rotujen ero

koiranrotuamiettivä

Meillä on kotona kaksi narttukoiraa ja olen harkinnut kolmannen koiran, uroksen, hankkimista. En kuitenkaan osaa päättää rodusta. Vaihtoehdot olisivat kleinspitz, shetlanninlammaskoira, volpino italiano (ehkä tiibetinspanieli). Rotumääritelmissä näiden luonteet ja terveystilanteen vaikuttavat niin samoilta, että valintaa on kauhean vaikea tehdä. Kertokaa kokemuksianne ko. roduista ja erityisesti jos osaisitte verrata niitä toisiinsa?

7

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kleini

      mulla oli kleinspitz ja voin todella suositella sitä! Se on aivan mahtava rotu :D kiltti ja energinen:)

      • pompsakka

        on kleinspitzistä yhtä kokoa pienempi pomeranian voin kyllä suositella sitäkin (kleini ja pommi ovat kyllä samallaisia, melkein). Todella innokas ja vaikka rotumääritemässä sanotaan että haukkuu ja on iso vahtimisvietti nii tästä mun koirasta ei kyllä sillä perusteella uskoisi että olisi edes pomeranian rodultaan, kun ei tä hauku ikinä, paitsi joskus. p.s. mun pommi on myös uros! onnea koiran hankintaan!! :D


    • kleinnnnnn

      Minun kokemuksiani:

      Kleiniä pidän aivan ihanana seura ja harrastuskoirana. Aivan mahtava rotu kun haluaa pienen ja energisen koiran. Haukkuherkkiä toki, mutta jos ei häiritse niin ei häiritse. Energisiä ja vilkkaita, tarpeentullen osaavat rauhoittua. Tulevat toimeen kaikkien koirien kanssa (pääasiassa) ja ovat koko perheen koiria.

      Volpino Italiano on mielestäni aika samanlainen kuin kleini. Koko ja väri vain hieman muuttuvat. Hienoja koiria myös.

      Sheltit ovat myös kivoja, hiukan ehkä arempia kuin kleinit. Mukavia harrastus ja perhekoiria myöskin.

      Tiibetinspanieleista olen saanut "kärtyn" käsityksen. Varmasti ihan kivoja koiria myös, muttei ehkä mitään agility koiria.

      Näistä roduista itse ottaisin kleinin ja volpinon. Ja loppu olisi vain kiinni siitä minkä värisen haluaa. Aikalailla samat sairaudet jyllää k.o. roduissa. Kleineillä harmaassa enemmän epilepsiaa.

      • hiukka huisketta

    • pävö

      Mulla ei ole kokemusta kuin Tiibetinspanielista sekä oma että muilta kysytty.Se ei oikein pysy esim irti pihassa jos sitä katsoin silloin se pysyi mutta jos käänsin selkäni niin se lähti omille teilleen ja aina sain hakea koskaan se ei itse tullut ja samaa olen kuullut muiltakin.Kun se näki isomman koiran se oli menossa kimppuun.Se ei tosiaan pelännyt mitään eikä ketään.Lisäksi se oli hyvin itseppäinen ja ruuastaan hyvin nirso.Olis kyllä kiva kuulla jos joku on esim. tottelevaisuudessa pärjänny ko.rodun kanssa.Muuten tipsuni oli kiltti ihmisille ja joidenkin uros koiriebn kuten se itsekin oli tuli toimeen mut useimpien kanssa ei ja se oli hyvin itsenäinen koira .Jouduin lopettamaan sen kun tuli sairauksia 11v.Muuten se oli yerve yksilö ja siihen aik.ei niin yleinen rotu.

    • volpinoooo

      Volpino italiano on ihastuttava! Lapsiystävällinen, tottuu kaikkeen mahdolliseen, miellyttämisen haluinen, suloinen, ketterä, helposti koulutettava, iloinen... Kaikkea mahdollista! Suosittelen kyllä!
      Eikä se haukkuherkkyys ole niin paha jos pennusta asti kieltää ja opettaa ettei saa turhia räksyttää. Toisaalta, koiran tehtävähän on haukkua...
      No kuitenkin, meillä on volppari uros ja aivan ihana! Suosittelen!!!!!! =)

    • Kleinspitz98

      Meillä on kleini. Se on kyllä tyttö, mutta äidin tädillä on kleini uros. Suosittelen rotua. On oikein seurallinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe