Minkalaisia on Zetor 25K? Onko ne kovin hyviä ja minkä vuosimallisia?
Zetor 25K
23
5647
Vastaukset
- hyviäneon
Zetor 25K = on korkea malli ja tarttee lentäjän paperit (sanottiin mun lapsuudessa) ja A-mallia sai ajella ilman mitää (1959 alkaen piti kyllä suorittaa jonkunmoinen traktoriajokortti, yleensä maamiesseurantalolla sai semmosen suorittaa porukalla ja kaikki läpäsi teoriakokeen vrt. tämänpäivän kasvinsuojelukurssi).
Eniten varmaan vuosimalleja 1951-1957 löytyy noita Zetoreita, kun traktoreista oli pulaa ja tuontisäännöstelyä oli, joka sitten päättyi 1957. Toki aiemminkin oli vaikeeta saada traktoria, mutta enempi traktorikuumetta alko tulemaan isännille vasta 50-luvun alkupuolella, siinä välissä helpotettiin tuontisäännöstelyäkin, mutta Koreoiden sota oli syynä ns. koreansuhdanteeseen ja puukauppa kävi hyvin, niis asutustilallisetkin sai puunmyyntilupia ASOlta traktorin ostoa varten. Zetorin sai heti, mutta muita traktoreita joutu jonottamaan n. vuoden päivät.
Muuten aika mitätön traktori, mutta tyhjää parempi. Jauhomyllyt ja puimakoneet pyöri, jotain pystyi tekemään pellollakin. Renkaat oli aika nakit ja ilman pariapyöriä onneton kulkija pehmoisilla uudisraivioilla. Kenttäsirkkeleitä pyöritettiin jonkinverran Zetor 25A ja K-malleilla, mutta ei niillä mitenkää revitelty 8" pelkan kanssa enää, mutta lautaa sahattiin. Ja se ÄÄNI, se sai pienen pojan jopa pelkäämään, kun naapurin Heikki päräytti Zetkallaan meidän pihaan tästäkö tästäkö tästäkö tästäkö... Kulttikoneita tänä päivänä!- aikansa edelläkävijä
Metallivalimona aloittanut Zbrojovka valmisti toisen maailmansodan aikana moottoreita saksalaisiin lentokoneisiin. Samaan aikaan kehitettiin traktoria, jonka tuotanto alkoi vuonna 1946. Zetor 25:ksi nimetyssä traktorissa oli 2-sylinterinen vesijäähdytteinen pyörrekammiodiesel. Vaihteita oli 5 1. Aikanaan edistyksellistä tekniikkaa oli tasauspyörästön lukko. Lisäksi varusteena oli ohjausjarrut. Mekaaninen nostolaite oli lisävaruste.
Vuonna 1951 esiteltiin uudistettu 25 A ja sen peltotöihin suunniteltu rinnakkaismalli 25 K, jossa erona oli mm. portaalirakenteinen etuakseli, rengaskoko, moottorin suurin käyntinopeus ja vaihteiston välityssuhteet. A-mallissa oli hydraulinen nostolaite vakiona, myöhemmin myös K.ssa. K-mallin nopeudet olivat paljon hitaampia. Molemmissa malleissa vaihteita oli nyt kuusi eteen ja kaksi taakse. Pakoputki oli suunnattu ylös ja ohjaamoa oli parannettu mm. polkimien paremmalla sijoituksella ja uudella istuimella.
25:t säilyivät tuotannossa vuoteen 1961. Niitä valmistettiin kaikkiaan lähes 160 000 kappaletta, joista yli 60 % meni vientiin. Suomeen näistä päätyi runsaat 8000 kappaletta. Yleisimmät värit olivat haalean vihreä keltaisilla vanteilla ja ruskea punaisilla vanteilla.
- Mv=maalivahti
Zetori oli ohittamassa Valmettia kysyen: "TÄSTÄKÖ,TÄSTÄKÖ,TÄSTÄKÖ" ? Valmetti vastas: Ni-in, ni-in, ni-in ! Osassa A-mallin Zetoreissa oli huippunopeus jopa 60km/h.
- pumpulla
käyty ja toppari ruuvia avattu, yytuupissa oli joskus sellainen kuva kun kampiakseli oli katkennut vauhtipyörän juuresta ja puolikas kytkinkopasta huitsin hukassa.
- traktoria olekaan
pumpulla kirjoitti:
käyty ja toppari ruuvia avattu, yytuupissa oli joskus sellainen kuva kun kampiakseli oli katkennut vauhtipyörän juuresta ja puolikas kytkinkopasta huitsin hukassa.
Pelkästään mökkitraktoriksi, edes vähäseen puuhaan sitä ei kannata kenenkään ostaa, koskan paljon paremmin, OIKEISIIN töihin soveltuvia traktoreita on tarjolla pilvinpimein. Todella mitätön peli traktorina, ja silti järjettömän ylihintainen, kiitos zetkajengiläisten nostattaman zetkabuumin. Pelkästä ruosteisesta aihiosta saa maksaa jo tuhansia euroja. Vähän samanlainen tapaus mitä "piikkilangan kiristäjäkin", eli eräänlainen nostalgian huumassa ostettava kulttiesine, jonka omistaminen ,ja fiilistely on sen tärkeimmät tehtävät.
- rs
traktoria olekaan kirjoitti:
Pelkästään mökkitraktoriksi, edes vähäseen puuhaan sitä ei kannata kenenkään ostaa, koskan paljon paremmin, OIKEISIIN töihin soveltuvia traktoreita on tarjolla pilvinpimein. Todella mitätön peli traktorina, ja silti järjettömän ylihintainen, kiitos zetkajengiläisten nostattaman zetkabuumin. Pelkästä ruosteisesta aihiosta saa maksaa jo tuhansia euroja. Vähän samanlainen tapaus mitä "piikkilangan kiristäjäkin", eli eräänlainen nostalgian huumassa ostettava kulttiesine, jonka omistaminen ,ja fiilistely on sen tärkeimmät tehtävät.
aikakautensa hyvä traktori mut pieni nyky mittapuussa. ajo vaati omat niksit. voimaa jota täällä on moitittu niin malliksi vaikka major. isännäthän ovat aina kilpailleet vehkeittensä paremmuudesta ja nämä kaksi on pistetty useamminkin vastakkain ketju välissä. aina on menty zetkan suuntaan. saman ikäisestä valmetista ei nyt kannata puhuakkaan. mut jos hakee näppärää traktoria nyky töihin tutkisin uudempi (70-90 luku) eri merkeistä. nostalkiaa kyllä näissi vanhoissa on.
- halpa-
rs kirjoitti:
aikakautensa hyvä traktori mut pieni nyky mittapuussa. ajo vaati omat niksit. voimaa jota täällä on moitittu niin malliksi vaikka major. isännäthän ovat aina kilpailleet vehkeittensä paremmuudesta ja nämä kaksi on pistetty useamminkin vastakkain ketju välissä. aina on menty zetkan suuntaan. saman ikäisestä valmetista ei nyt kannata puhuakkaan. mut jos hakee näppärää traktoria nyky töihin tutkisin uudempi (70-90 luku) eri merkeistä. nostalkiaa kyllä näissi vanhoissa on.
Traktori, jonka pystyi ostamaan jonottamatta, jopa velaksi. Mutta töihin siitä ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Pelkällä traktorilla ajeluun ja tasaisella tiellä pienen kärrynjakkaran vetoon se soveltuu, ei mihinkään muualle. Tiedän kyllä että niillä on tehty monenlaista, mutta samoja asioita on tehty hevosillakin. Meillä on ollut aikoinaan uusi A25 ja itsellänikin on kokemusta sellaisen entisöinnistä ja ajamisesta, enkä näe kyseisessä himmelissä fiilistelyn lisäksi mitään hyvää.
halpa- kirjoitti:
Traktori, jonka pystyi ostamaan jonottamatta, jopa velaksi. Mutta töihin siitä ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Pelkällä traktorilla ajeluun ja tasaisella tiellä pienen kärrynjakkaran vetoon se soveltuu, ei mihinkään muualle. Tiedän kyllä että niillä on tehty monenlaista, mutta samoja asioita on tehty hevosillakin. Meillä on ollut aikoinaan uusi A25 ja itsellänikin on kokemusta sellaisen entisöinnistä ja ajamisesta, enkä näe kyseisessä himmelissä fiilistelyn lisäksi mitään hyvää.
Talvella käynnistys: kevväämmällä kevväämmällä kevväämmällä...
Liikkeellelähtö: tästäkö tästäkö tästäkö....
Vauhdissa: tätätietä tätätietä tätätietä...- hyviäneon
halpa- kirjoitti:
Traktori, jonka pystyi ostamaan jonottamatta, jopa velaksi. Mutta töihin siitä ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Pelkällä traktorilla ajeluun ja tasaisella tiellä pienen kärrynjakkaran vetoon se soveltuu, ei mihinkään muualle. Tiedän kyllä että niillä on tehty monenlaista, mutta samoja asioita on tehty hevosillakin. Meillä on ollut aikoinaan uusi A25 ja itsellänikin on kokemusta sellaisen entisöinnistä ja ajamisesta, enkä näe kyseisessä himmelissä fiilistelyn lisäksi mitään hyvää.
..aika onnettomia traktoreita olivat omana aikanaan ja tilannetta hyvin kuvastanee se, että myyntiluvut romahtivat heti tuontisäännöstelyn purkauduttua. Ainut valtti Zetor 25 malleilla oli, että sen sai heti ja tosiaankin vielä velkasi. Appiukkoa Tampereen suunnassa puistattaa vieläkin moinen kuvatus, kun oli silloin uudella Zetkalla yrittänyt peltotöitä tehdä kumpuilevilla rinnemailla, kun vielä sokerina pohjalla oli tuo suora etuakseli, että ohjauskin oli riittävän jäykkä. Fergun oli ostanut heti, kun vaan sai jonotettua.
No tosta kulkevuudesta sitten, kulki minkä kulki, mutta herkästi tuli "musta rauta" kupeesta ulos katsomaan, että miten karvainen kuski siellä vieterivirityksellä istuu. Vaimon isoisältä Vesilahdella meni Zetka 25 ihan päreiksi, kun anto hieman enempi kierroksia, jotkut koiranleuat väitti, että jonkun mummon sängyn altakin löytyi siitä Zetkasta mäntä... Jokunen vuosi sitten Nastolassa yksi mobilisti oli päästä hengestään, kun Zetka 25 katkesi tiellä ajossa, väittivät että vauhtipyörä hajosi, mene tiedä, mutta pahaa jälkeä tuli kuitenkin ja kuski jsp:lle.
Hieno temppu silti Temmeksen pojilta saada Zetorille arvostusta ja paljon on hienoja Zetkoja nähty ja siihen liittyvää oheistoimintaa. Harkinnassa ittelläkin kyseisen traktorin hankinta ihan hupailumielessä. - 53 v Zetorin päällä
hyviäneon kirjoitti:
..aika onnettomia traktoreita olivat omana aikanaan ja tilannetta hyvin kuvastanee se, että myyntiluvut romahtivat heti tuontisäännöstelyn purkauduttua. Ainut valtti Zetor 25 malleilla oli, että sen sai heti ja tosiaankin vielä velkasi. Appiukkoa Tampereen suunnassa puistattaa vieläkin moinen kuvatus, kun oli silloin uudella Zetkalla yrittänyt peltotöitä tehdä kumpuilevilla rinnemailla, kun vielä sokerina pohjalla oli tuo suora etuakseli, että ohjauskin oli riittävän jäykkä. Fergun oli ostanut heti, kun vaan sai jonotettua.
No tosta kulkevuudesta sitten, kulki minkä kulki, mutta herkästi tuli "musta rauta" kupeesta ulos katsomaan, että miten karvainen kuski siellä vieterivirityksellä istuu. Vaimon isoisältä Vesilahdella meni Zetka 25 ihan päreiksi, kun anto hieman enempi kierroksia, jotkut koiranleuat väitti, että jonkun mummon sängyn altakin löytyi siitä Zetkasta mäntä... Jokunen vuosi sitten Nastolassa yksi mobilisti oli päästä hengestään, kun Zetka 25 katkesi tiellä ajossa, väittivät että vauhtipyörä hajosi, mene tiedä, mutta pahaa jälkeä tuli kuitenkin ja kuski jsp:lle.
Hieno temppu silti Temmeksen pojilta saada Zetorille arvostusta ja paljon on hienoja Zetkoja nähty ja siihen liittyvää oheistoimintaa. Harkinnassa ittelläkin kyseisen traktorin hankinta ihan hupailumielessä.Nyt oli kysymys 25K:sta. Itse olen toisenpolven kuski meidän 25K:lla, kohta se jo siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Traktori on, oikein käsiteltynä, aikakautensa parhaita. Itselläni oli harmaa fergu apukoneena, mutta ei siitä oikeisiin töihin ollu, heinät toki siirty ja äes ja jyräkin tuli perässä, mutta Zetorilla on tehty metsätyöt, missä se oli erinomainen piikkiketjuilla varustettuna. Kynnöt ja peltojen raivaukset sujuivat sillä aivan toiseen malliin kuin fergun rääpäleellä. Ainoa miinus oli alkuperäiset liian pienet etupyörät, jotka sai kyllä vaihdettua suuremmiksi, takanahan oli 13x28, mikä oli ihan normaali tämänkokoiselle.
Sekin on koitettu, mitä täällä joku edellä kertoi, mihinkä suuntaa majorin kanssa mentiin.
Kestävä kone normaalisti huollettuna, mutta ei voi odottaa, jos ostaa jonku kuusenalla 30 v. maanneen, että se olisi laakista käyttökunnos. - hyviäneon
53 v Zetorin päällä kirjoitti:
Nyt oli kysymys 25K:sta. Itse olen toisenpolven kuski meidän 25K:lla, kohta se jo siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Traktori on, oikein käsiteltynä, aikakautensa parhaita. Itselläni oli harmaa fergu apukoneena, mutta ei siitä oikeisiin töihin ollu, heinät toki siirty ja äes ja jyräkin tuli perässä, mutta Zetorilla on tehty metsätyöt, missä se oli erinomainen piikkiketjuilla varustettuna. Kynnöt ja peltojen raivaukset sujuivat sillä aivan toiseen malliin kuin fergun rääpäleellä. Ainoa miinus oli alkuperäiset liian pienet etupyörät, jotka sai kyllä vaihdettua suuremmiksi, takanahan oli 13x28, mikä oli ihan normaali tämänkokoiselle.
Sekin on koitettu, mitä täällä joku edellä kertoi, mihinkä suuntaa majorin kanssa mentiin.
Kestävä kone normaalisti huollettuna, mutta ei voi odottaa, jos ostaa jonku kuusenalla 30 v. maanneen, että se olisi laakista käyttökunnos.mun appiukoo mikään kumminkaima ole ja ihan vielä tolkuissaan, vielä pysyy traktorin puikoissa kummakseen, mutta silti ei Zetor 25A:ta juurikaan kaipaile, vaikka uutena semmoisen saikin hommatuksi ajoon.
No toi Nastolanmies ei ole edes kait kumminkaima, kun lehdestä luin ja kuvat katsoin... - Konsta Kuttaperka
53 v Zetorin päällä kirjoitti:
Nyt oli kysymys 25K:sta. Itse olen toisenpolven kuski meidän 25K:lla, kohta se jo siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Traktori on, oikein käsiteltynä, aikakautensa parhaita. Itselläni oli harmaa fergu apukoneena, mutta ei siitä oikeisiin töihin ollu, heinät toki siirty ja äes ja jyräkin tuli perässä, mutta Zetorilla on tehty metsätyöt, missä se oli erinomainen piikkiketjuilla varustettuna. Kynnöt ja peltojen raivaukset sujuivat sillä aivan toiseen malliin kuin fergun rääpäleellä. Ainoa miinus oli alkuperäiset liian pienet etupyörät, jotka sai kyllä vaihdettua suuremmiksi, takanahan oli 13x28, mikä oli ihan normaali tämänkokoiselle.
Sekin on koitettu, mitä täällä joku edellä kertoi, mihinkä suuntaa majorin kanssa mentiin.
Kestävä kone normaalisti huollettuna, mutta ei voi odottaa, jos ostaa jonku kuusenalla 30 v. maanneen, että se olisi laakista käyttökunnos.Faari täytelöö ensvuoren aluus 83 ja vieläki sen teköö mieli Zetooria ja ajelemahan sillä. Alootti farmaamisen -50 luvun alussa, hevoosella mutta kohtapian hommas Zetori 25A:n. Ajoo sillä rahtiaki, oli mm:ssa sepäntekooset väliniittokones ja hevoosvetoosista tehty äes sekä parit puulava kärryt. Toisilla kärryyllä vietihin 4-5tonnin perunakuormia Seinäjoelle. Kehuu jotta Zetka mennä päkötti mäekki ylähä kun osas maanitella ensin tasaasella kierrokset huippuhunsa. Sitte siinä Zetooris oli luksusta: itte kovalevystä pykätty koppi, siinä tietysti 3 klasia. Ja kapiinihin mentihin taka-taka-taka-takaapäin. Soli kuulemma kova sana, se kapiini syksyllä lossakkokeliis perunakuorman viennis. Aina tuollaasehen perunakuormareisuhun piti varautua. Joskus mojahti perunakuorman alla rengas ja sitä vain sitte piti ruveta tien päällä paikkaamahan ja tossuttamahan. Eihän 50-luvun aluus kuorma-auton renkahia uutena kukaa ostanu traktorikärryyhin. Faariki sai velieltänsä ,jolla oli kuorma-auto, käytettyjä jokka oli jo muutamahan kehtahan tossutettu ja paikattu. Ne renkahat oli sellaasia "hiihtoliiton suosittelemia" joista oli pinta mennyt aikapäiviä sitten. Kerranki oli mojahtanu rengas likillä Seinäjokia, ku faija soitti kotia äireelle jotta panis linja-auton kyyttihin päälli- ja sisäkummin liiveristä. Ja niinpä se rengas sitte väsättihin tienpäällä alle, ja tietysti jalakapumpulla täytehen ja menoksi. Siinä oli menny koko päivä kuorman viennis. Aamulla ennen sian pieremää oli lähäretty ja ehtoolla pimiäs oli taas kotona. --- Niin, ja oli toki muitaki konehia zetorin perähän:hevoosharavaa hinattihin apukuskin kans. Perunanistutuskones oli kans kyläsepän tekoosia aluuksi, sitte faija osti Haukka-merkkisen naapurin kans tasan, aiva niitä ensimmääsiä. Soli sellaanen sinertävä vasaralakattu vehejes. Perunannostokones oli kans niitä hinattavia heittopyöräkonehia hevoosaikakaurelta.Niin ja sitte oli uutena ostettu Laakson tekemä kultivaattori. Kai joku muistaa sellaasen siansaparo-piikkisen ihmemuokkarin. Fältit oliki sitte niitä aivan ensimmäisiä "hydreiniä", joilla sai komian jälien. Ja niis tuli mukana kuorimet ja vakiovarusteena oli tietysti tukipyörä ja pyörivä maapuoli. Sitte zetkalla verettihin Albion-merkkistä ittesitovaa ja pyöritettihin tappuria ja joskus klapusirkkeliä. Meillä oli toki jo ollut siihen mennes oma 5,5 kw:n sähkömoottori n. 20 vuotta jolla tavallisesti meillä kotona tappurootihin ja sirkkelöötihin. Mutta krannihin ku mentihin tappuroomahan ja sirkkelöömähän. ----Jotta kyllä zetori oli kova vehejes siihen aikahan ja monipuolisesti sillä isäki ajoo rahtia. Ja sitte sillä mentihin kylähänki, seuroohin ja kirkolle asioolle. Vetovarsien päälle sellaanen "pikkulavaksi" nimetty ja puusta tehty kantti x kantti lava, joka päälle naulattihin parilla naulalla hevoosreestä penkki. Kun noita juttuja kuuntelin ja itsekin muistan tuon zetoorin, niin toki mun piti sellaanen ostaa. Ja avot sitä customoidun tzekkiraudan päkätystä, se kyllä hivelöö hermoja kuin henkisavut. Se orotteloo tuos entisööntiä ja rengastusta.
- hyviäneon
Konsta Kuttaperka kirjoitti:
Faari täytelöö ensvuoren aluus 83 ja vieläki sen teköö mieli Zetooria ja ajelemahan sillä. Alootti farmaamisen -50 luvun alussa, hevoosella mutta kohtapian hommas Zetori 25A:n. Ajoo sillä rahtiaki, oli mm:ssa sepäntekooset väliniittokones ja hevoosvetoosista tehty äes sekä parit puulava kärryt. Toisilla kärryyllä vietihin 4-5tonnin perunakuormia Seinäjoelle. Kehuu jotta Zetka mennä päkötti mäekki ylähä kun osas maanitella ensin tasaasella kierrokset huippuhunsa. Sitte siinä Zetooris oli luksusta: itte kovalevystä pykätty koppi, siinä tietysti 3 klasia. Ja kapiinihin mentihin taka-taka-taka-takaapäin. Soli kuulemma kova sana, se kapiini syksyllä lossakkokeliis perunakuorman viennis. Aina tuollaasehen perunakuormareisuhun piti varautua. Joskus mojahti perunakuorman alla rengas ja sitä vain sitte piti ruveta tien päällä paikkaamahan ja tossuttamahan. Eihän 50-luvun aluus kuorma-auton renkahia uutena kukaa ostanu traktorikärryyhin. Faariki sai velieltänsä ,jolla oli kuorma-auto, käytettyjä jokka oli jo muutamahan kehtahan tossutettu ja paikattu. Ne renkahat oli sellaasia "hiihtoliiton suosittelemia" joista oli pinta mennyt aikapäiviä sitten. Kerranki oli mojahtanu rengas likillä Seinäjokia, ku faija soitti kotia äireelle jotta panis linja-auton kyyttihin päälli- ja sisäkummin liiveristä. Ja niinpä se rengas sitte väsättihin tienpäällä alle, ja tietysti jalakapumpulla täytehen ja menoksi. Siinä oli menny koko päivä kuorman viennis. Aamulla ennen sian pieremää oli lähäretty ja ehtoolla pimiäs oli taas kotona. --- Niin, ja oli toki muitaki konehia zetorin perähän:hevoosharavaa hinattihin apukuskin kans. Perunanistutuskones oli kans kyläsepän tekoosia aluuksi, sitte faija osti Haukka-merkkisen naapurin kans tasan, aiva niitä ensimmääsiä. Soli sellaanen sinertävä vasaralakattu vehejes. Perunannostokones oli kans niitä hinattavia heittopyöräkonehia hevoosaikakaurelta.Niin ja sitte oli uutena ostettu Laakson tekemä kultivaattori. Kai joku muistaa sellaasen siansaparo-piikkisen ihmemuokkarin. Fältit oliki sitte niitä aivan ensimmäisiä "hydreiniä", joilla sai komian jälien. Ja niis tuli mukana kuorimet ja vakiovarusteena oli tietysti tukipyörä ja pyörivä maapuoli. Sitte zetkalla verettihin Albion-merkkistä ittesitovaa ja pyöritettihin tappuria ja joskus klapusirkkeliä. Meillä oli toki jo ollut siihen mennes oma 5,5 kw:n sähkömoottori n. 20 vuotta jolla tavallisesti meillä kotona tappurootihin ja sirkkelöötihin. Mutta krannihin ku mentihin tappuroomahan ja sirkkelöömähän. ----Jotta kyllä zetori oli kova vehejes siihen aikahan ja monipuolisesti sillä isäki ajoo rahtia. Ja sitte sillä mentihin kylähänki, seuroohin ja kirkolle asioolle. Vetovarsien päälle sellaanen "pikkulavaksi" nimetty ja puusta tehty kantti x kantti lava, joka päälle naulattihin parilla naulalla hevoosreestä penkki. Kun noita juttuja kuuntelin ja itsekin muistan tuon zetoorin, niin toki mun piti sellaanen ostaa. Ja avot sitä customoidun tzekkiraudan päkätystä, se kyllä hivelöö hermoja kuin henkisavut. Se orotteloo tuos entisööntiä ja rengastusta.
En sitä väitäkään, etteikö Zetor 25A ja K-malleilla olisi paikkaa suomalaisten sydämissä, sieltä ne muistot kumpuaa. Tuttuja koneita kaikki, mitä luettelit traktorin perään, paras määritelmä oli toi siansaparo-piikkinen ihmemuokkari, mulla on se vieläkin tuolla nurkissa.
Zetor 25 äänihän ei jätä ketään kylmäksi, joka on sellaista lapsuudessaan kuunnellut, oli se niin mainiota, vaikka ihan pikkupoikana hieman se pelottikin, kun naapurin Heikki tuli meille käymään, joko muuten vaan taikka emännän kanssa kylään. Silloin kyläreissulla oli Heikillä Zetorissa se puinen lava jossa emäntä sitten istuskeli, kait niihin piirustuksia oli tarjolla Koneviestissä. Tosta kovalevykabiinista tuli mieleen, että naapurin heikillä oli vielä Zetka jäljellä 1962 syksynä, kun vettä satoi enemmän kuin tarpeeksi ja kyntää piti, niin Heikki taivutteli vain kovalevyn Zetkan lokasuojien väliin kaarelle sateensuojaksi ja niin sitä kyntö sujui. Vaihtoi sitten Nuffiin sen Zetkan.
Vaan kylmä tosiasia, että Zetkat hävisi melko tarkaan näistä maisemista, kun traktoreiden tuontisäännöstely 1957 purettiin, ainakaan uusia ei kukaan tietääkseni enään ostanut ja vanhaa kalustoakin varsin nopeasti hävittivät pois. Sääli, sillä kyllä niillä olisi monessakin paikassa ollut vielä käyttöä "kakkoskoneena", mutta aika oli sellainen, ettei vielä ollut muodissa isommillakaan tiloilla olla useampia traktoreita näillä main. Paljon meni hyviä Zetkoja ihan romumiehille ja nyt me keski-ikäset täällä niiten perään vuodatetaan. - Konsta Kuttaperka
hyviäneon kirjoitti:
En sitä väitäkään, etteikö Zetor 25A ja K-malleilla olisi paikkaa suomalaisten sydämissä, sieltä ne muistot kumpuaa. Tuttuja koneita kaikki, mitä luettelit traktorin perään, paras määritelmä oli toi siansaparo-piikkinen ihmemuokkari, mulla on se vieläkin tuolla nurkissa.
Zetor 25 äänihän ei jätä ketään kylmäksi, joka on sellaista lapsuudessaan kuunnellut, oli se niin mainiota, vaikka ihan pikkupoikana hieman se pelottikin, kun naapurin Heikki tuli meille käymään, joko muuten vaan taikka emännän kanssa kylään. Silloin kyläreissulla oli Heikillä Zetorissa se puinen lava jossa emäntä sitten istuskeli, kait niihin piirustuksia oli tarjolla Koneviestissä. Tosta kovalevykabiinista tuli mieleen, että naapurin heikillä oli vielä Zetka jäljellä 1962 syksynä, kun vettä satoi enemmän kuin tarpeeksi ja kyntää piti, niin Heikki taivutteli vain kovalevyn Zetkan lokasuojien väliin kaarelle sateensuojaksi ja niin sitä kyntö sujui. Vaihtoi sitten Nuffiin sen Zetkan.
Vaan kylmä tosiasia, että Zetkat hävisi melko tarkaan näistä maisemista, kun traktoreiden tuontisäännöstely 1957 purettiin, ainakaan uusia ei kukaan tietääkseni enään ostanut ja vanhaa kalustoakin varsin nopeasti hävittivät pois. Sääli, sillä kyllä niillä olisi monessakin paikassa ollut vielä käyttöä "kakkoskoneena", mutta aika oli sellainen, ettei vielä ollut muodissa isommillakaan tiloilla olla useampia traktoreita näillä main. Paljon meni hyviä Zetkoja ihan romumiehille ja nyt me keski-ikäset täällä niiten perään vuodatetaan.Se siansaparo-mallinen kultivaattori oli monitoimivehejes. Talavella siitä otettihin etummainen piikkirivi pois ja takimmaiseen piikkirivin piikkeihin pultattiin 3-4 2"x4":sta. Ja niin oli lumenlykköövehejes valamis, sitä käytettihin vetäen tai työntäen, mutta kyllä sillä pihan siivos lumesta. Samaa ihmemasiinaa käytettiin kesällä juurikas/naurismaan haraamisessa, vähän piikkiä siirreltiin ja taas vain menoksi. Ja tietysti syksyllä perunankaivuun jälkeen ajettihin perunapelto kultivaattorilla ja kerättihin lopukki perunat. Niin ja talaven aikana, kun paska ajettiin pelloolle kekoohin, keväällä sitten nämä keot levitettihin tällä kultivaattorilla ja zetorilla. Se kultivaattori on muuten mulla kans vieläkin. ---Siitä kovalevykopista sen verran jotta siinä oli pitkä lippa taappäin, eli se suojas aikahyvin edestäpäin tulevalta viimalta ne pikkulavalla matkustavaaset. Kerran faari lähti viemähän sianpossua siskoollensa toiselle puolelle pitäjää. Possu taisi olla jossain äitiyspakkauksen paffilooras, jota oli vähän vahavistettu ja köytetty kiinni siihen pikkulavaan. Matka meni hyvin mutta perillä ei ollukkaa possua enää looras, oli vain hirmuunen reikä siinä looran kylies. Possu oli syöny tiensä vapauteen, kuin se tämänkylän vanhaisäntä joka oli amerikas mannakryynikaivokses töis. Kaivokses oli tullu sortuma ja tämä vanhaisäntä oli tullu syömällä läpi vapauteen.--No faari tuleskeli kotia (se oli jotain huhtikuuta) ja pysähtyili ja syynäs joka ainoan tukkikasan alle tienvarressa josko sieltä näkyisi karaannut "töpselinoukka". Ei vain löytynyt, no illalla toinen sukulaismies soitteli ja kyseli kuulumisia. Kysyy, jotta ookko ollu zetoorilla kulukeesja onko kaikki hyvin. Noo,faija kertooli reissunsa ja sanoo jotta yks sianpossu on hukas. Tämä sukulaasmies sanoo jotta, täälolis yksi ylimääräänen sianpossu. Oli linja-autokuski nähäny sianpossun juoksevan lumises pyöränraittis ja ottanu kiinni ja vieny just tähän sukulaastaloohin. Sukulaastaloos arvattihin, jotta kenenkä pahanueesta possu oli. Jotta kyllä se onnellisesti meni tämäki juttu lopuuksi.-- Se oli muuten raavasten mieten touhua, joka veivas Zetkan käyntihin kylymiltänsä. Meirän kylällä oli zetkoja n.1/2 tusinaa, ja kaikilla isännillä oli kova kisaaluhenki, jotta kenenkä veivaamana zetka äkimmin lähti käyntihin. Se oli sen ajan "pullinkia", ja väitettihin jotta meiränkylällä oli kovimmat zetorinveivaajat koko suupohojas.
- jlk11a
Konsta Kuttaperka kirjoitti:
Se siansaparo-mallinen kultivaattori oli monitoimivehejes. Talavella siitä otettihin etummainen piikkirivi pois ja takimmaiseen piikkirivin piikkeihin pultattiin 3-4 2"x4":sta. Ja niin oli lumenlykköövehejes valamis, sitä käytettihin vetäen tai työntäen, mutta kyllä sillä pihan siivos lumesta. Samaa ihmemasiinaa käytettiin kesällä juurikas/naurismaan haraamisessa, vähän piikkiä siirreltiin ja taas vain menoksi. Ja tietysti syksyllä perunankaivuun jälkeen ajettihin perunapelto kultivaattorilla ja kerättihin lopukki perunat. Niin ja talaven aikana, kun paska ajettiin pelloolle kekoohin, keväällä sitten nämä keot levitettihin tällä kultivaattorilla ja zetorilla. Se kultivaattori on muuten mulla kans vieläkin. ---Siitä kovalevykopista sen verran jotta siinä oli pitkä lippa taappäin, eli se suojas aikahyvin edestäpäin tulevalta viimalta ne pikkulavalla matkustavaaset. Kerran faari lähti viemähän sianpossua siskoollensa toiselle puolelle pitäjää. Possu taisi olla jossain äitiyspakkauksen paffilooras, jota oli vähän vahavistettu ja köytetty kiinni siihen pikkulavaan. Matka meni hyvin mutta perillä ei ollukkaa possua enää looras, oli vain hirmuunen reikä siinä looran kylies. Possu oli syöny tiensä vapauteen, kuin se tämänkylän vanhaisäntä joka oli amerikas mannakryynikaivokses töis. Kaivokses oli tullu sortuma ja tämä vanhaisäntä oli tullu syömällä läpi vapauteen.--No faari tuleskeli kotia (se oli jotain huhtikuuta) ja pysähtyili ja syynäs joka ainoan tukkikasan alle tienvarressa josko sieltä näkyisi karaannut "töpselinoukka". Ei vain löytynyt, no illalla toinen sukulaismies soitteli ja kyseli kuulumisia. Kysyy, jotta ookko ollu zetoorilla kulukeesja onko kaikki hyvin. Noo,faija kertooli reissunsa ja sanoo jotta yks sianpossu on hukas. Tämä sukulaasmies sanoo jotta, täälolis yksi ylimääräänen sianpossu. Oli linja-autokuski nähäny sianpossun juoksevan lumises pyöränraittis ja ottanu kiinni ja vieny just tähän sukulaastaloohin. Sukulaastaloos arvattihin, jotta kenenkä pahanueesta possu oli. Jotta kyllä se onnellisesti meni tämäki juttu lopuuksi.-- Se oli muuten raavasten mieten touhua, joka veivas Zetkan käyntihin kylymiltänsä. Meirän kylällä oli zetkoja n.1/2 tusinaa, ja kaikilla isännillä oli kova kisaaluhenki, jotta kenenkä veivaamana zetka äkimmin lähti käyntihin. Se oli sen ajan "pullinkia", ja väitettihin jotta meiränkylällä oli kovimmat zetorinveivaajat koko suupohojas.
Nyt on Zetorin maine mennyt hiukan sen tosiasiallisen hinnan ja käyttöarvon edelle.
Varsinkin kun sitä esitellään joka kissanristiäisissä.Jo pari vuotta sitten se on kärsinyt pahan inflaation minulla. Ei siis enää kiehtova kone. Ihan säälittää joku asiaan hurahtanut, joka maksaa reilusti tuplahinnan vanhasta kuluneesta kamppeesta.
Onhan siinä mainio ääni, mutta siihen sen plussat taitaa jäädäkin.
Harrastustraktoreita saa edullisestikin, tällä merkillä on tuo, muka hienon vehkeen matkassaan tuoma hävytön lisähinta....
Saahan siitä maksaa, se on vain tyhmän ostajan ongelma. - Konsta Kuttaperka
jlk11a kirjoitti:
Nyt on Zetorin maine mennyt hiukan sen tosiasiallisen hinnan ja käyttöarvon edelle.
Varsinkin kun sitä esitellään joka kissanristiäisissä.Jo pari vuotta sitten se on kärsinyt pahan inflaation minulla. Ei siis enää kiehtova kone. Ihan säälittää joku asiaan hurahtanut, joka maksaa reilusti tuplahinnan vanhasta kuluneesta kamppeesta.
Onhan siinä mainio ääni, mutta siihen sen plussat taitaa jäädäkin.
Harrastustraktoreita saa edullisestikin, tällä merkillä on tuo, muka hienon vehkeen matkassaan tuoma hävytön lisähinta....
Saahan siitä maksaa, se on vain tyhmän ostajan ongelma.Siinä vasta kysymys, miten on viisaat ? Ei välttämättä Harrikka liioin ole hintansa väärtti. Olivat muinoin löyhiä vehkeitä, nykyään jo ehkä kestävämpiä. Moni sanoo jotta se ääni on siinä se jokin. Ittelläni on japsiprätkä, mutta Harrikkaan meinaan minäkin siirtyä. Makuasioista ei kannata kiistellä sanoo mäyräkoira kun muniansa nuoleskeli. Joku saattaa sanua, jotta Tunturi-merkkinen polkupyörä tuloo halavaksi pitää ja saa happia hyvin. Ja fillarin omistaja on aivan oikeassa. Harrikan tai Zetkan omistaja sanoo jotta soon halapaa huvia kun omistaa ko. vehkeen, ja hekin ovat oikeassa. Riippuu miltä kanttilta asiaa kattoo. Minä en kyllä maksanut kuin 2 tonnia ajokuntoisesta ja hitsaamattomasta Zetkasta.
- hyviäneon
Konsta Kuttaperka kirjoitti:
Se siansaparo-mallinen kultivaattori oli monitoimivehejes. Talavella siitä otettihin etummainen piikkirivi pois ja takimmaiseen piikkirivin piikkeihin pultattiin 3-4 2"x4":sta. Ja niin oli lumenlykköövehejes valamis, sitä käytettihin vetäen tai työntäen, mutta kyllä sillä pihan siivos lumesta. Samaa ihmemasiinaa käytettiin kesällä juurikas/naurismaan haraamisessa, vähän piikkiä siirreltiin ja taas vain menoksi. Ja tietysti syksyllä perunankaivuun jälkeen ajettihin perunapelto kultivaattorilla ja kerättihin lopukki perunat. Niin ja talaven aikana, kun paska ajettiin pelloolle kekoohin, keväällä sitten nämä keot levitettihin tällä kultivaattorilla ja zetorilla. Se kultivaattori on muuten mulla kans vieläkin. ---Siitä kovalevykopista sen verran jotta siinä oli pitkä lippa taappäin, eli se suojas aikahyvin edestäpäin tulevalta viimalta ne pikkulavalla matkustavaaset. Kerran faari lähti viemähän sianpossua siskoollensa toiselle puolelle pitäjää. Possu taisi olla jossain äitiyspakkauksen paffilooras, jota oli vähän vahavistettu ja köytetty kiinni siihen pikkulavaan. Matka meni hyvin mutta perillä ei ollukkaa possua enää looras, oli vain hirmuunen reikä siinä looran kylies. Possu oli syöny tiensä vapauteen, kuin se tämänkylän vanhaisäntä joka oli amerikas mannakryynikaivokses töis. Kaivokses oli tullu sortuma ja tämä vanhaisäntä oli tullu syömällä läpi vapauteen.--No faari tuleskeli kotia (se oli jotain huhtikuuta) ja pysähtyili ja syynäs joka ainoan tukkikasan alle tienvarressa josko sieltä näkyisi karaannut "töpselinoukka". Ei vain löytynyt, no illalla toinen sukulaismies soitteli ja kyseli kuulumisia. Kysyy, jotta ookko ollu zetoorilla kulukeesja onko kaikki hyvin. Noo,faija kertooli reissunsa ja sanoo jotta yks sianpossu on hukas. Tämä sukulaasmies sanoo jotta, täälolis yksi ylimääräänen sianpossu. Oli linja-autokuski nähäny sianpossun juoksevan lumises pyöränraittis ja ottanu kiinni ja vieny just tähän sukulaastaloohin. Sukulaastaloos arvattihin, jotta kenenkä pahanueesta possu oli. Jotta kyllä se onnellisesti meni tämäki juttu lopuuksi.-- Se oli muuten raavasten mieten touhua, joka veivas Zetkan käyntihin kylymiltänsä. Meirän kylällä oli zetkoja n.1/2 tusinaa, ja kaikilla isännillä oli kova kisaaluhenki, jotta kenenkä veivaamana zetka äkimmin lähti käyntihin. Se oli sen ajan "pullinkia", ja väitettihin jotta meiränkylällä oli kovimmat zetorinveivaajat koko suupohojas.
On se toi pohjanmaan murre komiaa! Piti oikein kesällä lähteä moottoripyörällä reissuun pohjanmaalle kaveria morjestamaan, vaan ensi kesään jäi. Käytiin kyllä Oulun seudulla, mutta Seinäjoki ja se seutu jäi tältä kesää väliin.
Vaan vielä kans tuosta siansaparo-kultivaattorista, oli tosiaan mainio peli ja harmittaa pirusti, kun naapurin emäntä meni myymään ihan asiattomille samanlaisen, eikä mulle. Ei sen puoleen, että tuo olisi vielä 50v. aikana pahemmin kulunut, mutta olisi ollut hyvä olla nurkissa toinenkin.
Sillä tosiaan tehtiin kaikkea, ihan lapsenpäästöön siitä ei ollut, mutta muuten tuntui olevan pätevä laite vähän joka hommaan. Yksi naapuri oli päästä emännästäänkin, kun olivatten pottumaata kertaamassa ja yksi siansaparopiikki oli jäänny pidikkeestään hieman löysään, tapasi vissiin se piikki kiveen taikka jankkoon, että irtosi siitä kiinnikkestä ja jousen voimasta kimposi melkoiseen ilmalentoon, emäntä ehti maastoutumaan siitä juuri ja juuri. Sen verta oli siitä tullu "jälkikäyntiä" että isäntä kyllä joutu kuivaharjotteleen Jallun kanssa jonkun aikaa...
En ole tosiaan vielä omaa Zetor 25 traktoria hommannut, mutta hakusessa on, vaikka täällä meidän farmilla sellaista ei ollakaan omistettu niin uutena kuin vanhanakaan, mutta muistoja on silti. Saisi sitten appiukkokin vielä muistella..
Hieman ylivertanen mainehan Zetkalle on nyt tullut, mutta hyvä kuitenkin ja samalla on muitakin vanhoja koneita alettu entistämään, mullakin tossa on yksi Takra menollaan entisöintiin.
- 147.5kg
"No tosta kulkevuudesta sitten, kulki minkä kulki, mutta herkästi tuli "musta rauta" kupeesta ulos katsomaan, että miten karvainen kuski siellä vieterivirityksellä istuu. Vaimon isoisältä Vesilahdella meni Zetka 25 ihan päreiksi, kun anto hieman enempi kierroksia, jotkut koiranleuat väitti, että jonkun mummon sängyn altakin löytyi siitä Zetkasta mäntä... Jokunen vuosi sitten Nastolassa yksi mobilisti oli päästä hengestään, kun Zetka 25 katkesi tiellä ajossa, väittivät että vauhtipyörä hajosi, mene tiedä, mutta pahaa jälkeä tuli kuitenkin ja kuski jsp:lle."
-paskapuhetta. 1800rmp on maksimi kierrosluku. Saa pitää kaasun pohjassa vaikka koko päivän, ei ole moksiskaan. Vaan jos rajoitinta lähtee ruuvaamaan on eri juttu. Kiihdytyskisoissa käyttävä 2800 kierrosta, mutta silloin on kone tehty sen mukaiseksi..
-Nastolan Zetkasta murtui kytkinkoppa. Valuvikaa ehkäpä? Ja kun Zetka meni kahtia vauhtipyörä iski asfalttiin jolloin kampiakseli katkesi ja vauhtipyörä lähti.- 147.5kg
"Vaan kylmä tosiasia, että Zetkat hävisi melko tarkaan näistä maisemista, kun traktoreiden tuontisäännöstely 1957 purettiin, ainakaan uusia ei kukaan tietääkseni enään ostanut ja vanhaa kalustoakin varsin nopeasti hävittivät pois."
-tähän varmaan vaikutti se että traktori oli 1945-46 suunniteltu ja vielä samanlainen kaupassa vuonna -57 - Ihan ite töitä tehny
147.5kg kirjoitti:
"Vaan kylmä tosiasia, että Zetkat hävisi melko tarkaan näistä maisemista, kun traktoreiden tuontisäännöstely 1957 purettiin, ainakaan uusia ei kukaan tietääkseni enään ostanut ja vanhaa kalustoakin varsin nopeasti hävittivät pois."
-tähän varmaan vaikutti se että traktori oli 1945-46 suunniteltu ja vielä samanlainen kaupassa vuonna -57Monenlaista homma on 25lla tullut tehtyä vielä 80-luvullakin, karhin eteen siitä ei vain ollut kun teho/painosuhde on sen verran epäedullinen. Mutta kynnössä tosi peli, samoin metsäajossa. Lumenauraus, niitto ja haravointi onnistuu täysin.
Zetorin tehokas käyttö vain sattuu vaatimaan kuskilta hieman kärsivällisyyttä ja ennakointia. Työpäivän perussääntö on, että aamusta laitetaan kaasu pohjaan ja illasta löysätään ylös. Nostolaitteen käyttö ja vaihteen vaihto hoidetaan hosumatta. Ja parasta näinä kalliin polttoaineen aikoina, yli 3 litraa ei tunnissa saa menemään.
- Konsta Kuttaperka
Joo, näin se menöö. Hyvä juttuusimmat isännät kertoo kylyvöaijasta näin: Notta ku ehtoolla myöhän himmas käsikaasun täyrestä vauhrista stoppi-asentohon. Ja aamukuuren mais meni portahille kuselle, ja hoksas vetää kaasuvipstaakin takaasippäin, niin vielä oli vauhtipyöräs sevverran liikettä notta plötkähti Zetka käyntihin. Jotta kyllä Zetkalla päriäs kun osas hyöryntää vain sen ominaasuuret .
- Zet
Zetor sanoo: Tästäkö Tästäkö Tästäkö: Valmet sanoo: Kewäämällä kewäämällä kewäämällä :D
- Njam njam, maiskis
On ne tosi maukkaita mustina ja pikisinä, siis tosi pikantti maku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743