Kaikki autotohtorit jotka ette erota rengasta ratista, niin olkaa hyvä ja säätäkää näppistänne.
Nyt tarvitaan kokemukseen perustuvaa fakta tietoa!
Ecotecin kone.. Tämä suurta suosiota saavuttanut ihastuttavan pirtsakka
ja toiminta varma värkki. Osaako joku kertoa siitä jotain factaa?
Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt niin jakopään remmin vaihtoväli on tasan 60 000 km,
eikä penniäkään päälle. Jos ei sit tuurilla mennä...
Eikö tuo Ecotecci kuitenkin rakennettu wahan Vectran / Asconan koneen rungolle,
eli oisko se ny ollut OHC koneen päälle laitettu ?
Lähinnä kiinosttaa se, että vaikka tekniikka on / olis samaa,
niin monella näyttää olevan tieto tai kokemus jakopäänremmin katkeamisesta.
Esim vanhoissa Opel OHC koneissa, ei jakopäremmin katkeaminen keskeyttänyt matkaa
kuin 10-15 minuutiksi. Mutta miten on nykyään?
Moni ainakin puhuu, että Ecotec katkaisee remmin lisäksi ventiilit. Tahi ei ny katkase
mut vetää ne niin juntturaan, että kone on botslojo muje.
Joten jos joku tietää ko.tekniikasta niin kertokaa ihmeessä, meneekö venat remmin mukana?
Kun enen näin ei ollut.
Eli kun remmi mennöö poikki / ( jako hyppää) niin menneekö venat?
Mikä ihmeen Ecotec
20
17012
Vastaukset
- mekaanikko
menee mutkalle ja edessä on moottorin täydellinen yläpään remppa!
- Gabriel1914
Kiitos vastauksesta.
- se on herrassa
on tapauksia ettei tapahdu muuta kuin remmin katkeaminen, tuurista kiinni ei kannata leikkiä.
- mekaanikko
menee venttiilit mutkalle opelin 16 venttiilisessä koneessa jos hihna katkeaa!!!!!!!!!!1
- tuotani
Suoa olla noppee kaveri jos 10-15min männee 8 tapin uus jakohihna paikalleen. 5min männee jo siihe ku kaivelet sitä tunkkia sieltä perälousterista ja toiset samanmoiset ku uot auton nostana ja renkaan repinä irti. Kyllä siien männee se tunti ainaskii jos oikein noppeesti tekkee.
- Gabriel1914
Se, että et itse siihen pysty ilman työkaluja kuten tunkkia...No jokaisella tapansa =D
Menee vähän aiheesta ohi, mutta kyllä siinä meni aluksi 35 minuuttia... Mutta
kun aina meni poikki, niin kuule kyllä sen oppii vaihtamaan...
Olosuhteet kuten "kantis 58" ei valoja ei lamppua ja vettä kuin esterin perseestä... 15 min max...
ei kaikki voi olla parhaita kaikissa.
- Flash33
on uusissa ecotec-moottoreissa 150tkm/10v ei siis 60tkm/4v.
Vanhoissa oli mahdollisia ongelmia, jos oli paljon kylmäkäynnistyksiä, tai muuten revittämistä kylmänä. Muuten ecotec-moottorit ovat ihan perusluotettavia koneita; oheislaitteita kuten esim. EGR-ventiili alipaineputki, kampiakselin nopeusanturi, nokka-akselin asentoanturi saattaa joutua vaihtamaan/putsaamaan siinä 100-150tkm tietämillä, mutta ne eivöt ole pahoja vaihtaa itsekään.- Aslak701
ja uusissa mm.Astran 1.4 Turbossa on ketju,joka pitäisi olla ns.huoltovapaa,vaikkakin mm.VW:n ketjukoneissa on esiintynyt ketjun venymisiä jo 40-50tkm:n kohdalla...aika näyttää kuinka Opelin ketjut kestää...?
- mekaanikko
varma että vaihtoväli on 150tkm/10v, sillä saattaa olla suositus vaihtoväli kuten joillain tietämilläni merkeillä! Tuolla suositus vaihtovälillä maahantuoja ja valmistaja välttää korjaus vastuunsa takuun jälkeen!!!!!!!!!!!!
- Flash33
mekaanikko kirjoitti:
varma että vaihtoväli on 150tkm/10v, sillä saattaa olla suositus vaihtoväli kuten joillain tietämilläni merkeillä! Tuolla suositus vaihtovälillä maahantuoja ja valmistaja välttää korjaus vastuunsa takuun jälkeen!!!!!!!!!!!!
varma. Se lukee manuaalissa ja muunlaista tietoa ei ole annettu, vaikka uudet ecotec-koneet ovat olleet jo vuodesta 2004. Muutenkin on mielenkiintoista seurata tätä opeliksin ympärillä käytävää keskustelua; ilmeisesti huolimatta siitä, että nykyiset opelit ovat mitä luotettavimpia kapistuksia, silti ne joidenkin asiantuntijoiden mukaan hajoilevat yhteenään elleivät aiemmin ole johaihtuneet ruosteena ilmaan. Sähkövikojakin on vaikka muille jakaa ja nokkahihnat paukkuvat vähintään joka toinen viikko, ettei autoa tahdo saada korjaamolta pois lainkaan...Muistan kun ns. ystäväni ihmettelivät kun ostin H-Astran ensimmäisessä aallossa, että miten uskalsin vaikka merkin laatu on tosi "huono", vaikka G-Astra ei ollut lainkaan huono. Niin se vaan menee, kun ei ole tietoa ja kaikkia perustuu uskoon eikä faktoihin. Eipä ole tarvinnut Astraa pitää korjaamolla, mukavia kilometrejä kohtuukulutuksella. (ai niin, on muuten sata kertaa parempi kuin saman aikakauden myyntijohtaja T-korolla...että tällaisia asiantuntijoita Suomessa.)
- mekaanikko
Flash33 kirjoitti:
varma. Se lukee manuaalissa ja muunlaista tietoa ei ole annettu, vaikka uudet ecotec-koneet ovat olleet jo vuodesta 2004. Muutenkin on mielenkiintoista seurata tätä opeliksin ympärillä käytävää keskustelua; ilmeisesti huolimatta siitä, että nykyiset opelit ovat mitä luotettavimpia kapistuksia, silti ne joidenkin asiantuntijoiden mukaan hajoilevat yhteenään elleivät aiemmin ole johaihtuneet ruosteena ilmaan. Sähkövikojakin on vaikka muille jakaa ja nokkahihnat paukkuvat vähintään joka toinen viikko, ettei autoa tahdo saada korjaamolta pois lainkaan...Muistan kun ns. ystäväni ihmettelivät kun ostin H-Astran ensimmäisessä aallossa, että miten uskalsin vaikka merkin laatu on tosi "huono", vaikka G-Astra ei ollut lainkaan huono. Niin se vaan menee, kun ei ole tietoa ja kaikkia perustuu uskoon eikä faktoihin. Eipä ole tarvinnut Astraa pitää korjaamolla, mukavia kilometrejä kohtuukulutuksella. (ai niin, on muuten sata kertaa parempi kuin saman aikakauden myyntijohtaja T-korolla...että tällaisia asiantuntijoita Suomessa.)
voihan se lukee että vaihtoväli on 150tkm/10vuotta, mutta todellisuudessa se on suositus väli kuten jossain titämässinä merkeissä se näin vaikka ohje/huoltovihossa lukee vaihtoväli. Kysyppä asiaa maahan tuojalta miten on, onko suositus vai vaihtoväli?!
- Flash33
mekaanikko kirjoitti:
voihan se lukee että vaihtoväli on 150tkm/10vuotta, mutta todellisuudessa se on suositus väli kuten jossain titämässinä merkeissä se näin vaikka ohje/huoltovihossa lukee vaihtoväli. Kysyppä asiaa maahan tuojalta miten on, onko suositus vai vaihtoväli?!
Valmistaja voi vain suositella, eihän sitä hihnaa ole pakko vaihtaa tai sen voi vaihtaa vaikka vuosittain jos siltä tuntuu. Itsekin teknisellä alalla työskentelevänä tiedän, että suositusaikataulut on tehty ns. MTBF-analyysin perusteella, tai milloin tämä ei onnistu, niin sitten tarkastelemalla käyttökokomuksia ja tilastollisesti määriteltävä sopiva vaihtoväli osalle, jotta ratkaisu on mielekäs sekä taloudellisesti että laadullisesti. Eli Suomeksi; ei ole paljon mieltä pitää suositusväli keinotekoisen pitkänä, jos siitä aiheutuu mm. moottoririkkoja, joka luonnollisesti karkoittaa asiakkaita, myöskään liian lyhyenä sitä ei kannata pitää, melko lailla samasta syystä (lisääntyneet huoltokust.)
- Knööli
mekaanikko kirjoitti:
voihan se lukee että vaihtoväli on 150tkm/10vuotta, mutta todellisuudessa se on suositus väli kuten jossain titämässinä merkeissä se näin vaikka ohje/huoltovihossa lukee vaihtoväli. Kysyppä asiaa maahan tuojalta miten on, onko suositus vai vaihtoväli?!
Jos osaa oikein lukea niin se 150000km/10 vuotta ei ole jakohihnan vaihtoväli vaan apulaitteita pyörittävän laattahihnan vaihtoväli.
- Walter70
Knööli kirjoitti:
Jos osaa oikein lukea niin se 150000km/10 vuotta ei ole jakohihnan vaihtoväli vaan apulaitteita pyörittävän laattahihnan vaihtoväli.
kun luen nyt opelin huoltokirjasta,niin siinä on,että"hammashihna ja kiristinrullan vaihto"10vuoden/150 000km välein ainakin Z 16XEP koneessa...
- Autofiili
Knööli kirjoitti:
Jos osaa oikein lukea niin se 150000km/10 vuotta ei ole jakohihnan vaihtoväli vaan apulaitteita pyörittävän laattahihnan vaihtoväli.
Näin se menee uusissa.
Nokka-akselin hihnan vaihto, bensiinimottorit 10 vuoden / 150 000 km:n välein. Vesipumpun ja ohjaustehostimen pumpun moniurahihnan vaihto, bensiinimoottorit 10 vuoden / 100 000 km:n välein.
Tarkista, että huolto- ja takuuvihko täytetään oikein, koska se on todiste tehdyistä huolloista ja oleellinen esitettäessä takuuvaatimuksia. Näin valmistaja vastaa, takuu on voimassa 3 vuotta ja 100.000km (kumpi tulee ensin vastaan).
Alkuperäisillä varaosilla on myös takuu, mutta se vaihtelee osittain. Kannattaa kysyä työtä tilatessa työn ja varaosien takuusta erikseen. Toisilla huoltoliikkeillä ei ole mitään erityistä takuuta, toisilla on selvät ajat tai kilometrit. - Gabriel1914
Flash33 kirjoitti:
varma. Se lukee manuaalissa ja muunlaista tietoa ei ole annettu, vaikka uudet ecotec-koneet ovat olleet jo vuodesta 2004. Muutenkin on mielenkiintoista seurata tätä opeliksin ympärillä käytävää keskustelua; ilmeisesti huolimatta siitä, että nykyiset opelit ovat mitä luotettavimpia kapistuksia, silti ne joidenkin asiantuntijoiden mukaan hajoilevat yhteenään elleivät aiemmin ole johaihtuneet ruosteena ilmaan. Sähkövikojakin on vaikka muille jakaa ja nokkahihnat paukkuvat vähintään joka toinen viikko, ettei autoa tahdo saada korjaamolta pois lainkaan...Muistan kun ns. ystäväni ihmettelivät kun ostin H-Astran ensimmäisessä aallossa, että miten uskalsin vaikka merkin laatu on tosi "huono", vaikka G-Astra ei ollut lainkaan huono. Niin se vaan menee, kun ei ole tietoa ja kaikkia perustuu uskoon eikä faktoihin. Eipä ole tarvinnut Astraa pitää korjaamolla, mukavia kilometrejä kohtuukulutuksella. (ai niin, on muuten sata kertaa parempi kuin saman aikakauden myyntijohtaja T-korolla...että tällaisia asiantuntijoita Suomessa.)
Itte vähän ihastunut tohon autoon ...ja koneeseen.
Ja täällä nyt luetaan huoltokirjaa kuin piru raamattua mutta täsä nyt hain ihmisten kokemuksia.
Kyllähän nuo metroautossa arviot kertovat..Tiedän mää ihmisii mitkä on menneet
miljoonan 80 000 km vaihtoväli hihnalla, mutta enemmän tiedän ihmisii joilta tuo
katkee 60 :pin kohtaa.
5,5-6,5 litraa sadalla ja ison auton tuntu..kestän sen =D
- Kitten89
Itsellä on kyseinen moottori niin jonka osti viime helmikuussa ja pienen etsiskelyt jälkeen huomasimme että jakopää on vaihdettu 93tkm kohdalla ja tällä hetkellä autolla on ajettu 220tkm ja kaheden viikon päästä on jakopää, vesipumpu, termostaati ja laturin hihnan vaihto. Eli autolla on ajettu noin 127tkm samalla hihnalla.
Että pakko sanoa että aika hyvä kone on ku kestää. Sen jälkeen kun itse sain sen niin on tullut reilusti lisää kilometrejä.
Voisin muutekin laitaa vähän omia arvioja ecotecin kulutuksestesta
Opel A-vectra 95vm 2.0 16V X20xev Automaattivaihteesto.
Kulutus maantie: 6-6.5L/100km, Keskinopeus 80km
kaupunki: 7.5-8L/100km Vaihtelee mihinaikaan ajaa. Arvio on päiväsaikaan
Yhdistetty: 6.5-7l/100km sisältää 35% hiekkatietä.
Nämä kulutukset laskin ajosta mitä teen jyväskylässä ja sen seutukunnilla. - selvittämällä oppii
2,2l ecotec automaattivaihteisto löytyy, 220tkm mittarissa, jakopäähän (ketju) on kajottu 70tkm kohdilla.
Huoletonta ajoa on ollut 220tkm asti, sitten meni sytkärasia---> johtuen pikkusen liikaa ajetuista tulpista.
Kulutuksesta en halua edes puhua... - OmegaUkko
viehän toi omega mun kaasujalalla 13-14l/100 On tietysti automaatti ja kutosen koneella,,matkaajossa kun kone on lämmenny ja ajaa tasaisesti niin ei syö kun 8/100
- Anonyymi
Teksti kertoo ettei käyttäjä tiedä moottoreista yhtään mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875