Aika usein törmää juttuihin kuinka täytyy olla varovainen jos nukutta vauvaa vieressä ettei jää paksumman, aikuisten peiton alle ja tukehdu.. Voiko oikeasti vauva tukehtua siihen että aikuisten peitto menee sen kasvojen päälle, eikä mikään paina sitä?
Onko kenelläkään tietoa milloin lapselle tulee -vaistoksikohan sitä sanoisi- siis että havahtuu hereille jos ei saa henkeä? Kai aikuinenkin havahtuu jos ei saa henkeä..?
Tämä on tullut mieleen viime öinä kun otan 10kk lapsen viereeni aamuyöstä nukkumaan ja hän on nyt jostain keksinyt että pitää päästä viereeni tyynylle. Jossain vaiheessa nukahdettuamme hän valuu siitä alas ja tosi lähelle tyynyäni. Muutenkin haluaa tulla tosi lähelle nukkumaan.
Tukehtuminen
5
2601
Vastaukset
- 4eghd
kyllä antaa, mutta kyllä minä luulen, että tuo hengityksen ylläpito on ihan sisäsyntyinen juttu ja siitä saakka kun lapsi voi itse vaihtaa asentoaan, hän pyrkii suojelemaan itseään. Pienemmillähän se vaara voi olla, jos ei osaa vielä kääntyä.
- tsiti
Minullakaan ei ole faktatietoa, mutta en oikeasti usko että vauva tukehtuu aikuisten normaalin peiton alla, jos sitä ei mikään paina! Lähinnä olen ymmärtänyt että puhutaan painavista peitteistä ja tyynyistä.. Esim. sohvalla nukutus ei ole välttämättä turvallista, jos vauva valuu sohvan tyynyjen väliin tms.
Jos on kovin pehmeä sänky, voi tyyny ehkä olla"vaarallisempi".. eli jos vauva valuu tyynyyn kiinni hän ei välttämättä pääse kääntymään. Toisaalta luulisin että 10kk on jo sen verran voimakas, että pääsee kääntymään tuollaisestakin tilanteesta, omani on vasta 3kk joten en tiedä. :)
- 123yykaakoo
Luulen että on kyllä hyvinkin mahdollista tukehtua peiton alle.
Happihan sieltä loppuu väkisinkin jossain vaiheessa jos peitossa ei ole aukkoja reunoilla. Riippuu lapsesta miten osaa toimia tuossa tilanteessa, siis ikä, liikkuvuus jne. Itse en luottaisi siihen että ei voi tukehtua. 10kk on kuitenkin niin pieni vielä että en ottaisi riskiä. - ...
...niin ihmisen elimistöön erittyy adrenallinia. Se laittaa elimistön toiminaan, eli nämä eivät ole tahdon varaisia juttuja eivätkä riipu siitä onko hereillä vai ei.
Nukkuva, jonka hengitys estyy, herää. Lapsi reakoi itkulla, mutta jos happi on jo niin vähissä ettei pysty itkemään, niin kyllä sen vieressä oleva ihminen huomaa, vaikka nukkuisi (kunhan ei ole tajuton, eli esimerkiksi sammunut), sen verran adrenaliini laittaa vipinää kroppaan.
Jos lapsi nukkuu vieressäsi, sinussa kiinni, niin ihan taatusti havahdut, jos lapsi ei saisi henkeä, sen verran paniikkiin lapsi menee tilanteessa. Nukkukaa siis ihan huoletta jatkossakin niinkuin parhaimmalta tuntuu.
Kätkyt kuolemat ovat eriasia, ne on viimeisimpien tutkimusten mukaan todettu hormonitoiminnan puutokseksi, joka aiheuttaa sen, että lapsi ei herää, vaikka se ei saa henkeä. Jos lapsellasi olisi moinen puutos, niin se ei eläisi enää 10 kuukautisena. - hernekeppiäiti
Kolme lasta on meillä nukkunut perhepedissä, enkä ole moista osannut edes pelätä. Mielestäni lapsi saa mahdottoman hyvät lähtökohdat elämälleen kun saa nukkua turvasssa emonsa vieressä. 10kk on jo iso jässikkä, ei taatusti tukehdu! Kunhan et itse ole lääkkeiden etkä alkoholin vaikutuksen alaisena...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793