Ehkäisypillerit

Huolestunut äiti

Minkä ikäiselle tyttärelle olette hommanneet tai tyttö itse hommannut e-pillerit?
Itse olen sitä mieltä, ettei ylä-asteikäinen vielä niitä tarvitse.

75

6560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitivain

samaamietä.ja jos tytresi niitä tarvitsee, hän varmasti kykenee ne itse ostamaan. jos ei ole, ei ole myöskään valmis seksiin. piste.

• myrskyistä pois

Meillä oli tyttö 16-vuotias, pitkäaikainen poikaystävä jonka kanssa seurustelee vielä nyt täysi-ikäisenäkin. Vaikka täähän oli sivuseikka tietenkin. Tiesin ehkäisyn tarpeesta ja otin puheeksi asian, en hommannut pillereitä mutta neuvoin mistä saa. Tyttö kävi itse terveydenhoitajalla. Pillerit kyllä maksoin kun neiti asui vielä kotona. Mielestäni asia meni ihan järkevästi ja suurempaa numeroa tekemättä. Mielummin näin kun se, että ala-ikäinen tulee raskaaksi.
        Muistui mieleen kun itse 18-vuotiaana kerroin äidilleni että syön ehkäisypillereitä kun seurustelin. Äiti haukkui huoraksi.

• näin mulla
        myrskyistä pois kirjoitti:

Meillä oli tyttö 16-vuotias, pitkäaikainen poikaystävä jonka kanssa seurustelee vielä nyt täysi-ikäisenäkin. Vaikka täähän oli sivuseikka tietenkin. Tiesin ehkäisyn tarpeesta ja otin puheeksi asian, en hommannut pillereitä mutta neuvoin mistä saa. Tyttö kävi itse terveydenhoitajalla. Pillerit kyllä maksoin kun neiti asui vielä kotona. Mielestäni asia meni ihan järkevästi ja suurempaa numeroa tekemättä. Mielummin näin kun se, että ala-ikäinen tulee raskaaksi.
        Muistui mieleen kun itse 18-vuotiaana kerroin äidilleni että syön ehkäisypillereitä kun seurustelin. Äiti haukkui huoraksi.

Sulla.. =( Se on tietysti eri asia jos on jo pitkäikäinen suhde, niin silloin pillerit. Itse sain (äiti muistutti asiasta) kun rupesin seurustelemaan 16 v. niin muutaman kuukauden yhdessäolon jälkeen hommasin pillerit kun yhdyntä tuli ajankohtaiseksi. Ensimmäisen poikaystävän kanssa olimmekin 18 vuotta yhdessä...

• forssantyttö
        myrskyistä pois kirjoitti:

mitä ihmettä te kaikki niistä maksatte!? ne on ilmaisia niin kauan kun täytätte 20 vuotta.

• pikku-pilleri

mie alotin pillereiden käytön 17-vuotiaana ja sain omalta kunnalta kolmen kuukauden "aloituspakkauksen" ilmaiseksi. Sen jälkeen jouduin maksamaan ne itse. Jotkut kunnat tarjoavat pillerit pidemmällekin, mutta eivät siis kaikki. Asiasta kannattaa kuitenkin ottaa selvää, nuo napit eivät ole ihan ilmaisia, etenkään nuoren ja vähärahaisen immeisen taloudessa.

• pilluareittä

Ei niiden pidä olla ilmaisia. Mitä ilmaisuudella ajetaan takaa. Ei ole syytä jakaa ilmaiseksi pilluereitä.

• esileikkijätär

• JOS tarvitsee!

Meillä tyttö aloitti sukupuolielämän poikakaverinsa kanssa vähän alle 15-vuotiaana.Siinä vaiheessa kun alkoivat seurustella ja aikaa tovi kului,aloin hienotunteisesti mainita ehkäisystä,mikäli tarvetta on.Hän ilmoitti että on jo koulun terkkarilta saanut reseptin ja hommannut pillerit itse.Pyysin näyttämään pillerit ,hän näytti paketin.Olin omassa mielessäni kuohuksissa mutta pidin pokkani ja aloimme sitten lukemaan yhdessä lääkeselostetta ko.pillereistä.Siitä pääsimme aika mukavasti keskustelun alkuun ehkäisystä noin yli päätään.Tuli puhuttua kondomit ja vaahdot sun muut.Se tuntui kyllä hieman minusta oudolta/hurjalta mutta pakkohan niistä asioista oli puhua,urkkimatta kuitenkaan sen enempää.se oli rakentava keskustelu,sellainen "naisten" välinen kiva tuokio. :)

• mk

Jos toinen on yli 16v koska se on lapsiin sekaantumista mutta jos poikaystävä on saman ikäinen niin ongelmia ei ole. Tämä on suomen lainsäädäntö ja yli 16v ei saa harrastaa seksiä alle 16v kanssa. Voisaan syyttää lapsiin sekaantumisesta. parempi olisi jos kummatkin olisivat yli 16v.

• g54tewht
        mk kirjoitti:

Jos toinen on yli 16v koska se on lapsiin sekaantumista mutta jos poikaystävä on saman ikäinen niin ongelmia ei ole. Tämä on suomen lainsäädäntö ja yli 16v ei saa harrastaa seksiä alle 16v kanssa. Voisaan syyttää lapsiin sekaantumisesta. parempi olisi jos kummatkin olisivat yli 16v.

Kyllä toisilla on huonot tiedot lainsäädännöstä.

• ijuma
        g54tewht kirjoitti:

Kyllä toisilla on huonot tiedot lainsäädännöstä.

Ei näitä asioita säädetä eduskunnassa. Nämä seksilait säätää luonto. Seksiä voi harrastaa aina jos siltä tuntuu. Se on fakta. Vain tomppeli kysyy omista tunteista muilta, ministeriltä, lakikirjalta jne.

• hgjgjj

Nykyään suurin osa nuorista aloittaa seksielämän ylä-asteella, eli kannattaa pillerit hommata jos poikaystävä on kuvioissa. Säästytte ainakin ikäviltä yllätyksiltä (raskaus/sukupuolitauti)

• taudeilta.

Kannattaisi ensimmäiseksi opettaa se kondomien käyttö sekä tyttärille että pojille. E-pillerit vasta toissijaiseksi ehkäisykeinoksi.

Nykyajan kondylooma ja klamydia kuninkaat ja kuningattaret saavat rauhassa levittää tautejaan kun äipät kantaa pillereitä tyttärilleen raskauksien pelossa. Kannattaisi ottaa tosissaan lisääntyneet HIV tartunnat nuortenkin keskuudessa.

• asfyb¨0+

Tappavaa tietoa täällä. "Säästytte ainakin ikäviltä yllätyksiltä (raskaus/sukupuolitauti)" Haista paska. Pilleri päällä saa aidsin ja kuolee.

• miemie^^

Heippa!

Miksi kaikki aina puhuvat vaan pillereistä? Itse aloitin niitä käyttämään kun olin 16 vuotias, seksielämä oli alkanut pari kuukautta ennen 16 vuotissynttäreitä. Muistaakseni sain kolmen kuukauden satsin pillereitä, jonka jälkeen oli gynekologinen tarkastus. Sielä puhuimme miltä pillereiden käyttö oli tuntunut, olinko unohtanut jne. Päädyimme vaihtamaan ehkäisyrenkaisiin, joita olen nyt käyttänyt n. 3 vuotta. Vähemmän hormooneja, säännölliset vuodot eikä tartte joka päivä muistaa syödä pillereitä! Voin suositella.
      Tietysti jos kumppani vaihtuu koko ajan, täytyy käyttää myös kondomia ja aina myös jos on pienintäkään vaihtoehtoa siitä että toisella (tai itsellä) olisi jokin sukupuolitauti.
      On täysin typerää puhua jostain tietystä iästä milloin hommataan pillerit... Itse hommasin kun oli mennyt pari kortsua puhki ja jälkiehkäisyjä syönyt joista tuli hirvittävä olo!!
      Nuoria täytyy myös muistuttaa siitä, että täytyy tehdä kuten itselle ja toiselle on hyväksi ja ettei satuta itseään liian aikaisilla (tai monilla) seksikokeiluilla.

• MInusta JOKAISEN tytön/naisen joka mielestään tarvitsee ehkäisyä, pitää se saada.

En tiedä, missä menee ikärja, että milloin lapsi voi omatoimisesti hankkia pillerit?

Meillä oli pitkä keskustelu asiasta. Minulla on ollut laskimotukos, jonka epäiltiin johtuneen pilleri-ehkäisystä koska mitään muuta syytä ei löytynyt. Tyttö ei saanut alaikäisenä hormonaalista ehkäisyä tämän takia.

Sanoisin että puhukaa ja puhukaa - parempi on riskeistä huolimatta hankkia tytölle pllerit kuin etä tyttö päätyy aborttiin?

• ..

mitään ilmaisia ole 20 ikävuoteen saakka.

Joissakin kunnissa saa aloituspakkauksia, muttei niitä vuosikausia kustanneta kellekään! Kuten ei muitakaan lääkkeitä, e-pillerit ovat lääkkeitä.

• ................

Ehkäisyä tarvitaan kun sukupuoli elämä alkaa jollei ole tarkoitus alkaa perhettä perustamaan tai tauteja hankkia,harva yläasteella oleva haluaa kumpaakaan.

Ei kai kukaan voi alkaa määräilemään toisen seksielämästä tai se ei välttämättä tuota ihan sitä haluttua tulosta jos sille tielle lähtee.
      Jokaisen olisi kyllä hyvä nähdä dokumentteja seksikiellosta-ehkäisykiellosta-valistuskiellosta-seksin pidättäytymiseen pakottamisesta siellä ne ongelmat vasta rehottavat.

Itse olisin ainakin (näin jälkikäteen ajateltuna) toivonut enemmän perheen innokkuutta keskustella myös näistä asioista tai edes jonkinlaista kiinnostusta asiaan. Samalla tavalla kun puhutaan/neuvotaan kuukautis asioissa, rintaliivien ostossa ym aikuisuuden alkamiseen liittyvissä asioissa.

• kukk@inen

Kannattaa ihan tytön kanssa keskustella suoraan ja asiallisesti e-pillereiden tarpeesta. Itse aloitin pillereiden käytön 16-vuotiaana, kun hormonihäiriöiden takia kuukautiseni tulivat milloin tykkäsivät. Kannattaa muistaa että pillereitä käytetään myös epäsäännöllisen kierron tai runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten sekä aknen hoitoon. Ota asiat puheeksi, juttele omista kuukautisistasi ja murrosiästäsi ja tiedustele että asiat ovat ok. Ei e-pillereiden käytön aloittaminen automaattisesti tarkoita seksielämän alkamista ja irtosuhteilua, itse aloin harrastaa seksiä vasta 19-vuotiaana Tieto eri ehkäisykeinoista on kullan arvoista, varsinkin kun ei tiedä millaista valistusta koulussa on tarjolla.

• Puoskari mustatakki

Tekee naisista ihan sekopäitä..

Oon huomannu selkeen eron pillerien käyttäjien ja ei käyttävien käyttäytymisen välillä ja se ero aika huima..

Niitä on muitakin keinoja ehkäistä, vähemmillä sivuoireilla..

• priii

^^samaa mieltä edellisen kanssa... just kaverin kanssa juteltiin, ett jos joskus saadaan tyttölapsia niin EI KOSKAAn suositella pillereiden syömistä , niin paljon niistä on haittaa: halut katoaa, masennusta, mielialanvaihteluita... lopetin itse pillereiden syömisen puolivuotta sitten ja ero on huomattava edelliseen, enää ei mielialat vaihtelen, en kiukuttele ja tiuski ihan ihmeellisista asioista, masennus on tipotiessään ja mikä parasta, halut ovat palanneet takaisin!! Tunnen olevani ihminen taas.

Joten jos jotain ehkäisyä suosittelette, niin kondomia ensisijaisesti, varsinkin jos kyseessä on niinkin nuoresta kuin 15 -vuotiaasta tytöstä...

• alisa.n
        priii kirjoitti:

^^samaa mieltä edellisen kanssa... just kaverin kanssa juteltiin, ett jos joskus saadaan tyttölapsia niin EI KOSKAAn suositella pillereiden syömistä , niin paljon niistä on haittaa: halut katoaa, masennusta, mielialanvaihteluita... lopetin itse pillereiden syömisen puolivuotta sitten ja ero on huomattava edelliseen, enää ei mielialat vaihtelen, en kiukuttele ja tiuski ihan ihmeellisista asioista, masennus on tipotiessään ja mikä parasta, halut ovat palanneet takaisin!! Tunnen olevani ihminen taas.

Joten jos jotain ehkäisyä suosittelette, niin kondomia ensisijaisesti, varsinkin jos kyseessä on niinkin nuoresta kuin 15 -vuotiaasta tytöstä...

Ei pidä mennä yleistämään e-pillereiden käyttäjiä. Itselläni kävi aivan päinvastoin. Kun lopetin pillerit koin todella voimakkaita mielialanvaihteluita sekä olin jatkuvasti turvoksissa ja huonovointinen. Lisäksi kärsin PMS-oireista ja sain aikuisiän aknen. Pillereiden kanssa ei IKINÄ ollut mitään vastaavia oireita tai ongelmia.

Olen samaa mieltä kuin aikaisemmat kirjoittajat, kyllä pillerit voi hankkia jo yläasteikäisenä jos tilanne sen vaatii, mutta ehdottomasti kannattaa keskustella ensin tyttären kanssa asioista kunnolla. Oma äitini teki niin ja itse aion myös kun tuo meidän pikkuneiti varttuu siihen ikään.

• msda

jos olisi toinen vaihtoehto. Käytän pillereitä ainoastaan siitä syystä, että ovulaatiokivut vie toimintakyvyn kierron puoli vaiheessa tunnin ajaksi, sehän ei tosiaan katso aikaa eikä paikkaa. Pillereistä on itselleni tullut monenlaisiakin haittoja mm. seksi ei kiinnosta enää yhtään, eikä kosketus tunnu enää miltään(tämä ei ole miehestä kiinni, kun itekkään ei enää pysty). Hyvää tietenkin on se, että 7päivän kuukautiset on lyhentyneet 3-4päiväksi ja ne ovulaatiokivut on poissa.

• Pipotus

Itse käytin 14 vuotiaasta asti koska niillä pystyi hillitsemään menkka kipuja.
      Ja muutenkin olen sitä mieltä että jos lapsi vaan on vakituisessa parisuhteessa ja päässä on muutakin kun reikä niin kyllä sitä 15-16-vuotiaale voi ostaa ihan hyvin ehkäisyä. Seksiä ne harrastaa kuitenkin ostit tai et.. mutta sulla on mahdollisuus ehkästä teiniraskaus.

• vellikelloXX

Ei kannata ollenkaa opettaa noita myrkkyjä syömään.

• Pidä pieni juttelu tuokio ja anna sille kätöseen kondomi paketti.

Se on sitten varalta jos tulee joskus tarvetta. Ja koita selittää tytöllesi ettei niiden käyttö ole mitenkään pakollista, ja että tulee sulle selittämään pojistaan jos niitä sattuu tulemaan, että voit auttaa tytäsrtäsi olemaan järkevästi. Muista, ettei seksi itsessään ole paha asia mitenkään vaikka nuorempana, vaan se on tärkeintä kenen kanssa sitä harjoittaa. Ei ole mitään syytä etteikö tyttäresi voisi alkaa sitä harjoittamaan jonkun mukavan pojan kanssa jota hän voi sitten muistella ilolla vanhempana.

• järkijääs

Minua hämmästyttää tuo nuorten into hankkia pillerit. Itse käytin (tai siis kumppani käytti) kumia, kun en halunnut ruumistani sotkea pillereillä. En ole myöskään koskaan sairastunut sukupuolitautia. Jostain syystä minulle ei ollut koskaan vaikea sanoa, että ilman kumia ei tule piparia. Toisaalta en ole koskaan lätrännyt viinalla, joten tajuntani on ollut aina selkeä..

Mutta, mieluummin pillerit kuin teinin elämä ohi raskaudella. Etenkin kun tuonikäiset pojat hyvin harvoin ovat innokkaita kantamaan vastuunsa.

• jklölkjk

Tuollaisia myrkkypillereitä jotka tekee naiset hulluiksi kannata alkaa syömään vielä lapsena..Tuhannet ja tuhannet naiset on pilannu elämänsä noilla hormoonipillereillä.
      Itse olen aloittanu aktiivisemman seksielämän vasta yli 30 vuotiaana,mihin nykyajan lapsilla on niin helkkarinmoinen kiire?!

• ilmis.

Nyt ihan oikeasti. Älkää antako nuorille mitään e-pillereitä. Jos pitää ostaa, ostakaa kondomeja.
      E-pillereissä paljon myrkkyjä, jotka pistävät terveen elimiston sekaisin ja sairaaksi. Menkat hyppää häränpyllyä ja negatiivisia sivuvaikutuksia tulee, varsinkin herkemmille.

Kondomeja vain.

• www.mave.foorumi.eu

Jaskaa 12 pakettia kouraan:D

• ei pillereille

Pillereillä menkatkaan ei ole menkat, vaan tyhjennysvuoto! Todella luonnollista vai mitä? Onneksi ei itsellä ollut nuorena tarvetta pillereille. Pari kaveriakin on lopettanut pillerit, koska tulivat niistä omien sanojensa mukaan "hulluksi". Raivosivat ilman syytä ym. He käyttivät niitä kuitenkin vuosia, eli mitään alkutotuttelua se ei ollut.

Älkää vain kehottako nuoria tyttäriänne syömään mitään e-pillereitä. Ihmehän se on, jos ei päivittäinen hormonien syöminen vaikuta ihmisen elimistöön! Tästä vain usein vaietaan, koska naisethan nyt voivat kärsiä. Ei meillä niin väliä, pääasia että seksiä tulee miehille!

• Suomen
        ei pillereille kirjoitti:

Pillereillä menkatkaan ei ole menkat, vaan tyhjennysvuoto! Todella luonnollista vai mitä? Onneksi ei itsellä ollut nuorena tarvetta pillereille. Pari kaveriakin on lopettanut pillerit, koska tulivat niistä omien sanojensa mukaan "hulluksi". Raivosivat ilman syytä ym. He käyttivät niitä kuitenkin vuosia, eli mitään alkutotuttelua se ei ollut.

Älkää vain kehottako nuoria tyttäriänne syömään mitään e-pillereitä. Ihmehän se on, jos ei päivittäinen hormonien syöminen vaikuta ihmisen elimistöön! Tästä vain usein vaietaan, koska naisethan nyt voivat kärsiä. Ei meillä niin väliä, pääasia että seksiä tulee miehille!

Laki kiellä seksin alaikäisen kanssa? Jos lapsi on yläasteella,silloinhan hän on vielä LAPSI. Vanhemmilla on ensijainen vastuu omasta lapsestaan,sen tekemisistä ym.ei koulun eikä naapurin Virtasen perheen. Samoin vanhemmat voivat ja heidän kuuluukin antaa asiallista neuvontaa ehkäisystä jälkikasvulleen. Tämänhän pitäisi olla jokaiselle vanhemmalle itsestään selvyys.

• suojaikärajasta
        Suomen kirjoitti:

Laki kiellä seksin alaikäisen kanssa? Jos lapsi on yläasteella,silloinhan hän on vielä LAPSI. Vanhemmilla on ensijainen vastuu omasta lapsestaan,sen tekemisistä ym.ei koulun eikä naapurin Virtasen perheen. Samoin vanhemmat voivat ja heidän kuuluukin antaa asiallista neuvontaa ehkäisystä jälkikasvulleen. Tämänhän pitäisi olla jokaiselle vanhemmalle itsestään selvyys.

Laki kieltää yli 16-vuotiasta harrastamasta seksiä alle 16-vuotiaan kanssa.

• Wanha faija
        Suomen kirjoitti:

Parempi olisi, jos seksiä alettaisiin harrastamaan vasta sitten, kun pystytään ymmärtämään mistä siinä kyse, tiedetään riskit ja osataan suojautua niitä vastaan, sekä kyetään kantamaan mahdolliset seuraukset. Se kun voi muuttaa koko elämän kertaheitosta. tai pahimmassa tapauksessa jopa lopettaa sen.

Parempi, etteivät lapset harrastaisi seksiä. Mutta, kun kuitenkin harrastavat, ei silmiään voi siltä tosiasialta sulkea, vaan on autettava ja opastettava jälikasvuaan.

• ...
        Suomen kirjoitti:

Kyllä laki kieltää, mutta jos molemmat osapuolet haluavat harrastaa niin silloin ei ole laittomuudesta kyse. itse aloitin seurustelun 14vuotiaana juuri 18vuotta täyttäneen pojan kanssa ja kysyin omalta äidiltäni onko hänen mielestä asia ok! Hommasin itse e-pillerit..

• ..

Ei kaikki tule e-pillereistä sekaisin. Eihän ne tietty kaikille sovi mutta menkat EI TODELLAKAAN hypi vaan juurihan ne pillerit auttaa siihen. Tietää milloin kuukautiset tulee sekä tarpeen tullen niitä voi siirtää jos on esim. ulkomaanmatka juuri kuukautisten aikaan.. E-pillereistä on monelle hyötyä juuri niihin kipuihin sekä vuodon määrään..

• Äiti itsekkin

Olisitko asenteesi johdosta kuitenkin valmis mummiksi?

• Niinnono

Parinkymmenen vuoden takaa muistuu mieleen raskaana ollut 13-14-vuotias ikätoveri, että ei se mitään ennenkuulumatonta ole. Eikös raamatun Mariakin ollut "yläaste iässä"? Itselläni seksin kokeileminen ei vielä tuossa iässä kiinnostanut mutta tytöt varsinkin kasvavat nopeammin.

• 23456789phgfdsa

onpas rouvalla aika alkukantainen ajattelutapa. en väitä etteikö yläaste ikäinen olisi liian nuori seksihommiin, mutta sen iän paikkeilla taitaa isolla osalla ekat kokeilut alkaa.

kuten jo ylhäällä mainittiinkin.. haluatko mielummin auttaa tytärtäsi ehkäisyasioissa vai lapsen hoidossa? mahdollisista sukupuolitaudeista puhumattakaan.

• huokaus.,.

se pitää olla ja järkevä nuori niitä käyttääkin-> tietoinen sukupuolitaudeista. Mutta itse äitinä toivoisin tyttäreni pidättätyvän seksistä ja arvostavan neitsyyttään, joka näinä päivinä alkaa olla harvinaisuus. Tunteet kuitenkin vievät ja toivon, että tyttäreni olisi niin järkevä, että tietää mitä tekee. En haluaisi, että tyttärelläni olisi 14 vuotiaana jo liuta sänkykumppaneita...

• poikani on 16

ostanut raavaalle jullilleni Näkkejä jotta ei hän "vahingossa" tulisi faijakis ja elämä olisi piloilla!!!!! kuiteskin poika sanoi luottamuksellisesti saunan lauteilla jotta ne tekee tiukkaa (iso kulli) eikä hän saa spärdäriä välttämättä rullattua edes loppuun saakka/asti... Kuten nyt edetä??! pojalla on valtava kulli ikäseskseen ja muutoinkin Enkä halua että hän ns painaa paljaalla tyttöystäväänsä...

• ostapa oikeaa kokoa

Osta paketti sultaneja. Istuvat todennäkösesti paremmin. Näkeillä EIKÄ Magiceillä oikeasti tee yhtään mitään. Ne ei tosiaankaan mene loppuun saakka ja meinaavat senkin jälkeen luisua pois siltäkin osalta, kun penis on ensin käynnyt kuolion partaalla.

Durex on vissiin sitten myös paksummille tapauksille, mutta maksavat enemmän ja Sultan melko sopiva. Siksei täällä olla kokeiltu.

Luulisi sinun _isänä_ tietävän, että niitä kokoja on monenlaisia...

• kokemusta on

useita nettikauppoja joista saa kumeja monen kokoisina. ihan pieniäkin ja tosi suuria. kaupoista ei saa kuin peruskokoa. tulee kotiin kirjeenä huomaamattomasti ja nopeasti.

• kuulosti
        ostapa oikeaa kokoa kirjoitti:

Osta paketti sultaneja. Istuvat todennäkösesti paremmin. Näkeillä EIKÄ Magiceillä oikeasti tee yhtään mitään. Ne ei tosiaankaan mene loppuun saakka ja meinaavat senkin jälkeen luisua pois siltäkin osalta, kun penis on ensin käynnyt kuolion partaalla.

Durex on vissiin sitten myös paksummille tapauksille, mutta maksavat enemmän ja Sultan melko sopiva. Siksei täällä olla kokeiltu.

Luulisi sinun _isänä_ tietävän, että niitä kokoja on monenlaisia...

kyllä lähinnä joltain nuorelta piilohomolta, joka tuskin kenenkään faija on.

• zxdvnkzdv

Ehkäisypillerit auttavat myös kuukautis kipuihin btw. Osta mielummin paketti kondomeja jos tyttäresi on vakavassa seurustelu suhteessa.

• _tyttö_

Niin, ehkäisytabletit auttaa kuukautiskipuihin ja myös siihen vuotamismäärään. Itse aloitin e-pillerit 15vuotiaana, vaikka poikaystävää ei ollutkaan. Aloitin ne juuri siksi koska kuukautiskivut olivat erittäin kovat sekä vuoto todella runsasta.

• Ne ei oo mikkää pakollinen konsti seksiä harrastavalle. Toki niistä kannattaa puhua, niinku ehkäsystä yleensäkki, jo ennen ku lapset harrastaa seksiä. Mutta kyllä se yläasteikänen saa ne pillerit ite hommattua. Ja vastuuntuntonen äiti kertoo mistä niitä saa ja mihi niitä käytetään. Toki ite suosittelen alakuun kondomia, varsinki jos ei oo vakisuhetta tai jos on vasta alottelemassa seksielämäänsä. Ite alotin seksin harrastamisen vähä ennen 16v synttäreitä, mutta kaikki kaverini oli seksin jo kokeneet yläasteiässä, ja muutama kaverini jo 12 vuojen iässä.
      Joten iästä viis ja vastuullisuus kunniaan :)

• vajavainen

Itse aloitin e-pillerit 16-vuotiaana, kun olin seurustellut poikaystäväni (nykyisin avomieheni) kanssa muutaman kuukauden. Kävin kysymässä asiasta terkkarilta, joka ohjasi minut ehkäisyneuvolaan. E-pillereistä on kyllä ollut iso apu myös runsaisiin kivuliaisiin kuukautisiin. Nyt viiden vuoden jälkeen olen toki vaihtamassa hormonikierukkaan, koska se vastaa paremmin nykyiseen ehkäysyntarpeeseeni. Äitini ei tiedä e-pillereistäni, tms, kun emme koskaan käyneet "sitä keskustelua". Olen osannut etsiä tietoni itse.

• en käytä...

Itse een käytä e-pillereitä. Niistä on paljon haittaa ja olen kuullut ystäviltäni niiden haittavaikutuksista, joten en niitä itse käytä. Ei niitä ole mikään tarve käyttää, jos huolehtii muusta ehkäisystä (kortsut..).

• Tryffs

Itse söin joskus pari vuotta sitten 18-vuotiaana e-pillereita n. puoli vuotta. Täytyy kyllä sanoa että en kyllä enää ikinä vedä sellaisia myrkkyjä itseeni! Multa meni ruokahalu viikoksi ihan kokonaan ja muutenkin alipainoisena laihduin ihan liikaa. Lisäksi tunsin olevani koko ajan jossakin verhon takana, en ollu ollenkaan oma itseini. Se oli kamalaa! Olin aivan kuin masentunut ja pillitin lähes joka päivä ihan mitättömistä asoista. Samalla sain myös ihmeellisiä paniikkikohtauksia, joita ei ole koskaan ennen ilmennyt. Lopetin pillerit ja parin kuukauden päästä siitä olin ihan normaali. Kaikki se kauheus katosi kuin tuhka tuuleen. En todellakaan enää koskaan halua hankkia mitään hormonaalisia ehkäisyvälineitä. Nyt olenkin hankkimassa synnyttämättömien kuparikierukkaa, joka toivottavasti sopii minulle. :)

• jkgk

No voithan olla ostamatta, ja neuvomatta ehkäisystä.
      Katotaan vuoden päästä miltä tuntuu olla mummi nuorena, teiniäitin avustajana.. :)
      Nuoret harrastavat seksiä, JO yläaste ikäisenä. PISTE

• Kyl näin on

Jos et mummoksi halua, niin syytä on valistusta, pillereitä ja kondomeita tytölle hommata. Ei se iästä riipu. 12 v. voi ajautua raskaaksi jos "hyvin käy"

• 19veeelikka

Itse sain seiskaluokalla e-pillerit, johtuen kyllä erittäin kivuliaista kuukautisista, ja niiden epäsäännöllisyydestä, ja määrästä. Ja siitä miten ne heitteli tunteita.
      Mielestäni yläasteikäisen täytyy saada e-pillerit jos vain haluavat, ja jos kokevat tarvetta. Eivät ne pelkästään ehkäise raskaaksi tulemista, vaan helpottaa kipuihin, turvotukseen jnejne.

Mutta esim. kasi-ysiluokkalaiselle olisi ehkä hyvä hankkia, etenkin jos tuntuu olevan menevä mimmi, sillä ensimmäiset kokeilut saattavat siinä iässä tulla (kuten itselläni).

• Matteusko

ole kukaan koskaan syönyt ainoatakaan e-pilleriä - eikä niinmuodoin ole ollut niistä mitään ongelmaa, rahanmenoa eikä terveysrieskejä. Sillä sekä vaimoni että tyttäremme ovat aloittaneet sukupuolielämän vasta hääyönä. Pelkkä kondomi on riittänyt ehkäisyksi niinä harvoina kertoina, kun on ollut munasolun irtoamisen ja seksihalujen aika samanaikaisesti - eikä raskaaksi ole haluttu.
      Nyt olemme 3 onnellista ja tervettä lapsiperhettä.

• tyttö 18v

En ymmärrä miksi vanhempien pitäisi ylipäätänsä puuttua lastensa ehkäisyyn tai mihinkään siihen liittyvään. Minä olen ainakin ihan itse ymmärtänyt käyttää kondomia enkä pillereitä edes halua. Tuntuisi oudolta jos siitä pitäisi puhua vanhemmille. Jokainen hoitakoot omat yksityisasiansa.

• tttttttttterwtey

Tuota tuota. Ennen kuin alatte haukkua "missäs teidän aivot ovat olleet" muistakaa ja ajatelkaa itse... TämäKIN juttu on kuntakohtainen. Omassa asuinpaikkakunnassani pillerit ovat kolme ensimmäistä kuukautta maksuttomia. Menin pari vuotta sitten pillerit hommatessani kouluterkkarille, hän antoi minulle paketin jossa on kolme laattaa. Lisäksi hän varasi minulle ajan gynekologille, joka suoritti tutkimukset ja kirjoitti reseptin pillereihin jotta voin jatkossa itse käydä ostamassa niitä apteekista.

• kohta entinen teini

Itse aloitin pillereiden syömisen 16 vuotiaana, ollessani 9luokalla.
      Olin seurustellut noin puolivuotta, ja äitini otti puheenaiheeksi ei-toivotut raskaudet ja pillerit. Oli hyvä että kävimme sen keskustelun, pillerit eivät olleet itseasiassa käyneet pienessä mielessäkään. Hän halusi kustantaa ne minulle. Ensimmäisen puolivuotta pillereitä sai syödä ilmaiseksi.

Sen verran fiksuja kuitenkin oltiin, että ilman kumia ei harrastettu seksiä ennenkuin poikaystäväni oli käynyt testeissä (itselleni hän oli ensimmäinen sänkykumppani).

Kokemuksesta voin kertoa että pillerit eivät sovi kaikille. Itse söin niitä reilun vuoden, ja lihoin REILUSTI sinä aikana. Kyse siis ei ollut muutamasta liikakilosta!

Mielestäni ylä-asteikäinen voi hyvinin jo tarvita pillereitä. Kaikkien seksielämä ei ala vasta pari kymppisenä, ja nuoret harrastavat seksiä halusit tai et. Äitinä voit olla tukena, ja ehkäistä teiniraskauden ottamalla pillerit puheenaiheeksi. Ollessani itse silloin 9luokalla, moni ikäisistäni kavereista söi pillereitä ja olivat "vakituisessa suhteessa" (jos sitä nimitystä voi käyttää sen ikäisistä, olivat kuitenin jo seurustelleet pitkään) Ja sen ikäinen saa hommattua pillerit ilman vanhemman lupaakin ihan helposti.

• nainen86

Ei ole vanhempien tehtävä huolehtia lastensa ehkäisyn tarpeesta. Valistusta on niin paljon, että ne teinit kyllä tietää mistä niitä pillereitä saa, jos niille tarvetta tulee. Ja jos eivät tiedä, niin toivottavasti tajuavat olla harrastamatta seksiä.

• ejhtjkmytk

Mielestäni se, milloin ja missä määrin vanhemmat puuttuvat lapsensa seksielämään (edes ehkäisyn merkeissä), riippuu todella paljon lapsesta, hänen sosiaalisesta elämästään ja teidän välisistä keskusteluyhteyksistä.

Jos nyt ensin pohditaan sitä, missä vaiheessa lapsesi saattaa olla seksuaalisesti aktiivinen. On varmasti todella vaikeaa arvioida omasta lapsesta, kuinka pitkälle hän on mennyt seksielämänsä suhteen (siis onko suudellut, hyväillyt jne). Omaa lasta tulee katsottua helposti vaaleanpunaisten lasien läpi, eikä vanhemmat tiedä puoliakaan siitä, mitä lapsen elämässä on menossa. Muutamia merkkejä voi kuitenkin havaita, jotka eivät tietenkään tarkoita, että lapsesi on seksuaalisesti aktiivinen. Pikemminkin nämä merkit viittaavat siihen, että hänellä on MAHDOLLISUUS olla seksuaalisesti aktiivinen, jonka toteutumisesta hän päättää enemmässä tai vähemmässä määrin itse. Kysy siis itseltäsi:
      - Onko tyttärelläsi poikaystävä? Kertoisiko hän varmasti sinulle, jos hänellä on poikaystävä? Jos hänellä on poikaystävä, oletko tavannut hänet ja miltä poikaystävä vaikuttaa? - Jos tyttärellä on poikaystävä, etenkin vanhempi poikaystävä jolla on mahdollisesti aiempaa seksikokemusta, on oikeastaan vain ajan kysymys, milloin heidän suhteensa muuttuu fyysisemmäksi. Muuten niin kiltti ja fiksu tyttökin saattaa heittäytyä harkitsemattomaksi, kun kokee olevansa niin ihastunut poikaystäväänsä.
      - Millainen tyttäresi ystäväpiiri on? Uskotko, että hänen ystävänsä ovat saattaneet mahdollisesti harrastaa seksiä? - Ystäväpiiri vaikuttaa nuoriin todella paljon. Jos ystävät ovat harrastaneet seksiä tai jos poikaystävät ja/tai seksi ovat yleinen puheenaihe ystäväpiireissä, saattaa nuori helposti kokea itsensä oudoksi tai ulkopuoliseksi, jos ei ole seksuaalisesti aktiivinen.
      - Millainen lapsesi ylipäätään on? Onko hänellä hyvä itsetunto? Mielekkäitä harrastuksia? Millainen hän on luonteeltaan? - Tämä tavallaan liittyy siihen, miten järkevä ja vastuuntuntoinen lapsi on. Toki kiltit tytötkin saattavat tehdä huonoja valintoja, mutta usein ongelmilla on taipumusta kerääntyä. Jos nuori juo alkoholia, lisää se myös mahdollisuuksia tehdä huonoja valintoja.

Jos taas lähdetään miettimään sitä, missä määrin ja miten vanhempien tulisi puuttua lapsensa seksielämään, asiasta tulee jo paljon monimutkaisempi. Mietin, miten nuoren elämään liittyvä kommunikaatio ylipäätään toimii teidän välillä. Montaa nuorta tyttöä nolostuttaa puhua vanhemmilleen seksiin liittyvistä asioista, joten äitin hössöttäminen e-pillereistä voi pikemminkin hankaloittaa tilannetta entisestään. Jos asia otetaan mitenkään käsittelyyn, kannattaa se ehdottomasti käsitellä nimenomaan yläasteikäisenä, siis tarkoitushan olisi, että lapsi olisi valmis ENNEN seksielämän aloittamista. Jos itse koskaan saisin tyttölapsia, pitäisin korkeintaan lyhyen ja kevyen juttutuokion, jossa voisin antaa ehkäisyesitteitä ja yhteystiedon neuvolaan, lisäksi pitäisin huolen, että kylpyhuoneen kaapista löytyy aina kondomeja ja tytön tililtä rahaa, jotta ehkäsyn ostaminen itsenäisesti on mahdollista, jos/kun ei halua äitille asiasta puhua. Mielestäni teinitytölle olisi tärkeää korostaa ns. tuplaehkäisyn tärkeyttä, siis kehottaa seksielämän alettua hankkimaan pillerit, jotka ovat luotettavampia, mutta myös vaatimaan kumppania käyttämään kondomia, joka taas ehkäisee taudeilta. Raskaus ei ole ainoa riski seksissä! Kannattaa tietysti puhua nuoren kanssa tunne-elämän kiemuroista, kun mikään ei ehkäise särkynyttä sydäntä.

Ihanteellisin tilanne monien seksiterapeuttienkin mielestä on se, että lapsille puhutaan omaan sukupuoliin liittyvistä asioista, seksistä ja tunne-elämästä hyvin nuoresta iästä lähtien ikään sopivin termein ja ikään sopivalla tarkkuudella. Kun lapsi tulee teini-ikään ja seksi alkaa olemaan ajankohtaisempi asia, ei asiasta puhuminen tunnu kummastakaan niin kiusalliselta. Yläasteikäinen ymmärtää lähes yhtä paljon kuin aikuisetkin, mutta riskienhallintaan liittyvät aivojen osat eivät ole vielä täysin kehittyneet, joten he tekevät paljon huonoja ratkaisuja. Eräs hyvin arvostettu seksiterapeutti kehotti äitejä puhumaan tyttärilleen itsetyydytyksestä jopa ehkäisyä enemmän, koska ehkäisystä he saavat enemmän tietoa muualtakin ja itsetyydyttäminen saattaa jopa viivästyttää seksielämän alkua tytöillä (koska tyttö oppii että voi itse antaa itselleen haluamansa ja ei siten ole niin riippuvainen pojista).

• mies88....

Eiköhän likka osta sit ite kun siltä tuntuu. Ite olen 22v mies eikä ole vielä kertaakaan ollut käyttöä millään ehkäsyillä en ole edes nähnyt naista ikinä edes alasti.

Jos mulle olisi kortsuja ostettu murros ikäisenä niin ne olisivat kuluneet puhki jo vanhuudesta.

• itse hillintää

Jos ostat lapselles e.välineitä samalla viestität alaikäiselle sallivasi oikean yhdynnän. Tyhmää piiloviestintää?

• herra 56
        itse hillintää kirjoitti:

Jos ostat lapselles e.välineitä samalla viestität alaikäiselle sallivasi oikean yhdynnän. Tyhmää piiloviestintää?

kyllä ehdottomasti suosittelen nuiden pillereiden hankintaa. vielä suuremmalla volyymillä jos tyttäresi käy vielä yläastetta. se on kuulkaas kamalaa kun 14v. tytön tyllerö tulee kotiin ja kertoo olevansa raskaana. ja vielä vanhemmalle herrasmiehelle. näin vältyt myös sinä, äiti, kaikilta suurilta yllätyksiltä.

• jebouhhuu
        herra 56 kirjoitti:

kyllä ehdottomasti suosittelen nuiden pillereiden hankintaa. vielä suuremmalla volyymillä jos tyttäresi käy vielä yläastetta. se on kuulkaas kamalaa kun 14v. tytön tyllerö tulee kotiin ja kertoo olevansa raskaana. ja vielä vanhemmalle herrasmiehelle. näin vältyt myös sinä, äiti, kaikilta suurilta yllätyksiltä.

Se laki menee kylläkin niin että täysi-ikäinen ei saa sekaantua alle 16 vuotiaaseen. Se esimerkiksi että 16 ja 14 vuotiaat harrastavat seksiä keskenään on hyvin normaalia.

Itse aloitin pillerit vasta 21 vuotiaana, koska ennen sitä oli vain satunnaisia suhteita joissa käytin kondomia.

Ja kyllä se niin on että ei vanhemmat juuri pysty lapsiensa sukupuolielämää kontrolloimaan. Jos 14 vuotias haluaa seksiä harrastaa sen hän myöskin tekee.

• supisuki

isoäidiksi niin jätä ostamatta.
      E-pillerit tosin ei suojaa taudeilta.

• minäpävain2

nuoriso saa kyllä nykyään paljonkin seksivalistusta, tuntuu hassulta, että vanhemmat sekaantuisivat asiaan. mikäs siinä toki, jos on muutenkin läheiset välit, itselläni ei ole koskaan olleet ja tuskin koskaan ovatkaan. meillä ei puhuttu edes menkkahelvetistä ja olen siitäkin iloinen.
      kondomi on minusta kuitenkin nuoren ihmisen ensisijainen ehkäisy, koska se suojaa sekä sukupuolitaudeilta että vauvoilta. nuorena seksikumppanit saattavat vaihtua sen verran usein, että on todella hyödyllistä huolehtia siitä, että tautivaara on minimissä. ei seurusteleminen tarkoita sitä, että heti pitäisi hankkia joku muu ehkäisy, kuin kondomi: monet käyttävät vakituisessakin suhteessa ehkäisynä kumia. kukin tavallaan. ei ehkäisypillerit ole sellainen asia, joka kuuluisi automaattisesti kaikkien naaraspuolisten elämään.

• luonnonlapsoneneeee

...käyttänyt pillereitä,kierukoita tms tuotteita.
        Ainoastaan kumeja.
        Ja hyvin oon pärjänny,ikääkin jo 47 vuotta.

Kondomit ehkäisee seksitaudit suht tehokkaasti.
        Vaikka olisi eka poikakaveri jo tunnettu jonkin aikaa,niin mistäs silti tiedät,onko sillä tauti kun ekaa kertaa alatte???
        Voitko luottaa siihen ettei toinen osapuoli ole jo ollut jonkun kanssa ja vaikka tunnette hyvin niin tauti ei tartu???
        Mielestäni kumin käyttö on järkevää aina suhteen edetessä siihen pisteeseen että seksi on ajankohtaista.
        Ja vasta kun kumppanit ovat molemmat käyneet testeissä tautien varalle, voi alkaa harrastaa ilman kumia.
        Mutta ei ilman mitään ehkäisyä.
        On muitakin vaihtoehtoja kuin pillerit,niistä saa tietoa terveysasemilta,neuvoloista...

• eräs nuori nainen

Älkää opettako nuoria naisia niihin pillereihin. Kaikkia sivuvaikutuksia ei edes tunneta, vaikka luulisi olleen aikaa ja tutkittavia riittämiin, mutta taitaa nuo resurssit painaa kupissa enemmän. Sanoohan se jo järkikin, että niin vahvojen hormonien vetäminen teinistä vaihdevuosi-ikään ei voi olla täysin tervettä.

Yhä useampi nainen valitsee jonkin toisen ehkäisykeinon kyllästyttyään pillereihin tai harrastaa seksiä vain "varmoina päivinä". Itse uskon, että etenkin länsimaissa e-pillerien käyttö tulee huomattavasti vähenemään, kun naiset alkavat huomaamaan, että on paljon muitakin vaihtoehtoja ja niiden käyttäminen pillereihin verrattuna ei olekkaan niin vaikeaa/kallista/hankala hankkia yms. Tällaista muutosta on mielestäni tapahtunut tässä muutamien vuosien aikana. Valitettavasti kaikkialla toitotetaan vain e-pillereistä kuin muita vaihtoehtoja ei olisikaan ja vasta pillerihelvetin täydellisesti revettyä aletaan miettimään, että josko niitä olisikin muita keinoja. Valitettavan usein lääkärit eivät mainitse näistä mitään, vaan asioista pitää itse alkaa ottaa selvää ja vaatia eri ehkäisyä itselleen.

• adoörchbOÄTR

Että joku hankkisi jonkun puolesta ehkäisypillerit? Sotii kaikkea maailmassa olevaa vastaan. Jos ei pysty itse hankkimaan pillereitä, ei pysty siihen muuhunkaan. Ja jos vahingon varalta rupeaa syöttämään lapselleen pillereitä, silloinhan häntä kohtelee kuin koiraa, jolla olettaa olevan koiran tajunta.

Älkää pilatko lapsenne elämää. Jos lapsi rupeaa varhaisteininä panemaan, on informaatiossa ollut jotain vikaa.

• hemulinkaveri

Sain juuri 16-vuotiaana ehkäisypillerit ja 2-vuoden päästä sairastuin reumaan. Pillerit nostivat vasta-aine arvoja ja tekivät kamalan aurallisen migreenin myös.
      Ennen pilllereitä en koskaan ollut sairas.

Älkää syökö niitä pillereitä.

• h123gh

On nyt 17.vuotta ja syönyt 2.vuotta

• tytsy14

miten niitä voin pyytää terkkarilta ku tarviaisin kuukautiskipujen,vuodon määrän ja epäsäännöllisyyden takia

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      145
      3679
    2. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      107
      3502
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      20
      2472
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2275
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      28
      2113
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      33
      1163
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1031
    8. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      134
      823
    9. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      28
      820
    10. Oikea syy siihen

miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä
      Ikävä
      34
      744
    Aihe