Haluasin tietää onko täällä aikuislukion käyneitä ??ja jos on niin millä olette pärjäneet oletteko saaneet esim opintotukea ??kaipaan tietoa siksi koska aikomus olisi syksyllä lähteä lukioon lukemaan haavena valkolakki.Jotenka asiallista tietoa kaipaisin sekä kokemuksianne lukio-opiskelusta ja onko esim iltalukiossa mahdollista käydä päivisin töissä??
Kiitos jo etukäteen vastauksista :))
onko aikuisilukion käyneitä??
6
1042
Vastaukset
- APe
"ja jos on niin millä olette pärjäneet oletteko saaneet esim opintotukea ??
Aikuislukion opiskelija ei ole oikeutettu opintotukeen koska opiskelun ei katsota olevan päätoimista.
"onko esim iltalukiossa mahdollista käydä päivisin töissä??"
Tottahan toki. Itse käyn päivisin työssä ja illat roikun koululla.
Ensimmäinen lukukausi on nyt takana ja täytyy sanoa, että ainoa asia mitä kadun on etten ymmärtänyt mennä aikaisemmin. Alussa oli hieman työlästä kun on noista kouluajoista jo päässyt jonkun aikaa vierähtämään, mutta yllättävän äkkiä sitä pääsi kärryille. Eikä tuo opiskelu työn ohessa ainakaan minulle mitenkään erikoisen rankkaa ole ollut. Tämä toki riippuu paljon opiskelijan omista lähtökohdista: Kuinka paljon on aikaa käytettävissä pänttäämiseen, millainen on aikaisempi koulupohja, onko tullut harrastelua kieliä jne. jne.
Kaikenkaikkiaan tämä nyt päättymässä oleva ensimmäinen vuosi on ollut miellyttävä yllätys. Jos tunnet halua heittäytyä opintojen maailmaan niin rohkeasti vaan mukaan.- aina
vieläkin olen ylpeä saavutuksestani, kun suoritin lukion kahessa vuoessa: osan ajasta olin päivätyössä ja osan työttömänä ja siinä sivussa luin vielä avoimen yliopiston kursseja. Siitä on aikaa jo vuosia, mutta se oli hyvä päätös ja mielenkiintoista aikaa, aikuisena kun kykenee suhtautumaan opiskeluun kypsemmällä tavalla kuin nuorena. Mene ihmeessä opiskelemaan, sitä et kau
koskaan. Onnea!
- TiiaKaroliina
Itse kävin iltalukion täysin työn ohessa kolmessa vuodessa, kirjoitin loput nyt keväällä ja lakkiaiset olisi sitten muutaman viikon päästä. Opintotukeahan ei iltalukioon myönnetä, koska se ei ole päätoimista opiskelua. Töissä pystyy ihan hyvin käymään, kurssiaikataulunhan voit itse suunnitella aikataulusi mukaan. Meillä opetusta oli ma-to iltaisin klo 17-21, maksimissaan neljää ainetta jaksossa. Käy juttelemassa lukiosi kansliassa tai opon kanssa. Opiskelu lukiossa ainakin minusta oli kannattavaa, vaikka se ei varsinaisesti minua ammatillisesti eteenpäin viekään.
- Aikuinen nainen
Kävin lukion etänä joitakin vuosia sitten. Joka ilta ei tavinut lähteä koululle, joten pystyi rytmittämään opinnot työn ohessa omaan tahtiinsa.
Kontaktituntejakin toki oli, mutta ne olivat vapaaehtoisia, samat asiat saattoi lukea myös ominpäin kotona. Tehtäviä palauteltiin sähköpostitse ja oppimateriaalia sai netistä.
Tämäkin on yksi vaihtoehto iltalukion lisäksi. - Eräs Vain
iso kiitos teille kaikille vastauksitanne.Tuli tosi tarpeelista tietoa kylläkin :)Kiitos vielä kerran päätin juuri,että lähden syksyllä lukemaan .vielä kysyisin hakuajasta ja mitenkä sinne ilmoitaudutaan ???eli onko sinne jonotus systemii vai mitenkä???Kiitos etukäteen vastauksista .ja onnea teille jotka saatte valkolakin kohta ja onnea myös teille jotka vielä opiskelette .
- Maarit
minulta! lueskeltuani nämä vaikeutuu päätökseni mennäkö amk:uun vai hankkia se puuttuva lukion päättötodistus vielä ensin.. =0
Ainakin täällä Tampereella ilmoittaudutaan suoraan ko. kouluun ja tietoa kouluista löytyy netistä kyllä!
Tsemppiä kaikille aikuisopiskelijoille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917284- 353851
- 453450
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2132496
- 412392
- 1302303
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292199Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191913Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898