Vlookup haku tai jotain

Vlookup()

Mitenkän tämä onnistuisi?

Taulukossa on kaksi riviä joissa tietona ekassa tekstiä ja toisessa numeroita.

rivi1 rivi2
a 23
A 34
b 56
B 67
jne...

Miten tuosta taulukosta saadaan haettua esimerkiksi tuo iso B ja sen jälkeen oleva numero?
Normaalilla vlookup:lla se antaa vain ensimmäisen tai viimeisen B:n eikä välitä onko kirjain iso vai pieni.

8

878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lotripomi

      "Normaalilla vlookup:lla se antaa vain ensimmäisen tai viimeisen B:n eikä välitä onko kirjain iso vai pieni"

      Ehkä et osaa lukea funktion ohjeita.

      • vlookup()

        Kyllähän minä sen tiesin jonka takia jo otsikossakin lukee "vlookup haku tai jotain".
        Ja on tullut luettua funktion ohjeet ja monen muunkin mutta en vain ole löytänyt keinoa toteuttaa kyseistä hakua millään funktiolla.
        Pitäisi olla jotain jolla saisi tuon ongelman ratkaistua ilman makroja.
        Ei vaan itsellä onnistu.
        Itse et ehkä osannut lukea koko tekstiä otsikkoa mukaan lukien.


      • lotripomi
        vlookup() kirjoitti:

        Kyllähän minä sen tiesin jonka takia jo otsikossakin lukee "vlookup haku tai jotain".
        Ja on tullut luettua funktion ohjeet ja monen muunkin mutta en vain ole löytänyt keinoa toteuttaa kyseistä hakua millään funktiolla.
        Pitäisi olla jotain jolla saisi tuon ongelman ratkaistua ilman makroja.
        Ei vaan itsellä onnistu.
        Itse et ehkä osannut lukea koko tekstiä otsikkoa mukaan lukien.

        Aijaa

        A1:A10 - kirjaimet
        B1:B10 - lukuja
        C1 - haettava merkki
        D1: =VLOOKUP(C1;A1:B10;2;1)

        Muuta aAbBcC merkit joksikin muuksi kuten a, a1, b, b1 jne.


      • vlookup()
        lotripomi kirjoitti:

        Aijaa

        A1:A10 - kirjaimet
        B1:B10 - lukuja
        C1 - haettava merkki
        D1: =VLOOKUP(C1;A1:B10;2;1)

        Muuta aAbBcC merkit joksikin muuksi kuten a, a1, b, b1 jne.

        Ei toimi on jo kokeiltu.
        Ja kirjaimet pitäisi tunnistaa koon mukaan koska ascii merkistössä pikku a:lla on eri luku kuin isolla A:lla.
        Sen takia ei voi merkata muulla tavalla kuin isolla ja pienellä kirjaimella.


      • lotripomi
        vlookup() kirjoitti:

        Ei toimi on jo kokeiltu.
        Ja kirjaimet pitäisi tunnistaa koon mukaan koska ascii merkistössä pikku a:lla on eri luku kuin isolla A:lla.
        Sen takia ei voi merkata muulla tavalla kuin isolla ja pienellä kirjaimella.

        sitten ei auta kuin muuttaa kirjainta esim. a1 a2 a3 a4 jne


    • Ilmeisestikin rivisi on pystyrivi eli sarake?

      Näyttäis olevan Excelissä sama "vika", VLOOKUP ei tunnista kirjainkokoa. Netistä löytyy ainakin englanniksi ohjeita ongelman ratkaisuun.

      Eräs vaihtoehto:
      Jos vaan tilaa riittää, niin lisää siihen vasemmalle puolelle sarake, jossa on kaavana esim. a2:ssa =code(b2) & b2 ja tämä sitten kahvalla kopioituna. Solussa a2 näkyy tällöin vaikkapa 97a tai 65A tekstinä. Vastaavanlainen funktio on sitten tarpeen hakutekstin muunnokseenkin. VLOOKUP sitten sovittaen tähän, järjestysnumerona ehkäpä 3?

      Selittelyä:
      Kaavassa code(b2) & b2 tuo loppuosa & b2 auttaa siinä tilanteessa, että merkkijonot ovatkin pitempiä kuin yksi kirjain, mutta vain ensimmäisen kirjaimen kokoero tulee huomioiduksi. Siis Arto ja Arvo pitäisi erottua toisistaan ja artosta tai arvosta. ArtO taas ei erottuisi Artosta. Ehkä ei ole sinulla tarpeenkaan?

      • vlookup()

        Tämä toimii just niinkuin pitääkin.
        Ja tälle ei haittaa vaikka toisissa sarakkeissa on myös esim. /8 se hakee nekin oikein.
        Toimii paremmin kuin osasin toivoakkaan kun meinasin että jos vaikka kahdella eri haulla saisi toimimaan.
        Kun tavallinen vlookup hakee kuitenkin tuon /8 oikein sieltä sarakkeesta.
        Hyvä että löytyi joku joka osaa, Kiitos.


      • excellentisti
        vlookup() kirjoitti:

        Tämä toimii just niinkuin pitääkin.
        Ja tälle ei haittaa vaikka toisissa sarakkeissa on myös esim. /8 se hakee nekin oikein.
        Toimii paremmin kuin osasin toivoakkaan kun meinasin että jos vaikka kahdella eri haulla saisi toimimaan.
        Kun tavallinen vlookup hakee kuitenkin tuon /8 oikein sieltä sarakkeesta.
        Hyvä että löytyi joku joka osaa, Kiitos.

        tiedoista (tunnistaa kirjainkoon)
        Tiedot A1:B10
        Haettava kirjain C1:sessä
        D1=INDEX(B$1:B$10;MATCH(TRUE;ISNUMBER(FIND(C1;A$1:A$10));0)) - HUOM!!! Matriisikaava (Array formula). Hyväksy kaava Ctrl Vaihto Enter
        Nyt en kyllä ole ihan varma tuon matriisikaavan käytöstä OO:ssa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe