Kauhutarinoita YFUsta

-Hillevi-

Olen suunnitellut vaihto-oppilaaksi lähtöä, mutta kaverini ovat kertoneet kauhutarinoita YFUsta. Voisittekko suositella, mikä olisi luotettava järjestö, jossa myös vaihto-oppilasta tuettaisiin eikä vain pompoteltaisi ja väheksyttäisi kuten kuulema YFUssa tapahtuu?

18

2116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjhikhkhj

      Nuo kauhutarinat ovat aina tapauskohtaisia. Ei ole olemassa mitään takeita siitä, että sinua kohdeltaisiin hyvin tai huonosti jollain toisella järjestöllä. Huonot kokemukset tarkoittavat usein huonoja henkilökemioita oppilaan ja paikallisen henkilökunnan välillä. Kuvitellaanpa, että USA:an tai johonkin muuhun maahan menisi jonain vuonna vaikkapa 2000 vaihto-oppilasta. He eivät mene samaan paikkaan ja siten kenelläkään ei voi olla samanlaista kokemusta vaihto-oppilasvuodesta, vaikka kuinka olisi sama järjestö kyseessä. Ei ole mahdollista, että kaikki nuo 2000 oppilasta palaisivat kotiinsa kauhukokemusten kera, vaan osalla olisi loistavia kokemuksia, osalla huonoja ja lopuilla kaikkea siltä väliltä. Sama koskee ihan mitä muuta järjestöä tahansa. Loogista, eikö vain? Vai väitätkö tosiaan, että KAIKKI saman järjestön oppilaat olisivat kokeneet vain kamalia asioita?

      Ja itsehän olin YFU:n vaihto-oppilaana, eikä mulla ole kauhukokemuksia. Suomen päässä se toimii tosi hyvin ja muualla toimintaan vaikuttaa myös kulttuuri ja paikallisten työntekijöiden motivaatio. Yksi vaihtoehto on AFS ja toinen Rotarit, mutta ota huomioon, että täydellistä järjestöä ei ole olemassakaan, on vain oppilaita ja ihmisiä, jotka järjestävät vaihtovuosia jonkun järjestön nimissä ja mikäänhän ei tunnetusti ole niin monimutkaista kuin henkilökemiat. Otetaan yksi esimerkki: Jos soitat johonkin vaihtarijärjestöön ja sieltä sinulle vastaa väsynyt toimistotyöntekijä, joka vastaa sinulle hieman töksähtävästi, koska hänellä sattui olemaan huono päivä. Tuomitsetko koko järjestön huonoksi ja kamalaksi vain yhden puhelinsoiton perusteella? Mietipä sitä.

      • -Hillevi-

        Juu sanoin tosiaan, että kaverini ovat näitä kauhutarinoita kertoneet. Kolme eri henkilöä ja sanoivat nimenomaan, että Suomen päässä ei autettu millään lailla hankalissa tilanteissa, vaan koko ajan arvosteltiin ja alettiin nimitellä kyseisiä vaihto-oppilaita milloin mitenkin, kuten epäsosiaalisiksi ja kyvyttömiksi (?!) myös vanhemmille, kun nämä ottivat Suomen YFUun yhteyttä apua saadakseen.

        Rotareista olen kuullut, että valitsevat jo valmiiksi useita perheitä juuri noiden henkilökemia-asioiden vuoksi. Se kuulostaa järkevältä toimintamallilta.


      • fdskfkseflse
        -Hillevi- kirjoitti:

        Juu sanoin tosiaan, että kaverini ovat näitä kauhutarinoita kertoneet. Kolme eri henkilöä ja sanoivat nimenomaan, että Suomen päässä ei autettu millään lailla hankalissa tilanteissa, vaan koko ajan arvosteltiin ja alettiin nimitellä kyseisiä vaihto-oppilaita milloin mitenkin, kuten epäsosiaalisiksi ja kyvyttömiksi (?!) myös vanhemmille, kun nämä ottivat Suomen YFUun yhteyttä apua saadakseen.

        Rotareista olen kuullut, että valitsevat jo valmiiksi useita perheitä juuri noiden henkilökemia-asioiden vuoksi. Se kuulostaa järkevältä toimintamallilta.

        Kuulostaa mielestäni erikoiselta. Olivatko nämä kaverisi samaan aikaan vaihdossa ja ottivatko he yhteyttä Suomen päässä samaan henkilöön? Ulkopuolisen on vaikea saada selville, että mistä moinen käytös YFU:n taholta voisi johtua. Toisaalta kohdemaassa pitäisi saada apua ensisijaisesti paikalliselta järjestöltä eikä Suomen päästä, vaikka itsekin vaihtarina olleena ymmärrän, että joskus apua joudutaan hakemaan kotimaasta käsin.

        On tietysti otettava huomioon, että tilanteet ja henkilökunta vaihtuvat jatkuvasti. Järjestön valinta on ihan loppupeleissä jonkinlaista arpomista (vaikka tietoa onkin paljon tarjolla), eikä yhden tai toisen valitseminen ole mikään takuu mistään. Jokainen vaihtovuosi on kuitenkin aika ainutlaatuinen tilanne ja sitä, miten se sitten sujuukaan on vaikea ennustaa. Joka tapauksessa YFU on yksi pisimpään toimineista järjestöistä ja kieltämättä hieman harmittaa kuulla tällaista palautetta heistä. Ehkäpä kyseessä on joku tietty työntekijä tai useampi, jotka eivät ehkä ole osanneet kohdata apua tarvitsevaa vaihtaria ja perhettä oikealla tavalla? Vaihto-oppilasjärjestön työntekijä on joskus aika vaikean paikan edessä ja siinä olisi hyvä olla psykologin ja neuvottelijan taitoja samassa paketissa. Aika harva osaa kohdata apua tarvitsevaa ihmista oikealla tavalla tai lähteä ratkaisemaan heidän ongelmia. Toisaalta kaikenlainen haukkuminen ja nimittely on asiatonta ja ehdottomasti osoitus ammattitaidon puutteesta, mutta jotta tästä voisi tehdä parempia johtopäätöksiä, voisit kysellä hieman enemmän tietoja tilanteesta, jos siis YFU kiinnostaa järjestönä. Joskus vikaa on nimittäin molemmissa osapuolissa.

        Jos nyt jotain pitäisi siis suositella, niin AFS on se toinen pitkään toiminut ja luotettavan maineessa oleva järjestö. Toisaalta itse useita vuosia vaihto-oppilastoimintaa seuranneena voin todeta, että hyviä ja huonoja kokemuksia on joka järjestöstä. Huonoja kokemuksia on harvoin sellaisilla, jotka eivät ole tarvinneet järjestön apua vuotensa aikana ja on myös sellaisia vaihtareita, jotka elelevät tyytyväisinä koko vuoden lähes kokonaan ilman yhteydenpitoa järjestön kanssa. Järjestön hyvyys tai huonous ratkaistaan siinä, miten he ratkaisevat ongelmatilanteita. Miten kaverisi ongelmat saatiin loppujen lopuksi ratkaistua järjestön taholta? Voisit ehkä kysellä hieman lisää ja tehdä sitten omat johtopäätöksesi sopivasta järjestöstä. Itsekin jo analysoit Rotareita ja mielestäni tuossa useamman perheen periaatteessa on perää.


      • -Pave-
        -Hillevi- kirjoitti:

        Juu sanoin tosiaan, että kaverini ovat näitä kauhutarinoita kertoneet. Kolme eri henkilöä ja sanoivat nimenomaan, että Suomen päässä ei autettu millään lailla hankalissa tilanteissa, vaan koko ajan arvosteltiin ja alettiin nimitellä kyseisiä vaihto-oppilaita milloin mitenkin, kuten epäsosiaalisiksi ja kyvyttömiksi (?!) myös vanhemmille, kun nämä ottivat Suomen YFUun yhteyttä apua saadakseen.

        Rotareista olen kuullut, että valitsevat jo valmiiksi useita perheitä juuri noiden henkilökemia-asioiden vuoksi. Se kuulostaa järkevältä toimintamallilta.

        Kuule Hillevi, aivan samanlaisia kokemuksia minulla YFUsta. Pelkkää rahastusta ja törkeää käytöstä sekä vaihtareiden nimittelyä milloin miksikin järjestön työntekijöiden toimesta. Olen onnellinen, että vaihtoaikani on vihdoin ohi. En voi suositella todellakaan kenellekään.


      • gdgd
        -Pave- kirjoitti:

        Kuule Hillevi, aivan samanlaisia kokemuksia minulla YFUsta. Pelkkää rahastusta ja törkeää käytöstä sekä vaihtareiden nimittelyä milloin miksikin järjestön työntekijöiden toimesta. Olen onnellinen, että vaihtoaikani on vihdoin ohi. En voi suositella todellakaan kenellekään.

        Itse olen YFU vaihtari ja kaikki hoidettu aivan loistavasti


    • Entinen STSläinen

      Valitse STS.

      • Ei ikinä STS

        Tämä kommentti on vitsinäkin huono!
        STS on rahanahne järjestö, joka ei välitä vaihtareista eikä heidän ongelmistaan. Henkilökunta on ammattitaidotonta porukkaa ja johto vaihtuu yhtenään. Kukaan ei ota vastuuta mistään.


    • ...

      Kauhutarinoita kuulee vähän joka suunnalta, niin EF:ltä, YFU:lta, kuin Rotareiltakin.

    • vaihtari

      Itse olen vaihtarina YFU:n kautta etela-amerikassa. Suomen YFU toimii mun mielesta ihan mahtavavasti. Ma lahetttelin papereita aina vahan myohassa, mutta sain aina anteeksi ja auttoivat mua ihan hirveesti maa valinnassa, kun se ei oikein mennyt miten piti. Lahtovalmennus leiri oli ihan alyttoman hyvin jarjestetty ja se oli ihan alyttoman hauska ja hyva iformaatio paketti. Mulla ei oo mitaan valitettavaa Suomen YFU:n toiminnasta, mutta sanotaanko, etta taalla kohdemaassa vois asiat olla paremmin, mutta taa onkin vissiin YFU:n pienempia toimistoja, joista lahtee vissiin alle 30 oppilasta muualle.

      Mun mielesta noilla vapaaehtoisilla jarjestoilla ei ihan hirveesti oo eroa. YFU, AFS, Rotary on mun mielesta kaikki hyvia jarjestoja. Kylla AFS:takin oon kuullu vaikka minkalaisia hirveyksia, mutta niita "kauhutarinoita" on kaikilla. Se on ihan hirveesti omasta asenteestakin kiinni miten jarjeston kanssa tulee toimeen. Kaikilla vaihtareillakaan ei ole se paras mahdollinen asenne...

    • Jaana*

      Meidän koulusta oli yksi tyttö viime vuonna Saksassa YFU-vaihtarina. Siellä hän joutui paikallisen YFUn tukihenkilön hampaisiin. Henkilö ei todellakaan "tukenut", vaan jatkuvasti esitti, että ongelmat johtuivat tytöstä itsestään. Perhe oli kuulema myöntänyt tytölle, että otti vaihtarin vain siksi, että saisivat omat tyttärensä vaihtomaksusta alennusta! Perheellä ei ollut mitään kiinnostusta vaihto-oppilasta kohtaan.

    • MM

      Kauhutarinoita on aina, riippuu ihan minne joudut järjestöstä riippumatta.

      AFS oli itseni kohdalla ainakin kannsutava ja vastuuntuntoinen järjestö. He eivät muuten anna perheille mitään korvausta, joten eivät ainakaan ota vaihto-oppilasta pelkästään rahan takia!!

    • Indianpah

      Minulla on kokemusta Rotarysta ja AFS:tä (kaveri oli AFS:än kautta).

      Rotaryssä on se huono puoli, että jos haluaa jonnekin aika suosittuun paikkaan (mulla se oli Japani, jonne en sitten päässyt) sinne ei pääse. Melko monet Rotaryvaihtarit, jotka hakee jenkkeihin pääsee sinne minne haluaakin.
      Ausseissakin on ollu paljo porukkaa.
      Olin vaihdossa Intiassa Rotaryn kautta, ja voin sanoa, että intialainen rotaryclubi rahasti minua joka paikassa. Kaikki reissut olivat maksullisia (vaikka Rotaryn tulisi maksaa ainakin yksi reissu, koulunkäynti ja matkat). Nämä kaikki lankesivat minulle maksettavaksi. :(

      Sama homma AFS:säläisellä. Hänen piti maksaa kmoulunkäynti, vaihtoperheet oli koulutettu (mukamas). Lisäksi perheen vaihtaminen oli tuskaa.

      Että tälläistä kokemusta minulla.

      P.S Intiassa vain Goan turistirysissä pidetään Suomea ja suomalaisia jonain. Ei sitten enää missään muualla.

    • marika2

      Ystäväni oli YFUn kautta vaihdossa ja kaikki alkoi mennä jo alussa aivan pieleen. Vaihtoperheen äiti oli ilkeä simputtaja. Kotiin ei saanut edes soittaa YFUn sääntöjen mukaan, joten ystäväni jäi yksin tämän "perheenäidin" armoille.

      Järjestön edustajien käytös oli koko ajan epäasiallista ja ystävääni alistavaa. Lähettivät kaikenlaisia varoituskirjeitä ja kävivät myös ystäväni vanhempien kimppuun lähetellen törkeitä viestejä, joissa jopa valehdeltiin ystäväni asioista.

      Älkää hyvät ihmiset valtiko YFUa, kun kunnollisiakin järjestöjä löytyy!

      • Niljakkeita täynnä

        Eipä taida löytyä enää kunnollisia järjestöjä. Koko homma on mennyt ihan ala-arvoiseksi ihan joka järjestössä. Isäntäperheiksi hyväksytään ihan ketä tahansa ja tarkoitan IHAN KETÄ TAHANSA ja samoin aluevalvojiksi ja muiksikin työntekijöiksi! Säästäkää rahanne ja ennen kaikkea nuorenne näiltä niljakkeilta!!!


    • fdlfldklgklla<df

      Meidän perheen kaikki 3 lasta ovat olleet YFU:n kautta vaihto-oppilaina ja me voimme kyllä suositella järjestöä. YFU ei tosiaankaan ole kieltänyt kotiin soittamista ja nimenomaan kehottaa olemaan yhteydessä omaan tukihenkilöön tai tarvittaessa Suomen toimistoon jos ongelmia ilmenee. Yksi lapsistani vaihtoi vuoden aikana isäntäperhettä ja se hoitui ammattitaitoisesti. Huomasin että tänne on yhtäkkiä ilmestynyt monta samankaltaista YFU:n mustamaalausviestiä. Olisiko niin, että STS:llä tai jollain muulla ei kauppa käy? Kannattaa selvitellä tarkemmin järjestöjen toimintaperiaatteita ja käydä vaikka infotilaisuudessa.

    • Pave Senior

      Jaana, Pave ja Hillevi taitavat olla kaikki STS:n kätyreitä :-)

    • pppppppppp

      Itse kävin oman vaihtovuoteni AFSllä. Kauhutarinoita en hirveästi kuullut lähtiessäni, mutta kohdemaassani (Etelä-Amerikka) niitä tuli kuultua. Itselläni vuosi oli yhtiä elämäni parhaista, mikä oli täysin ihanan isäntä perheeni ansiota. Kieltä en puhunut sanaakaan lähtiessäni, mutta en antanut sen häiritä ja heittäydyin täysillä mukaan vuoteen.
      Samana vuonna samaan maahan lähtenyt tuttu kuitenkin keskeytti matkansa puolessa välissä, ei ollut yhtä onnekas kuin minä.

      Oma asenne ja asioiden ratkaisukyky vaikuttavat pitkälle. Sekä myös suurelta osin tuuri perheen valinnassa, koulun valinnassa jne. Itselläni kävi hyvä tuuri, olen kiitollinen siitä :)

      • Järkyttynyt äiti

        Jos aluevalvoja ja perhe valehtelevat niin siinä ei paljon omalla asenteella ja asioidenratkaisukyvyllä ole merkitystä. Hyvät vanhemmat, älkää päästäkö nuortanne näiden valehtelevien ryöstäjäjärjestöjen armoille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe