vinkkejä kuukupin käyttöön?

:(

Olen omistanut kuukupin lähes puoli vuotta. Ensimmäisellä kerralla sisään laittaminen tuntui vähän hankalalta, mutta kuppi piti kaiken vuodon. samoin toisella kerralla. sen jälkeen en ole varmaan kertaakaan onnistunut laittamaan kuppia niin että ei vuotaisi ohi. olen lukenut käyttöohjeita moneen kertaan. Menkat on tosi runsaat (muutamassa tunnissa kuppi täynnä) mutta ohi saattaa vuotaa vaikka kupin pohjalla olisi vasta pieni liru. kuppi ei enää pysy ollenkaan paikallaan vaan nousee koko ajan emättimessä ilmeisesti aivan liian ylös. Olen yrittänyt asettaa kupin eri kohtiin vähän erilaisissa asennoissa, mutta mikään ei tunnu auttavan. Onko olemassa mitään neuvoja kuinka kupin saa pysymään oikeassa kohdassa? vai olenko sitten niitä onnettomia joille kuppi ei vain sovi... :(

11

5358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kupin..

      paikalla ei ole muuten mitään väliä, kunhan se kohdunnapukka jää kupin sisään.

      Itse olen käyttänyt kuppia jo muutaman vuoden ja muistaakseni yhdesti on tullut ohivuotoa. Tyhjennän kupin n. 12 tunnin välein eikä vuotoa ole koskaan kuin alempaan mittaviivaan, eli menkat on tosi niukat.

    • 10+11

      Kohdunnapukkaa ei tarvitse saada kupin sisään (monella naisella emätin on vielä sen verran pitkä, että jos kohdunnapukkaa pitäisi saada kupin sisään, saisi sormetkin olla huimasti pisemmät). Kuppi asetetaan emättimen alaosaan, on luonnollista, että se nousee ylös (lantionpohjalihakset tekevät tämän). Samoilla lihaksilla sitä voi työntää alaspäin, kun kupin tyhjennys on ajankohtaista.

      Alussa kuppi on hankalampi ja ajan myötä se pehmenee ja kupin laittaminen sekä taittelu onnistuu paremmin.

      Ohivuotoja tulee, jos kuppiin ei ole muodostunut tarpeeksi alipainetta. kohdunnapukkaa kohti sitä ei tosiaan tarvitse suunnata, sillä kuppi itsessään on niin leveä, että se kyllä täyttää leveytensä puolesta emättimen ja muutenkin ihmisen nerokas anatomia varmista sen. Lisäksi kuppiin muodostuva alipane auttaa saamaan veren oikeaan paikkaan (näin uumoilen).

      Kun kuppi on huonossa asennossa tai sen asetus ei onnistunut kunnolla, tunnen sen. En osaa kuvailla tunnetta, mutta se häiritsee jonkin verran (normaalisti en tunne kuppia, ellei se ole täynnä). Pahimmillaan se painaa virtsarakkoa, jolloin tulee koko ajan pissattava olo.

      • No jos

        se kohdunnapukka jää kupin ulkopuolelle niin ei siitä kupista kauheasti hyötyä ole.

        Minulla on varmaankin todella "eri mallinen" emätin, itse ainakin työnnän kupin niin syvälle kuin sen vain saa ja tosiaan kupin reunat tulee napukan ympärille. Kuppi ei pääse itselläni liikkumaan mihinkään, antennin jouduin leikkaamaan pois, koska antenni jäi muuten emättimen suulle painamaan kupin ollessa paikallaan.


      • hmm..
        No jos kirjoitti:

        se kohdunnapukka jää kupin ulkopuolelle niin ei siitä kupista kauheasti hyötyä ole.

        Minulla on varmaankin todella "eri mallinen" emätin, itse ainakin työnnän kupin niin syvälle kuin sen vain saa ja tosiaan kupin reunat tulee napukan ympärille. Kuppi ei pääse itselläni liikkumaan mihinkään, antennin jouduin leikkaamaan pois, koska antenni jäi muuten emättimen suulle painamaan kupin ollessa paikallaan.

        olen lukenut juurikin niin, että ohivuotoja sattuu juuri silloin jos kohdunnapukka jää kupin sisään. Kuukuppi pysyy paikallaan emättimen lihasten avulla tiiviisti ja se on tarkoitus asentaa emättimessä huomattavasti alemmas kuin esim. tamponi. Joillakin saattaa toimia hieman asettaminen hieman ylemmäs, mutta varsinaisesti kohdunnapukkaa ei ole tarkoitus laittaa kupin sisään. Pääasia on tarkistaa, että kupin reunat ovat tiiviisti emättimen seinämiä vasten. Itselläni kuppi käytössä jo kaksi vuotta, eikä ohivuotoja.

        Aloittajalle: Kannattaa tarkistaa, onko kuppi varmasti oikean kokoinen. Liian pieni kuppi saattaa helposti kavuta liian ylös ja siten aiheuttaa ohivuotoja. Myös lantionpohjalihasten treenaaminen saattaa auttaa.


      • Kuukupin..
        hmm.. kirjoitti:

        olen lukenut juurikin niin, että ohivuotoja sattuu juuri silloin jos kohdunnapukka jää kupin sisään. Kuukuppi pysyy paikallaan emättimen lihasten avulla tiiviisti ja se on tarkoitus asentaa emättimessä huomattavasti alemmas kuin esim. tamponi. Joillakin saattaa toimia hieman asettaminen hieman ylemmäs, mutta varsinaisesti kohdunnapukkaa ei ole tarkoitus laittaa kupin sisään. Pääasia on tarkistaa, että kupin reunat ovat tiiviisti emättimen seinämiä vasten. Itselläni kuppi käytössä jo kaksi vuotta, eikä ohivuotoja.

        Aloittajalle: Kannattaa tarkistaa, onko kuppi varmasti oikean kokoinen. Liian pieni kuppi saattaa helposti kavuta liian ylös ja siten aiheuttaa ohivuotoja. Myös lantionpohjalihasten treenaaminen saattaa auttaa.

        koko ideahan on se, että kohdunnapukasta valuva kuukautisvuoto jää kuppiin. Täytyyhän sen olla kupin sisäpuolella, jotta näin tapahtuu.

        Ei minulla ainakaan ole kuin yksi mahdollinen kohta mihin kupin saa laitettua, jos napukka ei ole kunnolla kupin sisällä niin kuppi jää ruttuun. Ja kun sen aukaisee niin napukka jää sisäpuolelle. Ja kuppi on kyllä niin syvällä kuin sen vain saa ja siltikin kuppi on juuri ja juuri emättimen sisällä. Antenni tosiaan jäisi emättimen suulle jos en olisi sitä leikannut pois. Ja minulla on pienempää kokoa oleva lunette, vaikka olen synnyttänyt.


      • ffdsa
        Kuukupin.. kirjoitti:

        koko ideahan on se, että kohdunnapukasta valuva kuukautisvuoto jää kuppiin. Täytyyhän sen olla kupin sisäpuolella, jotta näin tapahtuu.

        Ei minulla ainakaan ole kuin yksi mahdollinen kohta mihin kupin saa laitettua, jos napukka ei ole kunnolla kupin sisällä niin kuppi jää ruttuun. Ja kun sen aukaisee niin napukka jää sisäpuolelle. Ja kuppi on kyllä niin syvällä kuin sen vain saa ja siltikin kuppi on juuri ja juuri emättimen sisällä. Antenni tosiaan jäisi emättimen suulle jos en olisi sitä leikannut pois. Ja minulla on pienempää kokoa oleva lunette, vaikka olen synnyttänyt.

        kohdunnapukka on niin ylhäällä, että kuppi on laitettava todella ylös. En mitenkään voi jättää sitä alemmas, koska se yksinkertaisesti sattuu. Lisäksi kuppi menee vielä hieman vinoon, siis enemmän poikittain johtuen kohdunnapukan sijainnista.


      • alottaja.
        ffdsa kirjoitti:

        kohdunnapukka on niin ylhäällä, että kuppi on laitettava todella ylös. En mitenkään voi jättää sitä alemmas, koska se yksinkertaisesti sattuu. Lisäksi kuppi menee vielä hieman vinoon, siis enemmän poikittain johtuen kohdunnapukan sijainnista.

        mutta mietin vaan että kun sanotaan että ei niin ylhäälle kun tamponi, mutta silti tarpeeksi ylös, niin mistä sitä tietää mikä on hyvä kohta? no okei, harjottelemalla... ja oon yrittäny moneen kertaan nyt lukea noita kupin käyttöohjeita, mutta ei sielä ole kohdunnapukasta puhuttu mitään, enkä ole koskaan kuullutkaan. oon kai vähä tyhmä.. :( ja mitä mä oon ymmärtäny, niin usein ongelmana on että kuppi valuu alaspäin, mutta mulla kuppi menee aina tosi ylös. (antennia en oo yhtään leikannu ja siihen juuri ja juuri sormilla yltää aamusin). Päivällä oon välillä saanu kupin pitämään, mutta yöllä vuotaa aina ohi. ja mitä kupin kokoon tulee, niin on kyllä tosi runsaat menkat ja luneten pienempi kuppi, että pitäiskö sit olla isompi.. äh, mä tunnen itteni niin tyhmäks ja avuttomaks :(


      • frodde
        alottaja. kirjoitti:

        mutta mietin vaan että kun sanotaan että ei niin ylhäälle kun tamponi, mutta silti tarpeeksi ylös, niin mistä sitä tietää mikä on hyvä kohta? no okei, harjottelemalla... ja oon yrittäny moneen kertaan nyt lukea noita kupin käyttöohjeita, mutta ei sielä ole kohdunnapukasta puhuttu mitään, enkä ole koskaan kuullutkaan. oon kai vähä tyhmä.. :( ja mitä mä oon ymmärtäny, niin usein ongelmana on että kuppi valuu alaspäin, mutta mulla kuppi menee aina tosi ylös. (antennia en oo yhtään leikannu ja siihen juuri ja juuri sormilla yltää aamusin). Päivällä oon välillä saanu kupin pitämään, mutta yöllä vuotaa aina ohi. ja mitä kupin kokoon tulee, niin on kyllä tosi runsaat menkat ja luneten pienempi kuppi, että pitäiskö sit olla isompi.. äh, mä tunnen itteni niin tyhmäks ja avuttomaks :(

        Unhoda se kohdunnapukka tässä kuppiasiassa.

        Sitä kuppia ei tarvitse suunnata mitenkään kohdunnapukkaa kohti, riittää kun kupin laittaa oikein päin, eli se aukinainen osa ylöspäin :)

        Kohdunnapukka kun on kiinni kohdussa ja kohtu kiinni elimistössä ja kuppi kiinni emättimessä, niin missä ikinä asennossa oletkaan, kohdunnapukasta ulos tuleva veri menee sinne kuppiin. Tästäkin syystä kuppi on niin leveä, että se varmasti täyttää emättimen leveyssuunnassa.

        Ohivuotoja sattuu vaikka jos kuppiin ei ole päässyt syntymään kunnolla alipainetta. Vaikea sanoa mistä kaikesta se voi johtua, mutta monella kupin käyttäjällä on käynyt niin, että alussa kaikki meni ooikein hyvin ja sitten jossain vaiheessa tulee joku ihme mokailukausi ja jopa kupin laittaminen menee päin puuta. Itselläni tuollaista oli 2. ja 3. kuukautiset kupin kanssa.

        Se kuppi toisaan jätetään ihan emättimen alaosaa, sitten se nousee itsekseen siellä vähän ylös.
        jätät sen sen verran alas, mutta sen verran ylös, että se ei häiritse esimerkiksi istuessa. Kun kokemustakertyy, löydät kyllä itsellesi sopivan syvyyden

        Elä huolestu siitä ylösnoususta, se on normaali ilmiö ja itsellänikin käy niin. Sen tekee lantionpohjalihakset.

        Niin, ehkä sinulla on liian pieni kuppi käytössä. Jos vuotoa on paljon, kannattaisi käyttää isompaa kuppia, kuten itsekin mietit.

        Mietin tuota "yöllä vuotaa ohi" juttua. Voisiko olla niin, että yölläkin vuotoa tulee niin paljon, että kuppi yksinkertaisesti tulee liian täyteen? tähänkin voisi auttaa isompi kuppi.


      • alottaja.
        frodde kirjoitti:

        Unhoda se kohdunnapukka tässä kuppiasiassa.

        Sitä kuppia ei tarvitse suunnata mitenkään kohdunnapukkaa kohti, riittää kun kupin laittaa oikein päin, eli se aukinainen osa ylöspäin :)

        Kohdunnapukka kun on kiinni kohdussa ja kohtu kiinni elimistössä ja kuppi kiinni emättimessä, niin missä ikinä asennossa oletkaan, kohdunnapukasta ulos tuleva veri menee sinne kuppiin. Tästäkin syystä kuppi on niin leveä, että se varmasti täyttää emättimen leveyssuunnassa.

        Ohivuotoja sattuu vaikka jos kuppiin ei ole päässyt syntymään kunnolla alipainetta. Vaikea sanoa mistä kaikesta se voi johtua, mutta monella kupin käyttäjällä on käynyt niin, että alussa kaikki meni ooikein hyvin ja sitten jossain vaiheessa tulee joku ihme mokailukausi ja jopa kupin laittaminen menee päin puuta. Itselläni tuollaista oli 2. ja 3. kuukautiset kupin kanssa.

        Se kuppi toisaan jätetään ihan emättimen alaosaa, sitten se nousee itsekseen siellä vähän ylös.
        jätät sen sen verran alas, mutta sen verran ylös, että se ei häiritse esimerkiksi istuessa. Kun kokemustakertyy, löydät kyllä itsellesi sopivan syvyyden

        Elä huolestu siitä ylösnoususta, se on normaali ilmiö ja itsellänikin käy niin. Sen tekee lantionpohjalihakset.

        Niin, ehkä sinulla on liian pieni kuppi käytössä. Jos vuotoa on paljon, kannattaisi käyttää isompaa kuppia, kuten itsekin mietit.

        Mietin tuota "yöllä vuotaa ohi" juttua. Voisiko olla niin, että yölläkin vuotoa tulee niin paljon, että kuppi yksinkertaisesti tulee liian täyteen? tähänkin voisi auttaa isompi kuppi.

        eiköhän tämä sitten harjoittelulla tästä ala sujumaan :) tosiaan viime yönä justiin vuoti ohi ja kun otin kupin ulos niin sekin ihan täynnä. kaipa se alipaine luonnollisesti katoaa kun kuppi täyttyy :D
        mutta tuhannet kiitokset asiallisesta ja ystävällisestä avusta :)


      • frodde
        alottaja. kirjoitti:

        eiköhän tämä sitten harjoittelulla tästä ala sujumaan :) tosiaan viime yönä justiin vuoti ohi ja kun otin kupin ulos niin sekin ihan täynnä. kaipa se alipaine luonnollisesti katoaa kun kuppi täyttyy :D
        mutta tuhannet kiitokset asiallisesta ja ystävällisestä avusta :)

        Tuli muuten mieleen, että jos sinulla on runsaat kuukautiset (ainakin kuulostaa siltä) ja kärsit niistä, kannattaisi käydä gynekologilla juttelemassa aiheesta. Niihin kun on saatavilla lääkitystä. Runsaista kuukautisista kärsivät naiset, kärsivät usein myös alhaisesta hemoglobiinista ja se taas väsyttää, eikä tuo nyt ole ainoa runsaiden kuukautisten huono puoli. Ehkäpä oletkin jo käynyt lääkrin luona aiheesta, mutta jos et, kannattaa ainakin miettiä.

        Itselleni gynekologi määräsi aikoinaan e-pillereitä käytettäväksi 2 kuukautta putkeen ja sitten vuotoa vähentävää kipulääkettä. On niitä muitakin keinoja, mutta ainakin minua helpotti kun "sai" vuotaa vähemmän.


    • idofkds

      olisiko koko sinulle liian pieni? isompi koko on runsasisiin kuukautisiin, alateitsesynnyttäneille ja kaikille vähintään 30-vuotiaille naisille (vaikka et olisi synnyttänyt koskaan).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe