Olen kuolinpesän toinen osakas, kuolinpesän omaisuus vainajan asunto, irtaimisto ja hieman käteistä.
Ongelma on kuolinpesän asunnon myynti, toinen osakas haluaa/haluaisi siitä (liian) kovaa hintaa, n. 25-30 %:a yli markkinahinnan ja perunkirja-arvion.
Asuntoa on nyt myyty tuon takia tuloksetta yli 8 kk ja perintöveron 1. erä pitäisi maksaa. Miten tässä tulisi menetellä, itse toisena osakkaana haluaisin ns. markkinahinnan ja jakaa sitten kuolinpesän ja jatkaa elämää normaalisti.
Tämä tilanne on jo aiheuttanut jonkinlaisen riitatilanteen, omasta mielestäni 8 kk on riittävä aika saada asunto kaupaksi eli tuo liian kallis hintapyyntö ei johda edes tarjouksiin ja pelkona on, että asuntojen hinnat laskee ja/tai kohde kuluu ylihintaisena.
Miten asian voi (vai voiko) hoitaa helpoiten, toinen kp:n osakas pitää itsepinataisesti kiinni hinnasta
Kuolinpesän asunnon myynti
2
1552
Vastaukset
- 21
Kerro osakkaalle, että nyt aiot kättää laillisen oikeutesi ja hakea pesänselvittäjä/-jakajan käräjäoikeudesta. kerro, että kulut otetaan pesästä ennen perinnönjakoa, eli te molemmat maksatte, vaikka toinen on hakija. Ellei tämän toimitusjaon tuhansien eurojen kustannukset havahduta osakasta hinnan tarkistukseen, niin enpä muuta nopeaa ja halpaa tapaa osaa neuvoa.
Toimitusjako kestää kuukausia ja maksaa tuhansia, mutta etenee asunnon myyntiin eniten tarjoavalle. Järkevää olisi panna asunto myyntiin vapaaehtoisesti tarjousten perusteella eniten tarjoavalle, niin säästäisitte toimitusjaon kulut.
Tottakai voisit yrittää myydä osuutesi kuolinpesästä, mutta hinta jäisi melko alhaisesti jos edes ostaja löytyisi. Ei kai sinua harkitusti pehmitetä osuutesi myymiseen toiselle osakkaalle odottamalla perintöverolappua.- nitroedi
Minulla itselläni on kuollut, isä kun olin 20 vuotias ja vanhin lapsista, sen jälkeen kuoli isoisäni ja olin n. 10 vuotta vanhempi, sen jälkeen minun pikku veljeni tappoi itsensä. Ensimäisellä kerralla tapeltiin 7 vuotta.
-Ja kyllä asiat näkevät monimutkaisina ja jos annat 1 000 euroa niin tuhannella eurolla selvitettään onko sinulla oikeutta edes tehdä moista kysymystä. Olen kokonut tämän kaiken.
"en halua sääliä, sääli tulee syntyessä ja kateus pitää ansaita"
-Asianajajat ovat joiltakin osana ryhmässä, jotka luulevat olevansa lain yläpuolella tai jotenkin moni luulee, olevansa hyvävelikerhon jäsen. Asianajaja on se kehen ihminen viimeillä voimillaan tarttuu ja toivoo, että hänen hätä huutoonsa vastataan!
Harvoin näin on? En voi tuomiota ketään, edes niitä lakimiehiä keiden tiedän toimineen vääärin. Minä 34 vuotiaana. 14 vuotta käynnyt taistelua lakimies armeijaa vastaan tiedän jotain, jota minun on vaikea tuoda esille.
Meillä suomessä oli yhteiskunta, jossa asiat olivat hyvin, mutta sitten iski sama tauti kun muuallakin, eli ahneus. Mikäli jokaiselle annettaisiin edes se välttämättömyys kenenkään ei tarvitsisi nousta barrikaadeille. Ikävä kyllä viiimeiset 20 vuotta hallinnossa olevat jäsenet ovat jo näyttäneet mihin he pystyvät ( kysymyksessä on sisäinen polittiikka, jossa nuoret aatteeliset ihmiset pistetään ojennukseen kauan ennen kuin ovat vallan huipulla) - tässä on yksi syy miksi äänestän erilailla tulevaisuudessa.
Heillä ei ole kulttuuria tukahduttaa omiansa ja sanoa tai kiristää, että jos et nyt ole hiljaa niin sun tulevaisuus on kuopattu, kuten isoisssa puolueissa. -Tämä on maantapa. Synny, elä ja kuole ja usko mihin haluat, mutta jos haluat vaikuttaa niin silloin sinullakin on mahdollisuus.
-Kysymys on siitä uskotko ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3815360Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit151122- 102875
- 78801
- 41783
Haikeaa miten kaikki meni
Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.56757Kuinka monesti olet itkenyt?
Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i132753- 56734
Asentajako putosi radiomastosta
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss43719- 46718