akita..

ufyjfjj

perheen lisäys tulee noin kuukauden päästä eli siis aita narttu tulee mwidän perheeseen.
tuli nyt vain kysyttyä että voiko akitaa viedä sitten hiukka vanhemmalla iällä koirapuistoon??
sitten kun on rokotukset reilassa ja kun koira on totutettu koiriin..
jos koirani ei olisi riidanhaluinen ja muutenkin eikä yliagressiivin toisia koiria/ihmisiä kohtaan ,niin voiko siis akitan viedä puistoon ,sillä olisin innokas käyttämään sitä siellä.
eli siis koira ei mitenkään keksi että "hei minä olen akita ja yksi piirteistäni on dominoisuus vieraita koiria kohtaan":D
eli siis jos tiedän koiran olevan hyvin muitten koirien seurassa , niin koira ei voi siis yhtäkkiä näyttämään agression piirteitä muita koiria kohtaan ?? tai sitten myöskään vanhemmalla iällä??

17

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voihyväpäivää

      Toivottavasti sulle ei ole oikeasti tulossa akitaa, jos et ton enempää rodusta tiedä tai ole edes ottanut selvää. Mistäköhän kasvattajalta oot ottamassa koiran?

      • ryethtj

        kyllä on siis minulle on tulossa akita vai mitä oikein ajat takaa?? hiukka epä selvä viesti...
        ""Mistäköhän kasvattajalta oot ottamassa koiran?" kuule iha vaan ulkomailta :) ennyt mainitse nimeä..
        jos koira ei olisi agresssiivinen muiden koirien seurassa niin senhän voisi tietysti viedä koirapuistoon ,eikös?? mikä kuitenkin olisi sellainen piirre akitalla jota harvoin esiintyy,, en kuitenkaan missään nimessä ole laskenut sen varaan että se ei olisi agressoiva muita koiria kohtaan..
        siis olen hankkinut "informaatiota" varmasti paljon enemmän kuin sinä päätellen sinun viestistäsi..
        tosin laitoin tuon "vanhemmalla iällä" kohdan ,,tosin akita on sitten dominoivampi aikuisemmlla iällä kuin sitten pentuna,,,, josse nyt siitä kiiikastaa..

        "Toivottavasti sulle ei ole oikeasti tulossa akitaa, jos et ton enempää rodusta tiedä tai ole edes ottanut selvää".. ompas outoa enhän minä nyt voinut mitenkään mahduttaa tuohon viesti katkelmaan kaikkea kokemuksiani akitasta jne. olisi siinä nyt tullut aina yli sen 5000 merkin. :).
        joten sinun on turha tehdä johopäätöksiä noin vain...


      • 24
        ryethtj kirjoitti:

        kyllä on siis minulle on tulossa akita vai mitä oikein ajat takaa?? hiukka epä selvä viesti...
        ""Mistäköhän kasvattajalta oot ottamassa koiran?" kuule iha vaan ulkomailta :) ennyt mainitse nimeä..
        jos koira ei olisi agresssiivinen muiden koirien seurassa niin senhän voisi tietysti viedä koirapuistoon ,eikös?? mikä kuitenkin olisi sellainen piirre akitalla jota harvoin esiintyy,, en kuitenkaan missään nimessä ole laskenut sen varaan että se ei olisi agressoiva muita koiria kohtaan..
        siis olen hankkinut "informaatiota" varmasti paljon enemmän kuin sinä päätellen sinun viestistäsi..
        tosin laitoin tuon "vanhemmalla iällä" kohdan ,,tosin akita on sitten dominoivampi aikuisemmlla iällä kuin sitten pentuna,,,, josse nyt siitä kiiikastaa..

        "Toivottavasti sulle ei ole oikeasti tulossa akitaa, jos et ton enempää rodusta tiedä tai ole edes ottanut selvää".. ompas outoa enhän minä nyt voinut mitenkään mahduttaa tuohon viesti katkelmaan kaikkea kokemuksiani akitasta jne. olisi siinä nyt tullut aina yli sen 5000 merkin. :).
        joten sinun on turha tehdä johopäätöksiä noin vain...

        Omaa akitaani (narttu) olen vienyt 5-6kk ikäisestä puistoon, yltiösosiaalinen ollut (ja on) muita koiria kohtaan, mutta leikit kääntyneet aika rajuksi ja moni koira ei ole juuri omani kanssa ole siellä tullut toimeen. 9kk iässä alkoi näkyä se, että periksi ei anneta, vaikka riitaa ei varsinaisesti haasta. Paljolti se niin menee, että iän myötä tuo koirapuisto-ominaisuus katoaa.. Yksilökysymyksiähän nämä aina on, mutta oletus on se, että koirapuistokoiraa ei kannata akitasta isommiten odottaa, mutta ehdottomasti kannattaaa viedä niin kauan kuin asiat siellä sujuu.


      • voihyvääpäivää*
        ryethtj kirjoitti:

        kyllä on siis minulle on tulossa akita vai mitä oikein ajat takaa?? hiukka epä selvä viesti...
        ""Mistäköhän kasvattajalta oot ottamassa koiran?" kuule iha vaan ulkomailta :) ennyt mainitse nimeä..
        jos koira ei olisi agresssiivinen muiden koirien seurassa niin senhän voisi tietysti viedä koirapuistoon ,eikös?? mikä kuitenkin olisi sellainen piirre akitalla jota harvoin esiintyy,, en kuitenkaan missään nimessä ole laskenut sen varaan että se ei olisi agressoiva muita koiria kohtaan..
        siis olen hankkinut "informaatiota" varmasti paljon enemmän kuin sinä päätellen sinun viestistäsi..
        tosin laitoin tuon "vanhemmalla iällä" kohdan ,,tosin akita on sitten dominoivampi aikuisemmlla iällä kuin sitten pentuna,,,, josse nyt siitä kiiikastaa..

        "Toivottavasti sulle ei ole oikeasti tulossa akitaa, jos et ton enempää rodusta tiedä tai ole edes ottanut selvää".. ompas outoa enhän minä nyt voinut mitenkään mahduttaa tuohon viesti katkelmaan kaikkea kokemuksiani akitasta jne. olisi siinä nyt tullut aina yli sen 5000 merkin. :).
        joten sinun on turha tehdä johopäätöksiä noin vain...

        Mulla on ollut akitoja yli 15 vuotta. Sun teksti vaan oli tosi epäselvää ;) Jos haluat koirapuistokoiran, etkä ole valmis elämään mahdollisesti koira-aggressiivisen koiran kanssa niin akita ei ole sun rotu.

        "eli siis koira ei mitenkään keksi että "hei minä olen akita ja yksi piirteistäni on dominoisuus vieraita koiria kohtaan":D " - oikeesti?!
        Akita voi tulla toimeen vieraiden koirien kanssa, jos nämä alistuvat. Siihen ei voi kuitenkaan missään nimessä luottaa. Ja kun akita tappelee, niin se ei ole leikkiä.


    • Little Miss Sunshine

      Akita ei yleensä ole koirapuistokoira, mutta toki poikkeuksiakin yksilöistä löytyy. Itse käytin akitaani puistossa heti kun rokotukset olivat reilassa. Tosin kävin vähän harvemmin sillä toinen koirani ei viihdy koirapuistossa eikä juurikaan välitä muista koirista. Nyt akitani on vajaa vuoden ikäinen, emmekä enää käy puistossa samaan aikaan muiden koirien kanssa. Lähinnä toisen koirani takia, mutta akita on myös tullut siihen ikään, että räyhää jo portin ulkopuolella ja siitä syystä en viitsi enää edes mennä sisään koittamaan onneani. Käydään puistossa heittelemässä palloa silloin kun siellä ei ole muita ja poistumme, jos joku haluaa tulla sisään.

      Tuttavieni akita-narttu kävi myöskin päälle vuoden ikäiseksi puistossa, mutta sitten se alkoi alistamaan muita koiria niin rajusti, että hekin päättivät lopettaa puistoilun koiransa kanssa.

      Neuvon aloittajaa nauttimaan puistoilusta niin kauan kuin se on mahdollista ja lopettamaan ajoissa, mikäli akita ei enää kykene tulemaan sopuisasti muiden kanssa toimeen.

    • Tattoi

      Vie puistoihin, mutta ole tarkkana että kaikki sujuu pennun kanssa ongelmitta, ettei tule niitä huonoja kokemuksia. Aina se akita ei nimittäin sitä tappelua aloita ja koita suojella pentua näiltä tilanteilta. Itse annoin kakaran tutustua vain sellaisiin koiriin joiden tiesin olevan ok luonteisia (tosin tuo nyt ei edes älyä jos joku on sille vihainen..) koirapuistoissa ei olla muuten käyty kuin juoksuttamassa kaverin koiran kanssa. Urosta kun ei voi koirapuistoon viedä niin nartullakin ne mahdollisuudet vähissä.

      Ja leikit ainakin omilla on todella rajuja ja vaikka kaverin sheltti-belgi miksin kanssa on hauska juosta niin toistensa kanssa nuo rakastaa painia ja se on oikeasti melkoista vapaapainia missä yleensä maataan toistensa päällä, hypätään sohvalta niskaan ja öristään kuin mielipuolet. Yleensä kaikki luulee että nuo tappelevat keskenään vaikka vain leikkivät. Hammaspeli on myös ikuinen suosikki, eli ovat nokakkain hampaat irvessä ja hakkaavat lauoillaan toisiaan.. fiksuja elikoita.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe