Kymco Super 9

need help !

Siis mul on otsikon nimine skootteri, nii yks päivä tulin pihaa nii sammu ja ei lähteny käyntii. Huomasin et oli leiponu kii ja nyt porautettu ja mäntä vaihettu, mut silti ei käynnisty, tai käy hiljaa ilman kaasua, mut ku kaasuu antaa vähänki nii sammuu. Mikä vois olla vikan ?

44

3666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhden_mielipide_toiseen

      Kuka kasasi koneen?

      En tiedä mihin kokoon tässä on porautettu mutta saa todennäköisesti liikaa ilmaa tai liian vähän polttoainetta. Ilmavuoto jossain kaasuttajan ja sylinterin välillä tai kaasuttajan säädöt väärät, suutin liian pieni? Tuki ilmansaantia ja katso auttaako yhtään.

      Kuutiotilavuus on kasvanut joten luonnollisesti tarvitaan enemmän polttoainetta. vanhat kaasuttajan arvot eivät päde. Missä mittakaavassa tämä vaikuttaa riippuu porauksen mitoista suhteessa alkuperäiseen.

      Tässä nyt jotain...

      • need help !

        juu ite asensin iskän kaa.. testaan eka tota ilmatien tukkimist ja ostan uuden suuttimen ! toivottavast toimii =) Muute viel lisäisin et tuli kaasarist ilmaputsarii bensaa et johtuuko liiasta ilmansaannista, vai ?


      • yhden_mielipide_toiseen

        Tässä voisi kysyä vielä tyhmänä että onko mäntä oikeaa kokoa ja mallia? Polttoaineen valuminen ilmansuodattimeen ei sinänsä ole liikaan ilmaan liittyvä. Kysymys on yleensä pyörän ja kaasuttimen asennosta. Mitä kaikkea irroititte koneremontissa? Ja oliko syy kiinnileikkaamiseen öljyn loppuminen? Onko skootteri vakio ja vakiolla tarkoitan ettei mitään osia ole vaihdettu tai säädetty? Esim. Pakoputki, suuttimia, ilmansuodatin?


      • need help !
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Tässä voisi kysyä vielä tyhmänä että onko mäntä oikeaa kokoa ja mallia? Polttoaineen valuminen ilmansuodattimeen ei sinänsä ole liikaan ilmaan liittyvä. Kysymys on yleensä pyörän ja kaasuttimen asennosta. Mitä kaikkea irroititte koneremontissa? Ja oliko syy kiinnileikkaamiseen öljyn loppuminen? Onko skootteri vakio ja vakiolla tarkoitan ettei mitään osia ole vaihdettu tai säädetty? Esim. Pakoputki, suuttimia, ilmansuodatin?

        Mäntä on oikeaa kokoa, mut pv:n mäntä, mut ei mitää muuta eroo ku puol millii lyhyempi. Ei ollu öljyn loppuminen, tai en tiiä oikeet syytä :D mut ennen koneremonttia ei käynnistynyt mut yritti, nyt sama ongelma. Mitään muuta ei ole vaihdettu kuin mäntä ja männänrenkaat. Mut todennäköinen syy leikkaamiseen on männän vanhuus, päälle 10 000km oli ajettu sil männäl.


      • yhden_mielipide_toiseen
        need help ! kirjoitti:

        Mäntä on oikeaa kokoa, mut pv:n mäntä, mut ei mitää muuta eroo ku puol millii lyhyempi. Ei ollu öljyn loppuminen, tai en tiiä oikeet syytä :D mut ennen koneremonttia ei käynnistynyt mut yritti, nyt sama ongelma. Mitään muuta ei ole vaihdettu kuin mäntä ja männänrenkaat. Mut todennäköinen syy leikkaamiseen on männän vanhuus, päälle 10 000km oli ajettu sil männäl.

        Nyt en tiedä mitä sanoa. Mistä kuulit laittaa pv:n männän kymcoon ja onko sen todettu toimivan ilman muutoksia? En voi tuohon sanoa mitään ennen kuin näkisin omin silmin. Nelitahtiseen voisi heitellä mäntiä muistakin vehkeistä mutta kaksi tahtisessa mäntä on koneen sielu, keuhkot ja sydän. Sinne ei voi mitä tahansa heitellä.

        Puoli milliä lyhyempi männäntapista alas vai ylöspäin? Mikäli ylöspäin niin sinulta puuttuu hieman puristuksia palotilasta. Pako- sekä imuaukko aukeaa aikaisemmin kuin on tarkoitus. Ne myös sulkeutuu puristustahdissa myöhässä. Tulee tehohäviötä.

        Olihan mäntä uusi? Ja veit sen mukanasi sinne koneistamoon?


      • need help !
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Nyt en tiedä mitä sanoa. Mistä kuulit laittaa pv:n männän kymcoon ja onko sen todettu toimivan ilman muutoksia? En voi tuohon sanoa mitään ennen kuin näkisin omin silmin. Nelitahtiseen voisi heitellä mäntiä muistakin vehkeistä mutta kaksi tahtisessa mäntä on koneen sielu, keuhkot ja sydän. Sinne ei voi mitä tahansa heitellä.

        Puoli milliä lyhyempi männäntapista alas vai ylöspäin? Mikäli ylöspäin niin sinulta puuttuu hieman puristuksia palotilasta. Pako- sekä imuaukko aukeaa aikaisemmin kuin on tarkoitus. Ne myös sulkeutuu puristustahdissa myöhässä. Tulee tehohäviötä.

        Olihan mäntä uusi? Ja veit sen mukanasi sinne koneistamoon?

        Mäntä oli uusi ja korjaaja ehdotti pv:n mäntää, jolta männän sainkin. Mäntä on akselista ylöspäin puoli milliä lyhyempi.


      • gfyhjtfyjtfyjtfyjtyf
        need help ! kirjoitti:

        juu ite asensin iskän kaa.. testaan eka tota ilmatien tukkimist ja ostan uuden suuttimen ! toivottavast toimii =) Muute viel lisäisin et tuli kaasarist ilmaputsarii bensaa et johtuuko liiasta ilmansaannista, vai ?

        toi bensan roiskuminen ilmanputsariin päin on imuvuodon merkki et veikkaan et jostai vuotaa tai stefat meni asentaessa paskaks katoppa varinkopasta vuotaako stefa öljyä ja toiselta puolelta kans


      • yhden_mielipide_toiseen
        need help ! kirjoitti:

        Mäntä oli uusi ja korjaaja ehdotti pv:n mäntää, jolta männän sainkin. Mäntä on akselista ylöspäin puoli milliä lyhyempi.

        No, jospa luotetaan siihen että tämä ammattikoneistaja tietää mitä tekee ja mennään eteenpäin. Hieman epäilyttää mutta ehkä en ole oikea henkilö kyseenalaistamaan.

        Jotta saat moottorin käymään tarvitset siis puristusta palotilaan (jota sinulla on hieman vähemmän sen puolen millin takia), tarvitset sopivan sekoituksen polttoainetta ja ilmaa (Tarkista ilmansaanti ja polttoainejärjestelmä), tarvitset kipinän syttyttämään polttoaineen oikeaan aikaan. (Tarkista tulppa ja loput sytytysjärjestelmästä) Mikäli yksi tai useampi näistä ehdoista ei täyty niin moottori ei käynnisty.

        Näistä voit lähteä vikaa hakemaan. Vika on todennäköisesti polttoaineen ja ilman saannissa. Öljyn saanti kannattaa tarkistaa ettei uusi mäntä leikkaa heti kiinni. Vanhasta männästä on mahdollista katsoa syy ja seuraus kiinnileikkaamiselle. Öljyn loppuminen jättää tunnistettavat jäljet, kuten myös väärät polttoaineseokset ja väljä mäntä. mm. Mäntä kuumenee eri tilanteissa eri tavalla ja täten todellinen syy saataisiin esiin jos löydät jonkun joka osaa lukea männän, sylinterin ja palotilan vaurioita.


      • need help !
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        No, jospa luotetaan siihen että tämä ammattikoneistaja tietää mitä tekee ja mennään eteenpäin. Hieman epäilyttää mutta ehkä en ole oikea henkilö kyseenalaistamaan.

        Jotta saat moottorin käymään tarvitset siis puristusta palotilaan (jota sinulla on hieman vähemmän sen puolen millin takia), tarvitset sopivan sekoituksen polttoainetta ja ilmaa (Tarkista ilmansaanti ja polttoainejärjestelmä), tarvitset kipinän syttyttämään polttoaineen oikeaan aikaan. (Tarkista tulppa ja loput sytytysjärjestelmästä) Mikäli yksi tai useampi näistä ehdoista ei täyty niin moottori ei käynnisty.

        Näistä voit lähteä vikaa hakemaan. Vika on todennäköisesti polttoaineen ja ilman saannissa. Öljyn saanti kannattaa tarkistaa ettei uusi mäntä leikkaa heti kiinni. Vanhasta männästä on mahdollista katsoa syy ja seuraus kiinnileikkaamiselle. Öljyn loppuminen jättää tunnistettavat jäljet, kuten myös väärät polttoaineseokset ja väljä mäntä. mm. Mäntä kuumenee eri tilanteissa eri tavalla ja täten todellinen syy saataisiin esiin jos löydät jonkun joka osaa lukea männän, sylinterin ja palotilan vaurioita.

        Se ilmeisest saa bensaa ja ilmaa kans, koska kun sähköstartilla käynnistäessä pieni räjähdys tulee muttei pysy käynnissä. Jos vaikka imukurkussa on tukos ? Mutta en tajua jos kaasua antaa käynnistäessä, ei edes yritä, mutta ilman kaasua jopa yrittää..


      • yhden_mielipide_toiseen
        need help ! kirjoitti:

        Se ilmeisest saa bensaa ja ilmaa kans, koska kun sähköstartilla käynnistäessä pieni räjähdys tulee muttei pysy käynnissä. Jos vaikka imukurkussa on tukos ? Mutta en tajua jos kaasua antaa käynnistäessä, ei edes yritä, mutta ilman kaasua jopa yrittää..

        Nyt kannattaa tehdä niin että menet kirjastoon ja perehdyt kaasuttajan ja 2-tahti moottorin toimintaperiaatteeseen.


      • 2t
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Nyt kannattaa tehdä niin että menet kirjastoon ja perehdyt kaasuttajan ja 2-tahti moottorin toimintaperiaatteeseen.

        Ei moottoritekniikka vaikeata ole. Kaksitahti lyö hehkutulppaa niin kovaa että diesel räjähtää.


      • 89es4sfouig
        need help ! kirjoitti:

        Se ilmeisest saa bensaa ja ilmaa kans, koska kun sähköstartilla käynnistäessä pieni räjähdys tulee muttei pysy käynnissä. Jos vaikka imukurkussa on tukos ? Mutta en tajua jos kaasua antaa käynnistäessä, ei edes yritä, mutta ilman kaasua jopa yrittää..

        riippuu kaasarista itel liitteäluistisessa kaasarilla varustettu jammu dt lähtee paremmin kaasun kanssa kun taas pyöreäluistisella kaasarilla varustettu pösö skootteri ei lähe kaasun kanssa juuri ollenkaan


      • need help !
        89es4sfouig kirjoitti:

        riippuu kaasarista itel liitteäluistisessa kaasarilla varustettu jammu dt lähtee paremmin kaasun kanssa kun taas pyöreäluistisella kaasarilla varustettu pösö skootteri ei lähe kaasun kanssa juuri ollenkaan

        Mul piti antaa kaasuu et lähti käyntiin, ku se viel toimi. Äske tuli huomattuu et pakko se vika on olla sähkösel puolel, ku tehtii pien korotuspala automaattiryyppyyn nii tuli tulvien. putki täynnä bensaa ja ilmaputsarista tuli bensaa kuin esterin perseestä ! Mietin että jos joku johto ottaa maihin ja estää käynnistyksen, tai antaa huonon kipinän paineessa, kun hyvän kipinän antaa kun on irti. Painetta pytyssä oli vähän alle 10 bar, joten ei pitäisi olla lyhyemmästä männästä kiinni. Tulppa on vaihettu uuteen eikä muutosta. Mikä ihme voi olla vikana ?!


      • res90tfiesuespr90ugj
        need help ! kirjoitti:

        Mul piti antaa kaasuu et lähti käyntiin, ku se viel toimi. Äske tuli huomattuu et pakko se vika on olla sähkösel puolel, ku tehtii pien korotuspala automaattiryyppyyn nii tuli tulvien. putki täynnä bensaa ja ilmaputsarista tuli bensaa kuin esterin perseestä ! Mietin että jos joku johto ottaa maihin ja estää käynnistyksen, tai antaa huonon kipinän paineessa, kun hyvän kipinän antaa kun on irti. Painetta pytyssä oli vähän alle 10 bar, joten ei pitäisi olla lyhyemmästä männästä kiinni. Tulppa on vaihettu uuteen eikä muutosta. Mikä ihme voi olla vikana ?!

        siis jos se mopo on sen leipomisen jälkeen sekoillu ni tuskin se vika silloin sähköpuolella on et kyl se vika polttoainepuolella on ku tuskin sähköt samaan aikaan hajoo ku leipoo


      • need help !
        res90tfiesuespr90ugj kirjoitti:

        siis jos se mopo on sen leipomisen jälkeen sekoillu ni tuskin se vika silloin sähköpuolella on et kyl se vika polttoainepuolella on ku tuskin sähköt samaan aikaan hajoo ku leipoo

        Ei ole ihan varmaa oliko leiponut, mäntä oli kyllä aika huonossa kunnossa, ja sylinerissä yksi aika syvä naarmu, mutta porauttamisen jälkeen vika ei lähtenyt. Voiko olla myös mahdollista että saa liikaa öljyä ja seos on liian vahvaa ja ei käynnisty tämän takia. mut kaasarissa ei tukosta, pytty saa bensaa, automaattirikastin toimii, antaa kipinän ja puristukset tallella. mitään muuta ei ole vaihettu kuin männänrenkaat, mäntä ja isompi suutin. Johtuuko kaasarista jos ilmaputsariin tulee bensaa ?


      • nriytnukygukyguk
        need help ! kirjoitti:

        Ei ole ihan varmaa oliko leiponut, mäntä oli kyllä aika huonossa kunnossa, ja sylinerissä yksi aika syvä naarmu, mutta porauttamisen jälkeen vika ei lähtenyt. Voiko olla myös mahdollista että saa liikaa öljyä ja seos on liian vahvaa ja ei käynnisty tämän takia. mut kaasarissa ei tukosta, pytty saa bensaa, automaattirikastin toimii, antaa kipinän ja puristukset tallella. mitään muuta ei ole vaihettu kuin männänrenkaat, mäntä ja isompi suutin. Johtuuko kaasarista jos ilmaputsariin tulee bensaa ?

        äly hoi :)

        jos mäntä kerta oli huonossa kunnossa ja sylkkä ni sillo se on leiponu

        ja kaasarissa se vika varmaanki on jos ilmanputsariin tulee bensaa

        veikkaan että huoltomies on ryssiny koko asennuksen ja et sul on kaasarin koho joteki jumissa


      • yhden_mielipide_toiseen
        need help ! kirjoitti:

        Ei ole ihan varmaa oliko leiponut, mäntä oli kyllä aika huonossa kunnossa, ja sylinerissä yksi aika syvä naarmu, mutta porauttamisen jälkeen vika ei lähtenyt. Voiko olla myös mahdollista että saa liikaa öljyä ja seos on liian vahvaa ja ei käynnisty tämän takia. mut kaasarissa ei tukosta, pytty saa bensaa, automaattirikastin toimii, antaa kipinän ja puristukset tallella. mitään muuta ei ole vaihettu kuin männänrenkaat, mäntä ja isompi suutin. Johtuuko kaasarista jos ilmaputsariin tulee bensaa ?

        Tarkista imuläpät. Pitäisi sijaita imukurkun alla. Tätä kautta voi tulla takaisinpuhallusta ja sylkee polttoainetta ilmansuodattimeen. Imuläpästä irronnut palanen on voinut kulkeutua imun mukana männän päälle mistä voisi johtua edellisen männän huono kunto ja naarmut sylinterissä.

        Mikäli imuläpissä ei ole vikaa niin onko tulppa märkä? Koita käynnistää normaalisti. Älä koske kaasuun. Jos on märkä niin sytytys ei toimi tai saa liikaa polttoainetta. 10 baaria on enemmän kuin riittävästi puristukseen.


      • need help !
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Tarkista imuläpät. Pitäisi sijaita imukurkun alla. Tätä kautta voi tulla takaisinpuhallusta ja sylkee polttoainetta ilmansuodattimeen. Imuläpästä irronnut palanen on voinut kulkeutua imun mukana männän päälle mistä voisi johtua edellisen männän huono kunto ja naarmut sylinterissä.

        Mikäli imuläpissä ei ole vikaa niin onko tulppa märkä? Koita käynnistää normaalisti. Älä koske kaasuun. Jos on märkä niin sytytys ei toimi tai saa liikaa polttoainetta. 10 baaria on enemmän kuin riittävästi puristukseen.

        Vika selvisi, eli yhden imuläpän väliin oli jäänyt kivi jonka takia paine pääsi kaasariin, eikä tarpeeksi bensaa tullut pyttyyn jotta olisi voinut käynnistyä. Nyt vaan kaasarin uimuriventtiili on jotenkin epäkunnossa ja bensaa tulee liikaa kohokammioon ja tulvii kaasarista yli, ja sammuttamisen jälkeen tulppa kastuu. Mutta kiitos vinkeistä !


      • yhden_mielipide_toiseen
        need help ! kirjoitti:

        Vika selvisi, eli yhden imuläpän väliin oli jäänyt kivi jonka takia paine pääsi kaasariin, eikä tarpeeksi bensaa tullut pyttyyn jotta olisi voinut käynnistyä. Nyt vaan kaasarin uimuriventtiili on jotenkin epäkunnossa ja bensaa tulee liikaa kohokammioon ja tulvii kaasarista yli, ja sammuttamisen jälkeen tulppa kastuu. Mutta kiitos vinkeistä !

        Ohhoh, kivi imuläpän välissä. Aikas erikoista. olet vissiin ajanut ilman suodatinta? ai jai, ne kivet ei tee hyvää kun päätyvät palotilaan. Ja tuosta kaasuttimesta sen verran. Mikäli se uimuri siellä on päässyt vääntymään niin vika on yleensä neulaventtiilissä. Sen väliin on päässyt roska tai neulaventtiili tai sen istukka on kulunut. Koho on väkisin vääntynyt väärään asentoon jatkuvasti tulvivasta polttoaineesta.

        Myöskin ylimääräinen polttoaine tulee kaasuttajan ylivuotoputkesta ulos. Siitä sen huomaa parhaiten.

        Mutta hyvä kun vika selvisi. Tämmöisissä asioissa osaa aina epäillä ties mitä kasausvirhettä varsinkin kun ei ole itse paikalla katsomassa mutta kivi imuläppien välissä oli tosiaan yllätys. Hyvää matkaa.


      • need help !
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Ohhoh, kivi imuläpän välissä. Aikas erikoista. olet vissiin ajanut ilman suodatinta? ai jai, ne kivet ei tee hyvää kun päätyvät palotilaan. Ja tuosta kaasuttimesta sen verran. Mikäli se uimuri siellä on päässyt vääntymään niin vika on yleensä neulaventtiilissä. Sen väliin on päässyt roska tai neulaventtiili tai sen istukka on kulunut. Koho on väkisin vääntynyt väärään asentoon jatkuvasti tulvivasta polttoaineesta.

        Myöskin ylimääräinen polttoaine tulee kaasuttajan ylivuotoputkesta ulos. Siitä sen huomaa parhaiten.

        Mutta hyvä kun vika selvisi. Tämmöisissä asioissa osaa aina epäillä ties mitä kasausvirhettä varsinkin kun ei ole itse paikalla katsomassa mutta kivi imuläppien välissä oli tosiaan yllätys. Hyvää matkaa.

        tuli hieman yllätyksenä itsellekkin, ku on toi ilmaputsari ollu kiinni kokoaja :D Ja kohokammiosta tulee bensaa ilmaputsariin pienestä reijästä, josta tulee tulvimalla. Johtuuko tuosta venttiilistä vai onko vika jossain muussa ?


      • yhden_mielipide_toiseen
        need help ! kirjoitti:

        tuli hieman yllätyksenä itsellekkin, ku on toi ilmaputsari ollu kiinni kokoaja :D Ja kohokammiosta tulee bensaa ilmaputsariin pienestä reijästä, josta tulee tulvimalla. Johtuuko tuosta venttiilistä vai onko vika jossain muussa ?

        Kannattaa ottaa se kaasuttaja irti ja putsata. Bensa tulvii juuri sieltä mistä se pääsee ulos. Ensisijaisesti se tulee ulos kaasuttajan kupin pohjassa olevasta nipasta jos sellaista on olemassa. Yleensä on. Se on ylivuotoputki ja toimii myös kupin tyhjennysputkena kun avaat ruuvin sen nipan vieressä. Jos tämä ylivuotoputki on tukossa niin bensa alkaa tulvimaan epätavallisista paikoista.


      • eyhrdsthdrthrthrdth
        need help ! kirjoitti:

        tuli hieman yllätyksenä itsellekkin, ku on toi ilmaputsari ollu kiinni kokoaja :D Ja kohokammiosta tulee bensaa ilmaputsariin pienestä reijästä, josta tulee tulvimalla. Johtuuko tuosta venttiilistä vai onko vika jossain muussa ?

        on sulla ollu paska huoltomies ku kaasari tulvii ja hiekkaa koneessa :)

        mut ota se kaasarin pohja irti ja tutki miten koho liikkuu et meneeks se venttiili kiinni ku sen nostaa ylös tai jos siel nyt ees on mitää kohoa tommosen korjaajan jäljiltä :)

        ja muuteki millanen korjaaja ehdottaa jotain pv:n mäntää kymcoon


      • yhden_mielipide_toiseen
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Kannattaa ottaa se kaasuttaja irti ja putsata. Bensa tulvii juuri sieltä mistä se pääsee ulos. Ensisijaisesti se tulee ulos kaasuttajan kupin pohjassa olevasta nipasta jos sellaista on olemassa. Yleensä on. Se on ylivuotoputki ja toimii myös kupin tyhjennysputkena kun avaat ruuvin sen nipan vieressä. Jos tämä ylivuotoputki on tukossa niin bensa alkaa tulvimaan epätavallisista paikoista.

        Lisätäkseni vielä edelliseen. Vika tulvimiseen on edelleenkin neulaventtiilissä tai sen istukassa ja kohossa vaikka ylivuotoputki onkin tukossa. Neulaventtiilin ja istukan voit joutua uusimaan mutta kohoa tarvitsee vain hieman taivuttaa.


      • Tulvivakaasari
        eyhrdsthdrthrthrdth kirjoitti:

        on sulla ollu paska huoltomies ku kaasari tulvii ja hiekkaa koneessa :)

        mut ota se kaasarin pohja irti ja tutki miten koho liikkuu et meneeks se venttiili kiinni ku sen nostaa ylös tai jos siel nyt ees on mitää kohoa tommosen korjaajan jäljiltä :)

        ja muuteki millanen korjaaja ehdottaa jotain pv:n mäntää kymcoon

        Mulla tulvitti Kymcon kaasari yli kaasarin purkamisen jälkeen ja ihmettelin mikä voi olla vikana kun laituin sen uudestaan kasaan. Purin ja kokosin ja asensin kaasarin tunnin aikana kolme kertaa, kunnes keksin syyn/avun, miksi näin käy. Kun kaasari tyhjennetään, niin koho jää liian alas ja jumittaa sen verran, ettei jaksa sulkea neulaventtiiliä. Eli täytin uimurikammion bensalla valmiiksi, sitten asensin tämän osan bensalla täytettynä kaasariin, jolloin tapahuu sellainen efekti, että koho onkin jo valmiiksi yläasennossaan tukkkien polttoaineen virtauksen .Kun kone käynnistyy alkaa tämä koho neulaventtiilisysteemi toimia kuten sen on suunniteltukin toimivan (päästäen oikean määrän bensaa uimurikammioon).


      • Tulvivakaasaro
        Tulvivakaasari kirjoitti:

        Mulla tulvitti Kymcon kaasari yli kaasarin purkamisen jälkeen ja ihmettelin mikä voi olla vikana kun laituin sen uudestaan kasaan. Purin ja kokosin ja asensin kaasarin tunnin aikana kolme kertaa, kunnes keksin syyn/avun, miksi näin käy. Kun kaasari tyhjennetään, niin koho jää liian alas ja jumittaa sen verran, ettei jaksa sulkea neulaventtiiliä. Eli täytin uimurikammion bensalla valmiiksi, sitten asensin tämän osan bensalla täytettynä kaasariin, jolloin tapahuu sellainen efekti, että koho onkin jo valmiiksi yläasennossaan tukkkien polttoaineen virtauksen .Kun kone käynnistyy alkaa tämä koho neulaventtiilisysteemi toimia kuten sen on suunniteltukin toimivan (päästäen oikean määrän bensaa uimurikammioon).

        kun olet tämän operaation tehnyt, niin voit puhaltamalla kaasarinkannen bensaputkeen todeta, toimiiko neulaventtiili...eli jos toimii oikein et pysty puhaltamaan ollenkaan kaasuttimeenpäin ilmaa bensan sisäänmenoputkesta. Siis ennen besaletkun ja koko kaasarin kiinnittämistä pitää tämä tarkistus pitää tehdä. Jos kuitenkin saat puhallettua ilmaa kaasarin uimurikammioon päin, on neulaventtiili viallinen/kohon säätölärpykkä painunut liian lähelle kokoa/ tai jopa molemmat :)


      • yhden_mielipide_toiseen
        Tulvivakaasari kirjoitti:

        Mulla tulvitti Kymcon kaasari yli kaasarin purkamisen jälkeen ja ihmettelin mikä voi olla vikana kun laituin sen uudestaan kasaan. Purin ja kokosin ja asensin kaasarin tunnin aikana kolme kertaa, kunnes keksin syyn/avun, miksi näin käy. Kun kaasari tyhjennetään, niin koho jää liian alas ja jumittaa sen verran, ettei jaksa sulkea neulaventtiiliä. Eli täytin uimurikammion bensalla valmiiksi, sitten asensin tämän osan bensalla täytettynä kaasariin, jolloin tapahuu sellainen efekti, että koho onkin jo valmiiksi yläasennossaan tukkkien polttoaineen virtauksen .Kun kone käynnistyy alkaa tämä koho neulaventtiilisysteemi toimia kuten sen on suunniteltukin toimivan (päästäen oikean määrän bensaa uimurikammioon).

        Ainoa vaara tuossa on että koho taipuu mikäli polttoaineen pinta on korkeammalla kuin mihin koho on säädetty.


      • Tulvivakaasarj
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Ainoa vaara tuossa on että koho taipuu mikäli polttoaineen pinta on korkeammalla kuin mihin koho on säädetty.

        tuossa kohossa on kuitenkin niin pieni, ettei vaikuta säätölevyyn joka on kuitenkin suhteellisen jäykkää metallilevyä (Keihin PA)


      • yhden_mielipide_toiseen
        Tulvivakaasarj kirjoitti:

        tuossa kohossa on kuitenkin niin pieni, ettei vaikuta säätölevyyn joka on kuitenkin suhteellisen jäykkää metallilevyä (Keihin PA)

        Sovitaan niin sitten.


      • Tyttären skootteri
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Sovitaan niin sitten.

        Meillä 3000 km ajettu kymco super 9 ja todella erikoinen vika käynnistyy ok ja käy tyhjäkäyntiä mutta kun laittaa kaasua ei ota kierroksia, sitten kun painaa jarrukahvasta että jarruvalo syttyy kierrokset nousee normmalisti -> ei kuitenkaan joka kerta. Merkkiliikkeessä ei osattu neuvoa ollenkaan ? Kaikki johdotukset yms liittimet kaasari yms.. tarkastettu Varmaankin pitäisi alkaa vaihteleen joitain sähköosia? Olisko kellään aiheeseen kommenttia. Tulee kalliiksi kun alkaa osteleen järjestyksessä kaikki sähköpoxit uusiksi.


      • yhden_mielipide_toiseen
        Tyttären skootteri kirjoitti:

        Meillä 3000 km ajettu kymco super 9 ja todella erikoinen vika käynnistyy ok ja käy tyhjäkäyntiä mutta kun laittaa kaasua ei ota kierroksia, sitten kun painaa jarrukahvasta että jarruvalo syttyy kierrokset nousee normmalisti -> ei kuitenkaan joka kerta. Merkkiliikkeessä ei osattu neuvoa ollenkaan ? Kaikki johdotukset yms liittimet kaasari yms.. tarkastettu Varmaankin pitäisi alkaa vaihteleen joitain sähköosia? Olisko kellään aiheeseen kommenttia. Tulee kalliiksi kun alkaa osteleen järjestyksessä kaikki sähköpoxit uusiksi.

        Täällä on kyllä useammalla ollut saman tapaista vikaa. Jostain syystä tapaukseen liittyy aina sytytys ja jarruvalo. Kukaan tosin ei ole vielä kertonut tänne asti kuinka korjasivat vian.

        Mutta mutta, mitä tarkoitat ettei ota kierroksia? Moottorin käyntiääni ei muutu vai ottaa huonosti kierroksia? Sammuuko moottori kun kaasun painaa pohjaan? Ja onko skootteria käytetty merkkikorjaamossa vai kysyittekö neuvoa puhelimessa? Ja tarkastitteko johdotukset sun muut itse? Lähdetään tästä eteenpäin.


      • hdr6tjdtr6j6dtrjdr6j
        Tyttären skootteri kirjoitti:

        Meillä 3000 km ajettu kymco super 9 ja todella erikoinen vika käynnistyy ok ja käy tyhjäkäyntiä mutta kun laittaa kaasua ei ota kierroksia, sitten kun painaa jarrukahvasta että jarruvalo syttyy kierrokset nousee normmalisti -> ei kuitenkaan joka kerta. Merkkiliikkeessä ei osattu neuvoa ollenkaan ? Kaikki johdotukset yms liittimet kaasari yms.. tarkastettu Varmaankin pitäisi alkaa vaihteleen joitain sähköosia? Olisko kellään aiheeseen kommenttia. Tulee kalliiksi kun alkaa osteleen järjestyksessä kaikki sähköpoxit uusiksi.

        mul oli iha sama "vika" ku pösö skotterissa paino takajarrua ni moottori rupes tärisemään ku kävi tyhjäkäyntiä ,mut etujarrusta ei, liittyy joteki siihe et takajarrusta startti kytkeytyy päälle ,molemmista kyl jarruvalo toimi

        ja mopo oli ihan 100% toimiva et en pitäs tota minään vikana edes


      • skoba...
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Täällä on kyllä useammalla ollut saman tapaista vikaa. Jostain syystä tapaukseen liittyy aina sytytys ja jarruvalo. Kukaan tosin ei ole vielä kertonut tänne asti kuinka korjasivat vian.

        Mutta mutta, mitä tarkoitat ettei ota kierroksia? Moottorin käyntiääni ei muutu vai ottaa huonosti kierroksia? Sammuuko moottori kun kaasun painaa pohjaan? Ja onko skootteria käytetty merkkikorjaamossa vai kysyittekö neuvoa puhelimessa? Ja tarkastitteko johdotukset sun muut itse? Lähdetään tästä eteenpäin.

        Merkkikorjaamossa aivan pihalla, ei m itään hajua missä vika.käskivät tuoda sinne niin aletaan vaihteleen osia tuntihinnalla.. Kaikki johdotukset liittimet yms on tarkastettu ja mopo lämpimässä tallissa. Kone sammuu kun kaasun painaa pohjaan..täytyy mennä tutkimaan...
        Tyhjäkäyntiä käy ,mutta kun yrittää painaa kaasua heti alkaa "örisemään".. Ja todellakin kun koskee jarrukahvaan että valo syttyy kone ottaa normaalisti kierrokisia eli jotenkin pahasti sähkövikaan viittaa...


      • yhden_mielipide_toiseen
        skoba... kirjoitti:

        Merkkikorjaamossa aivan pihalla, ei m itään hajua missä vika.käskivät tuoda sinne niin aletaan vaihteleen osia tuntihinnalla.. Kaikki johdotukset liittimet yms on tarkastettu ja mopo lämpimässä tallissa. Kone sammuu kun kaasun painaa pohjaan..täytyy mennä tutkimaan...
        Tyhjäkäyntiä käy ,mutta kun yrittää painaa kaasua heti alkaa "örisemään".. Ja todellakin kun koskee jarrukahvaan että valo syttyy kone ottaa normaalisti kierrokisia eli jotenkin pahasti sähkövikaan viittaa...

        Kummasta jarrusta painamalla vika korjaantuu ja onko siinä jarrussa turvakytkin? eli pyörä ei käynnisty ellei jarru ole painettuna? CDI:ssä on piuha joka menee näille turvakytkimille sekä virtalukolle. Tuo piuha estää sytytyksen mikäli se maadoitetaan. Montako piuhaa tulee CDI:lle? Tuon johdon pitäisi olla ainoa johto maajohdon lisäksi joka on yhteydessä muualle kuin sytytysjärjestelmään tai magneettoon. Eli oletan näiden johtojen liittyvän ongelmaan.

        Tarkista CDI:n maadoituspiuha ja ota CDI:stä irti johto joka menee virtalukolle turvalaitteille. (Laita piuha takaisin jos haluat sammuttaa skootterin)

        Etsi tasasuuntaaja/jännitteensäädin. Ota siitä irti piuha joka tulee magneetolta. Näin saamme käyttöön vain sytytysjärjestelmän, eli akun lataus, valot ja sun muut eivät tämän jälkeen toimi. Jos löytyy sähköstartti niin se toimii niin pitkään kuin akussa on virtaa.

        Mutta mitenkä kierrokset nyt toimivat?

        Valitettavasti en voi kertoa värejä johdoille sillä värit voivat erota eri malleissa. Nämäkään mielipiteet eivät varsinaisesti perustu Kymcoon mutta oletan erilaisten skoottereiden seuraavan toisiaan.


    • Onse. . .

      Kannattaa ostaa nelitahti, kestää, ei hajoa koskaan, mistään, mitenkään. Ovat tehokkaampia, kiihtyvämpiä ja nopeampia kuin kaksitahtiset. Kuluttaa AINA vähemmän, päästöt pienemmät. Onko parempaa kuin nelitahti? No ei ole.

      • JH

        Niinpä ?


      • need help !
        JH kirjoitti:

        Niinpä ?

        Hei mul on nyt iha outo ongelma. Skootteri käynnistyy ja liikkuu eteenpäin MUTTA kaasarista vauu edelleenkin bensaa ilmanputsariin. imuläpät tarkastettu aikoja sitten eikä niissä vikaa. Voiko vikana olla bensansuodatin joka lisättiin bensaletkuun ? Ja tarkeentaakseni bensaa vuotaa kaasariin vain käynnissä pidettäessä, etenkin kun laskee kierroksia korkeiden kierroksien jälkeen. Pienen ajon jälkeen skootteri ei jaksa pysyä käynnissä, kaasua antamalla pysyy vähän aikaa käynnissä mutta sammuu. Mikä ihme voi olla NYT vikana ? : s


      • johanonihme
        need help ! kirjoitti:

        Hei mul on nyt iha outo ongelma. Skootteri käynnistyy ja liikkuu eteenpäin MUTTA kaasarista vauu edelleenkin bensaa ilmanputsariin. imuläpät tarkastettu aikoja sitten eikä niissä vikaa. Voiko vikana olla bensansuodatin joka lisättiin bensaletkuun ? Ja tarkeentaakseni bensaa vuotaa kaasariin vain käynnissä pidettäessä, etenkin kun laskee kierroksia korkeiden kierroksien jälkeen. Pienen ajon jälkeen skootteri ei jaksa pysyä käynnissä, kaasua antamalla pysyy vähän aikaa käynnissä mutta sammuu. Mikä ihme voi olla NYT vikana ? : s

        avaa kaasarin pohjakuppi, täytä se bensiinillä ja laita se paikoilleen. Pitäisi toimia, ainakin minä sain tulvittamisen noin kuriin. Mulla rupes tulvittamaan suuttimen vaihdon jälkeen ja koska tiesin etten ole väännellyt tai muuten sorkkinut kohon säätölevyä, niin tuolla systeemillä sain tulvimisen loppumaan. Muuta ei tarvinnut...


      • yhden_mielipide_toiseen
        need help ! kirjoitti:

        Hei mul on nyt iha outo ongelma. Skootteri käynnistyy ja liikkuu eteenpäin MUTTA kaasarista vauu edelleenkin bensaa ilmanputsariin. imuläpät tarkastettu aikoja sitten eikä niissä vikaa. Voiko vikana olla bensansuodatin joka lisättiin bensaletkuun ? Ja tarkeentaakseni bensaa vuotaa kaasariin vain käynnissä pidettäessä, etenkin kun laskee kierroksia korkeiden kierroksien jälkeen. Pienen ajon jälkeen skootteri ei jaksa pysyä käynnissä, kaasua antamalla pysyy vähän aikaa käynnissä mutta sammuu. Mikä ihme voi olla NYT vikana ? : s

        Edelleenkin. Kaasuttajassa on neulaventtiili. Tämä neulaventtiili on yhteydessä kohoon. Nämä yhdessä pitävät kohokammion polttoaineentason oikeana. Jos kohokammion taso tulee liian korkeaksi (Neulaventtiilin välissä roska, pinnat kuluneet, koho taipunut jne.) on kupissa myös ylivuotoputki. Tämä tulee ulos kupin pohjasta. Tämä toimii myös kupin tyhjennysputkena. Nyt jos tämä ylivuotoputkikin on tukossa niin polttoainepinta jatkaa nousemistaan. Se tulee ulos sieltä mistä pääsee. Ensimmäiseksi tulee mieleen ilmakäytävät jotka päätyvät ilmanputsarille.

        Syy siihen että vuotamista tapahtuu vain käynnissä ollessa johtuu varmaankin alipaineella toimivasta polttoainehanasta mikäli sinulla sellainen on. Se kun ei toimi ellei kone ole käynnissä. Suodattimella ei tässä asiassa ole merkitys.


      • need help !
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Edelleenkin. Kaasuttajassa on neulaventtiili. Tämä neulaventtiili on yhteydessä kohoon. Nämä yhdessä pitävät kohokammion polttoaineentason oikeana. Jos kohokammion taso tulee liian korkeaksi (Neulaventtiilin välissä roska, pinnat kuluneet, koho taipunut jne.) on kupissa myös ylivuotoputki. Tämä tulee ulos kupin pohjasta. Tämä toimii myös kupin tyhjennysputkena. Nyt jos tämä ylivuotoputkikin on tukossa niin polttoainepinta jatkaa nousemistaan. Se tulee ulos sieltä mistä pääsee. Ensimmäiseksi tulee mieleen ilmakäytävät jotka päätyvät ilmanputsarille.

        Syy siihen että vuotamista tapahtuu vain käynnissä ollessa johtuu varmaankin alipaineella toimivasta polttoainehanasta mikäli sinulla sellainen on. Se kun ei toimi ellei kone ole käynnissä. Suodattimella ei tässä asiassa ole merkitys.

        ylitulvimiselle löytyi syy eli oli huonosti kiinni oleva automaattiryyppy. nyt ei saa pyttyyn bensaa.. bensan tuloaukossa eli missä uimuriventtiili sijaitsee oli roskaa jonka kuitenkin otin pois. koho ei ole rikki ja säädetty niin että aukee ja sulkeutuu kohon liikkuessa. Poljinkin alkaa olla aika huonossa kunnossa ja sähköstartti ei jaksa edes pyörittää tai yrittää pyörittää joka ilmeisesti johtuu puristusten lisäyksestä ja pakkasesta. Jos ostan multivarin ja asennan sen, pitäisikö myös käynnistyspoljin alkaa toimia ? polttoainehana toimii koska bensaa tulee letkuun asti, mutta kaasariin ei ilmeisesti pääse. Onko syy uimuriventtiilin liian aikasesta sulkeutumisesta vai tukoksesta ?


    • need help !

      Noniin, nyt skootteri toimii jotenkin. Pakoputki oli tukossa jonka seurauksena paineet pakeni kaasarin kautta ja näin saaden aikaan kaasarin tulvimisen. Nyt skootteri käynnistyy, mutta ei jaksa ylämäkeen tai lämpimällä koneella kiihdyttää suoralla. alamäkeen kierrokset nousevat hyvin. Moottori savuttaa, röpeltää ja vetää juuri ja juuri mäen ylös, missä vika ? aikaisemmin oli liikaa öljyä kun sekoitin bensan sekaan öljyä kiinnileikkaamisen estämiseksi, skootteri toimi paremmin kun vaihdoin isomman suuttimen.... nyt on aika pitkää ollu sama vika ja haluaisin vihdoin saada tuon kymcon ajokuntoon !

    • Pena69696969

      Skootterini kerran jätti minut tien laitaan vaikka kuinka yritin polkea niin ei lähtenyt käyntiin.Siitä on nyt 4 päivää ja olen nyt yrittänyt etsiä vikaa mutta kaikki piäisi olla kunnossa. Bensaa tulee, tulppa antaa kunnon kipinää, ilma putsari puhdas, venttiilit katottu jne. Mutta ei vieläkään pysy kunnolla käynissä tai lähde käyntiin. Jos on kylmä kone se on lähes mahdotonta saada se käyntiin koska tuo ei pysy käynnissä ilman että antaa kaasua mutta kun antaa kaasua niin se sammuu. Oisko tietoa mikä voisi olla vikana?

    • Rapinap

      multa valuu kymco super 9 ilmanputsarista bensaa poijes, mutta mulle on sanottu että johtuu liian isosta suuttimesta (?) sitten laitoin bensan saantii pienemmälle ettei suutin tukehdu ja loputhan bensat tai öljyt sitten menee johokki suodattimee tai ylivuotoletkuun, eli onko teillä samoja juttuja?

    • Suomifintlant

      Kyllä lähtee. Hyvä Suomi.

    • Anonyymi

      Mitä bensaa kuuluu laittaa kymco s9 2 tahti skootteriin? Onko se 95 vai 98 vai kelpaako siihen muutkin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe