Passiivikitalojen valumuotti

Rakennetaan talvella

Onko kokemuksia Tamperelaisen Passiivikivitalojen valumuoteista?

Miten onnistui talon teko? Kuuluuko äänet ulkoa sisälle?

Ajatus olis rakentaa kellarillinen talo lautaverhottuna.
Tähän asti on ajateltu puurakenteista elementtitaloa, mutta mieli muuttumassa.

Ymmärtääkö kukaan tuohon kastepisteeseen, miten se toimii...

Kertoilkaa kokemuksia valumuoteista.

53

5446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AM

Meillä ei ole vielä kokemusta, mutta vuoden päästä pitäisi olla jo jotain. Olemme siis valinneet tulevaan taloomme tämän rungon.

Minun ymmärtääkseni Neoporin ja betonin höyrynläpäisevyys on niin lähellä toisiaan, ettei ongelmia pitäisi kastepisteen kanssa tulla. Jos höyry läpäisee betonin, se läpäisee Neoporinkin, joten esimerkiksi betoni-Neopor-rajapinnalle pitäisi kastetta syntyä.

• Ihmettelijäl....

Kertokaapa minulle että millä ihmeellä ne puuverhouksen koolingit kiinnitetään siihen seinään? Olen mm. juuri tuon passiivitalojen sivuilla nähnyt, että mainitaan yksioikoisesti että vedetään pitkillä ruuveilla koolingin ja eristeiden läpi, niin että ruuvi päätyy betonitilaan asti.

Mutta mistä hemmetistä löytää 20mm (koolaus) 180mm (ulkopuolen eriste) ~40mm (betonitilaan) == 240mm pitkiä ruuveja? :-)

• AM
        Ihmettelijäl.... kirjoitti:

Kertokaapa minulle että millä ihmeellä ne puuverhouksen koolingit kiinnitetään siihen seinään? Olen mm. juuri tuon passiivitalojen sivuilla nähnyt, että mainitaan yksioikoisesti että vedetään pitkillä ruuveilla koolingin ja eristeiden läpi, niin että ruuvi päätyy betonitilaan asti.

Mutta mistä hemmetistä löytää 20mm (koolaus) 180mm (ulkopuolen eriste) ~40mm (betonitilaan) == 240mm pitkiä ruuveja? :-)

Arvaan, että ennen valua eristeen läpi tökitään kierretankoja valutilaan saakka. Ne lukittuvat valussa paikalleen ja toimivat koolauksen kiinnikkeinä.

Tämä oli sitten vain minun arvaukseni. Ehkä Passiivikivitaloissa osaavat kertoa, miten tuo on oikeasti tehty.

• eps asuja 1kk

pultti liikeestä niitä löytyy. Itse laitoin 28mm koolauksen pystyyn 8x240 uppokanta ruuveilla merkki tais olla fisher. samoja löytyy myös ikh myymälöistä kilo tavarana ja 6mm paksuna.

• EPS kiinnostaa
        eps asuja 1kk kirjoitti:

pultti liikeestä niitä löytyy. Itse laitoin 28mm koolauksen pystyyn 8x240 uppokanta ruuveilla merkki tais olla fisher. samoja löytyy myös ikh myymälöistä kilo tavarana ja 6mm paksuna.

Kenen valmistajan muottiharkoista teit talosi? Tuliko hyvä? :-)

• Tutkija Taavi
        EPS kiinnostaa kirjoitti:

Toimittajien myyntihalukkuudessa on valovuosien eroja, samoin tiedoissa ja taidoissa. Asiat selviää parhaiten ottamalla yhteyttä heihin.
        Eps-muottirakenne on muuten ehkä markkinoiden paras rakenne, niin lujuudeltaan, hinnaltaan kuin toimivuudeltaankin, kun pyritään toteuttamaan matalaenergiataloja.

• SiremyJ
        Tutkija Taavi kirjoitti:

Toimittajien myyntihalukkuudessa on valovuosien eroja, samoin tiedoissa ja taidoissa. Asiat selviää parhaiten ottamalla yhteyttä heihin.
        Eps-muottirakenne on muuten ehkä markkinoiden paras rakenne, niin lujuudeltaan, hinnaltaan kuin toimivuudeltaankin, kun pyritään toteuttamaan matalaenergiataloja.

On sinulla mielikuvitusta ainakin.

Ei taida muottiharkko pärjätä millään noilla mainitsemillasi alueilla. Ei normi- eikä passiiviratkaisuina.

• EPS kiinnostaa
        SiremyJ kirjoitti:

On sinulla mielikuvitusta ainakin.

Ei taida muottiharkko pärjätä millään noilla mainitsemillasi alueilla. Ei normi- eikä passiiviratkaisuina.

No yksinkertaisesti tuo EPS rakenne on täysin toimiva. Muutamia hankaluuksia liittyy toki seinään kiinnittämisten suhteen, mutta eipä tuo nyt niin iso juttu ole.

Tuo Tutkija Taavin käyttämä sanamuoto "ehkä markkinoiden paras" on oikein hyvä. Nimittäin sana EHKÄ pitää sisällään mahdollisuuden että on muitakin vähintään yhtä hyviä tai jopa parempia ratkaisuja.

Mutta EPS rakenne on ollut käytössä jo pitkään mm. Kanadassa, jossa on kyllä vähintään yhtä kylmää monissa osissa kuin täällä Suomessakin.

• Rakinssi

pitää riittävän hyvin. Ei tarvita pitkiä ruuveja. Kun koolaus liimataan koko matkalta, niin pysyy paremmin kuin ruuveilla. Ruuvi ei kanna pystysuuntaisia kuormia kovinkaan hyvin. Lisäksi vältetään kylmäsiltojen muodostuminen

• eps asuja 2,5kk
        EPS kiinnostaa kirjoitti:

suomalaisia finn eps harkkoja 350mm jotka ostin arwo kivitalot nimisestä firmasta. Itse tehtiin kaikki ja 2,5kk asumisen jälkeen olen tyytyväinen. Lämmintä riittää eikä vedontunnetta ole. Ääni eristys ehkä hieman huonompi kuin puutalossa, mutta ei häiritsevästi.

• Jaspis mies

Kyseisessä tapauksessa koolinkien kiinittämiseen on kaksi vaihtoehtoa kalliimmassa systeemissä käytetään kierretankoa. Toisessa jota suosittelen käytetään ns.neopor ruuveja ja pitää varmasti.Katso lisää Jaspis.fi sivuilta ja ole yhteydessä etelän edustajaan.Hyvä tulee.

• Kierrettä seinään

Tutustuppas seuraavaan sivustoon ja kysy muujältä niin asia selviää.

• znk-rst
        eps asuja 1kk kirjoitti:

Ei tainnut olla rst-ruuveja? Tuolla mitalla ei löydy kuin sähkösinkittyä ja se ei koolaustilassa määräysten mukaisesti ole sallittua.

• Kivaoislukealisää
        Tutkija Taavi kirjoitti:

Miten tällä palstalla saisi yhteyden muovimyyjiin...? Vai onko eps myyjille jo perustettu oma "muovitalot" palsta jossain?

• Rakennetaan talvella

Olen nyt tutustunut myös Bewin valumuottiharkkoon.
      Siinä yhtenä vahvana on ulko- ja sisäpinnassa oleva oliko se vinyyliä vai muovia lista johon saa ruuvattua levyt, listat, hyllyt..

Siinä sisä- ja ulkokuori liitetään yhteen muovikiinnikkeillä, äänisilta jää pieneksi.

Onko kokemuksia, kiinnostava tavara.

Kannustalot ja Lappli painii loppuviivoilla...

Helmikuussa pitäisi aloittaa kellarin teko ja talopaketti päälle.

• Kallelle

Luja kivitalolta löytyy valuharkot kellariin tai koko taloon ja Herrala talo siihen päälle.
        nuissa molemmissa mainitsemissasi merkeissä laatu / hintataso ei ole kohdallaan.

• AM

Meillä Bewi tipahti pois kilpailusta sen vuoksi, etten saanut sieltä koskaan tarjousta, vaikka kahdesti kysyin perään ja juttelin vielä messuillakin asiasta. Passiivikivitalot kutsui katsomaan keskeneräisiä taloja, ja esittelivät muutenkin paljon ja asiantuntevasti omia ratkaisujaan. Antoivat arkkitehtisuunnittelun loppuun omat ohjeensa ja muutenkin ovat opastaneet tarvittaessa

Meille tulee 2-kerroksinen talo rinteeseen. Alin kerros on nyt melkein valmis eikä isoja ongelmia ole ollut. Suurin ongelma oli se, että erilliseen rakennukseen varatuissa harkoissa tuli ilmeisesti lähetyksessä virhe: nurkkia oli yksi paketti liikaa ja suoria harkkoja yksi paketti liian vähän. Virhe korjataan, kunhan nähdään, tarvitaanko päätaloon vielä lisää harkkoja vai ei. Suosittelen Passiivikivitaloja lämpimästi.

Meillä on palkattu rakennusporukka, joka on todella ammattitaitoista. Osaavat tuennat yms. tehdä niin, ettei valun kanssa ole ollut ongelmia. Se varmasti auttaa asiaa. Jos tuosta tekee hutiloiden, niin ongelmatkin varmasti lisääntyisivät.

• Kokemusta asiasta.

Tutustu seuraavaan talopakettiin sano minun sanoneeni se kannattaa.www.Jaspis.fi

• naakija

Kannattaako tehdä kylmiäsiltoja omaehtoisesti rakenteisiin, eikö ne juuri ole niitä mistä lämpöhäviöt tulee, eli tutustu eri toimittajien Moduulirakentamiseen millä pääset anturasta räystäänalle samalla rakenteella, säilyttäen seinärakenteen ehjänä mikä takaa energiansäästön. esim . jaspistalot

• ei hyvvee päevöö

karggilan pojjaat ei oo tainnu paljon legoilla leikkiä lapsena ;(

• Jaspis kk

Jaspiksella on se etu muihin ns moduli rakentajiin että esim rappaus on helpompi laittaa pintaan, ei tarvi oikomisia sekä niissä on äänieristävyys parempi mutta tärkein ehkä se että rakenne kantaa huomattavasti paremmin kuin sellaiset joissa on välikappale samaa ainetta. Ei jää siis valun aikana onttoja kohtia välikappaleen alapuolelle. Kastepiste jos se muodostuu tulee betonin ulompaan pintaan ja betoni kuivuu sinne kokonaan noin puolessa vuodessa.

• Mustekala

Valumuottitekniikalla on tehty taloja n.10vuotta suomessa, muualla n.50v. Markkinoilla on laadukkaampaa ja vähemmän laadukasta toteutusta.Kannattaa perehtyä huolellisesti asiaan, haastatella talomyyjiä,kaivella kokemuksia jo rakentaneilta ja perehtyä jonkun ammattilaisen kanssa eri vaihtoehtoihin. Markkinoille on tullut laadukkaita ja huippu energiatehokkaita taloja.Jotka alittavat reilusti nykyisen energialuokitus katekoria. Enrgialuokitus taulukko on jäänyt jälkeen koska nykyinen paras A-luokka alittuu kyseisillä rakentamis/materiaali vaihtoehdoilla.Puuteollisuus,viranomaiset yms. voidellut instanssit koittavat vastustaa uusimpia ja parempia vaihtoehtoja. On varmaa kuitenkin että nuo Neobori/valumuotti tekniikalla tehtävät talot tulevat kuin pikajuna markkinoille ja taloteollisuus tulee kokemaan voimakkaan muutoksen!

• Rakennuttaja Erkki

Neoporista ei paljon kannata vouhottaa tai ainakaan lisää maksaa, Malanderin 450 mm harkon U-arvo Neoporilla 0.08 ja sillä valkoisella 0.09.
        Lisäksi Neoporin kanssa valupaineen kesto-ongelmia.

• Tutkitusti paras
        Rakennuttaja Erkki kirjoitti:

Neoporista ei paljon kannata vouhottaa tai ainakaan lisää maksaa, Malanderin 450 mm harkon U-arvo Neoporilla 0.08 ja sillä valkoisella 0.09.
        Lisäksi Neoporin kanssa valupaineen kesto-ongelmia.

Styros harkko ja neopori harkko on kaksi eri asiaa. Neopori on palamaton ja lisäksi grafiitti lisää materiaalin lämmöneristys kykyä. Valupaine ongelmista kärsii toiset tuotteet toiset ei.Eli ensin olisi hyvä tutustua materiaaliin, harkkojen toteutuksiin ja saavutettuihin tuloksiin ennen kuin puhuu sellaista josta ei tiedä.On kuitenkin varma että laadukkaista neopori valumuoteista tehdyt talot valtaavat markkinoista osansa, hyvien kokemuksien myötä.

• rgdegdf
        Tutkitusti paras kirjoitti:

Styros harkko ja neopori harkko on kaksi eri asiaa. Neopori on palamaton ja lisäksi grafiitti lisää materiaalin lämmöneristys kykyä. Valupaine ongelmista kärsii toiset tuotteet toiset ei.Eli ensin olisi hyvä tutustua materiaaliin, harkkojen toteutuksiin ja saavutettuihin tuloksiin ennen kuin puhuu sellaista josta ei tiedä.On kuitenkin varma että laadukkaista neopori valumuoteista tehdyt talot valtaavat markkinoista osansa, hyvien kokemuksien myötä.

Ei se valkoinenkaan EPS pala. Ja todellakin 450mm harkossa on aivan sama, että ottaa sen valkoisen jos se on halvempaa.. nimittäin 0,09 U-arvolla seinä on jo niin perusteellisen marginaalinen energiankarkauskohta, että ei tosiaan kannata optimoida sitä yhtä sadasosaa maksamalla euroakaan ylimääräistä.

• naakija
        rgdegdf kirjoitti:

Ei se valkoinenkaan EPS pala. Ja todellakin 450mm harkossa on aivan sama, että ottaa sen valkoisen jos se on halvempaa.. nimittäin 0,09 U-arvolla seinä on jo niin perusteellisen marginaalinen energiankarkauskohta, että ei tosiaan kannata optimoida sitä yhtä sadasosaa maksamalla euroakaan ylimääräistä.

Mistä sen voi määritellä että valkoinen on halvempaa jos ei tiedä harmaan hintatasoa?

• sdfsds14
        naakija kirjoitti:

Mistä sen voi määritellä että valkoinen on halvempaa jos ei tiedä harmaan hintatasoa?

Neopor on kalliimpaa kuin tavallinen EPS. Hintaeroa on noin 10%.

Tämä on faktaa ei mutua.

• Rakennetaan talvella

Aloitin tämän keskustelu marraskuussa 2010.

Meille tuli kellarikerros Bewin valumuottiharkosta.
      Torstai-iltana helmikuussa 2011 purin kuorman rekasta ja tiistai aamuna kellari valettiin. Talolla on pituutta 20m ja korkeutta seinällä on 3 m.
      Seinään tuli ulos 130 mm neoporia valu 190 mm sisällä 80 mm neoporia.

Päädyimme Bewiin, koska siinä on 20 cm välein muovilistat joihin voi ruuvata esim. kipsilevyn ja hyllyt. Muotit oli 120 cm pitkiä ja 60 cm korkeita. Yhteen listaan voi kiinnittää sille 60 cm matkalle 60 kg.

Asennuksessa oli asentajia mulla mukana. Tuote itse on hieno ja hyvä kiinnitys systeemi tukiraudoille ja kävelysilloille.
      Parin metrin välein ruuvattiin kiskot pystyyn ja niiden väliin vaakakisko.
      Holvituilla tuettiin seinä pystyyn ja ylös laitetteiin kannake jonka päälle nakattiin lankut kävelysillaksi.

Asennus oli vuosi sitten vähän lapsen kengissä, puuttui oikeita nurkkia ym.
      Mutta varmaan nyt on jo varasto tuotteelle suomessa ja asennus onnistuu kuten pitääkin.

http://www.bewi-rakenne.fi/palvelut-bewi-runkojarjestelma.html

sitäpä sitä löytyy tietoa.

Eikäkä ole myyrälle kolon paikkaa...
      Eli sisä ja ulkokuori ovat yhdessä "muovihäkkyrällä"

Aivan Ok kokonaisuudessaan!!!!

Jospa sitä päästään muuttamaan kohta uuteen kotiin.

• Hans Grahn

Miten teitte ulkopuolen, rappaus vai puuverhoilu? Miten olette muuten viihtyneet, onko ongelmia ilmennyt?

• lietolainen2

Passiivikivitalo ei suostu myymään pelkkiä harkkoja, vaan kauppaavat samaan pakettiin ontelot, kattoristikot, puhallusvillat ym ym. He piilottavat harkkojen korkean hinnan ko pakettiin. Tuote on muuten kyllä hyvä. Heiltä harkoille olisi tullut hintaa 35 k€ ja Malanderilta tuli hintaa 22 k€.

• EPS-harkot on hyviä

EPS-harkkorakenne on aivan tolkutoman hyvä! kaikki muut jää kauas taakse, niin rakennettavuudessa kuin käytönaikaisissa ominaisuuksissakin. AInoa miinus on se, että tuote on vähän tuntematon, eikä suunnittelijat eikä rakentajat oikein osaa käyttää sitä ja siksi pitää harkkotoimittajan olla tosi hyvä. Olen jutellut aika monen kanssa ja ainakin minun mielestäni vain Alander ja Neopro osaa homman ja asiakaspalvelun. Neuvot tulee kuin apteekin hyllyltä. Heiltä saa molemmilta ihan kaiken avun mitä vähänkään voi rakentamisessa edes toivoa.

Hyvät harkot on kalliimpia kuin huonot. Neopor-materiaali, muovivälikkeet ja nappulakiinnitys. siinä minun valinta. Ei oikeastaan se viimeinen hinta ratkaise, jos saa harkkojen lisäksi hyvää ja asiantuntevaa palvelua koko runkorakentamisen ajaksi. Nimittäin se palvelu säästää aivan tolkuttomasti rahaa, aikaa ja vaivaa.

• fiksurakentaja

talo syntyy eps-harkoilla nopeammin kuin vanhanaikaisilla valuharkoilla. Samalle alueelle rakennettavat lammitalot ovat selvästi meitä jäljessä vaikka meillä on keskimäärin vähemmän ukkoja töissä. Samoihin aikoihin keväällä aloitettiin. Voi kristus tuota rälläköinnin määrää lammitaloissa. Eps-harkkojen muotoilu on oikein kätevää. Mitään ongelmia ei ole ollut. Tämä rakentamistapa tulee yleistymään kivitaloissa jos markkinat toimivat rationaalisesti. Suosittelen !

• Ei aito = feikki

En luota lainkaan eps- tai neopor muotteihin rakennusmateriaaleina. Kivitalo tehdään kokonaan kivestä joko valamalla tai käyttämällä massiivikiviharkkoja tai poltettua tiiltä. Vertaisin näitä muoviharkkoja lähinnä puurakenteisii, rappauslevyllä toteutettuihin ratkaisuihin. Ei mitään tekemistä aidon kivitalon kanssa vaikka voi olla sen näköinen... Ja miksi vaivautua kun on loppupelissä kalliimpikin?

• fiksurakentaja
        Ei aito = feikki kirjoitti:

En luota lainkaan eps- tai neopor muotteihin rakennusmateriaaleina. Kivitalo tehdään kokonaan kivestä joko valamalla tai käyttämällä massiivikiviharkkoja tai poltettua tiiltä. Vertaisin näitä muoviharkkoja lähinnä puurakenteisii, rappauslevyllä toteutettuihin ratkaisuihin. Ei mitään tekemistä aidon kivitalon kanssa vaikka voi olla sen näköinen... Ja miksi vaivautua kun on loppupelissä kalliimpikin?

Heh heh näitä vuokralaisten puheita ! Runko on teräsbetonia ja eristeenä Neopor on hyvä siinä ympärillä. Vanhanaikaisissa harkkotaloissa on toisinpäin, tulee vain kaksi ohutta kantavaa seinää eristeen ympärille. Mielestäni parempi rakenne tämä passiivikivitalojen rakenne että on yksi massiivinen teräsbetoniseinä ja eristeet sen ympärillä.

• Faktaa pöytään
        fiksurakentaja kirjoitti:

Heh heh näitä vuokralaisten puheita ! Runko on teräsbetonia ja eristeenä Neopor on hyvä siinä ympärillä. Vanhanaikaisissa harkkotaloissa on toisinpäin, tulee vain kaksi ohutta kantavaa seinää eristeen ympärille. Mielestäni parempi rakenne tämä passiivikivitalojen rakenne että on yksi massiivinen teräsbetoniseinä ja eristeet sen ympärillä.

Paras ja varmin on kokonaan ilman lisäeristeitä. Massiivikivestä syntyy aito kivitalo.

• 54453
        Faktaa pöytään kirjoitti:

Paras ja varmin on kokonaan ilman lisäeristeitä. Massiivikivestä syntyy aito kivitalo.

Teräsbetonia tai graniittia saa olla muuten melko järjettömän paljon, jotta U-arvo täyttyy. Siitä en ole taas ollenkaan varma, onko kevytbetoni kiveä laisinkaan, sillä niin paljon sen kanssa on ongelmia.

• höps

Ihanko tosissasi väität, että poltetusta tiilestä tehty täystiilitalo on halvempi kuin muottiharkoilla toteutettu?!?!?!? Varmaan jos varastaa runkotiilet ja itse tai talkoilla muuraa ilman, että tarvitsee ketään edes kantamaan.

• en tee enää

Tein talon betoniharkoista enkä voi sitä kenellekään omatoimirakentajalla suositella. Kukaan ei voi käsittäää, kuinka paljon ne harkot painavat. Toinen on se, että ne hammastavat tosi herkasti. Pystyrautojen pujottelu on aivan järjettömän typerää touhua, kun joka reiäissä tökkäävät allaolevan betoniharkon reiän kylkeen. Pahin on ehdottomasti se paino, sillä telineille ei voi montaakaan harkkoa pistää kerralla ja kukaan ei niitä telineille kantaa, vaan kurottajaa pitää työmaalla pitä viikkotolkulla syömässä budjettia. Voisin kuvitella,että ammattirakentajienkin kannattaisi tutustua muottiharkkoihin. Naapuri talo valmistui muottiharkoista muutamassa päivässä, kun minulla meni harkkotalon pelkän rungon kanssa 1.5kk. Toisessa talossa muutettiin sisään, kun mimulta meni vielä monta kuukautta siihen. Lopuksi talo näytti vielä vuoden työmaalta, kun sitä ei voinut rapata ennen kuin kivet kuivuvat ja lopulta nyt 3 vuoden jälkeen talon rappaus on harkkosaumoista halki ja naapurilla pysyy.. kyllä harmittaa, etten ite tehnyt samasta. Naapuri vielä viihtyy talossaan ja kyl harmittaa

• Höpöhöpöä
        54453 kirjoitti:

Teräsbetonia tai graniittia saa olla muuten melko järjettömän paljon, jotta U-arvo täyttyy. Siitä en ole taas ollenkaan varma, onko kevytbetoni kiveä laisinkaan, sillä niin paljon sen kanssa on ongelmia.

Höpö höpö. Siposta tehty taloja suomessa jo 80 vuotta ja näitä kommentteja on ollut vasta sen aikaa kun näitä teräsbetonipellejäkin.... Kenenköhän kommentti tämäkin siis on?

• Huhuhuhhhh

Nyt käy myynti, mutta 10v päästä alkaa ilmenemään ongelmia, itiöt tykkää :D

• dhyhgh

Hehee !! Mitkä itiöt ne teräsbetonia tai styroksia popsii ? Voi järjen jättiläistä.

• Ehkä seuraavaksi
        dhyhgh kirjoitti:

Hehee !! Mitkä itiöt ne teräsbetonia tai styroksia popsii ? Voi järjen jättiläistä.

Homeet syövät orgaanisia aineita, ei solupolystyreeniä tai betonia. Lisäksi tarvitaan kosteutta ja happea.
        Kivitalo betonista on turvallinen ratkaisu ja energian kulutus lämmitykseen olematonta.
        Raskaan betonityön voi paljon helpommalla tehdä betonipumpulla, kuin nostella jotain kivenjärkäleitä päällekkäin.

• Tyytyväinen

Asuttu on jo yli kymmenen vuotta Malanderissa, ei minkäänlaisia ongelmia. Ei halkeamia, ei kosteusongelmia, kulutus kohdillaan vaikka harkko vain 300 mm paksua.
        Lämmin alapohja ja suljettu kattojärjestelmä hyvä ja toimiva investointi.
        Pesukone ja kuivausrumpu uusittu, sekä katolta pari tiiltä lumikuorman rikkomaa.

• kaupan tekoon

Ei ole paljon kokemusta... vähän niitä tontilla tuijottelin matkan päästä, kun olin Tampereella Vuoreksessa kaveria jeesaamassa. Ihan näytti toimivilta. Pasiivikivitalojen myyjän kanssa meni ensimmäisen 10minuutin jälkeen sukset solmuun. Itse olen käynyt kauppaa malanderin ja neopron kanssa. Molemmat ovat palvelualttiita ja teknisesti tosi osaavia. Neopron harkko on modernimpi ainakin passiivikivitalojen harkkoon nähden.

• Töömaameisteri

Onko nykyajan kokemuksia Passiivikivitaloista? Mitä suodenkuoppia teillä on ollut projektissa?
      Ite meinaan bygätä Passiivikivitalon keväällä 2018.

• Riskialtisratkaisu

No vaikea se on ainakin suunnitella... Ja kallis toteuttaa. Levyttää pitää sisältä ja rakennusfysikaalisesti kun se vaan on nurinkurinen, pistää epäilyttämään. Ei hengitä, varaa lämpöä ja palosuoja-aineet myrkyllisiä. Itse harkitsisin moneen kertaan kun halvempia, helpompia ja kokeillumpia ratkaisuja on monia.

• Tätämieltätästä

Mitä vaikeuksia suunnittelussa ? Aivan normaali betonirakenne Euro normien mukaisesti. Betoni yhtenäisenä rakenteena kestää erinomaisesti maanpaineita ja rakenne täysin kylmäsillaton.
      Kannattaa valita CE hyväksytty harkkoversio, palonestoaineet uudempia ympäristöystävällisiä versioita . Muovivälikkeellinen harkko eristää ääntä paremmin ja rakentaminenkin helpompaa.
      Mitä tarkoitat hengittävyydellä, eps-harkot ovat diffuusioavoimia ja betonissa on hyvä kosteuskapasiteetti, käytännössä kastepistettä ei synny, Wuff ohjelmat eivät toimi oikein näillä rakenteilla.
      Paljon halvemmalla ja nopeammin kivitaloa ei pysty rakentamaan ja huonoja puolia on oikeasti vaikea löytää. Tätä rakennustapaa on käytetty jo yli 50 vuotta ja vähän tai ei lainkaan ole ongelmia löytynyt.
      Kiinnittämisen vaikeuksista paljon puhutaan, mutta kyllä ne on ratkaistu jo ajat sitten, kiinnikkeitä löytyy joka lähtöön helposti. Betoniin tietysti saa hyvin kiinni, mutta sinne asti kiinnikkeitä ei läheskään aina tarvitse upottaa.
      Voiko tuon helpompaa rakennustapaa löytyä, mielestäni ei ja lopputulos lämmin, kuiva seinä.
      Talvi tulee taas, eikä edes betonin jäätymistä muotin sisällä tarvitse pelätä.

• Susotuo

Helpoinko? Juttelin yhden lahtelaisen ammattiurakoitsijan kanssa ja tuo sanoi yhden eps rungon kasattuaan, että oli varmasti viimeinen. Aikaa meni umpiharkkorunkoon verrattuna tuplat ja lopputulos ei paljon kehuja asiakkaalta saanut vaikka kaikki tehtiin kuten oli suunniteltu. Kyllä se helpoin tapa rakentaa kivitalo on kun valaa työmaalla mahdollisimman vähän betonia.

• Yli20runkoatakana
        Susotuo kirjoitti:

Helpoinko? Juttelin yhden lahtelaisen ammattiurakoitsijan kanssa ja tuo sanoi yhden eps rungon kasattuaan, että oli varmasti viimeinen. Aikaa meni umpiharkkorunkoon verrattuna tuplat ja lopputulos ei paljon kehuja asiakkaalta saanut vaikka kaikki tehtiin kuten oli suunniteltu. Kyllä se helpoin tapa rakentaa kivitalo on kun valaa työmaalla mahdollisimman vähän betonia.

Vikana se, että tehnyt vain yhden, pitää tehdä vähintään kolme, jotta homma sujuu mallikkaasti.
        Ei ole mitään rakettitiedettä, mutta kokemus opettaa hyviä niksejä jouduttaa työtä. Kevyttähän ja inhimillistähän tuo on ollut aina.
        Suunnittelijoiden pitäisi myös skarpata osaamistaan, talon mitoitus moduuliin ja ikkunapalkit täysinä harkkoina esim. 2 päällekkäin, aivan turha sahata 5 cm pois harkosta vaikka helppoa onkin.
        Muovivälikkeellinen harkko hieman kalliimpaa, mutta helpompi rakentaa ja valupaineenkin kesto parempi. Kunnon kulmaharkot helpottavat työtä, kun niitä löytyy oikeaa ja vasenta.

• Jffjfk
        Yli20runkoatakana kirjoitti:

Vikana se, että tehnyt vain yhden, pitää tehdä vähintään kolme, jotta homma sujuu mallikkaasti.
        Ei ole mitään rakettitiedettä, mutta kokemus opettaa hyviä niksejä jouduttaa työtä. Kevyttähän ja inhimillistähän tuo on ollut aina.
        Suunnittelijoiden pitäisi myös skarpata osaamistaan, talon mitoitus moduuliin ja ikkunapalkit täysinä harkkoina esim. 2 päällekkäin, aivan turha sahata 5 cm pois harkosta vaikka helppoa onkin.
        Muovivälikkeellinen harkko hieman kalliimpaa, mutta helpompi rakentaa ja valupaineenkin kesto parempi. Kunnon kulmaharkot helpottavat työtä, kun niitä löytyy oikeaa ja vasenta.

Ensin sanotaan että on helppo tehdä, mutta sitten, että vasta neljäs onnistuu. Kuulostaa epäilyttävältä???

• Miunkivikoti

Minun mielestä styroxista tehty valumuotti on paras. Heittelee vain muotit paikoilleen, tukee hieman laudoilla ja telineillä ja valaa seinä kerrallaan. Rautaa heittää vähän mukaan ja seinät valmiit. Sitten vain kattoristikot päälle ja avot... sisähommiin. Sähköt ja muu tekniikka (tulilattia tietty) eriseeseen ja levytys ja tapetointi. Helppoa kuin heinänteko. Kun on muistanut keittiökaappien taustat levyttää vanerilla, niin kalusekiinnitykset on helppoja. Hieno ja arvokas kivitalo pienellä vaivalla ja rahalla.

• Putkimies56

Tulilattia turha mainos, ilma hyötysuhteeltaan huono lämmön kuljettaja, vesikierto ylivoimainen. Hieno nimi ei tee rakennetta hyväksi, pölyn siirtäjä, mikä pölynsiirtäjä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4070
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2091
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      550
      1658
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1395
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1117
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      943
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      838
    Aihe