Ekat näyttelyt ?

vehnäterrieri

Minulla, tai siis siskollani on n. yhdeksän kuukauden ikäinen vehnäterrierin pentu. Aijon mennä sen kanssa ehkä tammikuussa (milloin se on n. 1 v) tamminäyttelyyn. Minä eikä koira olla koskaan käyty näyttelyissä eikä tiedetä paljon mitään. Tässä pari kysymystä:

-Saako näyttelyssä olla kuristushihna?
-Onko koiran käyttäytyminen suuri osa arvosteluista?
-Pitääkö hoitopöytä itse ostaa vai voiko niitä vuokrata paikan päältä?
-Miten koiraa voi kouluttaa niin ettei se vedä muita koiria nähdessään?
KIITOS jo etukäteen !

3

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhelin käteen ja

      kasvattaja on sopiva apu ekoihin näyttelyihin, hänellä on kokemusta ja varmasti halua opettaa ja neuvoa. Kannattaa myös harjoitella ennen, esim. mätsärit tai oman alueen koirakerhojen järjestämät näyttelykoulutukset.

    • lykkyä pyttyyn

      Vielähän tässä on aikaa, mene johonkin koiranäyttelyyn ilman koiraasi , niinkuin yleisöksi, katsomaan oman rotusi arvostelua niin näet mitä siellä tapahtuu.

      Kasvattaja varmasti mielellään auttaa sinua ekan näyttelyn suhteen, kertoo hihnoista sekä miten koiraa opetat yms. yms.
      Hoitopöytä ei ole välttämätön, eikös koira hoideta kotona näyttelykuntoon- mitä sillä pöydällä teet näyttelyssä? Sinne on muutenkin tarpeeksi kannettavaa.

    • j-o-nnasd

      Kannattaa tosiaan kasvattajalta kysyä apua. Ja tietysti kannattaa itse jo kotona harjoitella kehässä liikkumista (ympyrää juoksemista ja paikallaan seisottamista) ettette sitten ole aivan hukassa kehässä. Ekat näyttelyt varmasti jännittää, (niin muakin ja vieläkin jännittää, vaikka oman vehnäpojan kanssa on kierretty jo 3 vuotta näyttelyjä) joten kannattaa todellakin harjoitella kotona, siitä saat itseluottamusta itelles sekä koiralle! Se on tärkeä osa näyttelyjä, eihän siitä tule mitään jos molemmat ovat kauhusta kankeana! :)
      Omasta kokemuksesta sanon että mikäli jos mahdollista kannattaa ottaa hoitopöytä (trimmipöytä) mukaan, helpompihan se koira siinä on kammata kuin lattian rajassa muiden tiellä ja jaloissa! Ja kannattaa ostaa oma hoitopöytä, koska se on helpompaa sitten ihan tulevaisuuttakin ajatellen trimmauksen ja kampauksen suhteen! Trimmipöytiähän ei saa vuokrattua paikanpäältä.
      Näyttelyhihna ei kannata olla kuristuspanta ja lenkkeilyhihna, vaan ihan kunnollinen näyttelyhihna. Kasvattaja varmasti neuvoo tässäkin.
      Tuomarihan arvostelee:
      - Koiran ulkomuodon
      - Koiran luonteen
      - Käyttäytymisen kehässä yms.
      Mun vehnäterrieri on ainakin vieläkin sellainen että vetää ja innostuu kun näkee muita koiria, ja varmasti tulee aina olemaan. Sehän kuuluu niiden iloiseen luonteeseen. :)
      Koiran trimmaus kannattaa ainakin hoitaa kuntoon ennen näyttelyjä! Meillä ainakin ollaan kasvattajan avulla opeteltu trimmaamaan ja vieläkin harjoitellaan. Tietysti jos et itse halua trimmata niin kasvattaja mielellään varmasti trimmaa, esim, vehnä/kerrylehdessä on ihmisiä jotka tekevät näyttely ja kotitrimmejä vehnille!
      Nyt vain puhelin käteen ja kysymään neuvoja kasvattajalta, niin mekin ollaan tehty ja pitkälle ollaan päästy!

      Vaikka näyttelyt teillä jo onkin ohi niin onpahan tuossa neuvoa tulevien näyttelyjen suhteen :)

      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe