Vlookup haku tai jotain

Vlookup()

Mitenkän tämä onnistuisi?

Taulukossa on kaksi riviä joissa tietona ekassa tekstiä ja toisessa numeroita.

rivi1 rivi2
a 23
A 34
b 56
B 67
jne...

Miten tuosta taulukosta saadaan haettua esimerkiksi tuo iso B ja sen jälkeen oleva numero?
Normaalilla vlookup:lla se antaa vain ensimmäisen tai viimeisen B:n eikä välitä onko kirjain iso vai pieni.

8

896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lotripomi

"Normaalilla vlookup:lla se antaa vain ensimmäisen tai viimeisen B:n eikä välitä onko kirjain iso vai pieni"

Ehkä et osaa lukea funktion ohjeita.

• vlookup()

Kyllähän minä sen tiesin jonka takia jo otsikossakin lukee "vlookup haku tai jotain".
        Ja on tullut luettua funktion ohjeet ja monen muunkin mutta en vain ole löytänyt keinoa toteuttaa kyseistä hakua millään funktiolla.
        Pitäisi olla jotain jolla saisi tuon ongelman ratkaistua ilman makroja.
        Ei vaan itsellä onnistu.
        Itse et ehkä osannut lukea koko tekstiä otsikkoa mukaan lukien.

• lotripomi
        vlookup() kirjoitti:

Kyllähän minä sen tiesin jonka takia jo otsikossakin lukee "vlookup haku tai jotain".
        Ja on tullut luettua funktion ohjeet ja monen muunkin mutta en vain ole löytänyt keinoa toteuttaa kyseistä hakua millään funktiolla.
        Pitäisi olla jotain jolla saisi tuon ongelman ratkaistua ilman makroja.
        Ei vaan itsellä onnistu.
        Itse et ehkä osannut lukea koko tekstiä otsikkoa mukaan lukien.

Aijaa

A1:A10 - kirjaimet
        B1:B10 - lukuja
        C1 - haettava merkki
        D1: =VLOOKUP(C1;A1:B10;2;1)

Muuta aAbBcC merkit joksikin muuksi kuten a, a1, b, b1 jne.

• vlookup()
        lotripomi kirjoitti:

Aijaa

A1:A10 - kirjaimet
        B1:B10 - lukuja
        C1 - haettava merkki
        D1: =VLOOKUP(C1;A1:B10;2;1)

Muuta aAbBcC merkit joksikin muuksi kuten a, a1, b, b1 jne.

Ei toimi on jo kokeiltu.
        Ja kirjaimet pitäisi tunnistaa koon mukaan koska ascii merkistössä pikku a:lla on eri luku kuin isolla A:lla.
        Sen takia ei voi merkata muulla tavalla kuin isolla ja pienellä kirjaimella.

• lotripomi
        vlookup() kirjoitti:

Ei toimi on jo kokeiltu.
        Ja kirjaimet pitäisi tunnistaa koon mukaan koska ascii merkistössä pikku a:lla on eri luku kuin isolla A:lla.
        Sen takia ei voi merkata muulla tavalla kuin isolla ja pienellä kirjaimella.

sitten ei auta kuin muuttaa kirjainta esim. a1 a2 a3 a4 jne

• Ilmeisestikin rivisi on pystyrivi eli sarake?

Näyttäis olevan Excelissä sama "vika", VLOOKUP ei tunnista kirjainkokoa. Netistä löytyy ainakin englanniksi ohjeita ongelman ratkaisuun.

Eräs vaihtoehto:
      Jos vaan tilaa riittää, niin lisää siihen vasemmalle puolelle sarake, jossa on kaavana esim. a2:ssa =code(b2) & b2 ja tämä sitten kahvalla kopioituna. Solussa a2 näkyy tällöin vaikkapa 97a tai 65A tekstinä. Vastaavanlainen funktio on sitten tarpeen hakutekstin muunnokseenkin. VLOOKUP sitten sovittaen tähän, järjestysnumerona ehkäpä 3?

Selittelyä:
      Kaavassa code(b2) & b2 tuo loppuosa & b2 auttaa siinä tilanteessa, että merkkijonot ovatkin pitempiä kuin yksi kirjain, mutta vain ensimmäisen kirjaimen kokoero tulee huomioiduksi. Siis Arto ja Arvo pitäisi erottua toisistaan ja artosta tai arvosta. ArtO taas ei erottuisi Artosta. Ehkä ei ole sinulla tarpeenkaan?

• vlookup()

Tämä toimii just niinkuin pitääkin.
        Ja tälle ei haittaa vaikka toisissa sarakkeissa on myös esim. /8 se hakee nekin oikein.
        Toimii paremmin kuin osasin toivoakkaan kun meinasin että jos vaikka kahdella eri haulla saisi toimimaan.
        Kun tavallinen vlookup hakee kuitenkin tuon /8 oikein sieltä sarakkeesta.
        Hyvä että löytyi joku joka osaa, Kiitos.

• excellentisti
        vlookup() kirjoitti:

Tämä toimii just niinkuin pitääkin.
        Ja tälle ei haittaa vaikka toisissa sarakkeissa on myös esim. /8 se hakee nekin oikein.
        Toimii paremmin kuin osasin toivoakkaan kun meinasin että jos vaikka kahdella eri haulla saisi toimimaan.
        Kun tavallinen vlookup hakee kuitenkin tuon /8 oikein sieltä sarakkeesta.
        Hyvä että löytyi joku joka osaa, Kiitos.

tiedoista (tunnistaa kirjainkoon)
        Tiedot A1:B10
        Haettava kirjain C1:sessä
        D1=INDEX(B$1:B$10;MATCH(TRUE;ISNUMBER(FIND(C1;A$1:A$10));0)) - HUOM!!! Matriisikaava (Array formula). Hyväksy kaava Ctrl Vaihto Enter
        Nyt en kyllä ole ihan varma tuon matriisikaavan käytöstä OO:ssa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6504
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3362
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2696
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2328
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1881
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1610
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1458
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe