Mulla on ollut kissoja koko elämäni aikana ja yhtäkkiä oon tullut allergiseksi. Ja syy miksi kirjotan tänne, enkä mihinkään terveys-palstalle, koska ajattelin että muut kissaihmiset varmaan ymmärtävät asiani paremmin...
Ympärivuotista nuhaa ollut nyt reilu vuoden, lääkäri tutki nenän, teki allergia-testit ja ainoa syy nuhaan oli kissa-allergia :( Sain lääkkeet ja oireet on lieventynyt, mutta vielä odottelen et alkaa kunnolla toimimaan. Lääkäri sanoi kylmästi että kissoista on vaan luovuttava jos haluan tästä jatkuvasta tukkosuudesta ja nenän niistelystä lopullisesti eroon... Minä kuitenkin rakastan kissojani niin paljon, että elän sitten vaikka nuhassa lopun elämäni, vaikka tää nyt ei kivaa olekkaan.
Onko muilla ollut samoja kokemuksia? Pysyykö allergia lääkkeillä kurissa? Onko joku kokeillut lääkkeellistä siedätyshoitoa, mitä se käytännössä tarkoittaa? Mistä muista ollut apua?
Kiitän paljon vastauksista :)
Yhtäkkiä allergiseksi kissoille
9
5662
Vastaukset
- jihaappi
Moikka moi!
Joo, lääkäreillä on ikävä tapa todeta suoraan kylmästi, että kissoista eroon.
Itse olen ollut ikäni allerginen kissoille, ja kävi vähän toisin päin kuin sinulla. Siis otin kissan, ja allergiat alkoivat hissukseen katoamaan. Aikaisemmin ei lääkkeistä järin ollut mitään apua, kissa-allergia kun on yleensä suhteellisen "voimakas" allergia, ja itselläni ainakin oli hurjat oireet.
Sitä minä vaan, että vaikken osaa sinua nyt asian kanssa auttaa, mutta että kiinnitä huomiota siihen omaan oloosi. Olet tullut allergiseksi vasta myöhäisellä iällä, jos huonosti käy, se kehittyy astmaksi, ellet hankkiudu kissoista eroon. Ystävälläni kävi näin. Kissat toki edelleen hänellä, mutta sanoo kyllä sitäkin, että harmittaa ettei antanut toiseen kotiin.
Mutta siisniin, missään nimessä en suosittele kissojen pois antamista, tiedän miten rakkaita ne tuppaavat olemaan, mutta oikeesti, katso sitä omaa oloasi, että osaat reagoida tarpeeksi aikaisin.- Kaverista ei luovuta
Ja niitä allergialääkkeitä ja jos astmaksi saakka kehittyy, niin niitä astmalääkkeitä on ehdottomasti käytettävä riittävästi ettei tule pahempia pysyviä muutoksia keuhkoihin.
Olen minäkin ajatellut, että lemmikeistä en luopuisi. Ehkä sitten, kun aika ne jättäisi, en enää ottaisi uusia kissoja...
Kodista kannattaa tehdä mahdollisimman helposti siivottava. Kaikki roina kaappeihin pölyä keräämästä. Pintojen ja lattioiden pyyhkiminen kostealla tai nihkeällä riittävän usein. Ja makkariin suosittelen hyvää ilmanpuhdistajaa, joka ottaa pienetkin hiukkaset ja jossa on suodatin. Varsinkin makkariin kannattaa satsata, koska siellä me ollaan suurin osa ajasta.
Allergisoivia aineita on kissojen syljessä ja hilseessä eli niiden koskemisen jälkeen käsipesu. Kissan ihon kun pitää kunnossa, ei niin paljoa hilseile eli kissoille hyvää öljyä jottei niille liian kuiva iho. Ja jos joku toinen vaikka karstaisi kissasi päivittäin...
- 3+3+3+3
mulla todettiin koira- ja kissa-allergia ja suositeltiin eläimistä luopumista. No way!! Lemmikeistäni en luopunut ja niitä tuli jopa lisää. Viimeinen koira kuoli 6 vuotta sitten, mutta sen jälkeen on kissoja riittänyt enemmän ja vähemmän. Tällä hetkellä kotona pyörii kaksi kisulia :)
Välillä elämä on ollut todella tukkoista tai räkäistä, poskiontelot vaivaavat, silmät punoittavat ja vuotavat, aivastelen ja ihokin oireilee, mutta kaiken sen olen kestänyt rakkaiden eläinteni vuoksi. Välillä oli ainakin kymmenen melkein oireetonta vuotta, mutta nyt taas on pari vuotta ollut vähän (paljon) hankalampaa oireiden kannalta. Harkinnassa on ollut koiranpennun hankkiminen, mutta ehkä odotan että alllergiaoireet hieman helpottuvat.
Lääkkeitäkin minulle on määrätty, mutta niitä en ole käyttänyt koskaan. Olen tuuminut, että eläin itsessään on siedätyshoitoa ja ainakin minulla näin on ollut kun olen voinut kaikki nämä vuodet lemmikkejä itselläni pitää.
Kodin siisteydestä on kyllä pitänyt pitää hyvä huoli, eli pölyt pois lattioilta ja muilta pinnoilta vähintäin pari kertaa viikossa, vuodevaatteiden vaihto ja tuuletus viikottain, asunnossa hyvä ilmanvaihto ja muille sanoisin että eläimet pois makuuhuoneesta! Tosin itselläni kissat ja koirat ovat aina samassa vuoteessa kanssani nukkuneet.
Se vaan ihmetyttää että aloittajan lääkäri on kehoittanut kissoista luopumaan, sillä nykyisinhän nimenomaan ei suositella lemmikeistä luopumista allergiatapauksissakaan ellei kyse ole astmasta! - inga.21
Ihanaa kun tuli näin positiivista tekstiä kaikilta :)
Siivoomiseen oon tosiaan alkanut satsaamaan, mutta asun isossa yksiössä ja kissojen pääsyä sänkyyn ei voi mitenkään estää, enkä halua muutenkaan niiltä sitä kieltää.
Plussaa on se että allergia lääkkeet on alkanu vaikuttaa ja olo on paljon parempi. Ainoo vaan että niitä ei sais koko aika käyttää, eli voi olla että nuhassa on sitten kuitenkin pakko välillä elää... Ja toivoa ettei astmaksi kehity.
Ja tosiaan siitä lääkkeellisestä siedätyshoidosta haluaisin tietoa, siitä saa kirjoitella joku joka tietää? On kuulemma sellainen että poistaa allergian ihan lopullisesti, mut en tiiä et millanen se sitten ihan käytännössä loppujen lopuks on. - Onneton katitar
Olen allerginen monelle asialle, kissallekin. Silti meillä on kissa, en ole raaskinut luopua siitä vaikka joudun syömään jatkuvasti lääkkeitä, siltikään oireet eivät läheskään lopu, ehkä vähän helpottuvat.
Kun löytäisi 6-7 vuotiaalle leikatulle kollille hyvän kodin maalta olisin valmis luovuttamaan. Kelle hyvänsä en kattiani anna.
Kissa on tottunut olemaan vapaasti kun asumme aika korvessa, se ei lähde ikinä pihapiiristä.
On hyvä pyydystämään hiiriä. Allergia ei ole vähäteltävä asia, voi puhjeta koska vain, vaikka oireita ei aikaisemmin olisikaan ollut.
Kissa rakastaa ihmisiä, mutta on aikamoinen persoona. Olisin valmis osallistumaan sen elatukseenkin, on nimittäin hyvin nirso ruuan suhteen. - Meijän koltsu
Mistähän löytyisi hyvä koti maalta meidän kollille?
Vaikka vain lomien ajaksi hoitoon?
En pääse mihinkään kun hoitopaikkaa ei löydy, olisin valmis tuomaan kauemmaksikin. Ei ole hoitolaa kun satojen kilometrien päässä, lisäksi katti inhoaa muita kissoja sydämensä pohjasta joten kaveriksi siitä ei ole toisille kissoille.
Eikö kellään ole hiiriongelmia, takaan että meidän kissan vierailun jälkeen ei hiiret juhli.
Olen lisäksi allerginen, tosi pahasti, mutta lääkkeiden avulla selvitään päivästä päivään. - päätös edessä ehkä.
siivoamiseen kannattaa satsata.
mutta myös kokeilemisen arvoinen juttu on, että annat kissat tutullesi joksikin aikaa, ja kokeilet vahvistaa itseäsi karvakoitokseen homeopaattisilla valmisteilla (homeopaatti tietää että minkälaisilla) ja sitten otat kissat takaisin ja katsot, olisiko allergiasi saatu kuntoon :)
allergia on kuitenkin aika elämänlaatua haittaava juttu, että jos et sitä saa aisoihin astmalääkkeillä tai homeopatia valmisteilla niin kannattaisin kissoista luopumista, valitettavasti :/- inga.21
Teen kunnon siivouksen kerran viikossa, mutta tuntuu että siitä ei juurikaan ole apua... Ja nyt tuntuu että allergialääkkeet mitkä auttoi, on nyt menettänyt tehonsa, nenä on todella tukossa, pitäisiköhän merkkiä vaihtaa viikon parin välein... Kissat on menossa hoitoon kaverini luo muutamaksi viikoksi ja googletin tosta homeopatista. Noita valmisteita saa näköjään apteekista, täytyypä käydä kyselemässä.
Vieläkin oon sitä mieltä että kissoistani en luovu, joten allergiaa vastaan on vaan taisteltava :D - 1 kissa
inga.21 kirjoitti:
Teen kunnon siivouksen kerran viikossa, mutta tuntuu että siitä ei juurikaan ole apua... Ja nyt tuntuu että allergialääkkeet mitkä auttoi, on nyt menettänyt tehonsa, nenä on todella tukossa, pitäisiköhän merkkiä vaihtaa viikon parin välein... Kissat on menossa hoitoon kaverini luo muutamaksi viikoksi ja googletin tosta homeopatista. Noita valmisteita saa näköjään apteekista, täytyypä käydä kyselemässä.
Vieläkin oon sitä mieltä että kissoistani en luovu, joten allergiaa vastaan on vaan taisteltava :DKissoista eikä uhrata terveyttään kissojen takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?951877- 881330
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693