rotujen ero

koiranrotuamiettivä

Meillä on kotona kaksi narttukoiraa ja olen harkinnut kolmannen koiran, uroksen, hankkimista. En kuitenkaan osaa päättää rodusta. Vaihtoehdot olisivat kleinspitz, shetlanninlammaskoira, volpino italiano (ehkä tiibetinspanieli). Rotumääritelmissä näiden luonteet ja terveystilanteen vaikuttavat niin samoilta, että valintaa on kauhean vaikea tehdä. Kertokaa kokemuksianne ko. roduista ja erityisesti jos osaisitte verrata niitä toisiinsa?

7

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kleini

mulla oli kleinspitz ja voin todella suositella sitä! Se on aivan mahtava rotu :D kiltti ja energinen:)

• pompsakka

on kleinspitzistä yhtä kokoa pienempi pomeranian voin kyllä suositella sitäkin (kleini ja pommi ovat kyllä samallaisia, melkein). Todella innokas ja vaikka rotumääritemässä sanotaan että haukkuu ja on iso vahtimisvietti nii tästä mun koirasta ei kyllä sillä perusteella uskoisi että olisi edes pomeranian rodultaan, kun ei tä hauku ikinä, paitsi joskus. p.s. mun pommi on myös uros! onnea koiran hankintaan!! :D

• kleinnnnnn

Minun kokemuksiani:

Kleiniä pidän aivan ihanana seura ja harrastuskoirana. Aivan mahtava rotu kun haluaa pienen ja energisen koiran. Haukkuherkkiä toki, mutta jos ei häiritse niin ei häiritse. Energisiä ja vilkkaita, tarpeentullen osaavat rauhoittua. Tulevat toimeen kaikkien koirien kanssa (pääasiassa) ja ovat koko perheen koiria.

Volpino Italiano on mielestäni aika samanlainen kuin kleini. Koko ja väri vain hieman muuttuvat. Hienoja koiria myös.

Sheltit ovat myös kivoja, hiukan ehkä arempia kuin kleinit. Mukavia harrastus ja perhekoiria myöskin.

Tiibetinspanieleista olen saanut "kärtyn" käsityksen. Varmasti ihan kivoja koiria myös, muttei ehkä mitään agility koiria.

Näistä roduista itse ottaisin kleinin ja volpinon. Ja loppu olisi vain kiinni siitä minkä värisen haluaa. Aikalailla samat sairaudet jyllää k.o. roduissa. Kleineillä harmaassa enemmän epilepsiaa.

• hiukka huisketta

• pävö

Mulla ei ole kokemusta kuin Tiibetinspanielista sekä oma että muilta kysytty.Se ei oikein pysy esim irti pihassa jos sitä katsoin silloin se pysyi mutta jos käänsin selkäni niin se lähti omille teilleen ja aina sain hakea koskaan se ei itse tullut ja samaa olen kuullut muiltakin.Kun se näki isomman koiran se oli menossa kimppuun.Se ei tosiaan pelännyt mitään eikä ketään.Lisäksi se oli hyvin itseppäinen ja ruuastaan hyvin nirso.Olis kyllä kiva kuulla jos joku on esim. tottelevaisuudessa pärjänny ko.rodun kanssa.Muuten tipsuni oli kiltti ihmisille ja joidenkin uros koiriebn kuten se itsekin oli tuli toimeen mut useimpien kanssa ei ja se oli hyvin itsenäinen koira .Jouduin lopettamaan sen kun tuli sairauksia 11v.Muuten se oli yerve yksilö ja siihen aik.ei niin yleinen rotu.

• volpinoooo

Volpino italiano on ihastuttava! Lapsiystävällinen, tottuu kaikkeen mahdolliseen, miellyttämisen haluinen, suloinen, ketterä, helposti koulutettava, iloinen... Kaikkea mahdollista! Suosittelen kyllä!
      Eikä se haukkuherkkyys ole niin paha jos pennusta asti kieltää ja opettaa ettei saa turhia räksyttää. Toisaalta, koiran tehtävähän on haukkua...
      No kuitenkin, meillä on volppari uros ja aivan ihana! Suosittelen!!!!!! =)

• Kleinspitz98

Meillä on kleini. Se on kyllä tyttö, mutta äidin tädillä on kleini uros. Suosittelen rotua. On oikein seurallinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3768
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      28
      3078
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      278
      2891
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      7
      1961
    5. 232
      1600
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      6
      1360
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1281
    8. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      1235
    9. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      4
      1071
    10. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      32
      1055
    Aihe