Sisäkaton maalaus

15+18

Lyhyesti: Jos suinkin mahdollista, niin jätä väliin tai palkkaa ammattimaalari. Se ei todellakaan ole niin helppoa kuin mitä eri nettisivut antavat ymmärtää. Itse sain juuri pilattua yhden katon, joka ei neljännelläkään kerralla onnistunut, vaan jokainen telanveto näkyy aivan selvästi, vaikka kuinka tein märkään maaliin ja höyhenkevyillä vedoilla ja oikeaan suuntaan valonlähteeseen nähden jne.

Kattoa tulee sattuneesta syystä aina katsottua hyvin loivassa kulmassa, jolloin valo heijastaa kaikki virheet näkyviin. Sama kohta suoraan alhaalta nähtynä on tasainen ja virheetön, mutta parin metrin päästä silmiin osuessa jokainen sattuma näkyy. Ei hyvä.

Jos siis löysit tämän viestin etsiessäsi neuvoa sisäkaton maalaamiseen, se neuvo on: unohda koko homma ja pese ne katot maalaamisen sijaan. Puhtaat katot ja vasta maalatut seinät ajavat saman asian suurimmassa osassa tapauksista. Ellei nyt sitten ole ihan nikotiininkeltaisesta kyse, mutta silloin kannattaakin ottaa se ammattilainen niin pysyy maali katossa vielä kuivumisen jälkeenkin.

8

6137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalari 27v kokemust

      Olen ammattilaisena nähnyt monia pilattuja kattoja, kun ei osata maalaa vaikka "kuka tahansa nyt sutia osaa heiluttaa".

      Ne ohjeet maalata valon suuntaan ja reilulla kädellä kevyesti ei vaan riitä, jos ei ole sitä kokemusta, eli
      satoja ellei tuhansia m2 maalattuja kattoja.

      Kohtahan joku väittää sen olevan lastenleikkiä, eikä kannta palkata siihen homaan ketään ym.
      Mutta niinhän se täällä on.

      • tee-se-itse mies

        Mutta itse olen myös maalannut asuntoni ja mökkini.väitän,että jälki on hyvää.En ole maalarin hommia koskaan tehnyt ammatikseni.Ihan nettiohjeiden ja yhden ystäväni,(täys ammattilainen) neuvoilla aloitin pikkuhiljaa maalaamisen.

        Olen myös nähnyt parin tuttavani luona huonosti maalattuja ja kitattuja sisäpintoja,vaikka miten on neuvoja hankittu.

        Karu totuus on,että harva meistä on oikeasti moniosaaja.Osaahan jotkut ilman mekaanikon koulutustakin korjata autojakin korjausoppaan mukaan tai jopa ilman ja toiset eivät saa kuin tuhoa aikaan,vaikka miten lukisi samaa opasta ja olisi neuvoja saatu vielä ammatti mekaanikolta.


      • Koniosaaja
        tee-se-itse mies kirjoitti:

        Mutta itse olen myös maalannut asuntoni ja mökkini.väitän,että jälki on hyvää.En ole maalarin hommia koskaan tehnyt ammatikseni.Ihan nettiohjeiden ja yhden ystäväni,(täys ammattilainen) neuvoilla aloitin pikkuhiljaa maalaamisen.

        Olen myös nähnyt parin tuttavani luona huonosti maalattuja ja kitattuja sisäpintoja,vaikka miten on neuvoja hankittu.

        Karu totuus on,että harva meistä on oikeasti moniosaaja.Osaahan jotkut ilman mekaanikon koulutustakin korjata autojakin korjausoppaan mukaan tai jopa ilman ja toiset eivät saa kuin tuhoa aikaan,vaikka miten lukisi samaa opasta ja olisi neuvoja saatu vielä ammatti mekaanikolta.

        Kiireellä pesuainevaahdolla pilattu monenmonta laitetta!Vaahto tunkeutuu ja millä saat sen pois tunkeutuessaan syvälle!Joku sanoo huuhtelemalla niimpä niin tämänjälkeen laitteet jäävät pyörimään kuivana ja sitten arvaatte mitä tapahtuu.Vielä moni osaajat sotkemaan soppaa hyvä tulee.Toki maalaus on oppimisenkautta osaamista vaatii hyvää silmää ja oikeanlaista maalia/ainetta eri paikkoihin.Minulla ollut joskus tela/maalipensseli kädessäni ehkä hyvää jälkeä tai sitten ei katsojansilmästä riippuen mikä miellyttää.Toisaalta olemassa ihmisrotu hakevat aina vain virheistä toisentekemisistä omasta työnjäljestä vaieten.


    • erkfjfndfjksdl

      katon maalaaminen ole mikään taikatemppu.

      Näitä kun noudatat niin onnistut:

      1. Valitse oikea maali ja oikea tela. Älä osta halpaa telaa äläkä halpaa tarjousmaalia
      2. Pese katto ennen maalausta siihen tarkoitetulla pesuaineella. Lopuksi huuhtele vedellä. Anna kuivua
      3. Maalaa ikkunasta eli valonlähteestä poispäin
      4. Maalaa yksi katon osa kerrallaan ja lopuksi vedä telalla koko katon mittaisia vetoja maalatun katon osan
      halki
      5. Anna katon kuivua rauhassa ennenkuin alat katselemaan kättesi jälkiä. Kun katto on vielä edes osittain
      märkä, siinä näkuu raitoja ym. varjoja.
      6. Maalaa tarvittaessa toiseen kertaan

      • määmy

        Minä olen:

        - levittänyt maalin valolähteen suuntaan 1,5 - 2,5 m leveydeltä
        - tasannut poikittain
        - lopulliset tasausvedot valon suuntaan

        - seuraavan osio muten sama, mutta lopulliset tasauvedot vetänyt noin 70 senttiä edellisen päälle

        Lisäksi olen käyttänyt leveää, 30 cm telaa, missä kavennetut päät, näin ei tule raitaa telan päähän.
        vaikka päät olisi kavennettu, tarkastan meneekö haituvia yli reunan.


      • saanko olla utelias,

        ja tehdä yhden kysymyksen?

        Oletko selviytynyt ja kuinka monta kertaa, edellä mainituilla ohjeilla roiskekaton maalauksesta?

        "katon maalaaminen ole mikään taikatemppu" Tää on paras kaikista, huh.


      • relkösa.m,.-d-FGd
        saanko olla utelias, kirjoitti:

        ja tehdä yhden kysymyksen?

        Oletko selviytynyt ja kuinka monta kertaa, edellä mainituilla ohjeilla roiskekaton maalauksesta?

        "katon maalaaminen ole mikään taikatemppu" Tää on paras kaikista, huh.

        helvetissä joku on sanonut että ohjeet koskevat roiskekattoa ????????

        Samanlailla se roiskekaton maalaaminenkin hoituu...tela vaan on hieman erilainen.

        Ootpa harvinaisen tyhmä tai sit vaan muuten on peukalo keskellä kämmentä !!!


    • Anonyymi

      Pitääkö selvittää sisäkaton maalauksen tarkemmat tiedot ja hinnat? www.kodinplaza.fi/ avulla vertaat alueesi yritykset yhdellä tarjouspyynnöllä.Pitääkö selvittää sisäilmatutkimuksen tarkemmat tiedot ja hinnat? www.kodinplaza.fi/ avulla vertaat alueesi yritykset yhdellä tarjouspyynnöllä.Pitääkö selvittää sisäilmatutkimuksen tarkemmat tiedot ja hinnat? www.kodinplaza.fi/ avulla vertaat alueesi yritykset yhdellä tarjouspyynnöllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1642
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      838
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe