ISO-tiedosto

T.M.K.

Siis mikä on ISO-tiedosto? Selittäisikö joku lyhyesti, ytimekkäästi ja ymmärettävästi.

19

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • snadi.

      Levykuva.

      • T.M.K.

        Ja mitä se (levykuva) tarkoittaa?


      • .buli
        T.M.K. kirjoitti:

        Ja mitä se (levykuva) tarkoittaa?

        Näköistiedosto.
        KVG.


      • T.M.K.
        .buli kirjoitti:

        Näköistiedosto.
        KVG.

        Olen jo yrittäny kattoa, kiitti vaan. Ei ole mikään pakko täällä vastailla, jos se on noin vaikeaa.


      • bulimia
        T.M.K. kirjoitti:

        Olen jo yrittäny kattoa, kiitti vaan. Ei ole mikään pakko täällä vastailla, jos se on noin vaikeaa.

        Itse panit vastauspyyntöön kriteerit.


    • 35

      tiedosto CD/DVD levystä, jonka voit polttaa CD/DVD-levylle ja näin sinulla on alkuperäistä vastaava levy.

      • T.M.K.

        Kiitos vastauksista. Mutta mitä eroa sillä on, kopionko levyn vai teenko siitä tuon levykuvan? Poltto-ohjelmissahan on molemmat vaihtoehdot.


      • snadimia
        T.M.K. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Mutta mitä eroa sillä on, kopionko levyn vai teenko siitä tuon levykuvan? Poltto-ohjelmissahan on molemmat vaihtoehdot.

        ISO-tiedostoa voit käyttää virtuaaliasemalta kuin CD- tai DVD-levyä. Suoralla kopiolla ei onnistu.
        Myös esim. leffalataukset ovat kätevästi soitettavissa vaikkapa VLC:llä eri levykuvamuodoissa.


      • Elli Kuuva
        T.M.K. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Mutta mitä eroa sillä on, kopionko levyn vai teenko siitä tuon levykuvan? Poltto-ohjelmissahan on molemmat vaihtoehdot.

        Levykuva on identtinen kopio levystä, kopio taas on pelkät tiedostot.


      • iso9660
        T.M.K. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Mutta mitä eroa sillä on, kopionko levyn vai teenko siitä tuon levykuvan? Poltto-ohjelmissahan on molemmat vaihtoehdot.

        Kolme tapausta (ISO=ISO9660):

        1. Levyn kopiointi tarkoittaa, että poltat koko CD/DVD-levyn (levykuvan) CD:ltä tai DVD:ltä toiselle
        Lopputulos sama kuin alkuperäinen (ISO->ISO)
        2. Levykuvan poltto tarkoitttaa, että sinulla ISO-levykuva-tiedosto, minkä poltat levylle
        (.iso-tiedosto->ISO), esim. netistä ladattu käyttöjärjestelmän asennustiedosto. Tämä on tehtävä
        valinnalla 'polta levykuva', että siitä tulee kokonainen boottaava CD tai DVD (ISO), ei riitä, että
        vain kopioit sen
        3. Tiedostojen kopiointi taas on vain kopiointia, sillä ei saa oikeaa boottaavaa CDtä tai DVDtä, levyä
        voi kyllä lukea toisella PCllä, kun se lukee ko formattia=ISO tai joku muu (esim vistan oma poltto-
        ohjelma tarjoaa oletuksena windows-formattia, mitä ei voi lukea kaikilla koneilla, niin kuin ISOa)

        Sitten on vielä musiikki-CDt, mitkä on poltettava audio-CDnä (ääni-CD), että niitä voi soittaa CD-soittimissa (toinen vaihtoehto on käyttää levyn kopiointia). Lisäksi, ainakin aiemmin, jos käytti alempia polttonopeuksia (4x), niin CD toimi varmemmin muissa laitteissa.


    • opetella ,

      ensin googlen käyttö ja sitten syöksyä Iso-tiedoston saloihin.

    • ====================

      CD:lle poltettuna vaikkapa kokonaista käyttöjärjestelmää, kuten Linuxin jakeluita, Ubuntua, Minttiä jne. kokeiluvaiheessa ennen lopullista asentamista kiintolevylle samalta CD:ltä.

      • "Koska ISOn määrittelmiä standardeja on otettu laajasti käyttöön, joissain tuotteissa niihin viitataan jopa nimellä. Tällainen on esimerkiksi CD-ROM-levyjen tiedostojärjestelmän standardi ISO 9660, jonka perusteella tiedostojärjestelmän sisältäviä tiedostoja on alettu nimittää "ISO-imageiksi". Toinen esimerkki on filmin valoherkkyys, jossa käytetään ISO-standardia, jonka mukaan kameroiden filmiä myydään "ISO-numerolla"."


      • immanuel cunt
        PenaL kirjoitti:

        "Koska ISOn määrittelmiä standardeja on otettu laajasti käyttöön, joissain tuotteissa niihin viitataan jopa nimellä. Tällainen on esimerkiksi CD-ROM-levyjen tiedostojärjestelmän standardi ISO 9660, jonka perusteella tiedostojärjestelmän sisältäviä tiedostoja on alettu nimittää "ISO-imageiksi". Toinen esimerkki on filmin valoherkkyys, jossa käytetään ISO-standardia, jonka mukaan kameroiden filmiä myydään "ISO-numerolla"."

        iso on pienen vastakohta. pienikin voi olla iso jos se on tarpeeks suuri.


      • Höh,
        PenaL kirjoitti:

        "Koska ISOn määrittelmiä standardeja on otettu laajasti käyttöön, joissain tuotteissa niihin viitataan jopa nimellä. Tällainen on esimerkiksi CD-ROM-levyjen tiedostojärjestelmän standardi ISO 9660, jonka perusteella tiedostojärjestelmän sisältäviä tiedostoja on alettu nimittää "ISO-imageiksi". Toinen esimerkki on filmin valoherkkyys, jossa käytetään ISO-standardia, jonka mukaan kameroiden filmiä myydään "ISO-numerolla"."

        ISO on kuule niin laaja maailmanlaajuinen stantardijärjestelmä, että se kattaa oikeastaan kaiken ihmisen harjoittaman tuotannon ja valmistuksen rautanauloista alkaen.


      • 8
        PenaL kirjoitti:

        "Koska ISOn määrittelmiä standardeja on otettu laajasti käyttöön, joissain tuotteissa niihin viitataan jopa nimellä. Tällainen on esimerkiksi CD-ROM-levyjen tiedostojärjestelmän standardi ISO 9660, jonka perusteella tiedostojärjestelmän sisältäviä tiedostoja on alettu nimittää "ISO-imageiksi". Toinen esimerkki on filmin valoherkkyys, jossa käytetään ISO-standardia, jonka mukaan kameroiden filmiä myydään "ISO-numerolla"."

        maailman käyttöön


      • Höh, kirjoitti:

        ISO on kuule niin laaja maailmanlaajuinen stantardijärjestelmä, että se kattaa oikeastaan kaiken ihmisen harjoittaman tuotannon ja valmistuksen rautanauloista alkaen.

        Juu, ISO, kuten ASA, DIN SMPTE, AES, Suoemssa mm. SFS jne jne, ovat paitsi paljon muuta, myös lyhenteitä erilaisista standardisoimisliitoista ja -lautakunnista, mutta kun edellisessä postauksessani lukee edelleen: ISO-image, ei pelkkä ISO...


      • 8 kirjoitti:

        maailman käyttöön

        ..ole minusta ollenkaan huono, onko sinusta...?

        Pikku-imuke voisi olla paljon pössömpi, entä sinusta...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe