Näytön arvioitsijoiden koulutus

Arvostelun kitkentä

Näytön arvioitsijoille pitäisi järjestää tapakoulutusta. Lisäksi pitäisi painottaa arviointimateriaaliin tutustumista ennen arviointitilaisuutta.

Lisäksi näytön arvioitsijat voisivat harjoitella tositilanteessa näytön arviointia, jossa olisi mukana opettaja, joka arvioi miten arvioija on onnistunut arvioinnissa. Myöskin opiskelijalla pitäisi olla mahdollisuus antaa palautetta arvioinnin sujuvuudesta arvioitsijan opettajalle.

3

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arviointi

      Oppilaitoksen pitää tietenkin kouluttaa näytön arvioitsijat ja huolehtia siitä, että näytön vastaanottajaksi valitaan henkilö, joka tuntee arvioimansa alan ja sen koulutuksen sekä näytön arviointikriteerit. Kertoo kyllä paljon ammatillisen koulutuksen tasosta - tai oikeammin sen puutteesta - myös työssäoppimispaikan valinnan suhteen, jos arvioitsija tutustuu arviointikriteereihin vasta opiskelijan loppuarviointitilaisuudessa. Viestin aloittajan tapauksessa kritiikki kohdistuu mitä ilmeisimmin aikuiskoulutukseen, kun on kyseessä pelkkä näyttö, eikä nuorisokoulutuksen ammattiosaamisen näyttö.

      Opettajana voin sanoa, että arviointi on vaikeaa ja vaikka monet työpaikkaohjaajat ovat hyviä arvioitsijoita, kaikki eivät sitä hyvin osaa. Sellaisissa tapauksissa opiskelijan oma näytön itsearviointi korostuu entisestään, sillä siinä kuullaan hänen teoriatiedon ja käytännön osaamisen yhdistymisensä taso. Oman arviointinsa / palautteensa työssäoppimispaikalle opiskelija voi antaa joko arvioinnin yhteydessä tai työssäoppimispaikalle annetuissa kehittämisehdotuksissa.

      • lastentarhan näytöt

        Nuorisoasteella AOL ei edes opettajan jääviys tule esiin.
        Hän puhuu opettajasta ja AKK:n opettaja ei voi opettamsattaan tutkinnon osata ottaa näyttöä vatastaa.
        Nuorisopuolen leikkinäytösiisä kyllä voi. "teatteriahan" ne ovat molemmissa.
        Liirum laarum.

        Pitäisköhän sanoa että arviointi ei ole vaikeaa esim. insinöörille joka itse on tehnyt näytön sisältämiä työvaiheita tai on ollut työnjohto- tai päällikkötehtävissä kyseisellä toimialueella.
        Tietysti maailma muuttuuu. Surkuhupaisaa onkin, että jos pääarviointivastuu NTM /on oppilaitoksen edustajalla. Työelämähän vaativuustason määrää eikä joku majiisteri joka ei ole oiekeaa tuyötä tehnyt viimeiseen 30 vuoteen . Tai ei juuri koskaan.


    • Pätevä NTM

      Ehkä olet ollut vain 1-3 näytössä.
      Kyllä ne yleensä toimii jouhevasti, jokainen ottaa näyttötutkintoa vataan joskus ensikertaa.

      Ristiraaitaiosta on mielestäni se että tutkintotoimikun´taan vvpoit valittaa. Mutta heidän päätöksestä et mihinkään.

      Suomessa toisin kuin esim. Hollannissa, ei näytön vastaanottavaa NTM näyttötutkintomestarin ei tarvitse pystyä itse näyttämään mallisuosritusta vai näytön antaja sitä pyytäisi.

      No ilmeisesti kuitenkin 80-95% NTM siihen pystyisi.

      Olet hiujkan hakoteillä sikäli että aikuisten näytöissä minua opettanut opettaja on jäävi olevaan vastaanottamaas näyttöä.

      Asiassahan on pointtina koulutuksen laadun varmistus, toinne opettaa ja toinen tsekkaa arvioi siin näyttöä.

      Osaltaan olen koko Näytöistä sitä mieltä että ne ovat turhaa teatteria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe