Olen asunut nyt 3,5 vuotta yh:n vuokra-asunnossa tampereella, ja nyt olemme muuttamassa pois.
Soitin yh:n konttoriin ja kyselin irtisanomislomaketta, mikä normaalisti löytyy nettisivuilta, ainakin muilla vuokranantajilta.
Mutta ei heiltä. Rouva totesi kovaan sävyyn että ei se niin helppoa ole, siellä pitää henkilökohtaisesti käydä ja keskustella kaiken maailman tarkastuksista ja sopimuksista. Ei siis mennä yksinkertaista reittiä irtisanominen-muutto-tarkastus-siivous/siivouslasku jos tarpeen ja uutta asuakasta putkeen, ehei..
Heiltä tarkastajat käyvät muuttokuukauden aikana, kaiken sen sotkun ja muuttolaatikoiden keskellä, ja jos huomautettavaa löytyy, itse saat siivota, ja jos muuton jälkeen kun käyvät tarkastamassa, löytyy vielä sanomista, seuraa lasku varmasti perässä.
Tässä sitten keskuteltiin tuttujemme kanssa, ja he kertoivat useammastakin yh-terrorin tapauksesta. Pariskunta kenet mekin tunsimme, oli muuttanut kaksiosta kaupungin toiselle puolelle, eri vuokrausyhtiön alaisuuteen. Kaikki paikat oli puunattu pariinkin kertaan, ja kun mistään muusta ei sitten löytynyt huomautettavaa, niin jääkaapin oveen jääneet kaksipuoleisen tarran himmeät jäljet siivoutettiin maksullisella siivoojalla ja lasku tuli perässä. Fiksuinta olisi ollut informoida ensin asukkaita ja pyrkiä josko he olisivat sen saaneet irtoamaan. Kaikkea kun ei voi huomata sen kaiken muuttokiireen keskellä.
Toinen tapaus oli itä-tampereelta pois muuttanut ystävämme, kenen piti itse maalaamansa makuuhuone maalata takaisin tismalleen saman väriseksi kuin aiemminkin, maalarinvalkoiseksi. Hento vaaleansininen ei siis kelvannut. Vaikka jälki oli siisti ja uskoisin että olisi kelvannut seuraavillekin asukkaille.
Nyt vain jännityksellä odotamme omaa tuomiotamme, paljonko saamme takuuvuokrista takaisin mikäli herra tarkastajan suurennuslasi jotakin löytää..
YH-ASUNNOT
14
12573
Vastaukset
- myös
mekin asumme yh rakennuksissa savossa, toivottavasti ei ole yhtä byrokraattista kun pois lähdemme aikanaan,huih
- george
"Toinen tapaus oli itä-tampereelta pois muuttanut ystävämme, kenen piti itse maalaamansa makuuhuone maalata takaisin tismalleen saman väriseksi kuin aiemminkin, maalarinvalkoiseksi. Hento vaaleansininen ei siis kelvannut."
Minäkin vuokrasin eräästä tamperelaisesta autovuokraamosta kerran auton, ja maalasin sen telalla maastonväriseksi (oltiin sorsametsälle menossa). Ei perkule kelvannut enää palauttaessa, piti käydä ammattilaisilla maalauttamassa takaisin tylsän valkoiseksi. Eli ei nuo asunnonvuokraajat pelkästään ole pikkumaisia.- Mum
Voi kyllä oli sitten fiksu kirjotus. Mahdat varmasti olla ylpeä itsestäsi?? Oikea verbaalinen lahjakkuus.
- Spede
Mum kirjoitti:
Voi kyllä oli sitten fiksu kirjotus. Mahdat varmasti olla ylpeä itsestäsi?? Oikea verbaalinen lahjakkuus.
No tuo kommentti oli aivan paikallaan. Näyttää vaan siltä, että teidänkaltaisianne juntteja, joilla ei näemmä paljoa käsityskykyä ole, riittää vähän liiaksikin. Naurettavaa ensin kuvitetella voivansa tehdä mitä vaan ja sitten syytellä muita pikkumaisiksi, kun joskus ihan kaikki ei käykään laatuun ja tulee sanomista.
- Juntti
Spede kirjoitti:
No tuo kommentti oli aivan paikallaan. Näyttää vaan siltä, että teidänkaltaisianne juntteja, joilla ei näemmä paljoa käsityskykyä ole, riittää vähän liiaksikin. Naurettavaa ensin kuvitetella voivansa tehdä mitä vaan ja sitten syytellä muita pikkumaisiksi, kun joskus ihan kaikki ei käykään laatuun ja tulee sanomista.
Se nyt kyllä "juntti" on niin, että normaalia asumisesta aiheutuneita kulumisen jälkiä ei saa ottaa takuuvuokrasta.
Tämä normaali kuluminen on nyt vaan vähän liukuva käsite. Eli - seinät, jos on maalannut täytyy maalata alkuperäisen väriseksi - ainakin YHlla
YH kieltämättä on ollut ainakin joskus pikkumainen. Esimekiksi VVO tarjoaa "korjaus/maalisarjapaketin jolla uusi asukas voi sitten maalata asuntonsa mieleiseen väriin.
Tottakait`vuokralaiselle pitää ilmoittaa, jos käytetään ulkopuolista työvoimaa - esmerkiksi maalaamiseen. Muutenhan sinne voi palkata "tutun" kaverin tekemään hommia. Olen nimittäin tietoinen, että maalauksista on maksettu 150€ tunnilta - voihan sitä vähän tekijöitä kilpailuttaa vai?
Esimerkiksi taulujen jäljet ja muut ovat normaalia kulumista - asumisesta, kun jää jäljet - varsinkin, jos perheessä on lapsia.
Hyviin ja kestäviin liiketoimintatapoihin kuuluu asiakkaan hoitaminen loppuun saakka.
Asunnon voi videokuvata ennen vuokrausta - niin ei tule epäselvyyksiä. Kuten totesin kuluminen on ikävä kyllä liukuva käsite mutta auton vuokraamiseen sitä ei voi verrata, koska vuoralainen "omistaa asunnon" maksaessaan siitä vuokran säntillisesti. - stadinkundi 2
Juntti kirjoitti:
Se nyt kyllä "juntti" on niin, että normaalia asumisesta aiheutuneita kulumisen jälkiä ei saa ottaa takuuvuokrasta.
Tämä normaali kuluminen on nyt vaan vähän liukuva käsite. Eli - seinät, jos on maalannut täytyy maalata alkuperäisen väriseksi - ainakin YHlla
YH kieltämättä on ollut ainakin joskus pikkumainen. Esimekiksi VVO tarjoaa "korjaus/maalisarjapaketin jolla uusi asukas voi sitten maalata asuntonsa mieleiseen väriin.
Tottakait`vuokralaiselle pitää ilmoittaa, jos käytetään ulkopuolista työvoimaa - esmerkiksi maalaamiseen. Muutenhan sinne voi palkata "tutun" kaverin tekemään hommia. Olen nimittäin tietoinen, että maalauksista on maksettu 150€ tunnilta - voihan sitä vähän tekijöitä kilpailuttaa vai?
Esimerkiksi taulujen jäljet ja muut ovat normaalia kulumista - asumisesta, kun jää jäljet - varsinkin, jos perheessä on lapsia.
Hyviin ja kestäviin liiketoimintatapoihin kuuluu asiakkaan hoitaminen loppuun saakka.
Asunnon voi videokuvata ennen vuokrausta - niin ei tule epäselvyyksiä. Kuten totesin kuluminen on ikävä kyllä liukuva käsite mutta auton vuokraamiseen sitä ei voi verrata, koska vuoralainen "omistaa asunnon" maksaessaan siitä vuokran säntillisesti.Kenen velvollisuus on huolehtia vuokra-asunnon kunnosta?
Vuokra-asunnon kunnossapidosta voidaan sopia vuokrasopimuksessa. Mikäli asiasta ei ole erikseen sovittu, vuokranantaja vastaa huoneiston tavanomaisesta kulumisesta ja kunnossapidosta. Esimerkiksi kymmenen vuoden vuokrasuhteen jälkeen vuokranantajalla ei ole oikeutta vaatia vuokralaiselta huoneiston uudelleen tapetointia, vaikka tapetit olisivat miten huonossa kunnossa tahansa.
Et silleen - muuten Yh -asunnot kai tarjoaa vuokrasuntoihin laminaattilattian, jos on asunut kymmenen vuotta vuokralla - pitääkö paikkansa?
- Sound of reason
Jos joku on niin tyhmä, että menee maalaamaan vuokra-asunnon seiniä ilman, että vaivautuu edes kysymään vuokranantajalta, niin sanktio on todellakin aivan paikallaan. Kannattaisiko ensin vaikka vähän miettiä eikä vaan tehdä ja sitten syytellä toisia pikkumaisiksi? Asetu itse vuokranantajan asemaan ja mieti siitä näkökulmasta. Olisiko mukavaa, jos joku ottaisi vapauden mennä maalaamaan omistamaasi asuntoa kysymättä sinulta?
- Minä vain
YH:n toiminnalta kuulostaa..Itse asun Tampereella,ja asuin pari vuotta sitten itsekin heiltä vuokratussa asunnossa.
Kaikki meni hyvin kunnes muutin pois.Menin ilmoittamaan sinne toimistolle heinäkuun puolessavälissä,että irtisanon asuntoi,eli kuukauden irtisanomisajan ollen,lähden elokuun viimeinen päivä pois.Kerroin myös että muutan jo elokuun alussa,mutta tietysti maksan koko irtisanomiskuukauden vuokran,koska heille ei sopinut aikaisempi loppumispäivämäärä.Virkailija kuitenkin sanoi,että avaimet on palautettava sinä päivänä kun muuttaa pois,eli kuun alussa.Sanoin että palautan avaimet viimeinen päivä,siihen asti jos maksan vuokraakin.Virkailija vain kovasti jankutti että aikaisemmin,mihin en suostunut,he olisivat vuorkanneet asunnon vain eteenpäin ja saaneet näin tuplavuokran.
Tuli muutto,tavarat vietiin pois ja siivottiin HUOLELLA,kysessä oli vielä yksiö jossa siivottavaa ei kovin paljoa ollut ja olen muutenkin aika tarkka näissä asioissa.
Soittelin takuuvuorkan perään parikin kertaa,lopulta se tulikin 400mk vähennettynä siivouskuluja.Soitin heti yhtiöön,että mitä siivottavaa asuntooni oli muka jäänyt.Vaihde käski soittaa isännöitisjälle,jonka sain kahden päivän yrittämisen jälkeen kiinni,ja kun olin asiani esittänyt,hän lopetti puhelun noin vain.Soitin uudelleen,ei vastausta,ja seuraavana päivänä taas vaihteeseen.Vaihde lupasi välittää soittopyynnön,sitä ei ikinä kuulunut.Kyllästyin ja annoin olla..Valitettavasti.
Tuttavaperheeltäni veloitettiin myös siivousmaksu takuusta,perustekin poikkeuksellisesti kerrottiin:Loppusiivoua tehdessää he olivat kaatannet jääkaapin sulamisveden wc-pöntöön,mutta unohtaneet huuhdella tämän sinänsä puhtaan veden pois.Ammattisiistijän käytöstä laskutettiin.
Olisi kiva tietää,onko ketään joka olisi saanut mukisematta rahansa takaisin,ja onko tällaiselle mitään tehtävissä?- Rami
nämäkin jutut, nyt taitaa tulla kina Tampereen YH-asuntojen kanssa. Digitaalikameralla kuvattu yli 450 kuvaa ja videoitu n. 15min filmin pätkä siivouksesta ja sen jälkeen.
- 388 neliötä
Asuessani aikoinaan YHlla - vaadin tarkistuksen tehtäväksi niin, että olin itse paikalla - ja yllätin tarkastajan tuomalla paikalla lakimieheni - tuli takuut tilille ja asunto oli OK.
Vuoratessanne ottakaa videokuvaa ja pitäkää kiinni oikeuksistanne.
Jos teet muutoksia asunnossa - kysy ihmeessä vuokranantajalta. Pienet remontit ja maalaamisethan yleensä kohentavat asuntoa.
Tahalliset sotkemiset ja rikkomiset pitää tietenkin korvata tai korjauttaa.
- ex-yh-asukas
Ne irtisanomislomakkeet onneksi nyt löytyvätkin sieltä asukkaiden sivuilta. Niitä ei ollut siellä pari kuukautta sitten ja kaivamalla kaivoin ne jostain vanhoilta sivuilta... :0 Linkkiä en muista, onneksi ei tarvitsekaan enää.
Vakuusmaksua odotan yhä. Vuokrasopimus loppui tosin kesäkuun viimeinen päivä. - Kärä Jille
Itse muuti nperheeni kanssa yh:n aso asunnosta vajaa kk sitten. Palkkasimme siivoojan, joten siltä osin ei ollut valittamista. Mutta...
Isännöitsijä kävi tarkastamassa asunnon ilman meitä (olimme sattumoisin molemmat töissä juuri silloin). Kymmenen päivän päästä tuli puhelu isännöitsijältä, että huoneisto oli pitänyt laittaa uusiksi. Lattiat oli pitänyt vaihtaa (muovimatosta laminaatiksi) ja kaikki seinät maalata koko asunnosta.
Seinissä oli nauloja yms. jotka oli suurin osa meitä edelliseltä asukkaalta jäänyt. Yhteen huoneeseen emme olleet laittaneet mitään...
Lattiassa oli olohuoneessa ja toisessa makuuhuoneessa huonekaluista jääneitä painaumia.
Tästä tuli laskua 1400 euroa. (seinät 900, ja lattia 500€)- ent asukas
Yh:n toiminta on aivan uskomatonta!! meillä loppuu asuminoikeusasunnosta sopimus nyt kuun vaihteessa ja asuntoa on siivottu viikko juuri noitten juttujen takia et siivouksessa ollaan tarkkoja ja asunto on pesty lattiasta kattoon. No tarkastus oli tänään ja tarkastaja soitti että lattiat on pestävä (lattioissa on länttejä mitkä on olleet siellä jo sinne muutettaessa, vahauksella edellinen asukas pilannut lattian) no lattiat oli pesty 2 kertaan kontaten ja hinkaten ja vahan poistoaineella ja vaikka millä mutta ei lähde niin pestiin niin hyvin muuten kun saatiin. No tarkastaja sanoi että tiskikoneaineella ja karhunkielellä on lattiat hangattava jotta se vaha saadaan pois.. siis haloo nyt se on tehty ja 5tuntia hikeä ja kyyneleitä kulutettu mutta vahaa on edelleen lattiaoissa ja kiilto matoista lähtenyt, mutta teimme niin kuin käskettiin. Kiinnostaisi vaan tietää että paljon edelliseltä asukkaalta on lattioista veloitettu ja mihin se raha on käytetty koska lattioita sillä ei ainakaan ole kunnostettu!!!
Toinen mistä huomautettiin oli sormenjäljestä ovessa/ovenkahvassa.. voi jumalauta pitääkö sen asunnnon olla uuden veroinen kun siinä on kymmenen vuotta asuttu!!
Mä olen niin raivona etten ikinä! Ja huomenna soitan kuluttaja-asiamiehelle ja isännöitsikjälle ja vittu vaikka poliisille tollasesta kusetuksesta!
Tiskikoneen poistoputken kuminen tulppa puuttui- 80e (ostimme itse sen tänään ja maksoi 1e)
Asuntoon uusi ovi koska naulan reikä ovessa, ollut kranssi siinä -500e (ovea ei ikinä vaihdettu)
Nämä on siis esimerkkejä hinnoista mitä yh on asukkailtaan velottanu.. - dgsg
ent asukas kirjoitti:
Yh:n toiminta on aivan uskomatonta!! meillä loppuu asuminoikeusasunnosta sopimus nyt kuun vaihteessa ja asuntoa on siivottu viikko juuri noitten juttujen takia et siivouksessa ollaan tarkkoja ja asunto on pesty lattiasta kattoon. No tarkastus oli tänään ja tarkastaja soitti että lattiat on pestävä (lattioissa on länttejä mitkä on olleet siellä jo sinne muutettaessa, vahauksella edellinen asukas pilannut lattian) no lattiat oli pesty 2 kertaan kontaten ja hinkaten ja vahan poistoaineella ja vaikka millä mutta ei lähde niin pestiin niin hyvin muuten kun saatiin. No tarkastaja sanoi että tiskikoneaineella ja karhunkielellä on lattiat hangattava jotta se vaha saadaan pois.. siis haloo nyt se on tehty ja 5tuntia hikeä ja kyyneleitä kulutettu mutta vahaa on edelleen lattiaoissa ja kiilto matoista lähtenyt, mutta teimme niin kuin käskettiin. Kiinnostaisi vaan tietää että paljon edelliseltä asukkaalta on lattioista veloitettu ja mihin se raha on käytetty koska lattioita sillä ei ainakaan ole kunnostettu!!!
Toinen mistä huomautettiin oli sormenjäljestä ovessa/ovenkahvassa.. voi jumalauta pitääkö sen asunnnon olla uuden veroinen kun siinä on kymmenen vuotta asuttu!!
Mä olen niin raivona etten ikinä! Ja huomenna soitan kuluttaja-asiamiehelle ja isännöitsikjälle ja vittu vaikka poliisille tollasesta kusetuksesta!
Tiskikoneen poistoputken kuminen tulppa puuttui- 80e (ostimme itse sen tänään ja maksoi 1e)
Asuntoon uusi ovi koska naulan reikä ovessa, ollut kranssi siinä -500e (ovea ei ikinä vaihdettu)
Nämä on siis esimerkkejä hinnoista mitä yh on asukkailtaan velottanu..kattoisitte peliin valittajat, sieltä ja ainoastaan sieltä se syyllinen löytää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713