Komentopainike

Tärkeä juttu

Löytyykö OpenOfficesta komentopainiketta?
Pitäisi seurata alla olevaa ohjetta

Näytä - Työkalurivit - Ohjausobjektit. Valitse sieltä Komentopainike ja piirrä ohueksi ristiksi muuttuneella korsorilla haluttun kohtaan neliö, josta sitten muodostuu se painike. Klikkaa sitä hiiren oikealla ja makrot tulee näkyviin. Kirjoita Private Sub CommandButton1_Click() ja End Sub väliin tuo Range("A1") = Range("C1"). Ja vaikkapa myös ActiveWorkbook.Save, joka tallettaa työkirjasi.
Sitten tätä nappia painamalla hoituu lopputoimet.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9019698

3

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohjausobjektit, kuten painike, saadaan Lomakkeen ohjausobjektit -työkalupalkista asiakirjaan. Suunnittelu tila pitää olla käytössä-asennossa ko. palkissa muokattaessa ja poissa käytöstä käytettäessä painiketta.

      Aloittelijan kannattanee nauhoittaa makro ensin vaikkapa uuteen moduuliin Main-nimellä ja sitten liittää se ohjausobjektiin Tapahtumat-välilehdellä. Edellä kuvattu tapaus mennee Suorita-kohdalle.

      VBA-koodi ei ainakaan kaikin osin ole Openoffice.orgin Basicin kanssa yhteensopiva.

      Tässä esimerkkinä nauhoitus, joka tekee vain tallennuksen aiemmin nimetylle Calc-taulukolle (ehkäpä muillekin asiakirjatyypeille):

      REM ***** BASIC *****


      sub Main
      rem ----------------------------------------------------------------------
      rem define variables
      dim document as object
      dim dispatcher as object
      rem ----------------------------------------------------------------------
      rem get access to the document
      document = ThisComponent.CurrentController.Frame
      dispatcher = createUnoService("com.sun.star.frame.DispatchHelper")

      rem ----------------------------------------------------------------------
      dispatcher.executeDispatch(document, ".uno:Save", "", 0, Array())


      end sub

      • Hankala homma?

        Osaisitko sinä kertoa kuinka OpenOfficella saisi seuraavan taulukon toimimaan.

        Solussa A1 on luku joka lisätään solun A2 lukuun ja tulos siirretään soluun A3
        Tämän jälkeen tehdään jotain ?
        ja solun A3 arvo on loikannut solun A1 arvoksi ja kehä jatkuu.

        Makroista en ymmärrä paljon mitään, mutta uskoisin tämän olevan mahdollista
        jollain konstilla.


    • Onkohan tämä vielä ajankohtainen, mutta jos on, niin ...

      Koskapa tuolla toisaalla käy ilmi, ettet ole makroihin perehtynyt, niin vähemmällä vaivalla pääsen, kun teen Calc-laskenta-asiakirjan, jossa on ko. toiminto painikkeineen ja makroineen.

      Kun Suomen OpenOffice.orgilla ei tietääkseni ole keräystiliä, niin ehkäpä teet lupauksen pienestä lahjoituksestasi KUA:lle, LKA:lle, Pelastusarmeijan joulupataan tai sopimaksi katsomallesi hyväntekeväisyysorganisaatiolle ja ilmoitat tästä minulle sähköpostiin: vieras.m ät suomi24.fi. Paluupostin liitteenä saat Calcin laskentataulukon, joka toimii (G1:n kohdalla olevasta) painikkeesta niin, että A1 ja B1 solujen summa C1:stä siirtyy A1-solun ja taulukko tallentuu.

      Näin toimien et menetä rahojasi, jos vaikka laskentataulukko ei toimisikaan toivotusti. Vaatii kuitenkin Asetukset - Makrojen suojaukset Keskitaso-valintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1350
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1199
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1000
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      281
      894
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      877
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      755
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      21
      753
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      30
      723
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      719
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      629
    Aihe