Kertokaa intiasta!

4613426324

Hei!
Olen sairaanhoitajaopiskelija ja olen lähdössä intiaan vaihtoon keväällä kolmeksi kuukaudeksi.
Kertokaa te kokeneemmat reissaajat millainen paikka intia on? Hintataso? Kulttuuri? Ihmiset? Asuminen? Jne..
Mitä siellä voi tehdä jotta aika kuluu ja mitä ei?

Kaikenlaiset kokemukset, näkemykset ja vinkit ovat todella tervetulleita koska itselleni paikka on todellakin melko vieras vielä :)

13

752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgsd

Intia on niin valtava ja moninainen. Tarkennatko hieman.

• masa,

ihan siitä,mihinpäin Intiaa olet menossa.Goa ihan eri maailma,kuin muu intia.Ja enpä usko ,että aika tulisi pitkäksi,jonkinlainen kulttuurishokki saattaa tulla ,jos ei aiemmin ole paljon matkustellut.Mut asenteesta paljon riippuu,miten pärjää.

• Anonyymi

Gangesin joki aivan järkyttävä paskaa täynnä ja haju kammottava. Siellä oli kalastajia ja uimareita eli intialaiset on paskasta väkeä. Haisevat paskalle. Nälkä on kova puhtaaseen ruokaan.

• ererer er

Intia on likainen, törkyinen, liikakansoitetettu jne. Se on myös huikean erilainen kuin Suomi. Kukaan ei voi täysin kertoa sitä ensipuraisua minkä tulet saamaan kun Intiaan ensi kerran menet. Lentokentällä se jo alkaa, kun saat maahantulokortin täyttämisen eteesi. Viisumi. Leimaa sinne ja tänne. Aijai. Tässä vaiheessa voi jo sormi mennä suuhun. Sitten tulee laukunkantajien armeija. Häslinki alkaa välittömästi. Onhan hotellin/majapaikkasi osoite lapulla taksia varten? Kentälle etukäteen tilattu taksi ei kuitenkaan ole siellä. :)

Siitä vain sitten selviytymään, ei Intiaa voi selittää se pitää kokea.

• keralaaa

itsellani tuli lahto 2 viikon varotus ajalla, eika ollut aavistustakaan minkalainen maa intia on. paatin lukea ahkerasti kirjoja ja netinkeskutelu palstoja, jotten olisi niin hukassa kun saavun perille. ei siita haittaa ollut, mutta ei niin hirveasti hyotya. todellisuus oli aivain toista, kun minka kasityksen olin saanut. stressia ei kannata ottaa. itse seisoin lentokentalla puoli tuntia ja katselin vain ymparille. olin ihan hukassa. ihmiset ovat todella mukavia ja neuvovat jatkuvasti. tosin eivat aina neuvo oikein. jos olet epavarma kysy toiselta ja kolmannelta.. rahaa menee aluksi tuplasti sen mita tarvitsee. ajan kanssa sita oppii mika maksaa ja minkaverran. ja jotkut kaupungit tietysti halvempia ja toiset kalliimpia. intialainen ruoka on herkullista ja halpaa. jos taas valttamatta tahdot syoda vain sita mihin olet tottunut suomessa, maksat noin 5 kertasen hinnan. asua voi monella tapaa. jokainen valitkoon itselle sopivan. hinnat alle eurosta satoihin euroihin. jos on tekemisen puutetta suosittelen ainakin temppeleita ja kirkkoja. vaikka en mikaan uskovainen ole niin pidan niita erittain hienoina rakennuksina. ja kukapa ei upeilla rannoilla viihtyisi. niita loytyy toinen toistaan upeampia. hyvaa reissua

• Intia on iso maa

Ensinnäkin minne päin Intiaa olet menossa? Intiasta löytyy niin monenlaista paikkaa, vaikka täällä palstalla Intia on monelle sama kuin Goa.
      Omat kokemukseni ovat tosin aika vaatimattomat sisämaasta vuoristoisesta alueesta ja pieneistä kylistä ja kaupungeista. Kaikesta kaoottisuudestaan huolimatta moni homma toimii hyvin, ihmiset ovat ystävällisiä ja ruoka on hyvää. Kaikkeen tottuu, ensi alkuun voi moni asia tuntua hieman oudolta, mutta yllättävän nopeasti kaikkea pitää ihan normaalina.
      Hintataso on joidenkin tuotteiden kohdalla aivan järkyttävä ja taas toiset tuotteet todella halpoja. Vaan, jos ajattelet, että 10000 rupeeta/kk on hyvä palkka siellä ja vastaa n. 160€, sillä paikalliset pärjäävät normalisti ostaen kaiken tarvitsemansa.
      Asuminen tapahtuu niin monella tasolla, aivan siltojen alla asuu suuriakin perheitä ja toiset asuvat luxus omakotitaloissa tai kerrostalohuoneistoissa. Asunnot ovat kalliita (tietysti paikasta riippuen), jos mennään meidän käsitykseemme asumisesta. Hyvin yleisesti asutaan aika vaatimattomasti, kun ilmasto ei rajoita asumista, riittää hyvin auringon ja sateen suoja. Hyvänkin näköinen omakotitalo on suhteellisen vaatimattomasti tehty.
      Ajankäyttö riippuu ihan omista mielihaluista ja siitä paikasta mihin menee. Sisämaastakin löytyy uimaloita, joissa voi viettää vapaa-aikaa varsin siedettävästi. Hyvin länsimaisia ravintoloita löytyy monesta paikkaa, joka niitä haluaa. Paikallisia nähtävyyksia riittää varmasti moneen makuun, vaikka ei missään varsinaisessa turistipaikassa olisikaan. Maaseudulla pystyy ajamaan polkupyörällä hyvin ja moottoripyörällä pääsee hyvin kauemmaksikin. Kaupungeissa pystyy liikkumaan riksalla (silla tuk-tuk bensaräpätillä) varsin edullisesti.
      Rohkeasti ja avoimin mielin vaan reissuun, voi olla että saatetaan törmätä kevän korvalla, sillä viime keväänä törmäsimme perheemme kanssa yhteen suomalaiseen vaihtariin eräällä vuorella Intiassa.

• ererer er

Noista nähtävyyksistä.. Omasta mielestäni Intian paras nähtävyys on itse Intia ja se meininki siellä. Ne turistinähtävyydet, temppelit ja muut ovat toki hienoja, mutta itselleni suurin ihmetyksen aihe on aina se meininki siellä. Toki itse olen Goan lisäksi, käynyt vain kummallakin rannikolla aika monessa kaupungissa, pohjoisessa Delhin seudulla ja etelässä vuoristo alueilla, joten en voi koko Intiasta tietenkään puhua. Luonnonpuistoja en omasta kokemuksestani suosittele, enkä kyllä mitään turistireissujakaan. Intiassa on vaikea löytää oikeasti päräyttäviä nähtävyyksiä, jos siis ei puhuta Taj Mahalista eikä yleisestä Intia häsläyksestä/meiningistä.

Tosiaan kukaan ei voi meistä täällä kenelläkään selittää Intiaa. En suosittele kenelläkään sinne matkustamista, koska suomalaiset ovat tottuneet yleisesti tiettyyn tasoon ja toimintaan kaikissa asioissa, joten sinne meno on monille liikaa. Mutta seikkaluhengellä eteenpäin vaan!

• Taj Mahal
        ererer er kirjoitti:

Noista nähtävyyksistä.. Omasta mielestäni Intian paras nähtävyys on itse Intia ja se meininki siellä. Ne turistinähtävyydet, temppelit ja muut ovat toki hienoja, mutta itselleni suurin ihmetyksen aihe on aina se meininki siellä. Toki itse olen Goan lisäksi, käynyt vain kummallakin rannikolla aika monessa kaupungissa, pohjoisessa Delhin seudulla ja etelässä vuoristo alueilla, joten en voi koko Intiasta tietenkään puhua. Luonnonpuistoja en omasta kokemuksestani suosittele, enkä kyllä mitään turistireissujakaan. Intiassa on vaikea löytää oikeasti päräyttäviä nähtävyyksiä, jos siis ei puhuta Taj Mahalista eikä yleisestä Intia häsläyksestä/meiningistä.

Tosiaan kukaan ei voi meistä täällä kenelläkään selittää Intiaa. En suosittele kenelläkään sinne matkustamista, koska suomalaiset ovat tottuneet yleisesti tiettyyn tasoon ja toimintaan kaikissa asioissa, joten sinne meno on monille liikaa. Mutta seikkaluhengellä eteenpäin vaan!

taitaa olla yksi niistä must-paikoista intiankävijöille. Omalle listalleni olen päästänyt Khajurahon temppelit, joita olen käynyt ihmettelemässä useammankin kerran. 'Päräyttävää' on myös pohjoisen vuoristoalueiden luonto, josta en ikinä saa tarpeekseni, samoin eteläisen Intian rento meininki (enkä nyt tarkoita Goaa!). Tykkään Rajastanista, Jaipurissa ja Udaipurissa on nähtävää vaikka kuinka paljon, unohtamatta Jaiselmeria ja Jodhpuria.

Myös Delhissä on uskomattoman paljon nähtävää, ja se on omalla Miellyttäviempien Miljoonakaupunkien ranking-listalla sijalla 2.

• Intia on iso maa
        ererer er kirjoitti:

..että Intia on itsessään se nähtävyys ja ihmetyksen aihe se meininki siellä. Monelle on varmaan aika shokki, kun tulla tupsahtaa lentokoneesta, tuli nyt minne hyvänsä niistä suurista kaupungeista. Itselleni ensimmäinen kerta Mumbaissa ei ollut lainkaan niin hurja, mitä olin odottanut, kun olin seikkaillut jo Venäjällä omatoimisesti, mutta kyllä siinä sitä jotakin oli. Ja nyt sitä ei ihmettele lainkaan tätä menoa Intiassa. Aurinko tulla hupsahtaa klo 7.00 aikoihin ja menee menojaan illalla klo 19.00, meno vain jatkuu taukoamatta auringosta välittämättä. Pienissä kaupungeissa ja kylissä meno rauhoittuu kummasti pimeän myötä, mutta ei kokonaan.
        Ajaminen liikenteessä tuntui aluksi aika hirveältä ajatukselta, varsinkin suuressa kaupungissa, kun vieressä ajavat n. 20cm päässä toiset. Vieläkään liikenne ei jätä verenpainetta vallan stabiiliksi, mutta tuon kaiken kaaoksen keskeltä löytyy kuitenkin jotkin pelisäännötkin, että alituisella äänimerkillä on omat tarkoituksensa ja että linja-autoa pitää muistaa varoa ohittamasta vasemmalta puolelta. Jalankulkijana liikenteessä on aina oma jännityksensä... joissakin paikoissa on syytä katsella myös jalkoihinsa, sillä käärmeitäkin on.

Ap. matkaanlähtijälle antaisin iltalukemiseksi mainion kirjan Bromfield: Sateet tulivat

• no perkele
        ererer er kirjoitti:

Tarvii sanoa jos olisin ensi töikseni Intiaan saapuessani mennyt katsomaan Taj Mahalia Delhistä taxilla ja takas ,niin todennäköisesti olisin paluumatkalla sanonut kuskille että suoraan lentokentälle sen verran paskanmaku jäi tuosta päiväreissusta kaikkine paskanpuhujineen.Keralasta täys 10 kuitenkin :DDDD

• Intian matkaaja

Intian matkoista yleistä kuvausta juuri eilen kirjoiteltu blogiin: http://www.maailmanmatkaaja.fi/intia/ Tuonne tulossa myös paljon lisää aiheeesta ihan lähipäivinä, joten kannattaa tarkkailla jos Intian matkailu kiinnostaa!

My ten seconds, thanks! :)

• Vaikka minkälaista

Olen käynyt muutaman kerran Delhissä ym liikeasioissa. Erikoista on mielestäni se, että kurjuutta ei tarvitse nähdä kuin vilaukselta jos paikalliset isännät niin tahtovat. Ajellaan vain hienoja bulevardeja parhaissa kaupunginosissa, vähän häiritsee kerjäläiset liikennevaloissa, hankaavat verisiä kädentynkiään yms. Ja asutaan hyvissä hotelleissa ja syödään hyvin eikä tarvitse syödä kuolleita eläimiä.
        Mielenkiintoisia ovat junamatkat parhaassa luokassa ruokailuineen, hieman se jäätelö jälkiruoaksi arvelutti. Ja sitten maaseutukyliä kiertämään, siellä eräs todellisuus tulee vastaan, ei kuitenkaan mielestäni niin paha kuin kaupunkien slummialueiden reunoilla. Hotelli antoi ystävällisesti mukaan evääksi voileipiä, joista sain elämäni pahimman mahataudin, jota sitten hoideltiin vielä Suomessakin. Hotelli tosin antoi joka aamu ilmaiset lääkkeet, jolla vatsa jähmetettiin päiväksi niin että road-show voi jatkua, ja jatkui 4 päivää.

Turistina en ole ollut ja arvelen, että se voisi olla aika lailla kokemuksista rikkaampaa. Taj Mahalissa olen käynyt 3 kertaa ja kerran tiikereitä metsästä etsimässä aamuhämärässä, vaan ei löytynyt. Ja tehtaalla Chandigarin yläpuolella Himalajan rinteillä pari kertaa.

• Intiasta tullut

..sitä mitä ei pidä tehdä. Nimittäin et juo hanasta tulevaa vettä, ellei se hana ole valvonnassasi oleva juomavesiautomaatin hana, juo pullotettua vettä. Muista käsihygienia, vaikka oletkin sairaanhoitoa opiskeleva, siis käsidesi mukana ja muutenkin käsien pesua ahkerasti. Varo kulkukoiria, jos pääsee puremaan, niin rabiespiikkiä sitten äkkiä. Nämä on näitä itsestään selvyyksiä, mutta tuppaa unohtumaan herkästi.
      Ei näitä tarvitse pelätä, meidän suurperhe pienien lapsien kanssa matkaa Intiassa taasen talvella (ei mennä Goalle, ei olla vielä sinne ehditty..) ja vielä tähän mennessä kukaan meistä ei ole sairastunut vatsatauteihin, vaikka melko huolettomasti onkin liikuttu.

Siis mitä kannattaa käydä katsomassa, niin käy ihmeessä katsomassa jossakin ruumiin polttaminen, niitä polttajaisia pidetään varmaan sielläkin, minne nyt oletkin menossa. Rennosti vaan ja ihan siihen asti, kunnes sielu vapautuu. On sitten jotain kerrottavaa ensi kesänä, vaikkapa makkaraa grillatessa hyvässä seurassa.
      Rohkeasti vaan reissuun, elämäsi parhain reissu odottaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3690
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1934
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1598
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1224
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1057
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      988
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe