Valmet 502 hydrauliikkapumppu

januski83

Omistan valmet 502 vuodelta 1973 ja siihen pitäis löytää uus hydrauliikkapumppu.Cesnan pumppu kävisi siihen mutta sitä ei meinaa mistään löytyä.Onko kennelläkään tietoa mistä siihen voisi löytää pumpun?Se pitäisi olla ykstoiminen.Ostan semmoisen jos vain joltakin löytyy tai tietää semmoisen.

31

9679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kullervo Kovakanki

      Tämä Cessna on muistaakseni amerikkalaista alkuperää oleva pumppu ja voi olla ettei korvaavaa tosiaankaan löydy. Ei uutena eikä vanhana. Soita amerikan serkuille ja pyydä kylään ja tuliaisiksi Cessnan uusi pumppu. Ne sun täti-vainaan lapset varmaan tois sen tullessaan. - Asiahan on sen takia hankala koska pumpun kiinnitys jakopään koteloon on erilainen kuin näillä tuplapumpuilla. Toinen konsti voisi olla koko jakopään kotelon vaihto sellaiseen jossa on ollut tällainen tuplapumppu. Samalla tulisi yksinkertaisemmaksi se pumppu hässäkkä siellä oikealla kyljellä. Ja saat samalla tyhjäkäyntikierroksilla pelaavan nostolaitteenkin. Kysy IKH:lta tai Päläkenehen purkaamosta tai muusta tätä maharollisuutta. Muistaakseni Paskervillerin paskakoneen tuplapumput samoja kuin 502:n tuplapumput.

    • enomies

      muistelisin että voisi olla jonkinlainen cesnan pumppu verstaalla hyllyssä. ja jotain tiivisteitä siihen. Täytyy tarkistaa ennenkuin puhun lisää. Siihen löyty jostain valmetin trukista vastaava

    • seimaam

      Jos se on semmonen missä venttiili jakaa ohjaukselle osan öljystä, niin Taavetissa muuan metsäkonealan yritys ainakin teki toimivan härpäkkeen. Siihen tuli pumppu ja sitten erillinen matolaatikko joka jakaa öljyn ohjaukselle ja nostolaitteelle. Silloin se jäi halvemmaksi kun valmetin oma systeemi joka ei ollut aivan yksinkertainen. Lupasivat tarjota sitä valmetille, muttei sitten liene kelvannut.

      • 502

        Kuka tietää sen "matolaatikon säätämisestä ?


      • seimaam
        502 kirjoitti:

        Kuka tietää sen "matolaatikon säätämisestä ?

        Se asentaja joka rakenteli sen härpäkkeen. Ruuvas jonkinmoisen mittarin siihen matolaatikon kupeeseen eikä ollu kummallisen näköinen homma käännellä virtaukset kohdilleen. Uskoisin että hydrauliikka-asentajille se ei ole mikään ongelma.


      • Haerdix

        Kyseinen matolaatikko on varmasti sekvenssiventtiili(puhutaan myös prioriteettiventtiilistä). Idea on järjestää ensisijainen virtaus kohteeseen 1(tässä tapauksessa ohjauspiiri) ja kun siinä on paine asetusarvossaan, siirtyy virtaus kohteeseen 2(työhydrauliikkapiiri). Sekvenssiventtiilissä on yleensä vain yksi säätö, eli paineensäätö. Sillä määritetään tässä tapauksessa ohjauspiirin minimipaine, jonka saavuttamisen jälkeen virtaus siirretään työhydrauliikalle. Ei se ihmeellinen kapistus ole, eikä järin kalliskaan.


      • Haerdix
        Haerdix kirjoitti:

        Kyseinen matolaatikko on varmasti sekvenssiventtiili(puhutaan myös prioriteettiventtiilistä). Idea on järjestää ensisijainen virtaus kohteeseen 1(tässä tapauksessa ohjauspiiri) ja kun siinä on paine asetusarvossaan, siirtyy virtaus kohteeseen 2(työhydrauliikkapiiri). Sekvenssiventtiilissä on yleensä vain yksi säätö, eli paineensäätö. Sillä määritetään tässä tapauksessa ohjauspiirin minimipaine, jonka saavuttamisen jälkeen virtaus siirretään työhydrauliikalle. Ei se ihmeellinen kapistus ole, eikä järin kalliskaan.

        Tarkennettakoon, että tarkoitan nimenomaan ohjaukselle tarkoitettua priotiteettiventtiiliä, enkä "tavallista" rakenteeltaan paineenrajoitusventtiilin kaltaista sekvenssiventtiiliä.


      • seimaam
        Haerdix kirjoitti:

        Kyseinen matolaatikko on varmasti sekvenssiventtiili(puhutaan myös prioriteettiventtiilistä). Idea on järjestää ensisijainen virtaus kohteeseen 1(tässä tapauksessa ohjauspiiri) ja kun siinä on paine asetusarvossaan, siirtyy virtaus kohteeseen 2(työhydrauliikkapiiri). Sekvenssiventtiilissä on yleensä vain yksi säätö, eli paineensäätö. Sillä määritetään tässä tapauksessa ohjauspiirin minimipaine, jonka saavuttamisen jälkeen virtaus siirretään työhydrauliikalle. Ei se ihmeellinen kapistus ole, eikä järin kalliskaan.

        Tuo kuulostaa juuri semmoiselle mikä siihen viisnollakakkoseen laitettiin.


    • triestern

      Näiden valmuttien kanssa on kohta kusessa, kun varaosia ei saa millään.

      • vallu 502

        mitä tarvitse triestern


    • Kiinnostavaa katsoa

      Kannattaisi ehkä käväistä Turkissa. Kirjahyllyssäni sattuu olemaan pumpukataloogi firmasta Hema Endustri, joka joskus aikoja sitten, 1984, osti mm.Dowtyn ja Plesseyn pumppulisenssit ja siirsi ainakin yhden kokonaisen tehtaan keski-Euroopasta Turkkiin. Luettelossa on 70 sivua hammaspyöräpumppujen piirustuksia ja teknisiä tietoja, myös 10 sivua tuplapumppuja.
      Sopivuuslistaa on puolitoista sivua, etupäässä traktoreita ja puimureita Euroopasta. Mutta ei Valmetia.
      Kuitenkin muistan kuinka firma joskus 1995 tienoilla oli mukana Tunisiassa konenäyttelyssä ja silloin heidän vitriinissään oli nimilapulla varustettu Valmetin tuplapumppu.
      Lisätietoja saa näppärästi netistä, vastailevat varmaan kysymyksiinkin.

    • ryti1

      näihin sinappikoneisiin ei löydy osia enää mistään

    • ----

      Onko Valmetissa hudraulipumppu???????????Jos on niin sitten ne on uutenakin jo rikki.Ainakin toimivuus ja tuotot on niin surkeita,että ei voi olla pumppua välissä kun lapollakin tulee nopeampaa

    • Tuotto

      27 l/min 210bar MF 165 vm.64-78"TUOTTO" 14,1l/min 175 bar ootko todennäköisesti maasian peräaukkoa katsellut virtauksia mitatessasi, ihminen on erehtyväinen, kade ja ahne ihminen eritotten erehtyy ja jopa luulee tietävänsä!

    • makkaarroo

      eläpä vertaile 60 ja 80luvun konetta toisiinsa..koittaakaa nyt hyvät immeiset laittoo nuo sinappi vallut vaikka sulattoon,kyllä niihin ei osia sua ennee mistään

      • Maasika 1

        ja vallu samalta vuosikymmeneltä, jotta silleen, koettelee koettelee vaan ei hylkää maasikaa!


      • metsämies.

        voi poikaparka ihan kaikkia osia saa vieläpä suhteellisen helposti 02 sarjan valmuihin. itselläni on 502 ja 702 valmetit metsäajoa varten ja osia saa tehdaskunnostettuna todella hyvin ja purkaamoilla on hyvää käytettyä osaa määräämättömät kasat. esim ikh:lla on tarjolla runsaasti näihin valmetteihin tehdaskunnostettuja eli käytännössä uusia osia!


      • Remonttimies.
        metsämies. kirjoitti:

        voi poikaparka ihan kaikkia osia saa vieläpä suhteellisen helposti 02 sarjan valmuihin. itselläni on 502 ja 702 valmetit metsäajoa varten ja osia saa tehdaskunnostettuna todella hyvin ja purkaamoilla on hyvää käytettyä osaa määräämättömät kasat. esim ikh:lla on tarjolla runsaasti näihin valmetteihin tehdaskunnostettuja eli käytännössä uusia osia!

        Yleisosia, polttimoita, laakereita, stefoja, suodattimia ja sivurajoittimia löytyy ihan mukavasti. Mutta vaihteistoon ja perään ei löydy juuri mitään mistään.

        Romuloista löytyy sellaisia osia, jotka eivät mene rikki: Perän ja laatikon kuoria, etuakseleita ja 502:sen tyhjäksi kaluttuja hyttejä.

        -02 Sarjan Valmetteja seisoo pölkkyjen nokassa jo nyt osien puutteen takia. Muuttuvat ongelmajätteeksi Accon varaosapolitiikan takia.


    • löytyykö

      Mistähän vois ostaa tuollaisen" pölkynnokka-valmetin?" Halvalla tietty.

      • Pitääkö

        olla ajokuntoinen.


      • löytyykö
        Pitääkö kirjoitti:

        olla ajokuntoinen.

        Eipä tietenkään tarvitse olla ajokuntoinen, eihän se muuten pölkyn nokassa olisikaan. Laita tekstari: nolla neljä nolla-2460463 tai messakka(ät)gmail.com.
        Katellaan saatasko kaupat aikases.


    • Ruudinkeksijä

      Vai on hydraulipumppu ongelmana. Onhan Valmetissa osattu jo -50 luvulla hyödyntää kampiakselin etupäätä. Näissähän oli ns.nokkapumppu kytkimineen. Ehei pojaat, näissä ei tarvita ruudinkeksijääkään edes. Tämä ei vaadi kuin "hyvän mielikuvituksen ja isotkummisaappaat" ja toteutuksen. --Eiköhän ensimmäinen neliveto Sampokin? syntynyt sadesyksynä v.-74, kun etelä-pohjalais isäntä teki sellaisen jostain mersun kuormurin tai pakun vetävästä etuakselista ja rakensi sen taka-akselin tilalle. Hoksasi, että vaihdelaatikon kyljessä on pulteilla varustettu pieni luukku josta sai voiman ulosoton. Siitä sitten kardaaniakselilla , eikä muistaakseni (koneviestissä tästä oli joskus juttu) edes kääntösädekään kauheasti rajoittunut. Ja takapyörät taisi kulkea samassa raitissa etupyörien kanssa, kuten nykyään kun asia on oivallettu. ---Perhana, kun nyky sukupolven mammanpojat on oppinut kaiken saamaan valmiina peräkamariin näytön ääreen. Kohta kai nämä tarvitsee pyllyn pyyhkijän ja housun ylös nostajat. Täällä poraatahan, jottei Valluun saa osia. Kysymys on loppuviimeksi, ettei nähdä sokeudeltaan muuta kuin se rikkinäinen osa kun ei sitä osaa olekkaan merkkihuollon hyllyssä tai tehtaalla. Tuonkaan pumpun kanssa ei tarvitse olla vetelät housuissa. Tuolta edeltä löytyy konstia riittämiin asia ratkaisemiseen.

      • Lisäruudin keksijä

        Tuo MK1 502:sen pumppu on ongelma, mutta ei ylipääsemätön.

        Noin minäkin tekisin: Kunnollinen pumppu keulaan ja joku tehostimenpumppu entiselle paikalle. Eikä tarvitse lähteä turkkeja tai brasilioita kiertämään yhden nostolaitepumpun takia.
        Jotkut ovat kuulemma väsänneet tavallisen Cassapan pumpun alkuperäiselle paikalle, jonkunlaisen välilaipan ja sakarakytkimen avulla.

        Laatikon ja perän hammasrattaitten kanssa saattaa olla hiukan vaikeampaa, mutta siihenkin löytyy koneistamoita jotka tekee uuden tai korjaa entisen järjelliseen hintaan.

        Konsteja kyllä piisaa, kunhan vain vastuksia riittää.


      • sähköpasi
        Lisäruudin keksijä kirjoitti:

        Tuo MK1 502:sen pumppu on ongelma, mutta ei ylipääsemätön.

        Noin minäkin tekisin: Kunnollinen pumppu keulaan ja joku tehostimenpumppu entiselle paikalle. Eikä tarvitse lähteä turkkeja tai brasilioita kiertämään yhden nostolaitepumpun takia.
        Jotkut ovat kuulemma väsänneet tavallisen Cassapan pumpun alkuperäiselle paikalle, jonkunlaisen välilaipan ja sakarakytkimen avulla.

        Laatikon ja perän hammasrattaitten kanssa saattaa olla hiukan vaikeampaa, mutta siihenkin löytyy koneistamoita jotka tekee uuden tai korjaa entisen järjelliseen hintaan.

        Konsteja kyllä piisaa, kunhan vain vastuksia riittää.

        Vaihdoin omaan 502 een tuplapumpun , nyt täytyis saaha se matolaatikko pois
        välistä . miten otan ohjaukselle hydrauliikan ? toisesta pumpusta olevasta sivunipasta vai laitanko pumput erilleen ja toiseta ohjaus ja toisesta työ ?


      • valmet
        sähköpasi kirjoitti:

        Vaihdoin omaan 502 een tuplapumpun , nyt täytyis saaha se matolaatikko pois
        välistä . miten otan ohjaukselle hydrauliikan ? toisesta pumpusta olevasta sivunipasta vai laitanko pumput erilleen ja toiseta ohjaus ja toisesta työ ?

        mikä mahtaisi olla Valmet 502 Cessna hydrauliikkapumpun varaosanumero. Ebaysta selailin erilaisia pumppuja. Mm vanhassa Bobcatissa näyttää olevan samannäköinen pumppu, mutta valmetissa hydrauliikkanesteen ottopuoli suodatin on vastakkaisella puolella, jolla akselin olostulo? tällaista en ole onnistunut vielä löytämään


    • Neero

      Minun 502 ssa ei nostolaite noussut tyhjäkäynnillä,avasin pumpun siellä oli pintä kulumaa.kasasin pumpun ja laitoin takaisin ja etsin vikaa penkin alta.Penkki pois 4 ruuvia ,kansi auki 8 ruuvia,ja kokeilin nostolaitetta.Tässä vaiheessa huomasin että ohjaustehostimen vapaakieto puhalsi valtavat pyöteet tyhjäkäynnillä vaikka vedin nostolaitevivusta.Tästä päättelin että pumpussa löytyy tehoa mutta se menee väärään kohtaan,siis ohjaustehostimen vapaakietoon.Seuraavaksi avasin pumpun alapulella olevan mutterin jonka alta tuli jousi yksi prikka ja 5 cm pitkä uritettu kara.Otin prikan pois kara ja jousi takaisin ja mutteri päälle.Kokeilin ja nostolaite toimi tyhjäkäynnilla ja ohjaus toimi normaalisti.Tein paljon turhaa työtä ja melkein tilasin matkan jenkkeihin Cessnan tehtaalle.

    • 502_keulii_6lla

      Onkohan missään kuvia 502 h.pumpun sisuksista?

    • Kilikal

      Onko se muten se 502 semonen etä kanataako ostaa jos josain on vai suosiola joku muu

    • KOV

      Löytyisikö keneltä 502 -73 joutavaa Cessnaa josta saisi ehjän perälaipan?

    • valmari
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe