Komentopainike

Tärkeä juttu

Löytyykö OpenOfficesta komentopainiketta?
Pitäisi seurata alla olevaa ohjetta

Näytä - Työkalurivit - Ohjausobjektit. Valitse sieltä Komentopainike ja piirrä ohueksi ristiksi muuttuneella korsorilla haluttun kohtaan neliö, josta sitten muodostuu se painike. Klikkaa sitä hiiren oikealla ja makrot tulee näkyviin. Kirjoita Private Sub CommandButton1_Click() ja End Sub väliin tuo Range("A1") = Range("C1"). Ja vaikkapa myös ActiveWorkbook.Save, joka tallettaa työkirjasi.
Sitten tätä nappia painamalla hoituu lopputoimet.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9019698

3

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohjausobjektit, kuten painike, saadaan Lomakkeen ohjausobjektit -työkalupalkista asiakirjaan. Suunnittelu tila pitää olla käytössä-asennossa ko. palkissa muokattaessa ja poissa käytöstä käytettäessä painiketta.

      Aloittelijan kannattanee nauhoittaa makro ensin vaikkapa uuteen moduuliin Main-nimellä ja sitten liittää se ohjausobjektiin Tapahtumat-välilehdellä. Edellä kuvattu tapaus mennee Suorita-kohdalle.

      VBA-koodi ei ainakaan kaikin osin ole Openoffice.orgin Basicin kanssa yhteensopiva.

      Tässä esimerkkinä nauhoitus, joka tekee vain tallennuksen aiemmin nimetylle Calc-taulukolle (ehkäpä muillekin asiakirjatyypeille):

      REM ***** BASIC *****


      sub Main
      rem ----------------------------------------------------------------------
      rem define variables
      dim document as object
      dim dispatcher as object
      rem ----------------------------------------------------------------------
      rem get access to the document
      document = ThisComponent.CurrentController.Frame
      dispatcher = createUnoService("com.sun.star.frame.DispatchHelper")

      rem ----------------------------------------------------------------------
      dispatcher.executeDispatch(document, ".uno:Save", "", 0, Array())


      end sub

      • Hankala homma?

        Osaisitko sinä kertoa kuinka OpenOfficella saisi seuraavan taulukon toimimaan.

        Solussa A1 on luku joka lisätään solun A2 lukuun ja tulos siirretään soluun A3
        Tämän jälkeen tehdään jotain ?
        ja solun A3 arvo on loikannut solun A1 arvoksi ja kehä jatkuu.

        Makroista en ymmärrä paljon mitään, mutta uskoisin tämän olevan mahdollista
        jollain konstilla.


    • Onkohan tämä vielä ajankohtainen, mutta jos on, niin ...

      Koskapa tuolla toisaalla käy ilmi, ettet ole makroihin perehtynyt, niin vähemmällä vaivalla pääsen, kun teen Calc-laskenta-asiakirjan, jossa on ko. toiminto painikkeineen ja makroineen.

      Kun Suomen OpenOffice.orgilla ei tietääkseni ole keräystiliä, niin ehkäpä teet lupauksen pienestä lahjoituksestasi KUA:lle, LKA:lle, Pelastusarmeijan joulupataan tai sopimaksi katsomallesi hyväntekeväisyysorganisaatiolle ja ilmoitat tästä minulle sähköpostiin: vieras.m ät suomi24.fi. Paluupostin liitteenä saat Calcin laskentataulukon, joka toimii (G1:n kohdalla olevasta) painikkeesta niin, että A1 ja B1 solujen summa C1:stä siirtyy A1-solun ja taulukko tallentuu.

      Näin toimien et menetä rahojasi, jos vaikka laskentataulukko ei toimisikaan toivotusti. Vaatii kuitenkin Asetukset - Makrojen suojaukset Keskitaso-valintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1767
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1318
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      67
      1217
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      240
      990
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      46
      940
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      859
    7. Mitä mietit jos näet hänet jossain?

      🤗
      Ikävä
      69
      798
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      39
      754
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    Aihe