa ilman, että olisi itse joskus omistanut laumiksen.

      Vieraat näkevät meillä aimakin toisesta epäilevän ja ärjyvän karhun eivätkä voi uskoa kun kerron sen olevan perheen kesken täysin kultainen olento, myös tontin ulkopuolelle mentäessä kukaan ei usko ettei enään minkäännäköistä ongelmaa ole vaikka ei koirani vieraiden läheisyydestä piittaakkaan ihmeemmin, mutta ei kenenkään maalla on maailmassa rauha. Jossain vaiheessa välitin hirveesti vierailijoiden ja mm erään tutun kouluttajan mielipiteistä(jolla ei tod. niin minkään näköistä kokemusta laumiksista), mutta olen tullut siihen tulokseen, että koirani ovat vain minun perheeni koiria,en ole hommannut niitä muita varten! sitäpaitsi ongelma tuntuu olevan isompi muille kuin minulle.

      En halua viedä laumanvartijalta sen tarkoistusperää pois eikä siihen kukaan täysin pystykkään. Olen mielummin ratkaisukeskeinen kuin ongelmakeskeinen. Ja ratkaisuni oli rakentaa tarha, johon koirani menevät kun ovat ilmoittaneet vieraat. Myös olen joutunut kouluttamaan enemmän vieraita kuin koiria, kun koirani haukkuvat ne tosiaan tarkoittavat sillä jotain. Kukaan ei voi tulla laumiksen reviirille ilman ns"lupaa". Ihmiset eivät ymmärrä, mutta tietämättömyys on tyhmyyttä. Joten rohkaisun sanat muille laumiksen omistajille! Kyllä ne on mahtavia koiria omana itsenään, pettämätön vahti ja luotettava ystävä. Vieraat eivät kuulu laumaan, miksi niiden pitäisi saada rampata tontilla edestakaisin??? miksi kuunella niiden mielipiteitä, kunhan huolehtii tarvittavista varotoimista. Antaa niiden muiden rotujen kanssa ja opettakoot nille vaikka hakemaan maidon kaapista. Minä saan kyllä haettua maidon ilman koiraanikin!

      • asiat muuttuneet"

        Minulla on kaukasianpaimenkoira kerrostalossa, samoin kaverillani sekä toisella kaverillani espanjanmastiffi. Kaikki ovat sosiaalisia, eli kilttejä, hiljaisia ja ystävällisä. Ne ovat kasvaneet oennuista saakka ihmisten keskellä ja viihtyvät niiden seurassa.

        Maalla onkin asia toinen. Siellä asuneet tuntemani rottweiler ja 2 berninpaimenkoiraa jouduttiin lopettamaan, koska ne olivat "vain oman perheen koiria", jonka takia niistä tuli liian ylisuojelevia. Ne eivät olleet tottuneet vieraisiin ja yrittivät hyökatä kaikkien pihan ohitse kulkevien ihmisten kimppuun. Yksi tuntemani eurosier kuoli, kun hyökkäsi pihansa ohi menevän auton kimppuun, jäi renkaan alle ja vahingoittui niin pahasti että se piti lopettaa.

        Laumanvartijaroduista ollaan muutenkin nykyään saatu kasvatettua paljon linjoja, joidenka koirat ovat jo ihmisystävällisiä, eli hyviä valintoja kenelle tahansa. Tunnen pyreneittenmastiffin kasvattajan, jonka jalostuskoirat ovat sosiaalisia ja kilttejä: pennuista tulee yleensä entistä kiltimpiä :-)

        Minun on tarkoitus tilata pian pentu sen pyrren kasvattajalta. Hänen koiransa ovat ihania, kun kasvattaja on tiettyyn luonteeseen koirissaan panostanut.


      • Jarnoo..........
        asiat muuttuneet" kirjoitti:

        Minulla on kaukasianpaimenkoira kerrostalossa, samoin kaverillani sekä toisella kaverillani espanjanmastiffi. Kaikki ovat sosiaalisia, eli kilttejä, hiljaisia ja ystävällisä. Ne ovat kasvaneet oennuista saakka ihmisten keskellä ja viihtyvät niiden seurassa.

        Maalla onkin asia toinen. Siellä asuneet tuntemani rottweiler ja 2 berninpaimenkoiraa jouduttiin lopettamaan, koska ne olivat "vain oman perheen koiria", jonka takia niistä tuli liian ylisuojelevia. Ne eivät olleet tottuneet vieraisiin ja yrittivät hyökatä kaikkien pihan ohitse kulkevien ihmisten kimppuun. Yksi tuntemani eurosier kuoli, kun hyökkäsi pihansa ohi menevän auton kimppuun, jäi renkaan alle ja vahingoittui niin pahasti että se piti lopettaa.

