Arabian Pirtti

Pirtsakka555

Moi. Ostin kirpparilta Arabian pirtti kahvikuppeja 7kpl tassit 8kpl, kakkulautaset 6kpl, kermanekan sekä sokerikon - hintaan 25€. Ihmettelin kotiin päästyäni, kupeissa ei lue pirtti mutta on jokin numero, tasseissa ei numeroa eikä lue pirttiä, kakkulautasissa on numero ja lukee pirtti, kermanekassa numero eikä lue pirttiä ja sokerikossa numero ja lukee pirtti. Samannäköisiä ovat kaikki ja itse en huomaa mitään eroa. Eli sepostaisiko joku viisaampi mitä tämä merkitsee. Miksi kaikissa ei lue sitä pirttiä eikä ole sitä numeroa? Ainiin...kaikissa lukee kyllä Arabia. Kannattikohan ostos!?

18

9568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on 123

      sellaisia astioita, missä ei lue Pirttiä, ovat 70-luvulta, eli olettaisin,että ovat nuorempia nuo, joissa on se Pirtti- teksti. Arabian leima tärkeämpi. Ei ollenkaan hullumpi ostos, tosin Pirtistä ei taida koskaan tulla kummoisempaa keräilykohdetta.

      • arabiotsija

        Olin tänäää antikkimessuilla ja siellä sokerikko pelkästään maksoi tuon 25 euroo. Tosi halvalla kyllä pääsit! Onneksi olkoon pitää sanoa, kun itselle harvoin tuommosta tuurinpoikasta käy...

        Minulla on Pirttiä 7 leivos/leipä lautasta, suorakaiteenmuotoiset uunivuokat (iso ja pieni) sekä pyöreä kulho ja kermakko. Katsoin että kaikissa muissa patsi kermakossa lukee Pirtti. Keräilen Arabiaa ja ei todellakaan kaikissa astioissa lue sitä sarjan nimeä, oli sitten kyse uudesta tai vanhemmasta. Hyvin monissa ei ole Arabian leimaa laisinkaan, mutta 80-luvulta alkaen taitaa lähes kaikissa olla. Numeroilla ei ole meille mitään merkitystä koska ovat tehtaan omia valmistuskoodeja.


      • ap
        arabiotsija kirjoitti:

        Olin tänäää antikkimessuilla ja siellä sokerikko pelkästään maksoi tuon 25 euroo. Tosi halvalla kyllä pääsit! Onneksi olkoon pitää sanoa, kun itselle harvoin tuommosta tuurinpoikasta käy...

        Minulla on Pirttiä 7 leivos/leipä lautasta, suorakaiteenmuotoiset uunivuokat (iso ja pieni) sekä pyöreä kulho ja kermakko. Katsoin että kaikissa muissa patsi kermakossa lukee Pirtti. Keräilen Arabiaa ja ei todellakaan kaikissa astioissa lue sitä sarjan nimeä, oli sitten kyse uudesta tai vanhemmasta. Hyvin monissa ei ole Arabian leimaa laisinkaan, mutta 80-luvulta alkaen taitaa lähes kaikissa olla. Numeroilla ei ole meille mitään merkitystä koska ovat tehtaan omia valmistuskoodeja.

        Kiitos molemmille :) Siis....pääsin todella halvalla ja tosi hyvä mäihä kävi!! Minulla on jo (sain rakkaalta siskoltani) samaa sarjaa tusinakuppia tasseineen, kakkulautasia ja leipälautasia, sokerikko, kermakko, sekä kaksi muuta pienempää astiaa. Juuri pari kuukautta sitten puhuimme että täytyy katsoa kirpparilta lisää näitä. Ja nyt tosiaankin kävi mahdoton säkä :) Ja sama juttu noissa aikaisemmissakin, kaikissa lukee kyllä Arabia mutta ei pirttiä kuin joissakin. Ei muuta kun ahkerasti kirppiksiä kiertämään, joskus käy hyvä tuuri :)


      • ap
        ap kirjoitti:

        Kiitos molemmille :) Siis....pääsin todella halvalla ja tosi hyvä mäihä kävi!! Minulla on jo (sain rakkaalta siskoltani) samaa sarjaa tusinakuppia tasseineen, kakkulautasia ja leipälautasia, sokerikko, kermakko, sekä kaksi muuta pienempää astiaa. Juuri pari kuukautta sitten puhuimme että täytyy katsoa kirpparilta lisää näitä. Ja nyt tosiaankin kävi mahdoton säkä :) Ja sama juttu noissa aikaisemmissakin, kaikissa lukee kyllä Arabia mutta ei pirttiä kuin joissakin. Ei muuta kun ahkerasti kirppiksiä kiertämään, joskus käy hyvä tuuri :)

        vielä kysyisin....kun kirpparilla on myynnissä esim. arabian pieni (n.1l) kulho. Pohjaan kun katsoin ei ollut kirjoitusta ARABIA vaan joku gefle (muistaakseni). Jos joku myy arabiaa eikä pohjassa lue niin, niin mistä tiedän että se on todellakin arabiaa? Myös pieni "kermanekka" oli myynnissä ja pohjassa luki gefle sweden, jos oikein muistan. Mitähän nämä merkkaa?


      • arabioitsija
        ap kirjoitti:

        vielä kysyisin....kun kirpparilla on myynnissä esim. arabian pieni (n.1l) kulho. Pohjaan kun katsoin ei ollut kirjoitusta ARABIA vaan joku gefle (muistaakseni). Jos joku myy arabiaa eikä pohjassa lue niin, niin mistä tiedän että se on todellakin arabiaa? Myös pieni "kermanekka" oli myynnissä ja pohjassa luki gefle sweden, jos oikein muistan. Mitähän nämä merkkaa?

        Jos pohjassa lukee sweden, ei ole ainakaan Arabiaa. Arabian perustaja, Ruotsalainen astiavalmistaja Röstrandhan perusti Arabian tytär yhtiöksi, eli ruotasalaiset alkulähteet ovat arabialla, joten oisko ollu Röstrandin astioita ja joku luullut väärin tai kuvitellut että ovat sama asia...


      • Pirttihirmuinen
        arabioitsija kirjoitti:

        Jos pohjassa lukee sweden, ei ole ainakaan Arabiaa. Arabian perustaja, Ruotsalainen astiavalmistaja Röstrandhan perusti Arabian tytär yhtiöksi, eli ruotasalaiset alkulähteet ovat arabialla, joten oisko ollu Röstrandin astioita ja joku luullut väärin tai kuvitellut että ovat sama asia...

        Pirtti sarjan astioiden valmistus lopetettu vasta muutama vuosikymmen sitten, joten niitä löytyy vielä suhteellisen paljon komeroiden kätköistä. Minullekkin niitä on kertynyt maailmalta "yhden pitopalvelun tarpeiksi asti"
        Ajatellut vaihtaa ne euroihin laman mentyä ohi. Nyt ei varmaankaan olisi niille riittävää kysyntää ja hintataso suht. alhaisella tasolla? Vai joko ostajat kuumana? Missä ja kenelle niitä kannattaisi tarjota


      • arabioitsija
        Pirttihirmuinen kirjoitti:

        Pirtti sarjan astioiden valmistus lopetettu vasta muutama vuosikymmen sitten, joten niitä löytyy vielä suhteellisen paljon komeroiden kätköistä. Minullekkin niitä on kertynyt maailmalta "yhden pitopalvelun tarpeiksi asti"
        Ajatellut vaihtaa ne euroihin laman mentyä ohi. Nyt ei varmaankaan olisi niille riittävää kysyntää ja hintataso suht. alhaisella tasolla? Vai joko ostajat kuumana? Missä ja kenelle niitä kannattaisi tarjota

        Kun odottaa muutama vuoden tulee 70- luvun lopun ja80 luvun astiatkin keräilyn kohteeksi ja siten hinta nousee. Nyt ovat vielä sen verran "uusia" ja hintakin sen mukainen vielä. Kirppis on mun mielestä ainoo hyvä astioiden kauputtelu paikka. Huutonetti on toinen, mutta mitä minä olen ihmisten kuullut puhuvan, aika moni ( minä itsekin..) jo tympyytynyt, kun muut huutavat aina yli, eikä mitään saa ellei maksa tiliään tyhjäksi...


      • Fasetti
        ap kirjoitti:

        vielä kysyisin....kun kirpparilla on myynnissä esim. arabian pieni (n.1l) kulho. Pohjaan kun katsoin ei ollut kirjoitusta ARABIA vaan joku gefle (muistaakseni). Jos joku myy arabiaa eikä pohjassa lue niin, niin mistä tiedän että se on todellakin arabiaa? Myös pieni "kermanekka" oli myynnissä ja pohjassa luki gefle sweden, jos oikein muistan. Mitähän nämä merkkaa?

        Gefle on tunnettu ruotsalainen posliinitehdas, joka oli toiminnassa 1910-1979. Geflen posliini on yhtä hyvää kuin Arabiankin käyttöposliini.
        Mitä tulee Arabian leimoihin, niin pääsääntöisesti kaikki sen keramiikkatuotteet on leimattu jollakin Arabian leimalla. Poikkeuksen muodostavat vain sekundatuotteet (joita ei kovin paljon liiku markkinoilla) ja ns. kylmäleimatut tuotteet. Kylmäleimaa, joka on siis lasitteen päälle merkitty leima, käytettiin 1950-luvulta lähtien joissakin tuotteissa, esim. maljakoissa, teekannuissa ja astioissa ja se on saattanut kulua pois. Jos tuotteessa ei ole Arabian leimaa, voi se silti olla Arabiaa sekä mallin että koristeen perusteella arvioituna. Mutta silloin pitää tuntea mallit ja koristeet. Kumpikaan yksinään ei riitä tunnusmerkiksi, sillä esim. "Kesäkukka" siirtokuvakoristetta on käytetty monissa eurooppalaisissa astioissa koristeena.
        Mielestäni jos joku haluaa ostaa nimenomaan Arabiaa, hänen kannattaa ostaa vain Arabian leimalla varustettuja tuotteita ja jättää muut kokeneemmille keräilijöille. Leimattuja Arabioita riittää kyllä kylliksi kaikille halukkaille.
        Ja vielä: myyjien merkintöjä tai sanomisia ei kannata koskaan suoralta kädeltä uskoa.


      • ivle
        arabiotsija kirjoitti:

        Olin tänäää antikkimessuilla ja siellä sokerikko pelkästään maksoi tuon 25 euroo. Tosi halvalla kyllä pääsit! Onneksi olkoon pitää sanoa, kun itselle harvoin tuommosta tuurinpoikasta käy...

        Minulla on Pirttiä 7 leivos/leipä lautasta, suorakaiteenmuotoiset uunivuokat (iso ja pieni) sekä pyöreä kulho ja kermakko. Katsoin että kaikissa muissa patsi kermakossa lukee Pirtti. Keräilen Arabiaa ja ei todellakaan kaikissa astioissa lue sitä sarjan nimeä, oli sitten kyse uudesta tai vanhemmasta. Hyvin monissa ei ole Arabian leimaa laisinkaan, mutta 80-luvulta alkaen taitaa lähes kaikissa olla. Numeroilla ei ole meille mitään merkitystä koska ovat tehtaan omia valmistuskoodeja.

        Hei 1 Jos keräät vielä pirttiä, tytär myy ruokailusarjaa 50 euroa HUUTONET:issä


    • Synttärisankari86

      Hei. mulla on ARABIA Pirtti merkkisiä lautasia Löytyy 3 matalaa RUOKALAUTASTA JA 3 SYVÄÄ KEITTOLAUTASTA SUHT HYVÄKUNTOISIA.
      TAHDON MYYDÄ NE HYVÄÄN HINTAAN,SILLÄ MINULLA ON TULOSSA UUSIA ASTIOITA JA NÄMÄ LAUTASET EI MAHDU KAAPPIINI.

    • rönnehjjj

      Vain uusilla käyttämättömillä on jotain arvoa

      • ... .. .. .m

        Pirtti sarja on käsinmaalattua tavaraa.... siitä se hinta johtuu?

        Itse kerään Pirttiä ja ostan vain astioita, joita ei ole pesty koneessa !!!!


      • ivle
        ... .. .. .m kirjoitti:

        Pirtti sarja on käsinmaalattua tavaraa.... siitä se hinta johtuu?

        Itse kerään Pirttiä ja ostan vain astioita, joita ei ole pesty koneessa !!!!

        HUUTONET : issä nyt pirttiä


    • viliseppo

      Hei
      Minulta löytyy Pirtti sarjan kermakko ja sokerikko ja kaksi teekuppia ja neljä kakkulautasta ja neljä aluslautasta haluaisin vaihtaa ne anemonia sarjan kermakkoon ja sokerikkoon

    • anskuvh

      Hei,osaako joku auttaa..minulla on 2 lautasta joissa pohjassa lukee PALACE UPSALA-EKELBY,GEFLE,MADE IN SWEDEN,TERNELL
      Tiedän että ovat vanhoja mutta kuinka vanhoja ja minkä arvoisia,toinen on syvä ruokalautanen ja toinen matala,ovat ehjiä,tietenkin hieman kuluneita ;D
      Lautasissa on keltaista ja mustaa kuviota,mistään en ole näiden kuvia edes löytänyt..

    • Minulla on Arabian Pirttisarjaa, sitä joka on tehty 50 luvulla. Settiin kuuluu 10 ruokalautasta, 10 keittolautasta sekä 1 pienempi halkaisijainen syvä lautanen. Samoin 2 maitokannua sekä soikea vati.
      Näistä voisin luopua tilan puutteen vuoksi.

      • krö45höm

        Paljonko pyydät ja mistä päin olet?


    • ippa1

      Hei, minulta löytyy Arabian Pirttiä seuraavasti

      7 syvää keittolautasta
      12 matalaa lautasta
      8 kakkulautasta
      10 leipälautasta
      6 teekuppia tasseineen
      8 kahvikuppia tasseineen
      kermakko
      sokerikko
      kastikekulho

      Eniten tarjoavalle myyn

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1782
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1277
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe