Sarjakuviin väriä?

Lisa-sarjan tekijä

Olen monesti miettinyt miksi muuten värillisiä sivuja käyttävät sanomalehdet julkaisevat usein vain mustavalkoisia sarjakuvia. Itse olen huomannut nettiin sarjiksia tehdessäni, että värillisiä luetaan enemmän. http://sunsunsun.suntuubi.com/?cat=25 Niin ja sitten kun sarjakuvista tehdään oma kirja niin se onkin usein värillinen. Hinta ei luulisi olevan enää esteenä, kun väriä saa kuvin hyvin helposti.

2

525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Mustavalkoisten strippien syitä:

- väripainatus sanomalehdissä on suhteellisen uutta, vaikka sitä suomessa onkin ollut viimeiset 20 vuotta niin lehtiä on julkaistu jo toistasataa vuotta mustavalkoisina. Kaikissa maailman lehdissä ei edelleenkään ole kaikki sivut väreissä. Ja koska strippien levitys on bisnestä niin stripeillä on tietyt vaatimuksensa, eli niiden täytyy kelvta mahdollisimman moneen lehteen, riippumatta siitä millaisilla koneilla ja millaiselle paperille asiakas lehtensä painaa.

- mustabalkopainatus on ns. "idioottivarma" ratkaisu, 4-väripainatuksessa on aina pieni riski että värien kohdistus heittää (mikä on itse asiassa aika normaalia edelleenkin). Kun värien kohdistus heittää niin jälki ei ole nättiä, pahimmillaan kuvasta ei saa selvää. Joskus lehdissä käy fiba ja taittaja vahingossa määrittelee (tai alkuperäisen strippitiedoston luonut on määritellyt) mustan värin ns. 4-värimmustaksi, tuloksena yksinkertainen viivapiirros muuttuu pehmeäksi ja suttuiseksi (se kohdistusheitto)

- stripin tekijän on otettava vastuu käytetyistä väreistä ja siitä että lopputulos soveltuu sanomalehtipainoon. Se ei suinkaan mene sillä tavalla että: "onpas kiva violetti, käytänpä sitä", jos se violetti sitten sisältää 20-80 % kaikkia osavärejä ja painokoneesta tulee pihalle jotain joka muistuttaa lähinnä mustikalla värjättyä kakkaa niin se on piirtäjän moka.

- albumeissa ja aikakauslehdissä käytetään kiiltävämpää ja kovapintaisempaa paperia, siksi niille voidaan painaa skarpeja ja kirkaita kuvia. Sanomalehtipaperi on niin pehmeää ja huokoista että se imee väriä kuin sieni ja levittää sitä. Sanomalehti on kertakäyttötuote, kun niitä painetaan joka aamuyö älyttömiä määriä ja huomenna taas uudet niin siinä ei ole aikaa tai varaa ruveta nirsoilemaan pienien väriheittojen kanssa. Tottakai kun heittoa havaitaan nin konetta säädetään samalla kun se pyörii. Jotain albumia painettaessa hommaan voidaan varata aikaa laaduntarkkailuun ihan toisella tavalla, jos koneesta alkaa tulla sutta ja sekundaa niin ne menee makkeliksi ja aloitetaan alusta.

- kuvaruudulla ei ole samanlaisia painoteknisä rajoituksia, senkus roiskit mitä värejä huvittaa. Kun talletat kuvan nettikäyttöön RGB muodossa niin värit konvertoituvat automaattisesti vaikka sulla olis ollu millaisia spottivärejä käytössä, eikä lopputulos kuitenkaan ole "paskanruskeaa". Koska näyttö luo värit RGB osaväreistä, valona, eikä fyysisellä väripigmentillä kuten painokone. Jos teet värillisä sarjakuvia nettiin ja haluat painaa ne sitten paperille ja muutat RGB kuvat tosta vaan CMYK:ksi niin se mitä painokoneesta tulee pihalle ei ole tismalleen sitä mitä ruudulla olet nähnyt. Esimerkiksi kirkkaat oranssit, vihreät ja siniset ovat hyvin haavoittuvia muuttumaan painettaessa ruskeiksi, turkooseiksi ja siniharmaiksi, ruudulla värit hehkuvat, painettuna ne sammuvat, ellei niitä ole tehty oikein.

• Lisa-sarjan tekijä

Kiitti tiedoista, tuntui olevan ammattilaisen tekstiä. Toivottavasti kehitys kehittyy ja painotkin alkavat osata lukea tietokoneiden värejä tarkemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe