Avioero, ositus ja

kuolinpesän maa-arvo

Avioero tuomittu eli avioliitto nyt ohi. Ositus vielä tekemättä eikä meillä ollut avioehtoa. Olen tehnyt osituslaskelman, vaimoni ei usko laskelmiin vaan palkkasi asianajajan. Asianajaja pyytää käräjäoikeudelta pesänjakajaa.
Mulla on ollut tarkat laskelmat, tiliotteet kaikesta varallisuudesta ja ne olen lähettänyt vaimon asianajajalle kuten myös oman sentilleen lasketun ositus/tasinkolaskelman. Ätini kuolinpesä kuuluu laskelmaan, omistan siitä puolet. Pari maatilkkua mm. joista toisella ränsistynyt rakennus, arvoton. Mulla on verottajan kiineistöverotiedot noista. Onko oikein, että osituslaskelmaan laitan maapohjan arvoksi verottajan antaman aluehinnan kyseisellä alueella (ns. verotusarvo on pienempi)? Vai hakeeko pesänjakaja jostakin ihan omat hintansa, mikä minusta olisi sitten väärin?

Verottajan mukaan tavoitehinta on nimenomaan käypä arvo. Verotusarvo taas lienee alakanttiin.

7

587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuolinpesän maa-arvo

Piti olla: Verottajan mukaan ALUEhinta on nimenomaan käypä arvo.

• Joku syy kerrottiin

Että sinun laskelmat eivät kelpaa?

Meinaan vain että aika kalliiksi tulee teille kummallekkin pesänselvittäjän tuhertaminen.
      Onko exällesi kerrottu että myös hän on mukana kustannusten jaossa?

Niin ja pesänselvittäjää ei määrätä noin vain, siitä kysytään myös sinun mielipide, kelpaako esitetty henkilö pesänselvittäjäksi.

Mitä tulee todellisiin arvoihin niin eihän kukaan pysty sanomaan etukäteen, lähelle voi päästä mutta todellinen hinta selviää vasta myyntitilanteessa joten verottajan arvio voi olla yhtä oikea kuin exäsi arvio.

• 8+9

Usein käytetään kiinteistönvälittäjän arviota.

• nasse-setä.

>>Niin ja pesänselvittäjää ei määrätä noin vain

• Kerrottu
        nasse-setä. kirjoitti:

>>Niin ja pesänselvittäjää ei määrätä noin vain

Että pesän jakaja vain jakaa pesän (ihan sama oliko kuolinpesä vai "aviopesä"), siis jakaa valmiiksi arvioidun pesän.
        No nytpä oli kiistaa kiinteistöjen arvostuksesta yms. jakaja jakaa kiinteistöt murtolukuina ja sillä selvä, hänellä ei ole valtuuksia lähteä selvittämään kysisten kiinteistöjen ja omsisuusmassojen arvoa, häntä ei ole määrätty siihen tehtävään.

Pesänselvittäjä taasen selvittää pesän jakokuntoon mutta ei jaa pesää, hänellä ei ole valtuuksia siihen.

Pesänselvittäjä/-jakaja selvittää ja jakaa pesän hänellä on näihin kumpaankin rooliin valtuudet.

• Kerrottu kirjoitti:

Että pesän jakaja vain jakaa pesän (ihan sama oliko kuolinpesä vai "aviopesä"), siis jakaa valmiiksi arvioidun pesän.
        No nytpä oli kiistaa kiinteistöjen arvostuksesta yms. jakaja jakaa kiinteistöt murtolukuina ja sillä selvä, hänellä ei ole valtuuksia lähteä selvittämään kysisten kiinteistöjen ja omsisuusmassojen arvoa, häntä ei ole määrätty siihen tehtävään.

Pesänselvittäjä taasen selvittää pesän jakokuntoon mutta ei jaa pesää, hänellä ei ole valtuuksia siihen.

Pesänselvittäjä/-jakaja selvittää ja jakaa pesän hänellä on näihin kumpaankin rooliin valtuudet.

Pesänselvittäjä voidaan määrätä VAIN kuolinpesään, ei avioeropesään.

Kuolinpesässäkään pesänselvittäjän tehtäviin EI kuulu omaisuusarvojen määrääminen. Se on nimenomaan pesänjakajan jakoon liittyvä tehtävä. Se, miten pesänjakaja sitten jaon toteuttaa, on toinen asia. Hän voi jakaa kiinteistön murto-osuuksin, mutta hän voi myös - jos kiinteistön reaalinen jakaminen ei ole mahdollista/tarkoituksenmukaista - pyytää oikeudelta luvan kiinteistön myymiseen, ja luvan saatuaan (tai jos kaikki osakkaat hänet siihen valtuuttavat) myydä kiinteistön.

>>Pesänselvittäjä taasen selvittää pesän jakokuntoon mutta ei jaa pesää, hänellä ei ole valtuuksia siihen.>Että pesän jakaja vain jakaa pesän (ihan sama oliko kuolinpesä vai "aviopesä"), siis jakaa valmiiksi arvioidun pesän.

• öååpo

kjppppiui

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      479
      1735
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1497
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1338
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1309
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      100
      905
    6. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      866
    7. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      50
      840
    8. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      736
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      731
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      7
      722
    Aihe