Elikkäs vein keskiviikkona 10.11 2-vuotiaan leikatun tyttö maatiaiskissani eläinlääkärille, koska oli vaisu eikä ruoka maistunut. (Ei ole rokotettu... ja madotettu vain kerran silloin kun kissan otin eli luovutusikäisenä..) Tulos: kuumetta oli reilu 40 astetta. Verikokeista otettiin maksa- ja munuais- ja tulehdusarvot ja ne olivat normaalit. Kissa sai nesteytystä, koska oli kuivunut ja kipulääkepiikin niskan kautta. Lisäksi antibioottikuurille torstaista alkaen.
Heti kotiin tullessa kissalle maistui jonkin verran ruoka ja näin myös torstaina ja tänään perjantaina. Mutta päivällä kotiin tullessa huomasin lattialla pienen tupon karvoja, en kiinnittänyt siihen erityisemmin huomiota, mutta nyt illalla löysin kissan niskasta n. 1 cm halkaisijaltaan olevan karvattoman laikun joka veresti. Kissa ei itse reagoinut mitenkään kun katselin ja koskin sitä.
Mistä tämä voi johtua? Tuleeko tuollainen laikku aina kun niskan kautta pistetään piikki? Lääkärin mukaan kipulääke aiheuttaa hetkellisesti kissalle kirvelyä piston aikana ja sen huomasi kun kissa alkoi sähistä.
Kissa on tähän asti siitä asti kun olen sen ottanut erittäin vilkas ja seurallinen ja muutenkin terve. Tähän asti :( Johtuuko laikku antibiooteista vai mistä ihmeestä?? Ja entäs tämä kuume? Lääkäri ei siihenkään osannut keksiä varsinaista syytä? Veikkali vain jotain virusinfektiota...
Karvaton verestävä laikku niskassa
10
4373
Vastaukset
- Grazy cat lady
Kannattaa varmaan soittaa sille eläinlääkärille siitä laikusta, hän tietää varmaan parhaiten, mutta eiköhän se liity siihen lääkkeen antamiseen niskan kautta. Varmista kuitenkin asia.
- piiiipa
Siitä haavasta voisin sanoa että mun kissalle imeistyi noita samoja niskaan ja naamaa sekä kaulalle. Ensimmäinen pienempi verestävä haava ilmeistyi muutama vuosi sitten, sen jälkeen tasaisin väliajoin ja nyt n.kuukausi sitten tilanne meni todella pahaksi. Kirjoitin asiasta tänne muutama päivä sitten ja kyselin apua, mutta kukaan ei vastannut. No nyt kissani voi jo hieman paremmin, haavat ovat arpeutuneet eivätkä enää märki lainkaan.
Eläinlääkäri neuvoi laittamaan dermacool nimistä suihketta haavoihin ja muuttamaan ruokavaliota täysin. Suositteli 6 viikon "diettiä" eli ainoastaan yhtä ainesosaa, jotta selviää voiko kissallani olla ruoka-aine allergia.
Diettiä on kestänyt nyt n.2 viikkoa ja tulosta parempaan on tapahtunut. Lopetin täysin markettisapuskat ja viljan. Eli raakaa lihaa, sydäntä ja acanan nappuloita.
Tsemppiä ja jaksamista! Mikäli haava leviää tai näet kissasi raapivan haavaa, kannattaa varata eläinlääkäri aika ja ostaa dermacoolia apteekista.- Derma
Minun ihanalle kissalleni on ilmestynyt (ainakin) 3 verestävää, pyöreähköä karvatonta läiskää turkkiin (läpimitta n. 1 cm). Ne ovat selässä ja kyljissä. Tutkin nettiä ja selvisi että ne saattavat olla sienen aiheuttamaa ihottumaa engl. ringworm, suomeksi kai savipuoli!
Laitoin jo niihin Dermacoolia ja spraylaastaria ja nyt viimeksi terbinafin-voidetta. Ostin kissalle kaulurin, kun ne läikät kutittavat sitä, ja se puree niitä.
Tietäiskö joku mistä erottaa noista läikistä, onko ne sienen vai bakteerien vai allergian aiheuttamia? Netin mukaan erottaminen on hyvin vaikeaa ilman monimutkaisia tutkimuksia...
Jos ne läiskät ovatkin bakteeritulehduksen aiheuttamia, minulla sattuu olemaan cephalexin- tabletteja (Kefalex) kotona, joita kuulemma määrätään kissojen ihotulehduksiin...
Odottelen nyt jonkin aikaa ennenkuin lähden lääkäriin. Lääkärissä käynti tulee maksamaan väh. 200 euroa, taksilla on mentävä pitkä matka, joten pakko on odottaa ainakin seuraavaa tilipäivää kun kukkaro on tyhjä.... - qwert887
Derma kirjoitti:
Minun ihanalle kissalleni on ilmestynyt (ainakin) 3 verestävää, pyöreähköä karvatonta läiskää turkkiin (läpimitta n. 1 cm). Ne ovat selässä ja kyljissä. Tutkin nettiä ja selvisi että ne saattavat olla sienen aiheuttamaa ihottumaa engl. ringworm, suomeksi kai savipuoli!
Laitoin jo niihin Dermacoolia ja spraylaastaria ja nyt viimeksi terbinafin-voidetta. Ostin kissalle kaulurin, kun ne läikät kutittavat sitä, ja se puree niitä.
Tietäiskö joku mistä erottaa noista läikistä, onko ne sienen vai bakteerien vai allergian aiheuttamia? Netin mukaan erottaminen on hyvin vaikeaa ilman monimutkaisia tutkimuksia...
Jos ne läiskät ovatkin bakteeritulehduksen aiheuttamia, minulla sattuu olemaan cephalexin- tabletteja (Kefalex) kotona, joita kuulemma määrätään kissojen ihotulehduksiin...
Odottelen nyt jonkin aikaa ennenkuin lähden lääkäriin. Lääkärissä käynti tulee maksamaan väh. 200 euroa, taksilla on mentävä pitkä matka, joten pakko on odottaa ainakin seuraavaa tilipäivää kun kukkaro on tyhjä....ketjun alottaja siis olen.. Kissan läiskä ei ole lähtenyt leviämään eikä kissa raavi tai pure sitä eikä noteeraa laikkua mitenkään vaikka siihen olen koskenu. Kerran päivässä nyt desifioinut vaan. Olettaisin että se on tullut siitä kipupiikistä jonka kissa sai eläinläkärillä mutta seurailen silti tilannetta.
Sen sijaan nyt olen huomannut, että kissan uloste on muuttunut hyvin löysäksi lääkärillä käynnin jälkeen. Johtuneeko antibiooteista joita joutuu nyt viikon ajan syömään vaiko ruuasta mitä nyt suostuu ainoastaan syömään (perfect fit) ja premiun prima cat raksut ja jauheliha... mene ja tiedä.. Pitää katsella millaiseksi ulosto muuttuu antibioottikuurin jälkeen :) Onneksi kuuri kestää vain viikon - ei ole
Derma kirjoitti:
Odottelen nyt jonkin aikaa ennenkuin lähden lääkäriin. Lääkärissä käynti tulee maksamaan väh. 200 euroa, taksilla on mentävä pitkä matka, joten pakko on odottaa ainakin seuraavaa tilipäivää kun kukkaro on tyhjä....monimutkainen vaan varsin helppo, kissasta otetaan klinikalla harjaamalla karvanäyte jossa on mukana ihosolukkoa. Näyte lähetetään viljelyyn, ellei klinikka sitä itse tee ja tulos tulee postiennakolla (jos lähetetään muualle) tai maksuttomana jos maksat sen jo klinikalla. Näytteen viljely kestää vähintään 6 viikkoa jos on negatiivinen - varmistetaan - ja viikossa voi tulla jos on positiivinen. Tuo sieni on microsporum canis ja vaatii oikean hoidon (suun kautta sekä turkin pesun, joskus jopa ajelun) sekä kodin huolellisen siivouksen.
Lääkäri voi tutkia muita mahdollisia aiheuttajia ihan raapenäytteen kautta ja määrätä oikean hoidon. Sinä et ole lääkäri, etkä voi lääkitä kissaasi ilman kunnollisen diagnoosin saamista. Saatat aiheuttaa kissallesi vakavia ongelmia, sinulla ei ole tietoa jotta voisit oikean lääkemäärän edes laskea. Sinulla ei ole myöskään tietoa siitä missä ajassa lääkkeet kissan elimistössä tarvitsevat ja millaisen annostuksen kissan elimistö sietää vaurioita saamatta. Kenenkään toisen kissan annostuksilla et voi omaa kissaasi hoitaa, vaikka sellaista tietoa olisi olemassa. Jos menet omia hoitoja tekemään, saatat joutua maksamaan paljon enemmän kissasi hengen pelastamisesta. Vääränlainen hoito voi vaatia läpivuorokautista hoitoa, nesteytystä vasta-ainelääkitystä, jos kissasi saa myrkytyksen. - lääkärillä
qwert887 kirjoitti:
ketjun alottaja siis olen.. Kissan läiskä ei ole lähtenyt leviämään eikä kissa raavi tai pure sitä eikä noteeraa laikkua mitenkään vaikka siihen olen koskenu. Kerran päivässä nyt desifioinut vaan. Olettaisin että se on tullut siitä kipupiikistä jonka kissa sai eläinläkärillä mutta seurailen silti tilannetta.
Sen sijaan nyt olen huomannut, että kissan uloste on muuttunut hyvin löysäksi lääkärillä käynnin jälkeen. Johtuneeko antibiooteista joita joutuu nyt viikon ajan syömään vaiko ruuasta mitä nyt suostuu ainoastaan syömään (perfect fit) ja premiun prima cat raksut ja jauheliha... mene ja tiedä.. Pitää katsella millaiseksi ulosto muuttuu antibioottikuurin jälkeen :) Onneksi kuuri kestää vain viikonohjeistus käyttää maitohappobakteerivalmistetta antibioottikuurin kanssa? Jos ei niin sitten suosittelen hankkimaan, se on hyvin yleinen ohje antibiootin kanssa, koska ab-kuuri usein aiheuttaa löysyyttä (ab-kuuri tappaa ne hyvätkin bakteerit vatsasta ja suolistosta).
- qwerty887
ei ole kirjoitti:
monimutkainen vaan varsin helppo, kissasta otetaan klinikalla harjaamalla karvanäyte jossa on mukana ihosolukkoa. Näyte lähetetään viljelyyn, ellei klinikka sitä itse tee ja tulos tulee postiennakolla (jos lähetetään muualle) tai maksuttomana jos maksat sen jo klinikalla. Näytteen viljely kestää vähintään 6 viikkoa jos on negatiivinen - varmistetaan - ja viikossa voi tulla jos on positiivinen. Tuo sieni on microsporum canis ja vaatii oikean hoidon (suun kautta sekä turkin pesun, joskus jopa ajelun) sekä kodin huolellisen siivouksen.
Lääkäri voi tutkia muita mahdollisia aiheuttajia ihan raapenäytteen kautta ja määrätä oikean hoidon. Sinä et ole lääkäri, etkä voi lääkitä kissaasi ilman kunnollisen diagnoosin saamista. Saatat aiheuttaa kissallesi vakavia ongelmia, sinulla ei ole tietoa jotta voisit oikean lääkemäärän edes laskea. Sinulla ei ole myöskään tietoa siitä missä ajassa lääkkeet kissan elimistössä tarvitsevat ja millaisen annostuksen kissan elimistö sietää vaurioita saamatta. Kenenkään toisen kissan annostuksilla et voi omaa kissaasi hoitaa, vaikka sellaista tietoa olisi olemassa. Jos menet omia hoitoja tekemään, saatat joutua maksamaan paljon enemmän kissasi hengen pelastamisesta. Vääränlainen hoito voi vaatia läpivuorokautista hoitoa, nesteytystä vasta-ainelääkitystä, jos kissasi saa myrkytyksen.kuka tässä on puhunut, että olen täällä itse lääkitsemässä kissaani miten sattuu? Se on nyt vain antibioottikuurilla lääkärin ohjeistuksen mukaan.
Ja maitohappobakteereista ei eläinlääkäri puhunut yhtään mitään. Ihme ja kumma.. Pitää soittaa vielä eläinlääkärille ja kysyä tuosta maitohappobakteerista ja myös tuosta läiskästä, tuliko se lääkärin antaman piikin vuoksi. Koska se tosiaan tuli vasta lääkärikäynnin jälkeen, ei ennen sitä. - oliko tuo
qwerty887 kirjoitti:
kuka tässä on puhunut, että olen täällä itse lääkitsemässä kissaani miten sattuu? Se on nyt vain antibioottikuurilla lääkärin ohjeistuksen mukaan.
Ja maitohappobakteereista ei eläinlääkäri puhunut yhtään mitään. Ihme ja kumma.. Pitää soittaa vielä eläinlääkärille ja kysyä tuosta maitohappobakteerista ja myös tuosta läiskästä, tuliko se lääkärin antaman piikin vuoksi. Koska se tosiaan tuli vasta lääkärikäynnin jälkeen, ei ennen sitä.vastaus sinulle kirjoitettu vai toiselle joka mainitsi lääkkeistä joita hänellä sattuu olemaan kotona?
- qwert887
oliko tuo kirjoitti:
vastaus sinulle kirjoitettu vai toiselle joka mainitsi lääkkeistä joita hänellä sattuu olemaan kotona?
joo niin taisikin olla. Soitin juuri eläinlääkärille ja lääkäri sanoin että laikku on tullut mitä todennäköisimmin siksi että kissa oli hieman allerginen jollekkin antibioottipistosaineen sidosaineelle, koska kissa ei kuitenkaan oireile mitenkään niin ei ole laikku vaarallinen. Pitäisi lähteä itsestään paranemaan ja jos ei niin paikallishoitoainetta. Ja vatsan löystyminen on myös antibiooteista johtuvaa.
Kissalle voi antaa maitohappobakteeria jos tuntuu että sille on tarvetta. - usein sitä
qwert887 kirjoitti:
joo niin taisikin olla. Soitin juuri eläinlääkärille ja lääkäri sanoin että laikku on tullut mitä todennäköisimmin siksi että kissa oli hieman allerginen jollekkin antibioottipistosaineen sidosaineelle, koska kissa ei kuitenkaan oireile mitenkään niin ei ole laikku vaarallinen. Pitäisi lähteä itsestään paranemaan ja jos ei niin paikallishoitoainetta. Ja vatsan löystyminen on myös antibiooteista johtuvaa.
Kissalle voi antaa maitohappobakteeria jos tuntuu että sille on tarvetta.suositellaan jo heti, ettei edes löysyyttä tulisi. Kissoille sopivia löytyy apteekista helposti Biobak, Tehobakt Pet (uusittu josta laktoosi poistettu), Inupekt, Attapekt jne. Mutta tosiaankin on katsottava, ettei tuotteessa ole laktoosia koska kissat ovat suurelta osin intolerantikkoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1542505Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot971009- 64881
- 61764
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648