Savupiiput vetämään.

Enää ei savua sisään

En ollut lämmittänyt keittiön uunia( Hella. kaksi leivinuunia ja vesisäiliö.) mökillä koko omistusaikana kuin
kolmekertaa.
Savut tuli aina sisään. Sain täältä osastolta vinkin että laita purkkiin sinolia ja odotat vähän aikaa.
Kyllä on hyvä konsti. Odota muutama minuutti niin lähtee vetämään tosi hienosti.
Polttelin aluksi muurissa olevassa nuohousluukussa mutta tämä luukku olikin muurin toisellapuolella olohuoneen
puolella oleva takan nuohousluukku.

Tässä valurauta uunissa on tämä luukku uunissa ja aivan etupuolella.

Elintaso on noussut mökillä kun nyt saa helpolla ja nopeaasti mökin lämpiämään

15

6592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piipunhattu

Jos mökiltä löytyy sähköt älä missään nimessä leiki palavilla nesteillä vedon aikaansaamiseksi !

Esimerkiksi hiustenkuivaaja tai vastaava puhallin on huomattavasti nopeampi ja turvallisempi vaihtoehto. Uunin alaosissa oleva nuohousluukku hetkeksi pois, puhallin puhaltamaan savukanavaan ennen sytyttämistä. Toimii eikä tarvitse edes ikkunaa tai vastaavaa aukaista vedon aikaansaamiseksi.

Elintaso romahtaa kun kaadat palavaa nestettä uunin kanssa tuhratessa !
      Elintaso nousee kun pääset uusavuttomuudesta eroon ?

• uusavottomuutta muka

Tyhjennä samainen horminluukku lumesta sitä ei paraskaan "piipunhattu" pysty estämään.
        Kokemusta on ja sieltä löytyy yllättävä määrä sitä lunta joka on 1/10osa vetenä mutta turhaan sulaa sinne piippuun kosteudeksi.
        Ikinä ei ole tarvinnut tulia ja tohoja sinne horminluukkuun viritellä pient'ä tulta ja pellit auki koko talven ne kun suljet niin vaikeudet alkaa heti ja ilmanvaihtokin toimii samalla tempulla.

• ljh boyih phiu hpiu
        uusavottomuutta muka kirjoitti:

Tyhjennä samainen horminluukku lumesta sitä ei paraskaan "piipunhattu" pysty estämään.
        Kokemusta on ja sieltä löytyy yllättävä määrä sitä lunta joka on 1/10osa vetenä mutta turhaan sulaa sinne piippuun kosteudeksi.
        Ikinä ei ole tarvinnut tulia ja tohoja sinne horminluukkuun viritellä pient'ä tulta ja pellit auki koko talven ne kun suljet niin vaikeudet alkaa heti ja ilmanvaihtokin toimii samalla tempulla.

Hyvätkin. Lisää piipun kestoikää, Estää suoran sateen piippuun. Tuuletus on tärkeä asia. itekkin, pidän pelteä aina raollaan, kun en ole itse mökillä.

Mulla ei ole piipunhattua. Puusto kasvanut, pitäisi ensin korottaa piippua muutamia varveja. Haaveena saada joskus se tehtyä. Ja sitten päälle hattu. Ei piipun korottaminen mahdottomia maksa, mutta vaikkapa nyt kun luntakin a pakkasta. Eipä innosta kiipeillä katolle muuraushommiin..

Mulla ollut tää mökki tosiaan pian nelkyt vuotta, aluksia suntona, viimest parikymmentä vuotta kakkosasuntona. Ja sitä mukaa kun puusto kasvaa ympärillä, uunin eka sytyttäminen vuosi toisensa jälkeen hankalampaa. Kyllä lämpimän uunin saa vetämään kukatahansa, vaikka sateella. Mutta melkein jäässä oleva uuni ja märkä hormi, joopajoo.

ja mä siis siirtynyt töhöön ihan suosiolla, se on tosiaan niin helppo, halpa, nopea a turvallinenkin muihin viritelmiin verrattuna. Joopajoo, melkonen kasa alkoi joskus menemään hesareita, kun räntäsateessa ajoi mökille ja koitti viritellä valkeeta, että tarkenis edes vähän paremmin nukkua. Sottaista ja hidasta hommaa. Tenttukuppi ole jo helpompi, mutta mun mielestä vaarallinen ja tuli kalliiksikin. Nyt saa uunin vetään parin eken patruunalla tie kuinka monta kertaa. ja jos sytöt vähissä, töhölla saa muuten puutkin palamaan helposti. Senkun töhöttää ne tuleen :DDDD

Mä en mielestäni ole uusavuton. Aina on kalassa ja metällä saatu notskipalamaan makkaran paistoa varten. Mutta kun ikää alkaa kertymään, tulee mukavuuudenhaluiseksi.

• Itte-enoletupakkamie
        ljh boyih phiu hpiu kirjoitti:

Hyvätkin. Lisää piipun kestoikää, Estää suoran sateen piippuun. Tuuletus on tärkeä asia. itekkin, pidän pelteä aina raollaan, kun en ole itse mökillä.

Mulla ei ole piipunhattua. Puusto kasvanut, pitäisi ensin korottaa piippua muutamia varveja. Haaveena saada joskus se tehtyä. Ja sitten päälle hattu. Ei piipun korottaminen mahdottomia maksa, mutta vaikkapa nyt kun luntakin a pakkasta. Eipä innosta kiipeillä katolle muuraushommiin..

Mulla ollut tää mökki tosiaan pian nelkyt vuotta, aluksia suntona, viimest parikymmentä vuotta kakkosasuntona. Ja sitä mukaa kun puusto kasvaa ympärillä, uunin eka sytyttäminen vuosi toisensa jälkeen hankalampaa. Kyllä lämpimän uunin saa vetämään kukatahansa, vaikka sateella. Mutta melkein jäässä oleva uuni ja märkä hormi, joopajoo.

ja mä siis siirtynyt töhöön ihan suosiolla, se on tosiaan niin helppo, halpa, nopea a turvallinenkin muihin viritelmiin verrattuna. Joopajoo, melkonen kasa alkoi joskus menemään hesareita, kun räntäsateessa ajoi mökille ja koitti viritellä valkeeta, että tarkenis edes vähän paremmin nukkua. Sottaista ja hidasta hommaa. Tenttukuppi ole jo helpompi, mutta mun mielestä vaarallinen ja tuli kalliiksikin. Nyt saa uunin vetään parin eken patruunalla tie kuinka monta kertaa. ja jos sytöt vähissä, töhölla saa muuten puutkin palamaan helposti. Senkun töhöttää ne tuleen :DDDD

Mä en mielestäni ole uusavuton. Aina on kalassa ja metällä saatu notskipalamaan makkaran paistoa varten. Mutta kun ikää alkaa kertymään, tulee mukavuuudenhaluiseksi.

Ittellä mökillä myös sellainen pistoolikahvainen toho johon käy se retkikeittimeen sopiva kaasupatruuna. Hyvä puhaltaa kylmä "ilmatolppa" piipusta ylös. Ei myöskään tartte mitään sytykkeitä vuolla tai sanomalehtiä mökille sytykkeeksi tuoda. Kuivaan halkaistuun puuhun kun "tohottaa" pari minuuttia niin johan syttyy saunan pesä iloisesti. Syttyy sillä tupakkakin! VERRATON MÖKKISYTKÄRI!

• ipun 980 pu8u´089 j

No jos olet rikas, tilaa naapurista uuninlämmittäjä.

Tosiasia on osaaminen. Hormi pitää saada kuivaksi, samaten tulisijat.

Kaasulla se on helpinta- Tokikin vanhat systeemit, lehden polttaminen hormissa, sinolia kupissa, saa ne vetämään sitenkin, MOT.

Mä ostin ihan vartavasten tulisijojen sytyttämistä varten sellaisen pienen kaasutöhön. Tuli halvemmaksi kuin kaasupulloon erillisen töhön ostaminen- Pienelllä patruunalla saa uunin vetämään kylmästä pian kymmenen kertaa.

Se kun on niin, ei märkä ja jäätynyt piippu mitään ala vetämään. Osta satasen piipunsuoja, sekin auttaa elämistä.

Ja se on tekniikkalaji muutenkin koko uunon lämmitys. Muista se, se on useamman päivän projekti, lämmittää uunia, halkaisematta sitä.

Töhö hormiin tunniksi, töhöä savuluukuista saman verran. Oieni notski uuniin, seuraavana päivänä isonpi, sitten voi jo harkita pitsan paistamista, siis harkita. Onko muuri ja uuni enemmän kuin kuin käden lämpöiset???

niin, mikäpä tässä mökillä ollessa, uuno hohkaa lämpöä tasaisesti, tonnitolkulla kiveä lämpinmänä. Laitan taas liekkiä lisää, jos alkaa palelee. Mutta nyt ei tarvita kaasutohoja. uuni ja hormi kuivia. Muutama tervas tai pikkasen tuohta, syttyy ekalla tulitikulla...

Sulla ongelmana osaamattomuus, kokemattomuus ja käyttämättömyys. Jos et saa uunejas vetämään, osta videotakka. muuten palokunta tulee tutuksi. ja kalliiksi.

• ki

Laitoin savukaasuimurin piipun nokkaan.

• No huh huh?
        ki kirjoitti:

Onko kädettömyydellä mitään rajaa? Joka hommahan se opetella pitää mutta olen vierestä katsonut kylässä kun eräs isäntä kaksi tuntia yritti saada takkaan tulet..Toisessa kyläpaikassa emäntä meni saunan lämmitykseen ja luulimme reilun tunnin päästä saunan olevan jo kuuma. Ei ollut vaan tulet oli vasta pesässä. Se saunailta venähti kun saunaan päästiin vasta iltamyöhällä. Itse menin ensimmäisenä ja ihmettelin hiukan kun kiukaan luukku oli auki?

Kylmässä mökissä on ihan sama aukaiseeko esim. ikkunan sytytyshetkellä koska sisätilan lämpötila on sama kuin ulkolämpötila mutta uuni kuin uuni lähtee vetämään kun saa esteettömästi ilmaa palamiseen.

• kjhn pjhnkpö iphjnpö
        ki kirjoitti:

Jos on enenpi käyttöä, onhan sitä kaikenlaista. Helpoin kai olisi takka, jossa sähkövastus. vetämisessä ei mun mielestä oikeestaan ole vedon puute. Syy on kosteudessa ja lämpötilaeroissa. Märkään hormiin tulee okin ilmalukko, oka alkaa puskemaan savua takaisin uuniin, vaikka aluksi vaikuttaisi vetävänkin. Kaikista "viisainta" on iskeä kylmään a märkään uuniin puut ja tunkea pensaa tai sinolia sytykkeeksi puille. Kyllä puut varmasti syttyvät. Se sitten vähän ilmoista kiinni, vetääkö piippuun vai pirttiin.

Mutta, en mäkään tunne ketään, joka ois saanut raksavalvojalta lupia vetää tulisijan savut jonkin imurin läpi. Odottele palotarkastajaa tai tulipaloa.

• Osataansitämeilläkin
        ki kirjoitti:

laitetaan kaikki niihin tulipesiin sähkövastukset ja sitten tauluteevee siihen takan suuaukolle ja dvd:ltä pyörimään ruotsalainen takkatulivideo!!! Ja lopuksi jäädään kuitenkin kotiin eikä mennä sinne mökille ollenkaan!

• Uunilämmittäjä

Pieni liraus sinolia riittää, palotarkastajakin sanoo että on hyvä keino kunhan sytyttää Sinolin kun purkki on hormissa ja sitten nuohousluukku kiinni. Riittää vaikka piippu on kostea tai jäinen kunhan ei ole lumesta ummessa. Se litran sinolipullo riittää vuosia.

Käyttää nyt jotain hiustenkuivaajaa tai jopa ostaa erikseen kaasutöhö. Siinä on todellista uusavuttomuutta. Sinolin käyttäjä lisää toisen pesällisen puita kun hiustenkuivaaja tai töhö vielä pyörii ilman tulta takassa.

• ...

Mulla tosiaan oli hormeissa sinolikupit ennen. Alkoi se uuni vetään. Mutta palavan nesteen kanssa tuuskaaminen alkoi tympimään. Vaarallistakin, jos kippaa lattialle. Ja maksaakin. aavistuksen. Iteasiassa lamppuöljy osoittautui halvemmaksi.Kaikista kurjin oli aikanaan koittaa poltella sanomalehteä hormissa, hirvee siivo, eikä oikein auttanut mitään.

Sitten siirryin töhöön. Helppo käyttää, halpa ja turvallinen. Ja muuten on nopea, ihan varmasti nopeampi kuin mikään sinol-viritelmä.

Katos, ei kaikki lämmittele uuneja päivittäin. Mullakin saattaa mennä kesälomasta joululomaan, että en käy mökillä. Viiskin kuukautta. Vaikka nyt peruslämpö onkin päällä uuni ja muuri on pirun kylmiä. Niin viis plussa astetta. ja kosteita tietenkin. Piippua en ole koskaan peittänyt, että ilma kiertää edes jotenkin.

Katos. nyt on puhuttu harvoin lämmitettävistä kesämökkien tulisijoista.

Ja se lämmittäminenkin oma lukunsa. Ehkä kolmantena päivänä uskaltaa iskeä kunnon tulet leivinuuniin. Muuten se halkeaa, lämpölaajeneminen, oletko kuullut.

Käytän mä sinolia aina joskus vieläkin. Sytytysnesteenä, jos puut märkiä ja tuohi lopussa. Periaatteessahan lämmin uuni syttyy muutamalla lastulla ja pienellä tuohenpalasella. Mutta kun niitä ei aina ole saatavilla.

Ja niin, sinolia Ei ruiskuteta pullosta puiden päälle. Oikein varovasti VÄHÄN kostutetaan paperia tai serlaa ja laitetaan sellasta sytöksi puiden alle.

Aivan turha jankuttaa joutavia. Meillä on nyt kolmas leivin uuni. Vanhin oli iso-iso isän aikainen, tää nykyinen on tässä mökissä alkuperäinen, vuosimallia - 73. Ja mä olen muuten viiskymppinen a joutunut lämmittämään uuneja ja liesiä alle kymmenvuotiaasta.

Roiski sä sinolisi kanssa. Sitten kun mökki palaa, selitä vakuutusyhtiöön "viisaita" sytytysmenetelmiäsi. Vai siis, myönnetäänkö tollasille tyypeille palovakuutuksia? Mietippä mitä nokipalo tarkoittaa. Kaasun saa pois päältä alle sekunnin, miten sammutat muutaman desin palavaa sinolia hormin pohjalta, vissiin jauhesammuttimella :DDDDD

• No ki
        ... kirjoitti:

Mulla tosiaan oli hormeissa sinolikupit ennen. Alkoi se uuni vetään. Mutta palavan nesteen kanssa tuuskaaminen alkoi tympimään. Vaarallistakin, jos kippaa lattialle. Ja maksaakin. aavistuksen. Iteasiassa lamppuöljy osoittautui halvemmaksi.Kaikista kurjin oli aikanaan koittaa poltella sanomalehteä hormissa, hirvee siivo, eikä oikein auttanut mitään.

Sitten siirryin töhöön. Helppo käyttää, halpa ja turvallinen. Ja muuten on nopea, ihan varmasti nopeampi kuin mikään sinol-viritelmä.

Katos, ei kaikki lämmittele uuneja päivittäin. Mullakin saattaa mennä kesälomasta joululomaan, että en käy mökillä. Viiskin kuukautta. Vaikka nyt peruslämpö onkin päällä uuni ja muuri on pirun kylmiä. Niin viis plussa astetta. ja kosteita tietenkin. Piippua en ole koskaan peittänyt, että ilma kiertää edes jotenkin.

Katos. nyt on puhuttu harvoin lämmitettävistä kesämökkien tulisijoista.

Ja se lämmittäminenkin oma lukunsa. Ehkä kolmantena päivänä uskaltaa iskeä kunnon tulet leivinuuniin. Muuten se halkeaa, lämpölaajeneminen, oletko kuullut.

Käytän mä sinolia aina joskus vieläkin. Sytytysnesteenä, jos puut märkiä ja tuohi lopussa. Periaatteessahan lämmin uuni syttyy muutamalla lastulla ja pienellä tuohenpalasella. Mutta kun niitä ei aina ole saatavilla.

Ja niin, sinolia Ei ruiskuteta pullosta puiden päälle. Oikein varovasti VÄHÄN kostutetaan paperia tai serlaa ja laitetaan sellasta sytöksi puiden alle.

Aivan turha jankuttaa joutavia. Meillä on nyt kolmas leivin uuni. Vanhin oli iso-iso isän aikainen, tää nykyinen on tässä mökissä alkuperäinen, vuosimallia - 73. Ja mä olen muuten viiskymppinen a joutunut lämmittämään uuneja ja liesiä alle kymmenvuotiaasta.

Roiski sä sinolisi kanssa. Sitten kun mökki palaa, selitä vakuutusyhtiöön "viisaita" sytytysmenetelmiäsi. Vai siis, myönnetäänkö tollasille tyypeille palovakuutuksia? Mietippä mitä nokipalo tarkoittaa. Kaasun saa pois päältä alle sekunnin, miten sammutat muutaman desin palavaa sinolia hormin pohjalta, vissiin jauhesammuttimella :DDDDD

Vanhoissa leivinuuneissa oli savukanavien kiertoa enemmän kuin on nykyään. Meillä tuppasi muodostumaan nokea piippuun ja nuohooja halusi tehdä nokipalon. En suostunut vaan nouhosin noen itse pois. sitten kuulin mummolta ennen heitetyn uuniin lämmittämisen lopulla karkeata suolaa, ettei hormit nokeentuisi, noin kourallinen. Näin olen tehnyt n. 10 vuotta eikä nokea enää ole tullut.

Kuumailma puhallin on ollut käytössä jos ei lähde vetämään. Vuorivillalla olen tukenut puhaltimen nuohousluukkuun ja antanut puhaltaa niin kauan että lähtee vetämään.

• ????
        No ki kirjoitti:

Vanhoissa leivinuuneissa oli savukanavien kiertoa enemmän kuin on nykyään. Meillä tuppasi muodostumaan nokea piippuun ja nuohooja halusi tehdä nokipalon. En suostunut vaan nouhosin noen itse pois. sitten kuulin mummolta ennen heitetyn uuniin lämmittämisen lopulla karkeata suolaa, ettei hormit nokeentuisi, noin kourallinen. Näin olen tehnyt n. 10 vuotta eikä nokea enää ole tullut.

Kuumailma puhallin on ollut käytössä jos ei lähde vetämään. Vuorivillalla olen tukenut puhaltimen nuohousluukkuun ja antanut puhaltaa niin kauan että lähtee vetämään.

Savukanavien pituus ei ole "syy" noen muodostumiselle. Liian pienellä liekillä polttaminen hormin noettaa vaikka tulipesästä olisi suora putki itse hormiin (alle 100c asteen hormilämpötila). Märkänoen kertymisen aiheuttaa kostea puu tai kitupoltto.
        Et suostunut siihen että nuohoaja olisi polttanut kiiltonoen hormista vaan nuohosit kiiltonoen itse pois??
        Kiiltonokea EI voi poistaa muutoin kuin polttamalla.

Suolalla ei kyllä ole mitään merkitystä hormin noen kanssa?

• vbyvyvy
        ???? kirjoitti:

Savukanavien pituus ei ole "syy" noen muodostumiselle. Liian pienellä liekillä polttaminen hormin noettaa vaikka tulipesästä olisi suora putki itse hormiin (alle 100c asteen hormilämpötila). Märkänoen kertymisen aiheuttaa kostea puu tai kitupoltto.
        Et suostunut siihen että nuohoaja olisi polttanut kiiltonoen hormista vaan nuohosit kiiltonoen itse pois??
        Kiiltonokea EI voi poistaa muutoin kuin polttamalla.

Suolalla ei kyllä ole mitään merkitystä hormin noen kanssa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Noenpoltto

• Kyllä vetää

Laita 5vrk:n kynttilä sytytettynä takkaan niin se pitää hormin "timmissä" sen aikaa kun palaa.
      Talvisin pistän takkaan sähköistetyn 200 wattisen pakkasvahdin ja savupelti hieman raollaan niin konstit on toimineet vuosikausia !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe