Mitenkän tämä onnistuisi?
Taulukossa on kaksi riviä joissa tietona ekassa tekstiä ja toisessa numeroita.
rivi1 rivi2
a 23
A 34
b 56
B 67
jne...
Miten tuosta taulukosta saadaan haettua esimerkiksi tuo iso B ja sen jälkeen oleva numero?
Normaalilla vlookup:lla se antaa vain ensimmäisen tai viimeisen B:n eikä välitä onko kirjain iso vai pieni.
Vlookup haku tai jotain
8
896
Vastaukset
- lotripomi
"Normaalilla vlookup:lla se antaa vain ensimmäisen tai viimeisen B:n eikä välitä onko kirjain iso vai pieni"
Ehkä et osaa lukea funktion ohjeita.- vlookup()
Kyllähän minä sen tiesin jonka takia jo otsikossakin lukee "vlookup haku tai jotain".
Ja on tullut luettua funktion ohjeet ja monen muunkin mutta en vain ole löytänyt keinoa toteuttaa kyseistä hakua millään funktiolla.
Pitäisi olla jotain jolla saisi tuon ongelman ratkaistua ilman makroja.
Ei vaan itsellä onnistu.
Itse et ehkä osannut lukea koko tekstiä otsikkoa mukaan lukien. - lotripomi
vlookup() kirjoitti:
Kyllähän minä sen tiesin jonka takia jo otsikossakin lukee "vlookup haku tai jotain".
Ja on tullut luettua funktion ohjeet ja monen muunkin mutta en vain ole löytänyt keinoa toteuttaa kyseistä hakua millään funktiolla.
Pitäisi olla jotain jolla saisi tuon ongelman ratkaistua ilman makroja.
Ei vaan itsellä onnistu.
Itse et ehkä osannut lukea koko tekstiä otsikkoa mukaan lukien.Aijaa
A1:A10 - kirjaimet
B1:B10 - lukuja
C1 - haettava merkki
D1: =VLOOKUP(C1;A1:B10;2;1)
Muuta aAbBcC merkit joksikin muuksi kuten a, a1, b, b1 jne. - vlookup()
lotripomi kirjoitti:
Aijaa
A1:A10 - kirjaimet
B1:B10 - lukuja
C1 - haettava merkki
D1: =VLOOKUP(C1;A1:B10;2;1)
Muuta aAbBcC merkit joksikin muuksi kuten a, a1, b, b1 jne.Ei toimi on jo kokeiltu.
Ja kirjaimet pitäisi tunnistaa koon mukaan koska ascii merkistössä pikku a:lla on eri luku kuin isolla A:lla.
Sen takia ei voi merkata muulla tavalla kuin isolla ja pienellä kirjaimella. - lotripomi
vlookup() kirjoitti:
Ei toimi on jo kokeiltu.
Ja kirjaimet pitäisi tunnistaa koon mukaan koska ascii merkistössä pikku a:lla on eri luku kuin isolla A:lla.
Sen takia ei voi merkata muulla tavalla kuin isolla ja pienellä kirjaimella.sitten ei auta kuin muuttaa kirjainta esim. a1 a2 a3 a4 jne
Ilmeisestikin rivisi on pystyrivi eli sarake?
Näyttäis olevan Excelissä sama "vika", VLOOKUP ei tunnista kirjainkokoa. Netistä löytyy ainakin englanniksi ohjeita ongelman ratkaisuun.
Eräs vaihtoehto:
Jos vaan tilaa riittää, niin lisää siihen vasemmalle puolelle sarake, jossa on kaavana esim. a2:ssa =code(b2) & b2 ja tämä sitten kahvalla kopioituna. Solussa a2 näkyy tällöin vaikkapa 97a tai 65A tekstinä. Vastaavanlainen funktio on sitten tarpeen hakutekstin muunnokseenkin. VLOOKUP sitten sovittaen tähän, järjestysnumerona ehkäpä 3?
Selittelyä:
Kaavassa code(b2) & b2 tuo loppuosa & b2 auttaa siinä tilanteessa, että merkkijonot ovatkin pitempiä kuin yksi kirjain, mutta vain ensimmäisen kirjaimen kokoero tulee huomioiduksi. Siis Arto ja Arvo pitäisi erottua toisistaan ja artosta tai arvosta. ArtO taas ei erottuisi Artosta. Ehkä ei ole sinulla tarpeenkaan?- vlookup()
Tämä toimii just niinkuin pitääkin.
Ja tälle ei haittaa vaikka toisissa sarakkeissa on myös esim. /8 se hakee nekin oikein.
Toimii paremmin kuin osasin toivoakkaan kun meinasin että jos vaikka kahdella eri haulla saisi toimimaan.
Kun tavallinen vlookup hakee kuitenkin tuon /8 oikein sieltä sarakkeesta.
Hyvä että löytyi joku joka osaa, Kiitos. - excellentisti
vlookup() kirjoitti:
Tämä toimii just niinkuin pitääkin.
Ja tälle ei haittaa vaikka toisissa sarakkeissa on myös esim. /8 se hakee nekin oikein.
Toimii paremmin kuin osasin toivoakkaan kun meinasin että jos vaikka kahdella eri haulla saisi toimimaan.
Kun tavallinen vlookup hakee kuitenkin tuon /8 oikein sieltä sarakkeesta.
Hyvä että löytyi joku joka osaa, Kiitos.tiedoista (tunnistaa kirjainkoon)
Tiedot A1:B10
Haettava kirjain C1:sessä
D1=INDEX(B$1:B$10;MATCH(TRUE;ISNUMBER(FIND(C1;A$1:A$10));0)) - HUOM!!! Matriisikaava (Array formula). Hyväksy kaava Ctrl Vaihto Enter
Nyt en kyllä ole ihan varma tuon matriisikaavan käytöstä OO:ssa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606504- 1003362
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252696- 212328
- 271881
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251610
- 321458
- 491452
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423