Tämä ei ole yksin uusperheen ongelma vaan varmasti koskee montaa perhettä mutta ,koska itse asun uusperheessä ,ajattelin tänne kirjoittaa.Eli siivous: miten naiset jaksaa siivota kotia?Meillä on mies sekä lapset täysin sokeita lialle ja sekasotkulle.Kukaan ei korjaa jälkiään,ei tuo vaatteitaan pesuun,ei tyhjää tiskikonetta tai imuroi ellen niistä jatkuvasti huomauta.Tuntuu,etten itse enää jaksa joka asiasta sanoa ja teen ne sitten yksin ja samalla kiristyy pinna koko ajan.Kaikki kotityöt menisi paljon nopeammin jos tehtäisiin yhdessä mutta tämä meidän porukka ei siihen kykene.Teini istuu koneella paskasessa huoneessaan akiket ajat ja nuoremmat huitelee miten sattuu.Ne auttaa jos pyytää mutta hommat tekevät ihan vasurilla.Mies ei lapsia osaa kasvattaa niin,että vaatisi niiltä mitään ja miten osisikaan kun itse voisi asua vaikka metrin paskakerroksessa.Olen vaan niin väsynyt olemaan piika ja sitä,etten siivoaisi en itse kestä,koska en itse kestä kamalaa sekasotkua.
Siivous
28
777
Vastaukset
- wilma60
Siivous on varmaan jokaisessa perheessä keskustelun aiheena useastikin tai ainakin kuvittelen niin. Minä rakastan järjestelmällisyyttä ja sitä että jokaisella tavaralla on oma paikkansa sekä sitä että tavarat ovat todella omilla paikoillaan. Yksi lapsista ei välitä tuon taivaallista mistään järjestyksestä vaan hänen "järjestyksensä" on että tavarat ovat sikin sokin lattialla. Minulle se huone on kammotus. Nuorin lapsista on tosi siisti ja hänen lelunsa ovat aina paikoillaan ja pikkuautotkin viivasuorassa. Vanhin on siltä ja väliltä. Sen ovat onneksi oppineet että likaiset vaatteet pitää tuoda pyykkikoriin, muuten puhtaat vaatteet saattaa loppua. Näin on nimittäin joskus käynyt. Astiat pitää viedä vähintään tiskipöydälle jos niitä ei koneeseen laita.
Kunnon siivous meillä tehdään joka toinen viikko ja siihen osallistuu jokainen kykyjensä mukaan. Kerran multa paloi pinna ja päätin että esikoisen huonetta en kyllä siivoa kun jätkä istui vain tietokoneella tekemättä mitään. Neljä viikkoa meni ja sitten poika kantoi maton oma-aloitteisesti ulos ja maton lisäksi sinne meni petivaatteet. Ja huoneesta tuli kyllä siisti ja tuon jälkeen on osallistunut siivouspäivänä siivoukseen. - äiti+6+isä
Meillä alkaa pikkuhiljaa sujua, alussa oli samat hommat. Nyt=> nuorimmaisemme 2v. tyhjentää koneesta puhtaat lautaset, vain yksi on mennyt rikki, sekin oli mummon lautanen... Meillä on sinun ja minun astiat, yhteisiä ei olla vielä hommattu. Itse olen muutaman kerran ottanut likaiset astiat ja laittanut roskapussiin ja pihalle. Kyllä mukavasti kalahtaa ja ai, että se tuntuu hyvälle =) Sen jälkeen on aika mukavasti lapset ja mies tyhjentänyt tiskikonetta. Lasten huoneet saavat olla miten haluavat, mutta ei roskia ja itse käskystä vaihtavat petivehkeet. Ja imuroivat huushollin. Likaiset pyykit vievät itse pyykkikoriin, koska puhtaita ei tule jos eivät itse vie. Laittavat pyykit kuivamaan.
Istu hetkeksi ja ota lasi viiniä tai mehua ja huokaise, raatamalla hommat eivät lopu. Kehu hyvin tehdystä työstä ja sano miten mukavalta se sinusta tuntuu kun huomioivat, että siistiä on. Ja sano, että voisi leipoa jotain hyvää, jos vain ehtisit, mutta kotityöt vievät niin paljon sinulta aikaa kun yksin teet, että muuten voisit vaikka leipoakin...
Tsemppiä sinulle =) ja kohtalotovereille!- zrtudiyvj.-
oot sairas....niin tuollainen perheetön yksinäinen raukka.
- hyvä, hyvä
Ehdottomasti pitää kokeilla!
- Anonyymi
zrtudiyvj.- kirjoitti:
oot sairas....niin tuollainen perheetön yksinäinen raukka.
Ai miten niin olen sairas tai yksinäinen Sulla itsellä ei taida olla kaikki muumit laaksossa...Pitäkin kokeilla tuota leipomisjuttua vaikka viikonloppuna.Nuorison huoneita en enää siivoa vaan ilmoitin,että ovet pysyy kiinni niin kauan kun eivät niitä siivoa.Ne on nämä yleiset yhteiset tilat,jotka sotketaan eikä toi mieskään mitään likaa tai pölyä huomaa.Tulee vaan itselle sellainen marttyyrifiilis kun yrittää pitää paikkoja edes jossain kunnossa.Mutta katsotaan...(tuleekohan kohta kiloja lisää jos joudun jatkuvasti leipomaan:)
- pelko käskee haukkum
kirjoitti:
Ai miten niin olen sairas tai yksinäinen Sulla itsellä ei taida olla kaikki muumit laaksossa...Pitäkin kokeilla tuota leipomisjuttua vaikka viikonloppuna.Nuorison huoneita en enää siivoa vaan ilmoitin,että ovet pysyy kiinni niin kauan kun eivät niitä siivoa.Ne on nämä yleiset yhteiset tilat,jotka sotketaan eikä toi mieskään mitään likaa tai pölyä huomaa.Tulee vaan itselle sellainen marttyyrifiilis kun yrittää pitää paikkoja edes jossain kunnossa.Mutta katsotaan...(tuleekohan kohta kiloja lisää jos joudun jatkuvasti leipomaan:)
ihmisiin, jotka luulevat itsestään liikoja! Sä vaan siivoot, sä vaan tiedät kaiken, sä vaan oot parempi... minä minä minä... miehen ex vaimo ja lapet ei oo mitään.
Katoppas nyt sunkin viestii, itseäs kehut ja muita haukut!! Se on todella sairasta!
Sä olet vieras ihminen, ei sun kuulu arvostella toisten elämää. Sinä teet asias omalla tavalla ja MUUT OMALLA! oN KUMMA ETTEI SE SUU PYSY POISSA TOISTEN IHMISTEN asioista!! Miksi se ex vaimo on niin suuri uhka, että jokaisen uuden pitää ensin hänet haukkua, jotta tuntisi itsensä joksikin?????
Päin vastoin, haukkuminen tekee ihmisestä todella alaarvoisen, kun se kohdistuu siihen mitä pelkää kaikista eniten. Uhka on saatava pois tieltä, ja paras konsti on haukkua uhkan kaikki tekemiset tai tekemättä jättämiset. Se ei tee susta parempaa ihmistä, päinvastoin. - Uusperheen äitipuoli
pelko käskee haukkum kirjoitti:
ihmisiin, jotka luulevat itsestään liikoja! Sä vaan siivoot, sä vaan tiedät kaiken, sä vaan oot parempi... minä minä minä... miehen ex vaimo ja lapet ei oo mitään.
Katoppas nyt sunkin viestii, itseäs kehut ja muita haukut!! Se on todella sairasta!
Sä olet vieras ihminen, ei sun kuulu arvostella toisten elämää. Sinä teet asias omalla tavalla ja MUUT OMALLA! oN KUMMA ETTEI SE SUU PYSY POISSA TOISTEN IHMISTEN asioista!! Miksi se ex vaimo on niin suuri uhka, että jokaisen uuden pitää ensin hänet haukkua, jotta tuntisi itsensä joksikin?????
Päin vastoin, haukkuminen tekee ihmisestä todella alaarvoisen, kun se kohdistuu siihen mitä pelkää kaikista eniten. Uhka on saatava pois tieltä, ja paras konsti on haukkua uhkan kaikki tekemiset tai tekemättä jättämiset. Se ei tee susta parempaa ihmistä, päinvastoin.Minkä ihmeen takia väitätte että me jotka olemme valinneet uusperheen muka ylistämme itseämme. Me olemme hyväksyneet miehen tai naisen mukana tulevat lapset kerran olemme saman katon alla. Kukaan ei voi tulla sanomaan mitään minkalainen on uusperheen arki ellei ole sitä kokeillut ja asunut uusperheessä. HEI HALOO SE ON MEIDÄNKIN ELÄMÄ!! EI AINOASTAAN MIEHEN JA LASTEN ELÄMÄ! Myös me asutaan siellä!
- Ei edes hölsky
pelko käskee haukkum kirjoitti:
Päin vastoin, haukkuminen tekee ihmisestä todella alaarvoisen, kun se kohdistuu siihen mitä pelkää kaikista eniten. Uhka on saatava pois tieltä, ja paras konsti on haukkua uhkan kaikki tekemiset tai tekemättä jättämiset. Se ei tee susta parempaa ihmistä, päinvastoin.ihmisiin joilla on kusta päässä
- katkeraa suolaa
Uusperheen äitipuoli kirjoitti:
Minkä ihmeen takia väitätte että me jotka olemme valinneet uusperheen muka ylistämme itseämme. Me olemme hyväksyneet miehen tai naisen mukana tulevat lapset kerran olemme saman katon alla. Kukaan ei voi tulla sanomaan mitään minkalainen on uusperheen arki ellei ole sitä kokeillut ja asunut uusperheessä. HEI HALOO SE ON MEIDÄNKIN ELÄMÄ!! EI AINOASTAAN MIEHEN JA LASTEN ELÄMÄ! Myös me asutaan siellä!
miehen uuden suhteen, että hänk äy ensin ex vaimon ja lasten kimppuun, jotta voi itse päteä, ja tunte itse olevansa jotain parempaa!! Et ole mikään sanomaan miten jonkun pitää oma elämäsnä elää, se ei ole sinun työtäsi.
Mutta jos ex perhe on uhka sulle, onhan se pakko haukkua maanrakoon, jotta tuntisi itsensä paremmmaksi.
Muista kuitenkin, että voit olla itse kohta uudestaan exä! - Kysyn minä vaan
katkeraa suolaa kirjoitti:
miehen uuden suhteen, että hänk äy ensin ex vaimon ja lasten kimppuun, jotta voi itse päteä, ja tunte itse olevansa jotain parempaa!! Et ole mikään sanomaan miten jonkun pitää oma elämäsnä elää, se ei ole sinun työtäsi.
Mutta jos ex perhe on uhka sulle, onhan se pakko haukkua maanrakoon, jotta tuntisi itsensä paremmmaksi.
Muista kuitenkin, että voit olla itse kohta uudestaan exä!mutta missä näistä kirjoituksista käytiin ex-vaimon ja lasten kimppuun ja miten?
Voitko erotella ne kohdat? - lissu on ääliö
katkeraa suolaa kirjoitti:
Muista kuitenkin, että voit olla itse kohta uudestaan exä!BLAAAAAAAAAAAAAAAAA BLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
- Kokenut saman
Tämä ei ole yksin uusperheen ongelma vaan varmasti koskee montaa perhettä mutta ,koska itse asun uusperheessä ,ajattelin tänne kirjoittaa.Eli siivous: miten naiset jaksaa siivota kotia?Meillä on mies sekä lapset täysin sokeita lialle ja sekasotkulle.Kukaan ei korjaa jälkiään,ei tuo vaatteitaan pesuun,ei tyhjää tiskikonetta tai imuroi ellen niistä jatkuvasti huomauta.Tuntuu,etten itse enää jaksa joka asiasta sanoa ja teen ne sitten yksin ja samalla kiristyy pinna koko ajan.Kaikki kotityöt menisi paljon nopeammin jos tehtäisiin yhdessä mutta tämä meidän porukka ei siihen kykene.Teini istuu koneella paskasessa huoneessaan akiket ajat ja nuoremmat huitelee miten sattuu.Ne auttaa jos pyytää mutta hommat tekevät ihan vasurilla.Mies ei lapsia osaa kasvattaa niin,että vaatisi niiltä mitään ja miten osisikaan kun itse voisi asua vaikka metrin paskakerroksessa.Olen vaan niin väsynyt olemaan piika ja sitä,etten siivoaisi en itse kestä,koska en itse kestä kamalaa sekasotkua.
Itse olen uusperheen äiti. Meitä on 5 henkilöä perheessä. Kun muutettiin yhteen koko poppoo, pidettiin koko porukka yhteinen palaveri mitä kukin tekee. Esim. meillä lapset siivoaa omat huoneensa,imuroivat huoneensa yms. Jos ei kiinnosta nettiin ei mennä. Yksinkertaisesti kaikki mukavuudet pois käytöstä viikoksi.Itse tein niin että kun miehellä tapana jättää sukkansa lojuun olkkarin lattialle. En siivonnut hänen sukka kasaa. Annoin olla kolmeviikkoa lattialla seuratenettä milloin mies ne siivoaa. Kolmen viikon jälkeen huomautin miehelle että onko sinun sukkasi unohtunut lattialle. Mies vaan katsoi minua ja sanoi eksää ole vieläkään pessy niitä. Sanoin että en ole sukanpoimia. Jokainen vie itse sukkans aja vaatteensa pesuun. Pitäkää oikeasti kunnon palaveri siitä milloin kukin siivoaa jälkensä. - siivoa itse tai maks
siivota sun kämpppää! Siivoa vaan kuule ihan ite.
Jos ei sovi on ovi!
Lapset tulevat isän kansas viettää aikaa, ei sulle ilmaista siivousapua.
Pidä kämppäsi kunnossa, niin ei tarvi miehen lasten sulla sun sotkuja siivoon. Ei se kuulu heille.
Hopi hopi vaan moppi käteen nyt heti niin ei mene enempää sekasin... vähän päivässä paljo viikossa.- normisiivous
Taitaa olla taas sen kuuluisan Lissun kirjoituksia kun vaikuttaa niin sairaalta.Miehen exästä en ole sanonut sanaakaan eikä se ihminen mulle mitään merkitse eikä ole minkäänlainen uhka.On tahollaan uusissa naimisissa kuten mekin.Tämä on meidän kaikkien yhteinen koti ja mun mielestä jokaisen kuuluuu tehdä osuutensa,ei tässä mikään lapsityövoiman käyttö ole takana.Myös lasten pitää oppia pitämään huolta siisteydestä, niidenhän pitää muuttaa omaan kotiin aikanaan ja osata sitä hoitaa.Minä en siinä vaiheessa tule panemaan tikkua ristiin heidän kotinsa siisteyden osalta.
Tuota tavaroiden lattialle jättämistä olen kokeillut mutta tässä porukassa se ei johda mihinkään,saavat vaikka homehtua lattioille:) - lissu on ääliöiden ä
BLAAAAAAAA BLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
- Eroaisinkohan......
siivota ainakin omat huoneensa.Itse aviouduin keväällä ja mieheni muutti luokseni poikansa kanssa.Itselläni on tyttö 13v ja meillä molemmilla on 11v pojat.Alussa kaikki meni suht.hyvin mutta nyt on kovaa kädenvääntöä,koska arki ei enään olekaan yhtä juhlaa.Minua välillä ärsyttää mieheni poika suunnattomasti koska mieheni selvästi huomio häntä enemmän kuin minun lapsiani.Lasteni isä ei ole aikoihin ottanut lapsiamme luokseen ja mieheni huomauttelee siitä minulle vihjaillen.Onneksi äitini käy usein luonamme,näin jaksan jotenkin.Hän siivoaa meillä melkein aina käydessään.
- elmo100
Eroaisinkohan...... kirjoitti:
siivota ainakin omat huoneensa.Itse aviouduin keväällä ja mieheni muutti luokseni poikansa kanssa.Itselläni on tyttö 13v ja meillä molemmilla on 11v pojat.Alussa kaikki meni suht.hyvin mutta nyt on kovaa kädenvääntöä,koska arki ei enään olekaan yhtä juhlaa.Minua välillä ärsyttää mieheni poika suunnattomasti koska mieheni selvästi huomio häntä enemmän kuin minun lapsiani.Lasteni isä ei ole aikoihin ottanut lapsiamme luokseen ja mieheni huomauttelee siitä minulle vihjaillen.Onneksi äitini käy usein luonamme,näin jaksan jotenkin.Hän siivoaa meillä melkein aina käydessään.
Sinä koet nyt sitä uusperheen eloa. Ensinnäkin on selvää että miehesi huomioi enemmän omaa lastaan kun sinun lapsiasi. Mietippä tarkkaan, niin sinäkin huomioit omiasi enemmän kuin miehen lasta, se on täysin normaalia.
Minä olen sitä mieltä että perustetaan sitten ydinperhettä tai uusperhettä niin aina pitäisi ensin asua yhdessä ennen naimisiin menoa. Sillä arki vasta näyttää sen toisen ihmisen, ihan kaikki puolet.
Se ettei sinun lastesi isä ota lapsiaan luokseen ei todellakaan ole sinun syysi eikä lastesikaan. Joten siitä kyllä miehesi on ihan turha huomautella!
Minusta on myös väärin, että äitisi toimii teillä piikana, kun hän voisi käydä vain tapaamassa teitä, olla lasten kanssa ja nauttia siitä vapaudesta minkä ikä ja jo tehdyt työt antavat hänelle.
Sinuna pitäisin perhepalaverin, jossa tekisin selväksi ettei mummu tule enään kenenkään jälkiä siivoamaan. Jokaiselle nimettäisiin joko omat tehtävät tai viikottain vaihtuvat tehtävät. Tuon ikäiset lapset pystyy kyllä jo tekemään vaikka mitä, vaikka vastaamaan koko viikkosiivouksesta.
Minun lapseni on opetettu siihen ettei viikkorahaa makseta, vaan palkkaa. Rahaa saa siis sen mukaan mitä töitä on viikon aikana tehnyt. Suosittelen tätä kaikille. Kyllä se raha on mainio motivaatio myös lapsille. Tosin jos he saavat rahaa muutenkin niin miksi edes tekisivät mitään kotihommia.
Ota itseäsi niskasta kiinni ja sen jälkeen perheesi hyppysiisi. Lapset tekee mitä aikuiset käskee.
Tsemppiä! - lapset vieraita!
Eroaisinkohan...... kirjoitti:
ei kylässä! Isän koti on kyläpaikka, ei koti ellei ole kirjoilla siellä.
Laitatko kaikki vieraasi siivoamaan ennenkuin lähtevät???
Lapset tulevat isää katsomaan, ei sinua, joten ei ole kiva jos se huhkivat aamusta iltaan sekaista kämppää kuntoon!!! - lissu on idiootti
lapset vieraita! kirjoitti:
ei kylässä! Isän koti on kyläpaikka, ei koti ellei ole kirjoilla siellä.
Laitatko kaikki vieraasi siivoamaan ennenkuin lähtevät???
Lapset tulevat isää katsomaan, ei sinua, joten ei ole kiva jos se huhkivat aamusta iltaan sekaista kämppää kuntoon!!!paska
- --KK--
elävästi mieleen oma teini-ikä,jolloin äiti ei siivonnut huonettani,enkä kyllä minäkään..miten kauheassa sotkussa nuori neiti pystyikään asumaan :D
Minä rakastan järjestystä kotona,sellaista että kaikki tavarat ovat paikoillaan.Kaapit saavat olla miten sekaisin tahansa,ja työhuoneeni.
Lapsi jättää tavaransa mihin sattuu,ja mies kanssa.Minä kuljen perässä keräilemässä kamaa.Pyykkään ja imuroin.
Välillä en jaksa tai en viitsi vaivautua. Annan olla,himmenän valoja etten näe sekasotkua.Kun lapsi/mies valittaa että meillä on älyttömästi koirankarvoja/ei ole lempipusero puhtaana,ilmoitan että tiedätte missä mikin kodinkone on,jos jokin epäkohta häiritsee,hoitaa itse asian..
Älä sinäkään "uhraudu" koko ajan siivoamaan toisten jälkiä.Henk.koht. tiedän että joskus tulee raja vastaan.Tai sitten sinusta todellakin tulee marttyyri..- en saata käsittää!!
onsiivottava kylässä toisten sotkut, kun isänsä nainen ei jaksa siivoo, niin ei muuta kun mihene lapset siivoomaan hänen sotkunsa!!! Huh huh... toivotaan että miehellä on järki päässä ja laittaa naisensa kuriin eikä salli omien lastensa tulla kylään siivoomaan naisensa sotkuja!!!
Kaikkea ne erolapset joutuukin tekeen, kun siivomaan vieraat talot! Eipä ihme että monet lapset ei halua mennä isälle, kun heistä tehdään siivoojia. - hölsky ei
en saata käsittää!! kirjoitti:
onsiivottava kylässä toisten sotkut, kun isänsä nainen ei jaksa siivoo, niin ei muuta kun mihene lapset siivoomaan hänen sotkunsa!!! Huh huh... toivotaan että miehellä on järki päässä ja laittaa naisensa kuriin eikä salli omien lastensa tulla kylään siivoomaan naisensa sotkuja!!!
Kaikkea ne erolapset joutuukin tekeen, kun siivomaan vieraat talot! Eipä ihme että monet lapset ei halua mennä isälle, kun heistä tehdään siivoojia.sä vaan kuulut niihin joilla on kusta päässä
- Haloo lissu-rukka
en saata käsittää!! kirjoitti:
Kaikkea ne erolapset joutuukin tekeen, kun siivomaan vieraat talot! Eipä ihme että monet lapset ei halua mennä isälle, kun heistä tehdään siivoojia.jaksa lissu jauhaa...ei sua kukaan tosissaan ota
- näin.
Joko me siivotaan miehen kanssa yhdessä, tai sitten jos minä siivoan tällä viikolla niin mies siivoaa ensi viikolla.
Lapset siivoavat omat jälkensä.
Etälapset (miehen lapset) tosin pääsevät aina vähän helpommalla se on pakko myöntää mutta toisaalta
eiväthän he asu myöskään vakituisesti luonamme.- normisiivous
Voi v...u että lissu on oikeasti hullu.Lapset kun asuvat täällä meillä joka toinen viikko ja silloin siivotaan,koska tämä on heidän toinen koti!
Tuo katkeruuden määrä on käsittämätöntä.Onko sut jätetty jonkun takia kun noin käyttäydyt?Toisaalta en ihmettele,että on ,koska eihän noin hullun kanssa voi olla. - näin.
normisiivous kirjoitti:
Voi v...u että lissu on oikeasti hullu.Lapset kun asuvat täällä meillä joka toinen viikko ja silloin siivotaan,koska tämä on heidän toinen koti!
Tuo katkeruuden määrä on käsittämätöntä.Onko sut jätetty jonkun takia kun noin käyttäydyt?Toisaalta en ihmettele,että on ,koska eihän noin hullun kanssa voi olla.Mutta tulikohan vastauksesi nyt ihan oikeaan kohtaan ?
- äitpuoli opettaa
ruokansa ja asumisen viikonlppuisin siivoamalla koko huushollin. Emme veloita oleskelusta mitään vaan he maksavat olonsa siivouksen merkeissä.
Sauna pestään kokonaan kerran kuussa, ja muutoin siivotaan joka toinen viikonloppu, näin ollen minun ei tarvi koskaan puuttua siioukseen, mitä inhoan.
Ja kun ei tarvi siivota, niin mun ei tarvi ajatella siisteyttä, koska siivojalapset tulevat korjaamaan jälkeni.
Mies on tyytyväinen, kun annan hänen lastensa tehdä tärkeää työtä, ja näin oppia siihen että ilmaista oleskelua ei ole, edes isän luona.
Minun kasvatukseni rajoittuu siihen, että laitan miehenl apset siivoamaan. Me käymme silläaikaa kaupoilla ja syömässä ulkona, oman perheen kanssa.
Näin miehen lapset oppivat työntekoon pienestä pitäen.- haista lehmä paska
BLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628