kennel aireddan

kysyvä eksyy tieltä

vieläkö siellä on pentuja ...olivat aika tempperamenttisia koiria ja kauniita ainakin ennen ....

24

2554

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinen pentuun

Aireddan kasvattaa hyviä käyttölinjaisia koiria.

• mitä ihmettä

Ei ole yhtään käyttölinjaista pentua kyseinen kennel kasvattanut, eipäs hämätä täällä.

• Eräs vaan

• bluffia

käyttölinjaisia.? ;)))

• sakutontonton

sieltä tuli tosi komeita koiria oli linjat mitä tahansa,näyttelyissä niitä näin ja ihailin...meneviä ja pirteitä ,menohaluisia eikä nuiden luonteessakaan mitään vikaa ollut.

• Kukkahatuton setä

Voisin sanoa, että koirat ovat sekalinjaisia selkeimmillään, jos on mm. sekä KVA että MVA -titteleitä kerätty samoista pentueista. Väitän (sekä käyttö- että sekalinjaisia omistaneena/omistavana), että vähintään 80 % käyttölinjaisten hankkijoista saisi paremmin haaveilleen vastinetta ottamalla sekalinjaisen sillä harvassa perheessä on joko todellista tarvetta työkoiralle tai aikaa/resursseja/osaamista työkoiran ohjaamista harrastuksen pariin normaali perhe-elämän rinnalla. Moni kuvittelee, että "käyttiksestä" saa automaattisesti paremmin menestyvän harrastuskoiran tai että "näyttis" ei voi menestyä harrastuskoirana, mitkä molemmat ovat aivan puppua.

Tärkeämpää kuin mikään leimallinen "linjaisuus" on sukulinjan terveys ja siihen jos mihin kannattaa koiraa hankkiessaan kiinnittää huomiota, sillä linjasta riippumatta - hyvä kouluttaja tekee saksanpaimenkoirasta kuin saksanpaimenkoirasta hyvän harrastuskoiran, jos sellainen on tavoitteena. Työkoirat ovat sitten asia erikseen.

• käyttökäyttökäyttö

Niiden omilla nartuillakin on BH:t tehtynä, kyllä ne on käyttölinjaa. Tiedän monia joilla ei oo BH tehtynä, silti mainostavat koiriaan käyttölinjaisina.

• tuloksituloksia
        käyttökäyttökäyttö kirjoitti:

Niiden omilla nartuillakin on BH:t tehtynä, kyllä ne on käyttölinjaa. Tiedän monia joilla ei oo BH tehtynä, silti mainostavat koiriaan käyttölinjaisina.

...oikein BH-tehtynä..sekö on merkki käyttölinjaisesta? :-))) Muita pk-tuloksia..?

• Kukkahatuton setä
        käyttökäyttökäyttö kirjoitti:

Vaikka sukutaulu on täynnä SchH2/3-tuloksia ja molemmat vanhemmat tätä kaliberia, niin kyllä silloinkin puhutaan vielä sekalinjaisesta koirasta ja jos tarkkoja ollaan, niin sekin edellyttää, että jossain kohdin sukupuuta on aidosti käyttölinjainen emä/isä isovanhempana. Käyttö- ja näyttelylinjat ovat alunperin ns. "verilinjoja", vaikka useimmilla käsitteet menevät iloisesti sekaisin. BH-kokeella ei yhdestäkään koirasta tule käyttölinjaista ja itse pidän käytännön sekalinjaisena sukua, jonka pentueesta tulee sekä käyttö- että näyttövalioita. Ei noita KVA arvoja tosiaankaan jokaiselle käyttölinjaiselle tosiaankaan tule ja itse arvostan KAIKKIA KVA-arvon saaneita koiria hyvinä palveluskoirina, rodusta ja linjasta riippumatta.

Kuten sanoin, niin sekalinjainen koira on käytännössä useimmille se oikea valinta, jos etsii harrastuskoiraa. Terveydessä ei ole käytännössä mitään eroa linjojen välillä, yksittäisten sukujen välillä ne erot tulevat eli sairaita/terveitä löytyy kaikista linjoista. Kannattaa siis katsoa pentuekohtaisesti vanhempien sukutaulut (kennelistä riippumatta) ja myös hieman itse arvioida, mihin kategoriaan (näyttö/seka/käyttö) pennut/vanhemmat kuuluvat.

• 21
        Kukkahatuton setä kirjoitti:

Vaikka sukutaulu on täynnä SchH2/3-tuloksia ja molemmat vanhemmat tätä kaliberia, niin kyllä silloinkin puhutaan vielä sekalinjaisesta koirasta ja jos tarkkoja ollaan, niin sekin edellyttää, että jossain kohdin sukupuuta on aidosti käyttölinjainen emä/isä isovanhempana. Käyttö- ja näyttelylinjat ovat alunperin ns. "verilinjoja", vaikka useimmilla käsitteet menevät iloisesti sekaisin. BH-kokeella ei yhdestäkään koirasta tule käyttölinjaista ja itse pidän käytännön sekalinjaisena sukua, jonka pentueesta tulee sekä käyttö- että näyttövalioita. Ei noita KVA arvoja tosiaankaan jokaiselle käyttölinjaiselle tosiaankaan tule ja itse arvostan KAIKKIA KVA-arvon saaneita koiria hyvinä palveluskoirina, rodusta ja linjasta riippumatta.

Kuten sanoin, niin sekalinjainen koira on käytännössä useimmille se oikea valinta, jos etsii harrastuskoiraa. Terveydessä ei ole käytännössä mitään eroa linjojen välillä, yksittäisten sukujen välillä ne erot tulevat eli sairaita/terveitä löytyy kaikista linjoista. Kannattaa siis katsoa pentuekohtaisesti vanhempien sukutaulut (kennelistä riippumatta) ja myös hieman itse arvioida, mihin kategoriaan (näyttö/seka/käyttö) pennut/vanhemmat kuuluvat.

KOIRA MIELLYTTÄÄ ITSEÄÄN IHMISTÄ JA ON OMISTAJAN MIELEEN EIKÖ SE OTETA ITSELLE EIKÄ MUILLE.aIREDDAN KOIRAT ON KOMEITA KATSELLA JA IHANAN VÄRISIÄ...ESIM.Aireddan Guindo oli kyllä yksi komeimmista uroksista mitä olen nähnyt..JA kyllä siellä on vaikka kuinka paljon muita esim nartuista aireddan paola ,megara tai jolanda vain muutamia mainitakseni ....ja kyllä se kenelle koira menee merkitsee paljon ,miten aktiivinen ihminen on ja miten paljon viitsii koiran kanssa tehdä...aireddan ihmiset taitaa olla aikas aktiivisia koirineen ovat saaneet paljon aikaan ....siitä kuuluu kiitos kasvattajalle ja koirien omistajille.

• Huhuhhh

on aivan puhtaasti näyttelylinjaisten kasvattaja. Ei sekalinjaisia ei käyttölinjaisia - vaan näyttelylinjaisia.
        Linjat pohjautuu vain verilinjoihin käyttötuloksilla ei ole mitään tekemistä linjajaon kanssa.

• hyvän värisiä joo
        Huhuhhh kirjoitti:

on aivan puhtaasti näyttelylinjaisten kasvattaja. Ei sekalinjaisia ei käyttölinjaisia - vaan näyttelylinjaisia.
        Linjat pohjautuu vain verilinjoihin käyttötuloksilla ei ole mitään tekemistä linjajaon kanssa.

veti herneen,oikein tosissaan..

• mitä linjaisia
        hyvän värisiä joo kirjoitti:

veti herneen,oikein tosissaan..

Onko näyttelylinjoissa siis paremmat käyttötulokset ? Olin käsittänyt toisinpäin.
        Jään nyt kovasti kummastelemaan

• näin on
        mitä linjaisia kirjoitti:

Onko näyttelylinjoissa siis paremmat käyttötulokset ? Olin käsittänyt toisinpäin.
        Jään nyt kovasti kummastelemaan

käsittänyt ihan oikein,pysy vaan alkuperäisessä käsityksessäsi..

• höpölöpööö
        21 kirjoitti:

KOIRA MIELLYTTÄÄ ITSEÄÄN IHMISTÄ JA ON OMISTAJAN MIELEEN EIKÖ SE OTETA ITSELLE EIKÄ MUILLE.aIREDDAN KOIRAT ON KOMEITA KATSELLA JA IHANAN VÄRISIÄ...ESIM.Aireddan Guindo oli kyllä yksi komeimmista uroksista mitä olen nähnyt..JA kyllä siellä on vaikka kuinka paljon muita esim nartuista aireddan paola ,megara tai jolanda vain muutamia mainitakseni ....ja kyllä se kenelle koira menee merkitsee paljon ,miten aktiivinen ihminen on ja miten paljon viitsii koiran kanssa tehdä...aireddan ihmiset taitaa olla aikas aktiivisia koirineen ovat saaneet paljon aikaan ....siitä kuuluu kiitos kasvattajalle ja koirien omistajille.

aktiivisille immeisille ne on menneet ....ovat tehneet tulosta monella saralla ja harrastaneet mikä on kaiketi harrastuskoiran perimmäinen tarkoitus elikäs tehdään mihin omistajan ja koiran rahkeet riittää...ei kaikista tule maailmanmestareita ei edes joka toisesta ,mutta jos on kivaa ja itse tykkää niin eikö sekin ole jotain ....ja pitäähän koirankin hommasta tykätä ....toiset koirat ei vaan tykkää kaikista jutuista ja vaikuttaa siihen geenitkin ,mutta niin kauan kuin kaikilla on kivaa asiat ok...

• Hanski67

Voisin sanoa, että koirat ovat sekalinjaisia selkeimmillään, jos on mm. sekä KVA että MVA -titteleitä kerätty samoista pentueista. Väitän (sekä käyttö- että sekalinjaisia omistaneena/omistavana), että vähintään 80 % käyttölinjaisten hankkijoista saisi paremmin haaveilleen vastinetta ottamalla sekalinjaisen sillä harvassa perheessä on joko todellista tarvetta työkoiralle tai aikaa/resursseja/osaamista työkoiran ohjaamista harrastuksen pariin normaali perhe-elämän rinnalla. Moni kuvittelee, että "käyttiksestä" saa automaattisesti paremmin menestyvän harrastuskoiran tai että "näyttis" ei voi menestyä harrastuskoirana, mitkä molemmat ovat aivan puppua.

Tärkeämpää kuin mikään leimallinen "linjaisuus" on sukulinjan terveys ja siihen jos mihin kannattaa koiraa hankkiessaan kiinnittää huomiota, sillä linjasta riippumatta - hyvä kouluttaja tekee saksanpaimenkoirasta kuin saksanpaimenkoirasta hyvän harrastuskoiran, jos sellainen on tavoitteena. Työkoirat ovat sitten asia erikseen.

Näyttelylinjainen ei vai pysty KVA just just. Kyllä ne ihan näyttelylinjasia ovat .

• Hanski67
        Hanski67 kirjoitti:

Näyttelylinjainen ei vai pysty KVA just just. Kyllä ne ihan näyttelylinjasia ovat .

Ei ne tulokset kerro onko käyttö,seka tai näyttölinjanen vaan ne koirat mitä siellä sukutaulussa on .Näyttelylinjainenkin pystyy vaikka mihin jos omistajat vain haluavat harrastaa !

• fn eow

räks räks

• Anonyymi

Nuo on kyllä käyttölinjaisia. Tosi monella hyviä tuloksia.

• Eräs vaan
        kirjoitti:

Turha täällä on inttää onko Aireddanilla käyttö-vai näyttelylinjaisia.Kysykää kasvattajalta kumpaa se kasvattaa.Sillähän se selviää.

• Eräs vaan
        kirjoitti:

Kyl ko kenneli kasvattaa enempi näyttelylinjaisia kuin käyttölinjaisa.Ei se BH-koe tarkoita et ne on käyttölinjaisia.BH-kokeen voi suorittaa minkälainen koira tahansa.Vaikka sekarotuinen.Lisää täältä: http://www.spl.fi/koulutus/lajiesittelyt/muut/bh.php

• Essi-2009

Itsekin sain toisella yrittämällä koiralle bh-tulosen, joten käyttölinjaa ainakin minulla nyt on.

• jämpti

Käyttölinjaa koira on, jos sillä on BH ?
        Se on joka sakemannin perus koe,linjasta riipumatta!

• Geeli ja ylpeä siitä

Mulla itselläni on puhtaasti näyttelylinjainen, jonka vanhemmilla molemilla SchH3 suoritettu. Omalla harrastettu suojelua ja metsäjälkeä. BH-kokeesta tulos ja silti mun koira on ja pysyy näyttelylinjaisena. Ei se mitä sen kanssa teen ja mitä tuloksia se tekee, sitä linjaa muuta. Se mistä koira polveutuu, määrittelee sen onko kyseinen koira näyttely vai käyttölinjainen :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe