Ystäviä ja vihollisia

Omasta pitkästä kokemuksestani tiedän, että palstalla on ystäviä, asiallisia keskustelijoita ja jopa vihollisia, jotka "puun takaa" laukovat ukomattoman pahojakin ilkeyksiä ja loukkauksia.

Viimemainitut eivät ilmeisesti koskaan edes osallistu asiallisiin keskusteluihin niinkuin pitäisi. Mitähän "kiksejä" joku voi saada kirjoituksistaan.

Liian helposti ja aiheetta mennään henkilökohtaisuuksiin, jotka eivät lainkaan palstalle kuulu. Pieni mielipiteiden vaihto tästäkin aiheesta voitaneen käydä?

Täysin huomiotta jättäminen lienee paras lääke tuon yhden tai muutaman ilkeilijän suhteen auttanee.

35

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkohan näitä todelisuudessa kumpaakaan, kun miettii tarkoin,
      on vaikea ymmärtää että täältä löytyy ystävää tai vihollista siis ,
      kyllä ne taitaa elävästä elämästä nekin löytyä. Mielestäni täällä
      tehdään lähinnä kiusaa rumallakin kielellä ja hyvinkin yritetään
      loukata toista, miksi,,,, siihen on kai omat ratkaisunsa, jotkut
      purkaa ehkä paineitaan, tai ilkeyksissään, kateuksissaan.

      Ystävyys,,, siihen todelliseen, en usko täältä löytyvän, mutta kuitenkin
      jonkillainen hyvä tuttavuus olisi minun mielestäni kyllä kohdallaan,

      Se onkin ihmeellistä kun ne jotka aloittaa ilkeilym niin, ovat tuntemattomia
      ei nikiläisiä, minusta olisi reilua kun käyttäisi nikkiään kun laukoo ilkeyksiään,
      että tunnistetaan, mutta ei,,,,, kun puskaan ja huutamaan.

      Kerroit että parasta olis jos ei huomioi lainkaan, sitten ne vasta ilkeileekin,
      Minä olen ottanut kannan että annan takasin että paukkuu, niin eiköhän
      viilene tunteet.

      Siitä saa pahan maineen,,,,,, mutta viis siitä.

      Koettakaa te muutkin samaa konstia, silloin voi ilkeilijät häipyä,kun saavat
      nokilleen kaikilta, näin minä ajattelen.

      Mutta eikös nyt ole rauha maassa ? Tuo lause olis saanut jäädä sanomatta, kun en lue kaikkia ketjuja.

      Huomenet vaan kaikille ja sopuisaa sunnuntaita.

      ps. minun ei kai olisi pitänyt vastata lainkan kun olen palstalla kaikkein ärhäkkäämpi antamaan takasin.

      • Laritsa M

        Toivoo...


      • Että sillälailla

        Johon se kalikka kalahtaa!


    • sinisirkku-

      mukavan rauhallista palstalla viime aikoina, etten enää osaa ottaa kantaa sellaiseen. Onhan ollut joskus
      hyvinkin henkilökohtaista ajojahtia, mutta en ole sen luonteinen, etten osaisi unohtaa.

      Lopulta alkaa huvittamaan luulot, minunkin olleen joku ruotsittaja:D sitä joskus olen ihmetellyt miksi joku
      kuvittelee sellaista? Sen enempää en epäluuloihin viitsi puuttua!

      Hyvältä on tuntunut ne kerrat, jolloin minua on puolustettukin palstalla, **kiitos siitä** se jos mikä, vahvistaa tunnetta
      ystävyydestä ja inhimillisyydestä palstallamme:D

      • En pidä hyvänä "puuntakaa" laukomisia - tapa on raukkamainen. Jos on asiaa tai on erimieltä, varsinkin silloin se pitää voida sanoa/kirjoittaa reilusti. Mielipiteisiinsähän on jokaisella oikeus. Se on sitten vaikeampaa, jos viljelee hurttia huumoria. Sekin pitäisi lukijan "löytää", mutta usein tulee vääriä tulkintoja. Kirjoituksista puuttuvat kasvojen ilmeet ja hyväntahtoinen hymy. Mutta huumorillakin hyvä josku irroitella.

        Työtehtävistäni johtuen olen ollut mukana monenlaisissa joukoissa. Työt ja asiat on pitänyt hoitaa, eikä siinä ole eroteltu henkilökohtaisten mielipiteiden mukaan ketään. On ollut heitä, jotka tiesivät jostain vähemmän kuin minä. Polleasti sanottu, mutta kyllä kai satojen tuntien itsensä perehdyttäminen tiettyihin asioihin ja lisäksi käytännön kokemus antoi jotain pohjaa. Siitä mitä työelämän ongelmissa ja neuvotteluissa eteen tuli. Niistä ajoista tunnen myös ne nurkkapöytien "häiriköt" jotka mielellään esittivät huuteluillaan asiatonta kieltä käyttäen muka kritiikkiä. He olivat mielestään "rohkeita." Kaikkien kanssahan sitä oli elettävä ja työtä tehtävä. No ne ajat on historiaa, ehkä jotain jäljelläkin kokemuksistanikin.

        Ei se tee hyvää, että osaa huutaa tai mellastaa älyttömiä. Eikä sillä saavuta mitään. Ei edes silloin kun näkee vastapuolen, puhumattakaan pelkästä kirjoittelusta. Sillä on turha todistaa "kovaa tekijää."


    • itse olet ilkeilijä

      eikä nikin käyttö asiaa paranna. Olisit saman tien listat tehnyt, kuka on mitäkin, sitähän olet harrastanut.

      • sinisirkku-

        Tämän kaltainen yhteisö, missä keskustellaan monista ajankohtaisista aiheista, vaatii sosiaalisuutta osallistujilta.

        Sosiaalisuus on taito tulla toimeen ja pitää erilaisista ihmisistä. Taito siihen on kehittynyt jo lapsuudessa, joko sisarusten, lastentarhan ja koulun puitteissa.Sellaiselle ihmiselle se on helppoa, koska palkitsevat kokemukset
        ovat pohjana.
        Sosiaalisuuteen liittyy rohkeus oma-aloitteisuuteen, samoin toisten toimintaan vastaaminen, toisen tunteiden huomioiminen, sekä kyky ilmaista omia tunteitaan.

        Siinä on pienessä mittakaavassa, mitä meiltä vaaditaan:D Aika yksinkertaista, eikö vain ? On jopa todettu
        meidän pystyvän kehittämään sosiaalisuuttamme kanssakäymisessä eri ihmisten kanssa vanhanakin!

        Tällaisessa ""elämänkoulussa"" nyt sitten harjoitetaan taitojamme tulla toimeen:) Itse pidän kaikkein tärkeimpänä uskaltaa olla oma itsensä.

        Hyväksymällä itsensä ja kanssaihmiset, on mahdollista myös rakentavat vuoropuhelut, ja mikäs sen hauskempaa.

        Uusi viikko ja uudet kujeet! heippa...


      • sinisirkku- kirjoitti:

        Tämän kaltainen yhteisö, missä keskustellaan monista ajankohtaisista aiheista, vaatii sosiaalisuutta osallistujilta.

        Sosiaalisuus on taito tulla toimeen ja pitää erilaisista ihmisistä. Taito siihen on kehittynyt jo lapsuudessa, joko sisarusten, lastentarhan ja koulun puitteissa.Sellaiselle ihmiselle se on helppoa, koska palkitsevat kokemukset
        ovat pohjana.
        Sosiaalisuuteen liittyy rohkeus oma-aloitteisuuteen, samoin toisten toimintaan vastaaminen, toisen tunteiden huomioiminen, sekä kyky ilmaista omia tunteitaan.

        Siinä on pienessä mittakaavassa, mitä meiltä vaaditaan:D Aika yksinkertaista, eikö vain ? On jopa todettu
        meidän pystyvän kehittämään sosiaalisuuttamme kanssakäymisessä eri ihmisten kanssa vanhanakin!

        Tällaisessa ""elämänkoulussa"" nyt sitten harjoitetaan taitojamme tulla toimeen:) Itse pidän kaikkein tärkeimpänä uskaltaa olla oma itsensä.

        Hyväksymällä itsensä ja kanssaihmiset, on mahdollista myös rakentavat vuoropuhelut, ja mikäs sen hauskempaa.

        Uusi viikko ja uudet kujeet! heippa...

        on tapahtunut täällä kirjoittelemisen aikana!
        Siitä voi olla tosi iloinen!

        On miellyttävää lukea tekstiä, jossa "kynä sujuvasti kulkee" ja kaunis suomi pääsee oikeuksiinsa.

        Minusta, Sinisirkku, tuo edellinenkin viestisi ilahdutti paitsi sisällöllään myös kielellisesti tosi paljon.

        Ruuneperin ystäviin meitä täällä lukeutuu monia. Aina mielelläni avaan hänen kiinnostavat viestinsä.

        :)


      • *Kukkahame*
        satu kirjoitti:

        on tapahtunut täällä kirjoittelemisen aikana!
        Siitä voi olla tosi iloinen!

        On miellyttävää lukea tekstiä, jossa "kynä sujuvasti kulkee" ja kaunis suomi pääsee oikeuksiinsa.

        Minusta, Sinisirkku, tuo edellinenkin viestisi ilahdutti paitsi sisällöllään myös kielellisesti tosi paljon.

        Ruuneperin ystäviin meitä täällä lukeutuu monia. Aina mielelläni avaan hänen kiinnostavat viestinsä.

        :)

        Käyn muillakin keskustelupalstoilla jossa vain mielipiteet otsikkoon liittyen hyväksytään, siis ne luetaan ennen esilletuloa.
        Täällä kun samat henkilöt vuodesta vuoteen vaihtavat mielipiteitään on aivan erilainen tapa, ystävystytään ja tunnetaan kai sitten vastapainoksi vastakkaistakin tunnetta, kiukutellaan huomautellaan ja taas tullaan omalla nikillä asiallisena.
        Mielenkiintoista on myös otsikosta poikkeavat, kaikki ne ovat keskustelun arvoisia.

        Kun tätäkin ketjua lukee se poikkeaa aika reilustikin aivan muihin asioihin, kielenkäyttöön sekin olisi monelle aralla ihmiselle kova pala jos ei niin hallitsekaan 'kaunokieltä', joten en anna paljon arvoa arvosteluille, jokaisella on lupa kirjoittaa vaikkei se nyt niin virheetöntä tai kaunokirjallisuutta olisikaan.
        Samalla tavalla aion jatkaa, virheineni ja mielipiteiteni


      • *Kukkahame* kirjoitti:

        Käyn muillakin keskustelupalstoilla jossa vain mielipiteet otsikkoon liittyen hyväksytään, siis ne luetaan ennen esilletuloa.
        Täällä kun samat henkilöt vuodesta vuoteen vaihtavat mielipiteitään on aivan erilainen tapa, ystävystytään ja tunnetaan kai sitten vastapainoksi vastakkaistakin tunnetta, kiukutellaan huomautellaan ja taas tullaan omalla nikillä asiallisena.
        Mielenkiintoista on myös otsikosta poikkeavat, kaikki ne ovat keskustelun arvoisia.

        Kun tätäkin ketjua lukee se poikkeaa aika reilustikin aivan muihin asioihin, kielenkäyttöön sekin olisi monelle aralla ihmiselle kova pala jos ei niin hallitsekaan 'kaunokieltä', joten en anna paljon arvoa arvosteluille, jokaisella on lupa kirjoittaa vaikkei se nyt niin virheetöntä tai kaunokirjallisuutta olisikaan.
        Samalla tavalla aion jatkaa, virheineni ja mielipiteiteni

        kaikille, - eihän siitä ole kysymys!

        Helposti täällä väärinkäsityksiä syntyy, sen olen aiemminkin huomannut.

        Kun viestiä ei etukäteen tule luettua, näppisvirheitä vilisee useinkin.

        Aivan muuta tarkoitin.

        Jatkan myöskin omine virheineni ja puutteineni ja toivon kehittyväni pikku hiljaa!

        Positiivista ajattelua!

        :)


      • sinisirkku-
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Käyn muillakin keskustelupalstoilla jossa vain mielipiteet otsikkoon liittyen hyväksytään, siis ne luetaan ennen esilletuloa.
        Täällä kun samat henkilöt vuodesta vuoteen vaihtavat mielipiteitään on aivan erilainen tapa, ystävystytään ja tunnetaan kai sitten vastapainoksi vastakkaistakin tunnetta, kiukutellaan huomautellaan ja taas tullaan omalla nikillä asiallisena.
        Mielenkiintoista on myös otsikosta poikkeavat, kaikki ne ovat keskustelun arvoisia.

        Kun tätäkin ketjua lukee se poikkeaa aika reilustikin aivan muihin asioihin, kielenkäyttöön sekin olisi monelle aralla ihmiselle kova pala jos ei niin hallitsekaan 'kaunokieltä', joten en anna paljon arvoa arvosteluille, jokaisella on lupa kirjoittaa vaikkei se nyt niin virheetöntä tai kaunokirjallisuutta olisikaan.
        Samalla tavalla aion jatkaa, virheineni ja mielipiteiteni

        puhetta siitä, ettei tärkeintä ole kielellinen lahjakkuus, se kun rajoittaisi paljon esilletuloa. Meillä on täälläkin hyvin personallisia osallistujia, jotka suorastaan riemastuttavat tyylillään.

        Samoin epävarma sanomakin voi olla peräti hellyttävä, aitous on aina luettavissa. Eri ihmisten tapa tuoda esille sanottavansa, on juuri se palstan rikkaus moni-ilmeisyydessään.

        Kannustaminenkin on luvallista, me ihmiset nautimme niin monista eri asioista, sallikaamme se toisillemme:)


      • 139
        sinisirkku- kirjoitti:

        puhetta siitä, ettei tärkeintä ole kielellinen lahjakkuus, se kun rajoittaisi paljon esilletuloa. Meillä on täälläkin hyvin personallisia osallistujia, jotka suorastaan riemastuttavat tyylillään.

        Samoin epävarma sanomakin voi olla peräti hellyttävä, aitous on aina luettavissa. Eri ihmisten tapa tuoda esille sanottavansa, on juuri se palstan rikkaus moni-ilmeisyydessään.

        Kannustaminenkin on luvallista, me ihmiset nautimme niin monista eri asioista, sallikaamme se toisillemme:)

        Rekatut voi noita kiitoksia kertoilla toisilleen gallerian kautta, jos ne ovat välttämättömiä, asiasta on joku toinenkin aikaisemmin sanonut.


      • *Kukkahame*
        139 kirjoitti:

        Rekatut voi noita kiitoksia kertoilla toisilleen gallerian kautta, jos ne ovat välttämättömiä, asiasta on joku toinenkin aikaisemmin sanonut.

        Minäkin sanoin vain mielipiteeni, eikä täällä palstalla pelkkä kirjoittelu kehity ystävyydeksi, mutta jokainen saa tehdä ystävyydestä oman kokoisensa.


      • satu kirjoitti:

        kaikille, - eihän siitä ole kysymys!

        Helposti täällä väärinkäsityksiä syntyy, sen olen aiemminkin huomannut.

        Kun viestiä ei etukäteen tule luettua, näppisvirheitä vilisee useinkin.

        Aivan muuta tarkoitin.

        Jatkan myöskin omine virheineni ja puutteineni ja toivon kehittyväni pikku hiljaa!

        Positiivista ajattelua!

        :)

        ei ollut kirjoitus virheistä kysymys, olet ennenkin heltynyt ihailemaan ääneesi joka ei todentotta ole viksua muita kohtaan, jos jollakin on tarve kehua jotakuta muuta, muita paremmaksi, niin senhän voi vallan mainiosti tehdä Minä Callerian kautta näinollen ei tule luokiteltua taas hyviin ja huonoihin palstalaisiin, perustelen sillä kun olemme täällä ikäihmisten palsatalla niin juuri ikä tasaa eriarvoisuutta, niin ei pidä, julkituoda kuinka joku on parempi ja nostaa kuin jalustalle. Pitää ihailla itsekseen,,,,, kohdettaan......

        En puhu pahoittaakseni mielesi, vaan olen ennenkin puhunut tästä asiasta, ollaan vaan tasa-arvoisia toistemme kanssa, ja toivotaan että kaikki voivat kirjoitella arastelematta, että kukaan ei arvostele,,,,, ketä on mitäkin,,,, vaan otetaan kantaa aloituksiin.

        Tasa-arvon puolesta puhuja, oli äänessä.


      • nikitöntä
        139 kirjoitti:

        Rekatut voi noita kiitoksia kertoilla toisilleen gallerian kautta, jos ne ovat välttämättömiä, asiasta on joku toinenkin aikaisemmin sanonut.

        on vaikea kiitellä. Onko se kiitos toiselle sinulta pois ?


      • monica kirjoitti:

        ei ollut kirjoitus virheistä kysymys, olet ennenkin heltynyt ihailemaan ääneesi joka ei todentotta ole viksua muita kohtaan, jos jollakin on tarve kehua jotakuta muuta, muita paremmaksi, niin senhän voi vallan mainiosti tehdä Minä Callerian kautta näinollen ei tule luokiteltua taas hyviin ja huonoihin palstalaisiin, perustelen sillä kun olemme täällä ikäihmisten palsatalla niin juuri ikä tasaa eriarvoisuutta, niin ei pidä, julkituoda kuinka joku on parempi ja nostaa kuin jalustalle. Pitää ihailla itsekseen,,,,, kohdettaan......

        En puhu pahoittaakseni mielesi, vaan olen ennenkin puhunut tästä asiasta, ollaan vaan tasa-arvoisia toistemme kanssa, ja toivotaan että kaikki voivat kirjoitella arastelematta, että kukaan ei arvostele,,,,, ketä on mitäkin,,,, vaan otetaan kantaa aloituksiin.

        Tasa-arvon puolesta puhuja, oli äänessä.

        kirjoittajien välillä, eiköhän täällä se pääasiallisesti vallitsekin!

        Ja yhteistä meille on sekin, etten halua myöskään pahoittaa toisen mieltä.

        Galleriassa käynnit vain ovat jääneet tosi vähälle minun kohdallani,
        olen niin nopea täällä, tulen ja menen, koneeni tulee heti päälle, kun sen avaan,
        joten kotona ollessani voin ihan ohikulkiessani piipahtaa,
        maksaa laskuja, katsoa uutisia, vilkaista tännekin.
        Tänään kävin aamulla täällä ja nyt sitten illalla.

        Teistä tutuista olen oppinut monista pitämäänkin.


    • aputoimittaja

      Kysymys on siitä miten ystävä ja vihollinen määritellään?
      Sodassa ystävä auttaa, mutta vihollinen yrittää tappaa ja valloittaa.

      Keskustelupalstoilla on tarkoitus kaiketi keskustella.
      Kumpaan kategoriaan "luokitellaan" kirjoittaja, joka on täysin eri mieltä avaajan kanssa, mutta esittää kantansa asiallisesti ja perustellusti? Ystävä vai vihollinen?

      Esimerkin tarjoaa eduskunta.
      Kaksi edustajaa käy täysi-istunnossa kiivasta sanasotaa keskenään niin, että puuttuu vain tukkanuottasille heittäytyminen.
      Heti keskustelun päätyttyä he istuvat samaan kahvipöytään ja ovat kuin ylimmät ystävät.
      Ovatko he ystäviä vai vihollisia keskenään vai peräti näyttelijöitä, jotka vain esittävät ennakkoon käsikirjoitettua näytelmää?

      • *Kukkahame*

        ...."Liian helposti ja aiheetta mennään henkilökohtaisuuksiin, jotka eivät lainkaan palstalle kuulu. Pieni mielipiteiden vaihto tästäkin aiheesta voitaneen käydä?"...

        Lainaus aloittajalta, hän kehottaa mielipiteen vaihtoon, siksi se on luvallista, eikä se ole loukkaukseksi, huomautus kylläkin.
        Ja kuten tuossa jo yksi muukin, aikaisemminkin ollut vastaavasta huomautuksia.

        Eihän minulla omia mielipiteitä minä vaan kertaan!...;-DD


      • sinisirkku-
        *Kukkahame* kirjoitti:

        ...."Liian helposti ja aiheetta mennään henkilökohtaisuuksiin, jotka eivät lainkaan palstalle kuulu. Pieni mielipiteiden vaihto tästäkin aiheesta voitaneen käydä?"...

        Lainaus aloittajalta, hän kehottaa mielipiteen vaihtoon, siksi se on luvallista, eikä se ole loukkaukseksi, huomautus kylläkin.
        Ja kuten tuossa jo yksi muukin, aikaisemminkin ollut vastaavasta huomautuksia.

        Eihän minulla omia mielipiteitä minä vaan kertaan!...;-DD

        voi olla pelkkä tempperamentti kysymys! Kun on saatu asiat puitua, voidaan hyvinkin istua helpottuneina saman kahvipöydän ääreen.

        Vähänkös väliä täälläkin lähdetään puhtaalta pöydältä liikkeelle, vieläpä puhdas liina pöydällä:DDDD a la Sus.

        Hyvä on tuulettaa slloin jos jokin painaa mieltä, menemättä kuitenkaan asiattomuuksiin.


      • Lorena*

        Naispiispa Askola tultuaan valituksi, isoilla kirjaimilla julisti erimielisyyden etiikkaa keskutelun tavoin kirkolliseen elämään. Otsikko on erittäin hyvä, mutta keskustelua ei vain ole näkynyt ellei kirkolliskokouksen aiheuttamaa keskustelua siihen lueta. Itse avaaja on hiljaa kun hiiri kolossaan vaikka omiin huutoihin pitää olla valmis vastaamaan.

        Otsikon aihe tuo aina lisänäkemyksiä ja on hyvä että aihe rönsyilee, se vain värittää kiinnostusta asiaan, miten monipuolisesti aihetta voi käsitellä malliin "anna kaikkien kukkien kukkia". Ne puolivallattomat letkautukset voivat loukata mutta yleensä niistä voi ammentaa millainen mieliala vastaajalla on. Joku räiskyvä saatesana voi laukaista koko tilanteen ja silloin sataa aloittajan laariin satoa.

        Voihan se niinkin olla ettei jokaisen kanssa ns "synkkaa"koska olemme hyvin erilaisia monella tavalla, aina voi sivuuttaa jos siltä tuntuu. Kirjoitellaan vaan mehukkailla mausteilla virittämällä juttua vaikka äärimmäisyyksiin saakka, sillä juttuja lukiessa saa sitä elämän eliksiiriä jokaiseen päivään, se onkin koko palstan ydin-----ainakin omasta mielestäni.


      • sinisirkku- kirjoitti:

        voi olla pelkkä tempperamentti kysymys! Kun on saatu asiat puitua, voidaan hyvinkin istua helpottuneina saman kahvipöydän ääreen.

        Vähänkös väliä täälläkin lähdetään puhtaalta pöydältä liikkeelle, vieläpä puhdas liina pöydällä:DDDD a la Sus.

        Hyvä on tuulettaa slloin jos jokin painaa mieltä, menemättä kuitenkaan asiattomuuksiin.

        Lienee "määrittelykysymys", heppoisesti hyväksyttynä myös helposti hylätään. Henk.kohtaisesti en tunne yhtään 70 palstalle kirjoittavaa. Enkä myöskään ole kovin innostunut tarjoutumaan tai vastaanottamaan " ystävyyssiteitä." En pidä sitä edes tärkeänä, kunhan kirjoitellaan. Joidenkin kannanotot ja kirjoitukset kiinnostavat enemmän ja toisten vähemmän. Senkin voin määritellä vasta silloin, kun tunnistettavana on reilusti ainakin samassa ketjussa sama nimimerkki. Yhtenään eri lauseenpätkillä esiintyvät ovat kuin tuulen huminaa. On toki joskus harvoin ihan mielestäni hyviäkin puheenvuoroja myös " nimimerkittömillä."

        "Totuuksiakin" on hyvin paljon erilaisia - vastakkaisiakin. Melkeinpä jokaisella omansa, tai kunkin "kinkeripiirissä" kasvanut totuus. Mitä noihin kielellisiin ilmaisuihin ja kykyihin tulee, kukin taaplaa tavallaan. Eikä ole yhtä tapaa: joku kirjoittaa asiansa suoraan, toinen hellävaraisemmin. Ja on myös mukana hyvinkin "herkkähilpiäisiä." Eläppä näiden kaikkien kanssa - kaikkia ei voi miellyttää! Parasta lienee säilyttää mahdollisimman paljon itseään.


      • Palstalainen*

        mikäli olisimme kaikista asioista samaa mieltä.
        Erilaiset mielipiteet rikastuttavat keskustelua, antavat sisältöä,
        kunhan käytöstavat osataan.

        Totta on sekin, että kielellisesti lahjakkaan kirjoittajan viesti vie
        palstan kirjoittelua hyvään suuntaan,
        oppi tulee aivan huomaamatta, vähin erin.

        Joten olkaamme onnellisia heistä, jos palstalle joku sellainenkin on eksynyt.


      • Satu*
        Palstalainen* kirjoitti:

        mikäli olisimme kaikista asioista samaa mieltä.
        Erilaiset mielipiteet rikastuttavat keskustelua, antavat sisältöä,
        kunhan käytöstavat osataan.

        Totta on sekin, että kielellisesti lahjakkaan kirjoittajan viesti vie
        palstan kirjoittelua hyvään suuntaan,
        oppi tulee aivan huomaamatta, vähin erin.

        Joten olkaamme onnellisia heistä, jos palstalle joku sellainenkin on eksynyt.

        Vappu Pimiän muotifraasi "juurikin niin!" virheellisine muotoineen
        on minuakin huvittanut, vaikka hän muuten aivan kaunista suomea puhuukin.


      • Lorena* kirjoitti:

        Naispiispa Askola tultuaan valituksi, isoilla kirjaimilla julisti erimielisyyden etiikkaa keskutelun tavoin kirkolliseen elämään. Otsikko on erittäin hyvä, mutta keskustelua ei vain ole näkynyt ellei kirkolliskokouksen aiheuttamaa keskustelua siihen lueta. Itse avaaja on hiljaa kun hiiri kolossaan vaikka omiin huutoihin pitää olla valmis vastaamaan.

        Otsikon aihe tuo aina lisänäkemyksiä ja on hyvä että aihe rönsyilee, se vain värittää kiinnostusta asiaan, miten monipuolisesti aihetta voi käsitellä malliin "anna kaikkien kukkien kukkia". Ne puolivallattomat letkautukset voivat loukata mutta yleensä niistä voi ammentaa millainen mieliala vastaajalla on. Joku räiskyvä saatesana voi laukaista koko tilanteen ja silloin sataa aloittajan laariin satoa.

        Voihan se niinkin olla ettei jokaisen kanssa ns "synkkaa"koska olemme hyvin erilaisia monella tavalla, aina voi sivuuttaa jos siltä tuntuu. Kirjoitellaan vaan mehukkailla mausteilla virittämällä juttua vaikka äärimmäisyyksiin saakka, sillä juttuja lukiessa saa sitä elämän eliksiiriä jokaiseen päivään, se onkin koko palstan ydin-----ainakin omasta mielestäni.

        Tulivat Ynnämuun kirjoitusta lukiessani mieleen omat kokoustilanteet, ja joskus olen mielessäni rinnastanut keskustelupalstojen häiriköt kokousten välihuutelijoihin.
        Kun kirjoittaa vakinikillä omia mielipiteitään, saa väkisinkin joskus lokaa niskaansa. Henkilökohtaisista asiattomuuksista ei kannata provosoitua, vaikka joskus raivostuttaisikin. Parasta on antaa niitten valua kuin vesi hanhen selästä.
        Se, että keskustelu laajenee muuallekin kuin aloitukseen, ei mielestäni useinkaan ole huono asia, kunhan näin tapahtuu spontaanisti. Huumoriakin mielestäni saa olla, vaikkakin se on vaikea laji. Huumorintajujahan on monenlaisia ja myös tiukkapipoista huumorintajuttomuutta.
        Joskus olen ajatellut, etteivät hymiöt olisi pahitteeksi.

        Mitä otsikkoon tulee, uskon saaneeni näiltä palstoilta muutaman ystävän, eikä mieleeni tule yhtäkään vihollista. Tämän keskustelun aloittajan kanssa olemme usein eri mieltä, mutta en ymmärrä, miksi meidän pitäisi sen johdosta vihata toisiamme. Sitä paitsi mitä keskustelua sellainen olisi, että vain samanmieliset hymistelisivät keskenään. Asiapalstat asiallisina ja rupattelupalstoilla saa mielikuvitus lentää, jos ei aina halua kirjoittaa ympäröivästä arjesta.

        Jatketaan kirjoittelemista ja unohdetaan pilkkujen viilaus.


      • susmorsian ek.
        ynnämuu kirjoitti:

        Lienee "määrittelykysymys", heppoisesti hyväksyttynä myös helposti hylätään. Henk.kohtaisesti en tunne yhtään 70 palstalle kirjoittavaa. Enkä myöskään ole kovin innostunut tarjoutumaan tai vastaanottamaan " ystävyyssiteitä." En pidä sitä edes tärkeänä, kunhan kirjoitellaan. Joidenkin kannanotot ja kirjoitukset kiinnostavat enemmän ja toisten vähemmän. Senkin voin määritellä vasta silloin, kun tunnistettavana on reilusti ainakin samassa ketjussa sama nimimerkki. Yhtenään eri lauseenpätkillä esiintyvät ovat kuin tuulen huminaa. On toki joskus harvoin ihan mielestäni hyviäkin puheenvuoroja myös " nimimerkittömillä."

        "Totuuksiakin" on hyvin paljon erilaisia - vastakkaisiakin. Melkeinpä jokaisella omansa, tai kunkin "kinkeripiirissä" kasvanut totuus. Mitä noihin kielellisiin ilmaisuihin ja kykyihin tulee, kukin taaplaa tavallaan. Eikä ole yhtä tapaa: joku kirjoittaa asiansa suoraan, toinen hellävaraisemmin. Ja on myös mukana hyvinkin "herkkähilpiäisiä." Eläppä näiden kaikkien kanssa - kaikkia ei voi miellyttää! Parasta lienee säilyttää mahdollisimman paljon itseään.

        siis kirjoittamasi tekstin sisältöön, ynnämuu.
        Ja kyllä on hyviä säkeitä muiltakin, loistava inspiraatiopäivä tänään kirjoittelussa!
        Kunhan kerkiän lukee muistakin aiheista, näkyy olevan paljolti. Hoseerasin tänään muunmuassa pullan paistossa...tein sitä tunnetusti hyvää "evakkopullaa", jossain keskustelussa oli siitä puhe, ai nii, siinä, nyt muistankin...hehheh. Tämä Karjalasta kotoisin oleva pullaohjehan on sellainen, että mahollisimman aitoon maitoon, no jos ei lehmää ole lypsettäväksi, niin se kaupan punanenkin kelpaa. Sitten kunnon voita pläjäyttämällä reilusti ja usseempi muna. Aikainen kana munan löytää....äh, väärä sananlasku, aikainen lintu madon löytää, piti olla. Mitä nyt merkinneekään tässä yhteyessä. Lämmin pulla ja kylmä maito...nam.


    • Ramoona*

      Heti luettuani otsikon tuli mieleeni Omar Khaijamin sanat rakkaudesta, ja niitä voisi soveltaa tähän palstarakkauteenkin ja -vihaan - vihantunteisiin paremminkin ja toisaalta myötätunnon ja sukulaisieluisuuden tuntemuksiin.

      "Se lempi, jonka aika haihduttaa, / on lieden tuhkaa, tuskin haaleaa. / Mutt’ suuri rakkaus ei tunne aikaa, / ei paikkaa, unta eikä kuolemaa." (Suomentaja Toivo Lyy)

      Sanotaan, että välinpitämättömyys ja kylmyys on pahinta, kyynistä piittaamattomuutta, joka voi kohdistua itseenkin.
      Raamatussakin varoitetaan penseydestä, parempi olla palava tai sitten kylmä.

      Tämä ei ole varmasti monenkaan mielestä vastausta otsikkoon, mutta päähäni vain pälkähti tällaisia sanoja tänä aamuna. Moni avautuu täällä hyvinkin rohkeasti, mikä tekee haavoittuvaksi, mutta uskon, että juuri tunteiden avoimuus kutoo ohuita kultalankoja välillemme. Olen jopa nähnyt unia palstalaisista, tunnistanut jollain tasolla sellaisiakin, joista en edes kuvaa ole nähnyt. Viimeksi näin Sinisirkun taulunsa soittavana tyttönä ja vaarini unissani, minunkin vaarillani oli mandoliini ja hän opetti minua näppäilemään sitä - suomalaisia kansanlauluja.

      • ja tuntemus

        Hyvä ne on pitää erillään täällä palstallakin. Tuskimpa tällä kukaan oikeasti toista vihaa, rakkaudesta ei voi sanoa, sitä kun on niin montaa laatua. Viha on niin vahva sana, joskus kyllä jonkun jutut tympii, mutta saahan täältä itsensä ulos nappia painamalla.Vähemmällä pääsee, kun ei joittenkin ketjuja avaakkaan.

        Voi se olla niinkin että yksinäiset ihmiset vakavammin tämän touhun ottaa.


      • ja tuntemus kirjoitti:

        Hyvä ne on pitää erillään täällä palstallakin. Tuskimpa tällä kukaan oikeasti toista vihaa, rakkaudesta ei voi sanoa, sitä kun on niin montaa laatua. Viha on niin vahva sana, joskus kyllä jonkun jutut tympii, mutta saahan täältä itsensä ulos nappia painamalla.Vähemmällä pääsee, kun ei joittenkin ketjuja avaakkaan.

        Voi se olla niinkin että yksinäiset ihmiset vakavammin tämän touhun ottaa.

        ovat palstaystävätkin. Heitä haluaa hyvin ja ystävällisesti kohdella.
        , muille vähän tiuskiakin.


      • uneksija...
        Ruuneperi kirjoitti:

        ovat palstaystävätkin. Heitä haluaa hyvin ja ystävällisesti kohdella.
        , muille vähän tiuskiakin.

        Eikös joku joskus Ruunestakin unta nähnyt, muistan jonkun naisen joskus kertoneen. ;)


      • 15+2
        uneksija... kirjoitti:

        Eikös joku joskus Ruunestakin unta nähnyt, muistan jonkun naisen joskus kertoneen. ;)

        Nuo 'lajittelijat' voi sitten ilmoittaa kenen ei kannata ketjua tulla paskomaan!
        Miksi hyväksytään nuolemiset puolin ja toisin, kyllä santaa heitetään jos tarvi.
        Kielellisesti ja mielellisesti, se joka kirjoitusten kieliasua korjailee ja huomauttelee, hänellä ei ole ketjun aiheesta, mitään sanottavaa.
        Hymistejät ja mielistelijät ovat oma lahko varokaa, jos nyt joku ei onnistu niiaamaan tarpeeksi syvään tai löydä hienoja sanontoja, voi hallita tietopuolen, siinä se.


      • listoja
        15+2 kirjoitti:

        Nuo 'lajittelijat' voi sitten ilmoittaa kenen ei kannata ketjua tulla paskomaan!
        Miksi hyväksytään nuolemiset puolin ja toisin, kyllä santaa heitetään jos tarvi.
        Kielellisesti ja mielellisesti, se joka kirjoitusten kieliasua korjailee ja huomauttelee, hänellä ei ole ketjun aiheesta, mitään sanottavaa.
        Hymistejät ja mielistelijät ovat oma lahko varokaa, jos nyt joku ei onnistu niiaamaan tarpeeksi syvään tai löydä hienoja sanontoja, voi hallita tietopuolen, siinä se.

        Listoja täällä on ollut , yksi listoittaja Maalaismies, joka kuitenkin on palstan parhaana pidetty. Oma lajinsa on nuo pirttiläiset, siellä se nuoleskelu on oikein pääsyvaatimus. Eihän kaikkien tarvitse kaikista tykätäkkään, saahan täällä aloittaa mistä vaan asiasta. Ei kukaan voi ketään estää kenenkään ketjuun kirjoittamasta , en ole sellaista kieltoa nähnytkään. Ehkä rivien välistä, moni luulee olevansa hyvinkin etevä siinä .


    • Olen taas lenkkikaverini kanssa ollut pyöräilemässä sateessa aamupäivällä,
      sade oli aivan kuin kesällä lämmintä ja hiljaista, ei haitannut.

      Huomiseksi on luvattukin jo kylmenevää, siksi poikani halusi tulla
      vaihtamaan talvirenkaat autooni töistä tullessaan,
      estelinkin, mutta toisaalta autohallissa oli isoa, kuivaa ja riittävän hyvin
      valaistua tilaa niin että vaihdon voi hyvin tehdä.
      Useimmiten olen vienytkin jonnekin liikkeeseen, mutta nyt tein poikkeuksen.
      Hiukan olin assistenttina, mutta pääasiassa vain juttelimme tai sitten
      puhelimiimme vastailin.
      Kätevästi ja nopeasti se hoitui, ilmanpaineetkin mitattiin.

      Sellaista todellsta ystävyyttä on live-elämässä paljonkin, vuoroin autetaan.

      Täällä koen ystävyyttä myöskin, taidan olla hiukan sinisilmäinen,
      mutta "tämä tarina on tosi"!

      Sen sijaan vihaa en ole koskaan viljellyt.
      Joskus hyvin harvoin jonkun viesti saattaa inhottaa,
      mutta se ei seuraa mukanani olohuoneen puolelle saakka,
      vaan unohtuu hetkessä. En kanna kaunaa.

      En ota tätä kovin vakavasti.

      • Otsikon ilmaisu on kyllä liioiteltu, mutta kuuluu tapoihini hiukan liioitella tai provosoida keskustelun herättämiseksi.

        Inho lienee se sana jota vaikkapa itseeni kohdennetaan, joskin vähäisesti eikä kenenkään taholta'


    • Laritsa cM

      Ei rotille, muslimeille eikä hyttysillekään kukaan mitään mahda. Niidenkin kanssa on vain opittava elämään.

      • 20+2

        Tuo viimeinen kirjoitus olisi pitänyt käyttää avaukseen mikäli halisit sen tuottavan keskustelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      149
      2150
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      118
      1643
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1460
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      96
      1431
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1312
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1175
    7. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      214
      1157
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1141
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1081
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      249
      942
    Aihe