        Laumanvartijaroduista ollaan muutenkin nykyään saatu kasvatettua paljon linjoja, joidenka koirat ovat jo ihmisystävällisiä, eli hyviä valintoja kenelle tahansa. Tunnen pyreneittenmastiffin kasvattajan, jonka jalostuskoirat ovat sosiaalisia ja kilttejä: pennuista tulee yleensä entistä kiltimpiä :-)

        Minun on tarkoitus tilata pian pentu sen pyrren kasvattajalta. Hänen koiransa ovat ihania, kun kasvattaja on tiettyyn luonteeseen koirissaan panostanut.

        Hyi vittu mitä tekstiä


    • ifiifo

      ^ nuo kaukkarit voivat olla kilttejä mutta eivät rodunomaisia. Todennäköisesti kyseessä onkin "kaukkarit" joissa muita rotujakin mukana.

      • asiat muuttuneet"

        Ainakin minun koirani on rekisteröity, eli puhdasrotuinen.


    • eniten v****aa...

      Ärsyttävintähän tässä kaikessa on se, etteivät edes laumanvartijakoiran omistajat tajua, että laumis ei ole pk. Olisivatpa tajunneet pysyä pk. koirissa, ja unohtaneet laumikset. Ja te kerrostaloasujat suosittelisin kokeilemaan järjen käyttöä, se ei ole ollenkaan vaikeaa. Kokeilkaapa!!!

    • Tirppa123

      Itsellä on ollut molempia laumis ja pk ja kyllä tekstistäsi paistaa täydellinen tietämättömyys pk lajeista, niiden tarkoituksesta kuten ilmeisesti ko koiran koulutuksesta ja olet ilmeisesti sortunut vielä uskomaan suoranaista palturia. Laumis on ns "laiskan miehen koira". Sille ei tarvitse eikä kuulu opettaa kuin perusasiat. Käytöstavat ja arvojärjestys, laumis vaatii selkeän johtajan ettei se ota laumassa johtajan paikkaa itse. Jokamiehen koira se ei siis ole. Omistan on oltava selkeä ja omattava auktoriteettia. Viimeinen lause sopii myös pk koiran omistajalle. Typerää on vähätellä pk rotuisen koiran omistajaa. Ei se ole sinulta pois. Laumanvartijat eivät ole kovin suosittuja koska ne eivät sovellu kaupunkiin ja niiden kanssa harrastaminen on rajallista. Itse kyllä kävin jopa tokossa ihan huvin vuoksi laumikseni kanssa, pitää kuitenkin muistaa mikä niiden todellinen käyttötarkoitus on. Pk koiralta vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia, kuten laumikselta, jotta ne pystyvät suorittamaan annetut tehtävät. Suojelu? Sakemanni, rotikka... Kautta aikojen ovat olleet vahtikoiria joten niiden kanssa ominaista on harrastaa jotakin. Nämä rodut turhautuvat mikäli eivät pääse toteuttamaan itseään. Niitä koulutetaan jotta niiden kanssa voidaan mennä kokeisiin. Koiran ei tarvitse kulkea vapaalla ollessaan omistajan vierellä "silmiin tuijottaen" kokeessa kuuluu. Koiran ohjaaja on vain idiootti mikäli laittaa koiransa syömään kiviä, ikinä en ole tälläisestä tapauksesta kuullut. Haen myös itse maitoni, ja kenkäni... Ihmiset eivät tunne laumanvartijoita koska niitä ei enää tarvita yhtä paljon kuin ennen niiden alkuperäisissä tehtävissä. Rakastan koiria, mutta en koskaan ymmärtänyt tuota laumanvartijakoirien omistajien vihaa ja katkeruutta muita rotuja ja muiden rotujen omistajia kohtaan?! Jokainen valitkoon rodun joka sopii omaan käyttötarkoitukseensa . se ei ole keneltäkään pois!

    • Mulla on tälläkin hetkeä molempia koiratyyppejä taloudessa. Ei nuo saksanpaimenkoirat ja etelävenäjänkoirat toisistaan pahemmin poikkea, saku on energisempi ja jaksaa treenata pidempään, etsku on helpompi kouluttaa, mutta eivät tuppaa viitsiä suorittaa kovin pitkään kerrallaan. Aluevartijoina toimivat kaikki, etskut itsenäisesti ja saku ohjattuna. Etskut on työkoiria ja sakut harrastuskoiria.

      Laumanvartija tosiaan peilaa omistajaa ja rauhallinen ja sosiaalinen omistaja voi saada vaativammastakin yksilöstä sosiaalisen, epävarma omistaja voi saada helposta yksilöstä vaarallisen. Joku voi kokea tietyn piirteen koirassa haastavaksi ja jollekin toiselle se voi olla helppo. Minulle etelävenäläinen on rotuna käteensopivin ja sen kanssa eläminen ja sen kouluttaminen on äärimmäisen helppoa ja vaivatonta, paljon helpompaa kuin sakemannin.

    • maarit15.11-86

      Mua ärsyttää mys jos ei tajuta eroja!. Laumikset ovat ihan oma lukunsa. Ne ovat itsenäisiä vartioita.. Näissä asioissa hyvin erilaisia kun esim PK-puolella yleisesti käytetyt rodut jne..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe