Heippa,
Tarviiko sähkösilmukkahoitokäynnille saattajaa? Minulla on hoito perjantaina...
Minulla on ollut n. 3 vuotta vuotohäiriöitä ja niistä on syytetty hormoniehkäisyä ja vaihteltu merkistä toiseen. Nyt vuoden ollut Mirena-kierukka jatkaa tiputteluaan säännöllisin väliajoin..
Papa on otettu vuoden välein ja aina lk 2. Viime kesänä lääkäri sanoi, että laittaa lähetteen kolposkopiaan. Myöhemmin sain kirjeen kotiin jossa kerrottiin, että mulla on kolposkopia varattu kättärille marraskuun loppuun.
1 kk sitten heräsin koviin kipuihin keskellä yötä enkä voinut jäädä kotiin. Soitin hätäkeskukseen ja he sanoivat, että lähettävät ambulanssin.. Ambulanssi vei naistentautien polille ja he totesivat, että minulla ehkä oli nestekysta puhjennut... särkylääkettä ja kotiin.
Olin sairaalareissun jälkeen jo hermostunut ja päätin tilata ajan yksityiseen sairaalaan kolposkopiaan. Sain seuraavalle viikolle ajan ja tulokset saapuivat Dysplasia gravis.
Soittivat maanantaina kättäriltä, että muutokset ovat sen laatuisia, että suoritetaan sähkösilmukka hoito jo tänä perjantaina. Hoito kuulemma on sekä hoitava, että siitä saadaan varmistus diagnoosille. Sain myös tiedon, että tarkkailuaika sairaalassa jatkuu ainakin 5 vuotta.
Ihmetyttää tuo viime kesä papa II... Kaiken piti olla kunnossa, mutta nyt jo CIN 3? Kysyin myös hormoonikierukasta, mutta jättävät sen kuulemma paikalleen....
Hermot on aivan riekaleina ja mietin koko ajan perjantaita... Miehen toivoisin tulevan mukaan, mutta mitkään potilasohjeet eivät ole tulleet vielä kotiin.. ehkä syynä Itellan lakkoilu...
Mutta siis, onko teillä ollut mukana saattaja ja suosittellaanko sitä potilasohjeissa?
LOOP-hoito saattaja?
13
1340
Vastaukset
Ei sitä mun mielestä suositella mut itse ainakin olin tyytyväinen et ukko suostui mukaan, tai siis kuskaamaan sinne ja sieltä pois, en olis ite ihan heti viittinyt auton rattiin lähtä, sen verran jäykkänä olin. Mut ainahan se kannattaa saattaja ottaa jos mahdollista. Mulla jo sen takia ukko mukana kun kolposkopia oli hirveä kokemus kun meinasin pyörtyä puudutusaineen takia, mies oli kyllä silloinkin mukana odottelemassa.
- bhjjkjsd
ittelläni oli mies mukana toimenpiteessäkin en ois itse mennyt ilman tuttua ja turvallista tukea. tuntui paljon helpommalta niin.
- Minulla..
oli äitini mukana kuskina kun kävin ko. toimenpiteessä. Kivempi ettei tarvinnut heti ajaa autoa kun sieltä lähti.
Papan tulos on eri asia kuin tuo cin 3. Tuo cin tarkoittaa sitä, kuinka lievä tai vahva solumuutoksesi on. Itselläni muutos oli cin 1, eli lievempi muutos kuin sinulla.
Todella outoa, ettei papan tulokseesi ole koskaan kiinnitetty mitään huomiota. Minut otettiin kyllä heti seurantaan kun tuli ensimmäinen luokka II.- ms_arcticfox
Mietin tuossa ja mun papa on ollut aina luokka II. Oon muuttanut ja vaihtanut työpaikkaa jne. joten joka vuosi gynegologi on ollut eri ja aina vastaus on ollut luokka II. n. 6-7 vuotta sitten kävin myös kolposkopiassa ja silloin sanottiin, että ei mitään vakavaa.. tarkemmin en muista koska olin silloi n. 19-vuotias...
Tuli mieleen, että aina ei taida riittää, että käy säännöllisesti papassa, tulisi olla myös sen verran tietoa, että osaa lääkäreiden vaihtuessa vaatia kolsposkopiaa jos luokka 2 toistuu..
Itse luin netistä, että luokan II toistuessa määrätään lisää tutkimuksia ja siksi vaadin sitä lääkäriltä viime kesänä.. Jos olisin odotellut koe tehtäisiin vasta tän kuun lopussa...
Suutututtaa koko homma. Toivottavasti huominen menee hyvin ja kaikki saadaan pois.
- menin töihin
Loop-hoito tehdään yleensä paikallispuudutuksessa. Olen ajanut autolla polilta suoraan töihin.
En muista, että potilasohjeissa olisi ollut mitään muuta kuin se, ettei kuukautisten aikaan tehdä.
Jälkihoito-ohjeet saat sitten sieltä. Lähinnä se on pari kieltoa eli uintikielto ja yhdyntäkielto noin kolmeksi viikoksi. Ja ohje, mitä tehdä, jos tulee paljon vuotoa.
Jos ohjeet eivät tule postissa, niin aina voit soittaa sinne hoitopaikkaan, jonne olet menossa. Lakkoilut Itellassa varmaan vaikuttavat.- aikuinen nainen mä..
Loop-hoito tehdän pienessä paikallispuudutuksessa ja kesto noin puudutuksineen max 5 min...mulle ei kyllä tulis mieleenkään ukkoa sinne töllistelemään ottaa...tilaa noissa tmp-huoneissa muutenkin vähän! Mä olen usein muuten ihmetellyt että miksi te naiset raahaatte sen ukon mukaanne gynelle?...
- ms_arcticfox
aikuinen nainen mä.. kirjoitti:
Loop-hoito tehdän pienessä paikallispuudutuksessa ja kesto noin puudutuksineen max 5 min...mulle ei kyllä tulis mieleenkään ukkoa sinne töllistelemään ottaa...tilaa noissa tmp-huoneissa muutenkin vähän! Mä olen usein muuten ihmetellyt että miksi te naiset raahaatte sen ukon mukaanne gynelle?...
En mä sitä miestä halua todellakaan sinne töllistelemään, lähinnä autokuskiksi, koska tuntuu että saattaisi huipata tms. :)
- kjbavkjb
ms_arcticfox kirjoitti:
En mä sitä miestä halua todellakaan sinne töllistelemään, lähinnä autokuskiksi, koska tuntuu että saattaisi huipata tms. :)
no se on varmaan jokaisen oma mielipide? itse en näe ainankaan mitään miksi en ottaisi mukaan. jos haluaa tukea ja turvaa niin onhan se oma ukko kyl kaiken läheisin vai?
- tervemies olen
kjbavkjb kirjoitti:
no se on varmaan jokaisen oma mielipide? itse en näe ainankaan mitään miksi en ottaisi mukaan. jos haluaa tukea ja turvaa niin onhan se oma ukko kyl kaiken läheisin vai?
no pyytääkö ukkosi sut mukaan urologille? hammaslääkäriin ? terveydenhoitajalle?...jessus miten ressukoita te akat ootte!
- mölliläinen
tervemies olen kirjoitti:
no pyytääkö ukkosi sut mukaan urologille? hammaslääkäriin ? terveydenhoitajalle?...jessus miten ressukoita te akat ootte!
juu kyllä. oon ollu mukana mitäs erikoista siinä on
- ----
mölliläinen kirjoitti:
juu kyllä. oon ollu mukana mitäs erikoista siinä on
... se tuleeko mies mukaan vai ei ja kenelle se sopii tai ei...
Toisilla on mies tukemassa ja toiset ei halua vaikka tulisivatkin.. Toisilla ei ole ketään vaikka haluaisikin..
In the end, se on jokaisen oma asia. Pääasia, että tullaan kuntoon :) tervemies olen kirjoitti:
Jos on ukolla ollut jotain sellaista vaivaa ettei ole itse uskaltanut ajaa autolla niin tottakai siinä tapauksessa olen kuskannut ja myöskin ollut ns. mukana, tosin en kyllä missään lääkärin huoneessa vaan odotusaulassa. Nää nyt sit onkin ollut sellaisia tapauksia et on päivystykseen menty eikä normaali terveyskeskuskäyntejä.
Enkä minäkään sinne toimenpidehuoneeseen ukkoani haluais, saa odotella autossa tai mennä sillä aikaa käymään jossain. En siis sen takia pyydä mukaan et jotenkin "ressukka" olisin vaan just sen takia kun olin jo kolposkopian jälkeen niin huonossa kunnossa ettei paljon uskaltanut yksin lähteä edes kävelemään sairaalalta. Enkä varmaan olis päässytkään lähtemään jos ei olis ollut saattaja mukana. Konisaation jälkeen taas olinkin paljon paremmassa kunnossa ja sanoivat et näytän ihan hyväkuntoiselta ja voin lähteä. Tosin olihan se ukko silloinkin odottamassa kun ei tiennyt mitä sillä kertaa olis käynyt.- ms_arcticfox
Henna.S kirjoitti:
Jos on ukolla ollut jotain sellaista vaivaa ettei ole itse uskaltanut ajaa autolla niin tottakai siinä tapauksessa olen kuskannut ja myöskin ollut ns. mukana, tosin en kyllä missään lääkärin huoneessa vaan odotusaulassa. Nää nyt sit onkin ollut sellaisia tapauksia et on päivystykseen menty eikä normaali terveyskeskuskäyntejä.
Enkä minäkään sinne toimenpidehuoneeseen ukkoani haluais, saa odotella autossa tai mennä sillä aikaa käymään jossain. En siis sen takia pyydä mukaan et jotenkin "ressukka" olisin vaan just sen takia kun olin jo kolposkopian jälkeen niin huonossa kunnossa ettei paljon uskaltanut yksin lähteä edes kävelemään sairaalalta. Enkä varmaan olis päässytkään lähtemään jos ei olis ollut saattaja mukana. Konisaation jälkeen taas olinkin paljon paremmassa kunnossa ja sanoivat et näytän ihan hyväkuntoiselta ja voin lähteä. Tosin olihan se ukko silloinkin odottamassa kun ei tiennyt mitä sillä kertaa olis käynyt.Heippa,
ajattelin kirjoitella tännekkin miten meni jos joku saa tästä tulevaisuudessa jotain apua.
Hoitoon mennessä jännitti ihan pirusti ja puudutuspiikkienlaitto nipisti vähän. Muuten itse hoito oli paljon helpompi kokemus kuin luulin. Mutta lääkäri päätyi ottamaan näytteitä myös kohdusta... :/ Kohdunkaula oli puudutettu, mutta kohtu todellakaan ei ollut ja kipu oli ihan järkyttävä, mutta onneksi sitä kesti vain vähän aikaa..
Mua oksetti koko toimenpiteen jälkeen ja olo oli aika hutera. Ens viikolla saan tietää tulokset. Toivotaan, että kaikki lähti ja selvitään pelkästään 5 vuoden tarkkailulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921393Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841360Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761155- 891096
- 82941
- 81935
- 36889
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66855Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61825Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5821