Volvo pentan käyttöikä? Uskaltaako ostaa vm-87?

Japa

kiikarissa on ollut useampi vene jossa on sisäperämootorina volvo penta 120-145hv. Ikäluokat ovat olleet 83-87.
Tietenkin jokainen moottori on erilainen koska niitä käytetty ja huollettu jokaisen oman maun mukaan mutta silti kiinnostaisi kuinka kauan vastaavat koneet ovat kestäneet...

52

23112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EWW

      tuonikäiset koneet ja vetolaitteet ovat varmasti tiensä päässä.On aivan tuurista kiinni mihin saakka matka jatkuu.

    • VolvoMan

      Itse olen tässä viime kesään asti ajanut VOlvo Pentan B20 autonmoottorin pohjalta rakennetulla AQ115B koneella ensin 27 vuotta, ja sitten AQ130D koneella viime vuoden. Molemmat vuosimallia 1976, ja ihan hyviä moottoreita ovat, jos ovat vain asiallista huoltoa saaneet. Nämä siis merivesijäähdytteisiä koneita.

      SItten 1977-> volvo pentan auton "vinokoneen" pohjalta rakennetut R4 moottorit ovakin makeavesijäähdytteisiä, eli yksi huoli vähemän. ITse ostin pari kuukautta sitten AQ171A moottorin ja 290D vetolaitteen, jotka tässä pistin totaalisen säpäleiksi, ja maalasin ja remontoin täysin. Moottorissa ei oikeastaan ollut kun yksi vika ostohetkellä, sylinterikannen ja pakosarjan välistä vuosi pakokaasua (sylinterikansi syöpynyt -> hitsautin sen). Moottorilla on nyt remontin jälkeen ajettu vajaa 100mpk, ja toimii kuin uusi, paremmin ei voisi edes toivoa että toimisi.

      Itse olen sitä mieltä, että volvon auton "vinokone", jonka pohjalta kyseiset moottorit ovat rakennettu, on lähes ikiliikkuja. Kestävät autossa ilman koneremppaa 400-500tkm. Eikö veneessä 2000h ei ole mekaanisesti ongelma. Omani ei syö tippaakaan öljyä, ei kolise tms. ja käynti on mahtavan tasaista. Samaa sanovat kaverini omista AQ151 koneistaan (sama perusmoottori), ja myös AQ131 koneesta.

      AQ120A, AQ125, AQ140 ja AQ145 ovat ns. vanhempaa "vinokone" perhettä, valmistusvuodet 1977-1984 ja perustuvat B21 ja B23 automoottoriin. AQ131, AQ151, AQ171 ovat ns. "matalakitka vinokoneita", ja perustuvat B230 auton moottoriin. SP230, SP250 ja SP251 ovat samoja moottoreita eri mallimerkinnällä vaan, valmistusvuodet 1985-1993.

      Jos moottori on hyvin hoidettu, siitä on takuulla moottoria pitkäksi ajaksi, mutta jos kone ei ole saanut tarpeeksi huoltoa, kannattaa sille tehdä "täysremppa".

      Volvo Penta AQ115 ja 130 moottoreita on vielä PALJON käytössä, ja nehän ovat vuosimallia 1969-1976. Huolehtiva omistaja saa koneen kestämään vielä paljonkin pidempään.

      • Ville

        Sellainen kommentti tuli mieleen, että kuinka monelta veneen / moottorin myyjältä saa yhtä huolletun ja hyvin hoidetun vehkeen, kun Volvomanilta? Jos Volvomanilla toimii 27 vuotta vanha kone, niin voiko tätä yleistää käsittämään kaikkien koneiden luotettavuutta? Entäpä se vetolaitepuoli...?


      • Pikkufiskarilla

        Voin yhtyä pitkälti samoihin näkemyksiin kuin VolvoMan, joskin oma kokemuspiiri rajoittuu AQ115, AQ130 ja AQ165 noista 70- luvun vehkeistä. Kaikki periaatteessa varsin lujia koneita. Vaikka ne ovat raakavesi jäähdytteisiä niin Volvo lanseerasi Martecin kanssa joskus 80-luvulla marinointisarjan noihin 4-pyttyisiin koneisiin ( AQ95-AQ130 ) joita paljon asennettiin jälkiasennuksena myös Suomessa, vaikka Martec nyt Ruotsalainen onkin.

        Jos marinointia ei ole tehty ja syksyiset makeavesi - glygoli ajot on jääneet tekemättä, niin kyllä useimmat tämän ikäluokan koneet on finaalissa. Niistä kuluu nimittäin puhki sylinterinkannet ja pakosarja pakomutka.

        Noissa kaikissa 4- pyttyisissä runkorakenne on lähes sama. 130:ssä sylinterinkannen valu on vain hieman järeämmin tehty. Normaalisti koneen tyyppimerkinnän numero kertoo maksimi tehon [hv] mitä ao. koneesta voidaan ottaa, joskin eräässä kisavehkeessä viritimme tota 130;stä siten, että siitä sai akselille ulos peräti 165 hv. Oma käsitykseni on, että nää kaikki koneet on kestäviä ja hyvin soivia pelejä venekäytössä silloin kun ulos otettava teho pyörii siellä n. 100 hv ikkunassa ja käyttö mieluimmin uppoumarunkoisessa tai puoliplaanarissa maltillisella kierrosnopeudella. Jos pistetään liukuvaan veneeseen, pitäisi veneen olla kevyt. AQ130:sessä on huipputehoilla jäähdytysonkelma etenkin jos seossuhde on säädetty liian laihalle. Volvollehan tunnetusti maistuu bensa ja joillakuilla on saattanut olla kiusaus säätää seosta laihemmalle kun ei ole ollut ymmärrystä, että seossuhde vaikuttaa osaltaan koneen jäähdytykseen. Liian laihalla palaa 3:s pytyn mäntään reikä. ( Tämä vahinko saattaa myös onnistua jos koneen Zenith - Strömberg kaksoiskaasuttimet eivät ole aivan balanssissa . tuttavallisesti "pässinmunat" )

        Jos näitä on käytetty sisäperä vetolaittein, niin vetolaitteina noissa on tyypillisesti ollut 250, 270 ja 280 vetolaitteet 70-luvulta alkaen. Sisältä kaikki kolme ovat suht samanlaiset ja samalla perustekniikalla toteutettu. Ao. vetolaitteet ovat olleet niin kestäviä, että ennen tulee moottori tien päähänsä kuin vetolaite, ja niinpä veneilijät ovat saattaneet pitää näitä vetolaitteita vuosikymmeniä vaihtaen vain uudempaa ja uudempaa moottoria tilalle. Vetolaitteet ovat olleet niin kestäviä, että Volvo on yrittänyt saada näitä erilaisin kampanjoin pois markkinasta ihan viime vuosiin asti. Tosin vaikka nämä ovat kestäviä, niin kyllä aika on näihinkin tehnyt tehtävänsä, eli jos vetolaitteita ei ole purettu sitten 70 - 80 luvun, on korroosio tehnyt tehtävänsä rosteri pulttien ja alumiinikuoren välissä, vaikka taitaa jos en nyt ihan väärin muista jengapuolikin olla RST helikoili upotettuna alumiiniin.


    • Jussi

      Itselläni on vm. -70 B20 -kone, jonka pistin viime Keväänä "päreiksi" ja remppasin.Käy kuin buikki...Merivesikoneiden,ainakin tän ikäisten vaiva rupee olee ainevahvuus,ts. kamaa on hävinnyt ja seinämät ohentuneet lujasti.Mutta osia löytyy vielä.Enemmän olen joutunut rassaamaan autoni B234F -90 konetta....

      • AQ 151

        Itselläni on AQ151 v.m 1988. Kone käy hyvin, ei syö öljyä. Jos ajatellaan että ajat 50h/kesä merkitsee tämä n. 2000km ajoa/vuosi eli siis 20v vanhalla koneella on ajettu n. 40tkm. Tietysti
        merimoottori on kovemmalla rasituksella kuin esim. autossa. Mutta noin suuntaa-antavasti.
        Pakosarjan syöpyminen sekä ölynlauhduttimen pillit
        tietysti tsekattava. Moottori kestää kyllä kun vain huolletaan, apulaitteet tietysti vaatii oman huomionsa.


      • volvo
        AQ 151 kirjoitti:

        Itselläni on AQ151 v.m 1988. Kone käy hyvin, ei syö öljyä. Jos ajatellaan että ajat 50h/kesä merkitsee tämä n. 2000km ajoa/vuosi eli siis 20v vanhalla koneella on ajettu n. 40tkm. Tietysti
        merimoottori on kovemmalla rasituksella kuin esim. autossa. Mutta noin suuntaa-antavasti.
        Pakosarjan syöpyminen sekä ölynlauhduttimen pillit
        tietysti tsekattava. Moottori kestää kyllä kun vain huolletaan, apulaitteet tietysti vaatii oman huomionsa.

        ei se sen kovemmalla ole kuin autokaan, autossa on jatkuvaa kiihdytystä, ylämäkirasitusta, pakkas-käynnistystä ja kylmäkäyntiä, Volvot tosiaankin kestävät ikuisuuden, kun muistaa silloin tällöin öljyt vaihtaa


      • AQ151
        volvo kirjoitti:

        ei se sen kovemmalla ole kuin autokaan, autossa on jatkuvaa kiihdytystä, ylämäkirasitusta, pakkas-käynnistystä ja kylmäkäyntiä, Volvot tosiaankin kestävät ikuisuuden, kun muistaa silloin tällöin öljyt vaihtaa

        autollasi kaasu lähes pohjassa enimmän aikaa?
        (Minä en) Moottorit joista nyt puhe ovat plaanaavien koneita. Jos pidät matkanopeutena
        yli 20 kn on n150hp kehittävän koneen kierrokset
        lähes täysillä. 18kn suurinpiirtein 3800rpm. No o.k Volvo Penta ilmoittaa että cruising speed on 200rpm alle max speedin. Joka tapauksessa henkilöautossa normaaliliikenteessä
        harvemmin revitään täyttä tehoa koneesta pidempiä aikoja kerrallaan, vai mitä? Kylmäolosuhteet tietysti erikseen, harvempi veneilee kun vesi jäätyy... ;)


      • VolvoMan
        AQ151 kirjoitti:

        autollasi kaasu lähes pohjassa enimmän aikaa?
        (Minä en) Moottorit joista nyt puhe ovat plaanaavien koneita. Jos pidät matkanopeutena
        yli 20 kn on n150hp kehittävän koneen kierrokset
        lähes täysillä. 18kn suurinpiirtein 3800rpm. No o.k Volvo Penta ilmoittaa että cruising speed on 200rpm alle max speedin. Joka tapauksessa henkilöautossa normaaliliikenteessä
        harvemmin revitään täyttä tehoa koneesta pidempiä aikoja kerrallaan, vai mitä? Kylmäolosuhteet tietysti erikseen, harvempi veneilee kun vesi jäätyy... ;)

        Muuten, volvo penta ilmoittaa R4 ja R6 moottoreilleen ainakin: Cruisung Speed: 300-500rpm alle maksimikierrosluvun.

        Itselläni AQ171A (167hv) moottori 1000kg veneessä, matkavauhdissa kierrosluku 3600rpm, ja vauhtia 30kn. Maksimikierrosluku 5700rpm. Polttoainettakin kuluu sen mukaan, 0,8l/mpk tuntumassa matkavauhdissa. Kaikki moottorit jotka minulla on ollut veneessäni, olen ajanut 3500-3800rpm matkavauhtia. Kaikkeista taloudellisin kierrosluku, eikä kone rasitu silloin merkittävästi.

        Tietenkin jos vene painaa 2000kg, on liukuva-runkoinen, ja siinä 130hv kone, ei se oikein lukeudu taloudelliseksi ajoksi, vaikka mitä teet, eikä moottori ainakaan hyvin voi sellaisessa veneessä.

        Omista kokemuksistani voin sanoa, että hevosvoimamäärältään n. 10-40% ylimitoitettu moottori on kaikkeista taloudellisin ajaa. Alimitoitettu on AINA epätaloudellinen. Eli vaikka 130hv moottorin saa 10000€ hinnalla uutena, voi KOKONAIStaloudellisesti olla kannattavampaa satsata 200hv moottoriin, koska se kuluttaa huomattavasti vähemmän polttoainetta, rasittuu vähemmän ja täten kestää pidempään. Ja kaupan päälle vene vielä kulkee paremmin ja nopeammin.

        Tässä vain omia kokemuksia. :)


      • kagkag5555
        AQ 151 kirjoitti:

        Itselläni on AQ151 v.m 1988. Kone käy hyvin, ei syö öljyä. Jos ajatellaan että ajat 50h/kesä merkitsee tämä n. 2000km ajoa/vuosi eli siis 20v vanhalla koneella on ajettu n. 40tkm. Tietysti
        merimoottori on kovemmalla rasituksella kuin esim. autossa. Mutta noin suuntaa-antavasti.
        Pakosarjan syöpyminen sekä ölynlauhduttimen pillit
        tietysti tsekattava. Moottori kestää kyllä kun vain huolletaan, apulaitteet tietysti vaatii oman huomionsa.

        Veneessä kuten ei myöskään autossa ole öljynlauhdutinta.


      • eläYleistä
        kagkag5555 kirjoitti:

        Veneessä kuten ei myöskään autossa ole öljynlauhdutinta.

        Riippuu autosta tai veneestä, itselläni ainakin veneessä on öljyn lauhdutin...


    • Koijari

      Itselläni on AQ 125, ikää on tiedä, takuulla vanha,oletan että alkaa tulla kohta 30v täyteen. Vene tuotu Floridasta 90 luvun puolella. Tuntimäärästä ei mitään havaintoa.
      Olen vaihtanut joka kevät oljyt ja suodattimen, pari kertaa tulpat ja katkojan kärjet, ja aina soi kun kääntää avaimesta!

      • EWW

        harva moottori (ainakaan vanhemmiten)saa osakseen kunnollisen talvihuollon ja juuri talviseisokki on kova paikka.Myös vetolaitteen huollonpuute ja vuotavat tiivisteet tuhoavat laakerit nopeasti.Vetolaitteiden osat maksavatkin sitten kuukiviä ja ammattimiehen työ toisen mokoman.


      • Volvo-ovloV
        EWW kirjoitti:

        harva moottori (ainakaan vanhemmiten)saa osakseen kunnollisen talvihuollon ja juuri talviseisokki on kova paikka.Myös vetolaitteen huollonpuute ja vuotavat tiivisteet tuhoavat laakerit nopeasti.Vetolaitteiden osat maksavatkin sitten kuukiviä ja ammattimiehen työ toisen mokoman.

        Mikä siinä talvihuollossa on niin "merkityksellistä", mielestäni oleellisinta on estää jäätyminen, siis ne paikat joissa vesi kiertää, lähinnä merivesi. Muuten ei juurikaan kovinkaan olellista ole.


    • jos

      ei ole rahaa sitä myöskin laittaa tarpeen tullen!!! köyhät pysyköön rannalla!!

    • vanhassaVaraParemp

      volvon uudemmat d sarjat ovat rakennettu kertakäyttö moottoreiksi esim. Ei vaihdettavia sylinteri putkia.

      Perus korjaamalla vanha volvo toimii varmasti kauemmin, kuin huippuunsa viritetyt hv vs koneen tilavuus.

      Koe aja kunnolla...huolla rakkaudella ja jos hajoaa peruskorjaa suhteellisen edullisesti...

    • Propcalc

      Kokemusta on näistä vanhemmista Volvon merikoneista, b18 ja b20. B18 kesti järvivedellä jäähdytettynä ja petroolilla käytettynä 30 vuotta ja b20 otettiin veneestä vielä hyväkuntoisena pois. Ei tämän parempia olekaan. Eikä nuo vino koneetkaan ole huonoja ainakaan käyttäjä kokemuksia kuunneltuna.

      • Käyttötunnit

        Koneelle on täysin järjetöntä kertoa ikävuosiin perustuvaa kestoikää, Kestäminen riippu käyttötunneista eikä juuri ikävuosista. Käyttötunti taas riippuu koneen rasituksesta eli käyttötuntimittari raksuttaa sitä kiivaammin mitä kovemmalla rasituksella konetta kuormitetaan.
        Huviveneen moottorilla ajellaan vuodessa keskimäärin 50 tuntia. Loppuajan kone seisoo. Talvella kone seisoo kaiken lisäksi liian kauan eli huonosti talvihuollettu kone kärsii paljon enemmän talvisäilytyksessä kuin muutaman tunnin ajosta kesäaikana.


      • 350tuntia
        Käyttötunnit kirjoitti:

        Koneelle on täysin järjetöntä kertoa ikävuosiin perustuvaa kestoikää, Kestäminen riippu käyttötunneista eikä juuri ikävuosista. Käyttötunti taas riippuu koneen rasituksesta eli käyttötuntimittari raksuttaa sitä kiivaammin mitä kovemmalla rasituksella konetta kuormitetaan.
        Huviveneen moottorilla ajellaan vuodessa keskimäärin 50 tuntia. Loppuajan kone seisoo. Talvella kone seisoo kaiken lisäksi liian kauan eli huonosti talvihuollettu kone kärsii paljon enemmän talvisäilytyksessä kuin muutaman tunnin ajosta kesäaikana.

        Viestissäsi melkoinen ristiriita koneen ikään vaikuttavista seikoista?

        "Koneelle on täysin järjetöntä kertoa ikävuosiin perustuvaa kestoikää, Kestäminen riippu käyttötunneista eikä juuri ikävuosista"

        Ja

        "Talvella kone seisoo kaiken lisäksi liian kauan eli huonosti talvihuollettu kone kärsii paljon enemmän talvisäilytyksessä kuin muutaman tunnin ajosta kesäaikana."

        Oma mielipide ja kokemus koneen kestoon on tunnit eivät paljoa huviveneessä merkkaa, vaan ennakoiva huolto ja perus huollot, sopivan kokoinen kone, vaihteisto sekä propulsio. Oikea kuormittaminen, muut koneen käsittely (lämmitys ja jäähdytys.



        Väitän, että saman koneen saa korjaukseen parissa vuodessa muutama sata tuntia tai kymmeniä vuosia 5-10 tuhatta tuntia.


    • mullakin-toimmii

      Kyllä 200-300 h pitäisi mennä heittämällä!

    • Reikä_päässä

      Tässä varmaan vaikuttaa myös onko kyseessä diesel vai bensakone. Sitä alkuperäinen kirjoittaja ei mainitse.

      • kukKuuJaKäy

        Miten polttoaine asiaan vaikuttaa? Kaverilla criss graft alkuperäisellä koneella viiskyt luvulta käy ja kukkuu pensalla ja dieseleitä löytyy melkoisia ikuisuus koneita...


      • löpöä-kiitos

        no jos laita bensaa diesel koneeseen niin ei kestä sitä 200-300 tuntia, eli vaikuttaa aikast paljon!


      • kaasumoottori
        löpöä-kiitos kirjoitti:

        no jos laita bensaa diesel koneeseen niin ei kestä sitä 200-300 tuntia, eli vaikuttaa aikast paljon!

        Oliko sulla se reikä päässä?


      • löpöä-kiitos

        mulla on useampikin reikä päässä, ovat aika välttämättömiä!
        eikö sulla sitten ole?!?!
        mulla on reikiä muuallakin ruumiissani!
        niitä voit tulla katsomaan halutessasi


      • rengasmainenSulkijaLihas
        löpöä-kiitos kirjoitti:

        mulla on useampikin reikä päässä, ovat aika välttämättömiä!
        eikö sulla sitten ole?!?!
        mulla on reikiä muuallakin ruumiissani!
        niitä voit tulla katsomaan halutessasi

        Ei yhtään reikää, etkö ole käynyt edes peruskoulua, jotta tietäisit päässä ja muualla olevien "reikien" nimet?


    • Tässä muuten huomaa miten keskustelun taso on laskenut vuodesta 2004 kun lukee noita viime aikojen kommentteja. Nykyisin ei välttämättä tarvita kuin kirjoitusvirhe niin jo alkaa. Kai siinä sitten puretaan sisäisiä tuntoja. Parempi sekin kuin mennä rähjäämään fyysisesti kanssaihmisille.

      Kaikesta huolimatta hyvää syksyä, Joulua,Uutta vuotta, talvea ja kevättä kaikille. :<))

      • Reikä_päässä

        Olet oikeassa. Ei taida vain olla muutakaan veneilyaiheista palstaa. Moottoriven.info:n ei toimi.


      • Kadilainenn

        Facebookin hyvät ryhmät ovat vieneet viimeisetkin järjen äänet pois täältä. Kannattaa tutustua niihin. Suomi 24 vittuilijat saa kohta vittuilla keskenään.


      • Kadilainenn kirjoitti:

        Facebookin hyvät ryhmät ovat vieneet viimeisetkin järjen äänet pois täältä. Kannattaa tutustua niihin. Suomi 24 vittuilijat saa kohta vittuilla keskenään.

        Liityin Facebook ryhmään "Veneilyn kysy mitä vaan". Minuakin on ruvennut häiritsemään tämä häirintä.Tuntuu siltä että " Suomi 24 vittuilijat saavat kohta vittuilla keskenään" kuten Kadilaninenn asian ilmaisi. Katselin hieman yleistä tietotasoa tässä Facebook ryhmässä.Tämän palstan tekninen tietämys on ehdottomasti korkeampi !!!
        Koska suurin osa palstalaisista ovat vastuuntuntoisia veneilijöitä ja vilpittömiä ihmisiä täältä on vaikea lähteä.Mutta katsotaan.


      • NäinOnSepeteus

        Joo, criss graft oli hauska. Mikä lie värkki?


      • Masaesbosta
        lihamylly1 kirjoitti:

        Liityin Facebook ryhmään "Veneilyn kysy mitä vaan". Minuakin on ruvennut häiritsemään tämä häirintä.Tuntuu siltä että " Suomi 24 vittuilijat saavat kohta vittuilla keskenään" kuten Kadilaninenn asian ilmaisi. Katselin hieman yleistä tietotasoa tässä Facebook ryhmässä.Tämän palstan tekninen tietämys on ehdottomasti korkeampi !!!
        Koska suurin osa palstalaisista ovat vastuuntuntoisia veneilijöitä ja vilpittömiä ihmisiä täältä on vaikea lähteä.Mutta katsotaan.

        Tämä trendi on todella surullista. Nyt kun tekniikka suo meille tälläisen keskusteluforumin, jossa on helppo vaihtaa ajatuksia erilaisista harrastuksista muiden samalla aaltopituudella olevien kanssa - niin nämä häiriköt kaappaavat sen omiin kieroutuneisiin tarkoituksiinsa.

        Kävin tässä pari kuukautta sitten katsomassa tämän median autoilusivuja, jotka ovat muuttuneet murrosikäisten temmellyskentäksi. Ihmettelen miksi näiden sivustojen ylläpitäjä sallii tuollaisen toiminnan. Vai onko mainostuotot sittenkin se tärkein, joka tätä toimintaa ohjaa.

        Muutama vuosi sitten seurasin Venelehden keskustelupalstaa, joka ei vilkkaudellaan todellakaan säväyttänyt - kerran viikossa joku siellä jotain kirjoitteli.

        Muistan kun joku täällä kerran kirjoitti anteeksi pyydellen, että on sääli huomata kuinka tämä on loppujen lopuksi suomen paras veneilysivusto - liekö totta - en tiedä.


      • Masaesbosta kirjoitti:

        Tämä trendi on todella surullista. Nyt kun tekniikka suo meille tälläisen keskusteluforumin, jossa on helppo vaihtaa ajatuksia erilaisista harrastuksista muiden samalla aaltopituudella olevien kanssa - niin nämä häiriköt kaappaavat sen omiin kieroutuneisiin tarkoituksiinsa.

        Kävin tässä pari kuukautta sitten katsomassa tämän median autoilusivuja, jotka ovat muuttuneet murrosikäisten temmellyskentäksi. Ihmettelen miksi näiden sivustojen ylläpitäjä sallii tuollaisen toiminnan. Vai onko mainostuotot sittenkin se tärkein, joka tätä toimintaa ohjaa.

        Muutama vuosi sitten seurasin Venelehden keskustelupalstaa, joka ei vilkkaudellaan todellakaan säväyttänyt - kerran viikossa joku siellä jotain kirjoitteli.

        Muistan kun joku täällä kerran kirjoitti anteeksi pyydellen, että on sääli huomata kuinka tämä on loppujen lopuksi suomen paras veneilysivusto - liekö totta - en tiedä.

        Niin Masaesbosta, puhut viisaita.Tuntuu että tämä koko yhteiskunta on törmäyskurssilla.
        Tietyissä asioissa meillä on ihan sensuuri (YLE, Hesari, poliitikot) ja toisissa asioissa ei ole mitään rajaa, surullista.
        Faija täyttää tänään 90 vuotta, nyt lähdetään vaimon kanssa sinne viettåmään iltaa.Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa.


      • Olen kirjoitellut myös parilla automerkkeihin sidotulla sivustolla. Siellä ovat jutut kylläkin kokolailla siivoja. Erona näihin käytännössä täysin vapaihin temmellyskenttiin on niissä rekisteröitymispakko jos aikoo päästä kirjoittelemaan. Silloinhan ylläpito pystyy muitta mutkitta pistämään sulun porsastelijoille. Olisiko syytä lisätä tänne venepuolellekin tälläinen osio? Silloin saisivat p-n jauhajat jatkaa täällä ja siivommat siirtyä sinne.

        Ps. Onnea ja terveyttä isällesi. Hän on sentään nähnyt pahempaakin nämä sivut. :>))


      • Masaesbosta
        lihamylly1 kirjoitti:

        Niin Masaesbosta, puhut viisaita.Tuntuu että tämä koko yhteiskunta on törmäyskurssilla.
        Tietyissä asioissa meillä on ihan sensuuri (YLE, Hesari, poliitikot) ja toisissa asioissa ei ole mitään rajaa, surullista.
        Faija täyttää tänään 90 vuotta, nyt lähdetään vaimon kanssa sinne viettåmään iltaa.Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa.

        Täältä myös terveiset ja onnentoivotukset isällesi. Jospa joku saisi siivottua täältä nuo häiriköt ja tyhjänjauhajat. Sitä odotellessa hyvää pyhää kaikille.


      • Kiitos, kiitos, homma meni hienosti.
        Sepe...teus sanoit sen.Tälle palstalle pitäisi saada rekisteröitymispakko mutta miten se tehdään ???
        Se siivoaisi " turhat pois".Se vielä että jokaisesta tarinasta tulee niin hiton pitkä kun näitä väliinhuutajia on niin paljon.Mutta ... miten saadaan se rekisterötymispakko ? Tästä palstasta pitäisi tehdä suljettu ryhmä kuten on se Facebook ryhmä johon liityin.
        Jätkät tehdään asialle jotakin, ehdotuksia.


      • hapanta-kiitos

        muistitko lisätä piimää?!?!?


      • hapanta-kiitos kirjoitti:

        muistitko lisätä piimää?!?!?

        Juuri näitä tarkoitin, "turhat pois".


      • Valitettavasti olen jo huru-ukko enkä tiedä miten ajatuksen saisi ylläpidolle. Tarkoitin kuitenkin myös sitä että vain lisättäisiin yksi sivusto ja jätettäisiin entiset ilman rekisteröintiä. Saisivat p-lluilla toisilleen ihan himoonsa. :<)))))


      • sepe..teus kirjoitti:

        Valitettavasti olen jo huru-ukko enkä tiedä miten ajatuksen saisi ylläpidolle. Tarkoitin kuitenkin myös sitä että vain lisättäisiin yksi sivusto ja jätettäisiin entiset ilman rekisteröintiä. Saisivat p-lluilla toisilleen ihan himoonsa. :<)))))

        Juu, eipä näitä kommentteja ole pahemmin ilmaantunut, asia ei kai ole tärkeä.Ylläpidollle
        tämän saa ilmoitmtamalla että palstalla esiintyy rasistisia kommenteja.
        Tämä sinun ajatuksesi tarkoittaisi että yleistä veneilysta, purjehdus, moottoriveneily, perämoottorit jne menisi kaikki yhden otsikon alle.Tulisi vähän sillisalaattia mutta jäisi "turhat pois".No, ellei tähän löydy sen enempää kiinnostusta niin en tee asialle mitään !
        Muuten, minäkin olen huru-ukko .


      • suvaitsevaisuuttaKehiin
        lihamylly1 kirjoitti:

        Juu, eipä näitä kommentteja ole pahemmin ilmaantunut, asia ei kai ole tärkeä.Ylläpidollle
        tämän saa ilmoitmtamalla että palstalla esiintyy rasistisia kommenteja.
        Tämä sinun ajatuksesi tarkoittaisi että yleistä veneilysta, purjehdus, moottoriveneily, perämoottorit jne menisi kaikki yhden otsikon alle.Tulisi vähän sillisalaattia mutta jäisi "turhat pois".No, ellei tähän löydy sen enempää kiinnostusta niin en tee asialle mitään !
        Muuten, minäkin olen huru-ukko .

        Tehkää huru-ukot oma sähköposti rinki jossa voitte muistella menneitä hyviä aikoja jolloin ihmiset osasivat vielä arvostaa ja kunnioittaa toistensa näkemyksiä, vaikka eriäviä...

        Tai herätkää nykyaikaan jossa on vaan siedettävä tai suollettava "paskaa" joka tuuttiin. Itsenkin olette höpisseet viestiä pidemmäksi jaarituksillanne, jotka eivät liity aiheeseen...

        Minua ei haittaa toisten kirjoitukset, hypin tyhjät pois...


      • lihamylly2
        lihamylly1 kirjoitti:

        Juuri näitä tarkoitin, "turhat pois".

        ja vaikka miten haluaisit vain näitä asiallisia kommentteja ja neuvoja niin jotkut huru-ukot trarjoaa glygolia ym muka hauskaa, pysytään me vain piimä-linjalla.


      • lihamylly2 kirjoitti:

        ja vaikka miten haluaisit vain näitä asiallisia kommentteja ja neuvoja niin jotkut huru-ukot trarjoaa glygolia ym muka hauskaa, pysytään me vain piimä-linjalla.

        OK
        Pysytään piimä linjalla.


    • supportspecial

      Nykyisissä venemoottoreissa on paljon elektroniikkaa ja kulutuselektroniikan laskennallinen käyttöikä on noin kolme vuotta, joten hirveän vanhalle moottorille en laskisi mitään arvoa. Eri asia on sitten vanhemmat täysin mekaaniset moottorit mutta tässä tuskin mistään antiikkivehkeistä puhutaan.

      • Äly_mukaan

        No voi harmi, kun samoja moottoreita käytetään samalla elektroniikalla myös autopuolella. Kannattaa nykyautoista luopua jo parin vuoden ikäisinä kun odotettavissa on vääjäämätön hyytyminen tien varteen vuoden sisällä.


      • supportspe

        Todellinen käyttöikä on usein laskennallista pidempi, mutta jo yli 5 vuotta vanhoissa autoissa elektroniikka vian todennäköisyys on melko suuri. Veneessä en riskeeraisii tekniikan suhteen. Reilusti yli laskennallisen iän käytetty elektroniikka ei toimi luotettavasti. Pitäisi olla itsestään selvää että yli kymmenen vuotta vanha moottori menee vaihtoon heti. Yli 5 vuotta vanhan moottorin vaihtoa pitäisi vakavasti harkita. Autoissa moottoria voi käyttää kauemmin mutta mitään takeita moottorin toiminnasta ei ole.


      • Tier2diesel
        supportspe kirjoitti:

        Todellinen käyttöikä on usein laskennallista pidempi, mutta jo yli 5 vuotta vanhoissa autoissa elektroniikka vian todennäköisyys on melko suuri. Veneessä en riskeeraisii tekniikan suhteen. Reilusti yli laskennallisen iän käytetty elektroniikka ei toimi luotettavasti. Pitäisi olla itsestään selvää että yli kymmenen vuotta vanha moottori menee vaihtoon heti. Yli 5 vuotta vanhan moottorin vaihtoa pitäisi vakavasti harkita. Autoissa moottoria voi käyttää kauemmin mutta mitään takeita moottorin toiminnasta ei ole.

        oh hoh...sulla taitaa olla pikkuruisia koneita ja suuria puheita, tai melkoisesti massia.

        Jospa veneessä pari keskikokoista dieselkonetta 50-100t € vaihtotyöt moniko vaihtelee viidenvuoden välein koneitaan pelkästään paranooisin perustein, peläten elektroniikkaa.

        Mahtaako oikein enää saada koneita ilman elektroniikkaa 300-400 hv luokassa...

        Laiva koneetkin ovat jo siirtyneet Common rail tekniikkaan esim wärtsilä diesel, kyllä tämä kertoo jo siitä, että luotto löytyy elektroniikkaan, sillä laivan elinkaaren odotus on sama, kuin koneen 35-45 vuotta.

        Itselläni kokemus näistä elektronissa diesel koneista jo yli 10v noin 20 000nm(2 eri venettä) ja pahaa sanottavaa ei ole, vanhempi vene uudella omistajallakin toimii edelleen moitteettomasti, ja nykyinen kone on oikea helmi, koskaan ei savuta, voi kuormittaa pikkuruisesti pitkiä aikojakin eikä karstoitu vs vanhan koulun koneet joita pitää kuormittaa 70-80% jotta palaminen olisi puhdasta eikä kone karstoittuisi.


      • supportspc

        Laivakoneet on suunniteltu huollettaviksi ja ylläpidettäviksi, niissä ohjauselektroniikka on rakennettu siten että se voidaan helposti vaihtaa joko osittain tai kokonaan uuteen jopa eri tyyppiseen vastaavaan. Ohjauselektroniikan asennuksessa voidaan käyttää esimerkiksi räkkirakennetta missä vioittunut yksikkö voidaan helposti poistaa ja korvata uudella. Huvikäyttöön valmistetuissa moottoreissa käytetään usein säätiiveyden vuoksi umpinaiseksi valettua ECU yksikköä. Näissä asennuksissa ei ole tosissaan edes ajateltu elektronisen ohjausyksikön vaihtamista. Toisekseen nuo ECU yksiköt on tehty aivan tavallisista commercial grade osista, niitä ei ole siis tarkoitettukaan kestämään enempää kuin muu kaupallinen elektroniikka.
        Jonkun purjeveneen apumoottorin vielä ymmärrän mutta ison moottoriveneen moottorissa kuolettuu rahaa kaudessa aivan tolkuttomia määriä, itse en ikimaailmassa maksaisi lyhytaikaiseen käyttöön suunnitellusta moottorista moisia summia. Omassa veneessä on ruiskupumppu diesel jossa elektroniikkaa ei ole.


      • tier2diesel
        supportspc kirjoitti:

        Laivakoneet on suunniteltu huollettaviksi ja ylläpidettäviksi, niissä ohjauselektroniikka on rakennettu siten että se voidaan helposti vaihtaa joko osittain tai kokonaan uuteen jopa eri tyyppiseen vastaavaan. Ohjauselektroniikan asennuksessa voidaan käyttää esimerkiksi räkkirakennetta missä vioittunut yksikkö voidaan helposti poistaa ja korvata uudella. Huvikäyttöön valmistetuissa moottoreissa käytetään usein säätiiveyden vuoksi umpinaiseksi valettua ECU yksikköä. Näissä asennuksissa ei ole tosissaan edes ajateltu elektronisen ohjausyksikön vaihtamista. Toisekseen nuo ECU yksiköt on tehty aivan tavallisista commercial grade osista, niitä ei ole siis tarkoitettukaan kestämään enempää kuin muu kaupallinen elektroniikka.
        Jonkun purjeveneen apumoottorin vielä ymmärrän mutta ison moottoriveneen moottorissa kuolettuu rahaa kaudessa aivan tolkuttomia määriä, itse en ikimaailmassa maksaisi lyhytaikaiseen käyttöön suunnitellusta moottorista moisia summia. Omassa veneessä on ruiskupumppu diesel jossa elektroniikkaa ei ole.

        No, saahan ne paketit vaihdettua, voi jopa virittää parametreja muuttelemalla tai chip tunig.

        Ja kun uusia tehokkaampia koneita ei valmisteta enää ilman elektroniikkaa, sillä maailmalla halutaan päästöjä rajoittaa tällä hetkellä vissiin jo kolmas sukupolvi eli tier3 / euro4 päästö vaatimukset.

        Omaa (perus) konetta on valmistettu miljoonia vene, rekka, traktori yms. vehkeisiin, jos olisivat noin herkkiä ja lyhyt ikäisiä ei ammattilaiset sellaisia huolisi mihinkään.... nyt paranoiat kuriin

        Tiedän tuollaisella koneella ajetun jo yli 25000 tuntia aluksessa ja elektroniikka ei ole pettänyt...


    • tolokonnikov

      Minkään moottorin toiminnasta ei ole mitään takeita. Paitsi tietysti tehtaan takuu. Ei nykymoottoreissa mitään ihme-elektroniikkaa ole. Niissä on samoja komponentteja kuin autoissa. Eli hyvin koeteltuja laitteita. Siis nokka-akselin , kampiakselin , kaasuvivun jne asentotunnistimia. Ahtopaineen ,polttoaineen , imuilman ja ja jäähdydtysnesteen lämpö -paine -antureita. Ja sitten on ECU tai muu moottorinohjaintietokone.

      • Elektroniikkainsinööri

        Johonkin toiseen ketjuun taisin jo kommentoidakin: ihminen on lähettänyt elektroniikkaa ulkoavaruuteen ja se toimii siellä vuosikymmeniä. Samoin Airbus-koneet ovat lentäneet Fly-by-wire-systeemeillä 90-luvulta lähtien.

        En ymmärrä tätä elektroniikan pelkoa ja vanhojen kamppeiden ihannointia. Tämä porukka voisi kertoa milloin oli se optimaalinen aika jolloin parhaat laitteet tehtiin? 70-luvulla kenties? Vai 50-luvulla? Kuka kaipaa katkojan kärkiä tai kuulamoottoria? Joo. niitä pystyi korjaamaan itse. Ja niitä piti korjata itse tai huollossa.


      • toistaolienne

        Jep! Kun oliskin ietiä veneeseen jossa on kunnon vanha kuulajuntta Kamewa potkurisysteemillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3561
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      29
      2294
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2013
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1560
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1403
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1364
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1327
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1075
    Aihe