Moni Ylläkselle laskettelemaan lähtenyt kokeilee siellä myös moottorikelkkailua. Osa elämänsä ensimmäisen kerran. Ylläksellä on erittäin vaarallinen musta reitti joka menee Yllästunturin yli. Tästä on selvät varoitustaulut reitin varressa. Silti moni aloittelija yrittää Ylläksen huipulle (718 m) kelkalla varoituksista huolimatta. Hulluimmat jopa kahden hengen kuormalla!
Se mikä Ylläksen ylityksessä on vaarallista ovat peilijääksi kiillottunut kelkkaura. Jyrkässä ylämäessä kelkka tahtoo sutia ja lumi kiillottuu jäiseksi. Aloittelija ei tunnista vaaraa, vaan kelkka alkaa sutimaan ja aloittelijan kauhistukseksi liukumaan alaspäin. Pahimmillaan vauhti ehtii kiihtyä satoja metrejä ennen kuin mutka tulee vastaan. Siis jos sitä ennen ei törmää takanatulijoihin. Se Ylläksen kelkkareitti on sellainen jäinen kouru josta kelkka ei nouse ylös!! Pilvistä tuleva kosteus on osasyy tähän. Oman jännityksensä tuovat pilvet jotka voivat peittää näkyvyyden hetkessä. Vastaantulijoiden jarrukaan ei toimi jäisessä kourussa.
Siellä on tapahtunut onnettomuuksia.
Eli älkää oikeasti menkö sinne Ylläksen rinteelle kelkalla! Menkää mieluummin Levin huipulle. Sinne on helppo ajaa, koska nousut ovat loivia ja korkeus satoja metrejä matalampi.
Kokenut harrastelija sen sijaan nauttii, kun tehokas sporttikelkka raivoaa ja suttii Ylläksen rinnettä ylös 120 km/h:n alkuvauhdilla. Tässä on syy miksi Ylläksen rinteilla kaahataan agressiivisesti. Täytyy myöntää, että mua ainakin vähän pelottaa, kun tela alkaa lyömään tyhjää. Koskaan ei voi olla täysin varma pääseekö ylös asti... Tähän asti olen päässyt.
Ylläs-varoitus!
Kaikille!!
1
462
Vastaukset
- hömppäää1235678
10 vuotta olen ylläksellä ajellut aina talvisin eikä koskaan ole ollut ongelmaa uran jäisyydestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446