Geokätköilyn nousu ja tuho 2010

Kohta ex-kätköilijä

Kätköilyvuosi 2010 lähestyy loppuaan. Mistä tämä vuosi jää mieleen? Kätköilijöiden kanssa käydyissä keskusteluissa sekä purkeilla tavatessa että eventeissäkin ovat useat kätköilijäkollegat tuoneet esille saman havainnon, jonka voin itse täysin yhtyä: Vuodesta 2010 jää mieleen erityisesti luokattoman surkeiden kätköjen ja kätköilijöiden määrän voimakkaasta kasvusta. Vuosia sitten pääkaupunkiseudulta alkanut kehitys on levinnyt ympäri maata.

Vaikka hyviä kätköjä tehdään edelleen ja monet hienot tekniset kätkötoteutukset ovatkin peräisin viime vuosilta, mitään sanomattomien ja hutaisten tehtyjen sekundatoteutusten määrä on kasvanut merkittävästi. Huonolaatuisia kätköjä on toki tehty aikojen alusta asti, mutta niiden määrällinen suhde oli aivan eri luokkaa kuin mitä se nyt on. Suomessa riittää vielä kätköttämätöntä maastoa ja hyviä kohteita, mutta lähes kaikissa kätkökeskittymissä kaikki kätköttämisen arvoiset kohteet ovat purkitettu ajat sitten ja tilanne ajatunut siihen, että suurin osa kätköistä on tehty vain siksi, että se on mahdollista. Suurin osa kätköistä on paikoissa, joilla ei ole merkitystä kenellekään, ainoana tarkoituksena vain tarjota tekijälleen tilastomerkintä piilotusten määrään ja muille tilastomerkintä löydettyihin. Tätäkö olemme halunneet?

Kätköilyn saaman liiallisen julkisuuden myötä harrastajamäärät ovat räjähtäneet käsiin ja sen kautta kätköilystä on tullut suurten massojen halpa huvi, joka ei enää ole hauskaa. Iso osa kätköilyn aiemmasta viehätyksestä on kadonnut, kun se ei ole enää samanhenkisten ihmisten yhteinen sisäpiirin harrastus. Aiempi yhteishenki ja yhteisvastuullisuus on kadonnut, tilalle on tullut pelkkä "foundi hinnalla millä hyvänsä" -ajattelu. Eräs ilmiö ovat "mahdollisimman monta löytöä lyhyessä ajassa" -tyyppisen haasteet, jotka ainoastaan lisäävät haitallisia lieveilmiöitä. Tämä kuvaa juuri sitä, mihin kätköily on mennyt. Pelkkää copy-paste-loggauksia, helppoja tusinatradeja 160 metrin välein, jotta niistä saa nopeasti paljon löytömerkintöjä. Eikä mitään muuta. Kätköilijöiden uusavuttomuus ja typeryys ovat lisääntyneet räjähdysmäisest, mikä itsessään on yhteiskunnallinen ilmiö yleensäkin.

Mihin kätköily on menossa? Tulevaisuudessa tuskin parempaan suuntaan. Lumipallo on lähtenyt vierimään ja kasvaa kasvamistaan. Ehkä joskus pallo saavuttaa kukkulan juurella metsänreunan, osuu puuhun ja särkyy. Mitä silloin jää jäljelle? Kymmeniä tuhansia turhia kätköjä, hylättyjä märkää selluloosaa sisältäviä salaattirasioita pitkin maita ja mantuja?

Osa vanhoista konkareista tuntuu vetäytyneen pois pelistä. Lienevätkö lopettaneet kätköilyn täysin, vai jättävätkö vain loggaamatta nettiin? Omalta osaltani tämä harrastus ei enää ole viehättävä, se ei enää tunnu hyvältä. Kätköily ei ole enää hauskaa, se ei enää hymyilytä. Vuosi 2010 jää ehkä viimeiseksi vuodeksi tämän harrastuksen parissa, ei ole enää syytä jatkaa tätä megageohötkyilyksi muuttunutta lajia.

Geokätköily, lepää rauhassa.

23

2481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neogeoseo

      Tämä nyt on tietysti luonnollinen kehityskulku lajille. Ei mikään uusi kiva juttu sää vain pienen tutun porukan harrastukseksi. Toisaalta tämä tuo lisää valinanvaraa, mutta toisaalta sitten taas massa tuo niitä nurjia puoliakin. Hyvää tässä on kuitenkin se, että kätköjä voi raakata niiden tekijöiden mukaan. Käyn itse tsekkaamassa kivan kätkijän kätköt ja sen huonon kätköt jätän siihen yhteen. Miksi menen niille luokattomille kätköille? Mielestäni kuitenkin lajin leviäminen tuo enemmän hyviä kuin huonoja puolia.

    • jepa111

      Täähän on vähän sama kuin mikä tahansa muu harrastus, jota olet harrastanut pitkään ns. ensimmäisten joukossa. Sitten kun harrastus alkaa levitä laajemmalle ei enää olekaan niin ainutlaatuinen oman harrastuksensa kanssa -ymmärrän sinua hyvin. Näin on käynyt myös minulle ja varmaan monille muillekin.
      Jos harrastus ei enää tunnu hyvältä, niin silloin on hyvä lopettaa siihen.

      • Kalle Kätköilijä

        Aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Edelliseen kirjoitukseen kuitenkin kommenttina, että kätköilyn osalta harrastuksen leviäminen aiheuttaa paitsi uniikin pienen sisäpiiriharrastuksen viehätyksen katoamisen, aiheuttaa myös lieveilmiöinä aloitusviestissäkin mainittujen turhanpäiväisten ja heikkolaatuisten kätköjen määrällisen lisääntymisen, kätköjen paljastumisen ja tuhoutumisriskin kasvamisen (kun ainoa tavoite on löytö hinnalla millä hyvänsä jästeistä välittämättä ja jästien silmiin pistävän jatkuvan ramppaamisen tietyissä paikoissa jne). Omalta osaltani tuo turhanpäiväisten suoraan roskiin joutavien kätköjen määrän lisääntyminen on asia, joka häiritsee eniten.


      • Kätkötuholainen
        Kalle Kätköilijä kirjoitti:

        Aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Edelliseen kirjoitukseen kuitenkin kommenttina, että kätköilyn osalta harrastuksen leviäminen aiheuttaa paitsi uniikin pienen sisäpiiriharrastuksen viehätyksen katoamisen, aiheuttaa myös lieveilmiöinä aloitusviestissäkin mainittujen turhanpäiväisten ja heikkolaatuisten kätköjen määrällisen lisääntymisen, kätköjen paljastumisen ja tuhoutumisriskin kasvamisen (kun ainoa tavoite on löytö hinnalla millä hyvänsä jästeistä välittämättä ja jästien silmiin pistävän jatkuvan ramppaamisen tietyissä paikoissa jne). Omalta osaltani tuo turhanpäiväisten suoraan roskiin joutavien kätköjen määrän lisääntyminen on asia, joka häiritsee eniten.

        Helpoin tapa ratkaista ongelma on tuhota pysyvästi kaikki eteentulevat kätköt. Suosittelen!


    • 21

      Jaa tuo on mielestäni urbaani näkemys asiaan. Oma kantani on se että kätkön pitää olla paikassa jonne pääsy vaatii hieman vaivaa ja minne et ehkä muutoin menisi, mutta paikka on silti vierailun arvoinen. Itse kätkö saa sitten olla melko itsestäänselvä kunhan paikalle on päästy.

      Eräs parhaimmista kätköistä jolla olen käynyt oli avomeren saaressa, en ole koskaan ollut merellä muutoin kuin ruotsin laivalla ja paikalle päästäkseni tarvitsin veneellisen ystäväni apua ja perillä piti vielä yöpyä. Ilman tätä kätköä minulla ei olisi mitään käsitystä kuinka hienoja paikkoja nämä karut saaret ovat. Paluumatka hirvitti en osannut edeltäkäsi kuvitella kuinka paljon iso monta tonnia painava vene voi heilua. Kyydittäjälle aallokko tuntui olevan kuitenkin normaalia. Paikalle mentiinkin lähes tuulettomassa säässä.

    • Omaj

      On erittäin mukava, että on paljon kätköjä, mutta eivät saisi olla liian tiheässä. N. kätköt kätköjen vuoksi turhauttaa. Myöskin kaupunkien talojen nurkissa pyöriminen on tylsää. Kätköily on mielestäni ulkoilua luonnossa ja mielenkiintoisten paikkojen esittelyä. Rakennuksien läheisyydessä pitää miettiä kätkön sijoitusta. Valitettavasti näkee että rakenteita jo rikotaan kätkön löytämiseksi.

      Sitten nuo vanhat konkarit. Kaikki eivät ole jättäneet tilaa uusille. Jos on asettanut yli sata kätköä, tuleeko ne huollettua kunnolla? Samalla on viety joltakin uudelta kaverilta paikka kätkön tekemiselle. Pitää antaa myös tilaa toisille. Valitettavasti vastuuta ei jakseta kantaa, kun määrä kasvaa.

    • mustapartasukka

      lukekaa tuo: -geokätköily on juppien pelleilyä-
      eli pitäisi olla omat sivustot aloittelijoille, konkareille, sekä jästeille.
      ja tällöin heille olisi myös omat kätköt luonnollisesti. ja kätkijän tulisi ottaa huomioon ettei mitään tule purkaa ja hajottaa vain kätkön aikaansaamiseksi. niinkuin tietysti myöskin etsijän. voinhan mä kätkeä varmuudella ei koskaan löydettävän kätkön vaikka kauppakeskuksen betoninvaluun, tai sitten laitan ärsyttävän naapurini koordinaatit sivustolle, enkä laita kätköä laisinkaan.

    • Uusi kätköilijä

      Olipahan ketju! Uutena kätköilijänä hiukset nousi pystyyn tuosta "samanhenkisten ihmisten yhteinen sisäpiirin harrastus". Miksi laji ei saisi olla suuren yleisön suosikki?

      Itse olen tällä hetkellä kiitollinen helpoista kätköistä, koska taidot eivät vielä riitä vaikeimpiin. On hyvä, että saa harjoitella helpoilla. Mysteereistä en vielä ymmärrä mitään. Uskon kuitenkin, että kun taidot kehittyvät, tulee aika jolloin mysteerit ovat suosikkejani. Mielestäni on erittäin hyvä, että kätköjä on eri tasoisia. Näin löytyy jokaiselle jotakin.

      Jos harrastus ei enää ole hauska, se pitää lopettaa tai pistää tauolle. Ei kuitenkaan kannata syyttää siitä muita.

    • toinenkin noviisi

      Olenpa vielä siinä onnellisessa olotilassa, että kätköjen etsintä on jännää puuhaa ja vallankin löytäminen riemukas asia. Olen yhtä mieltä siitä, että uusien upeiden paikkojen näkeminen ja kokeminen on se tärkein ja eniten iloa tuottava asia, eikä suinkaan kätköjen lukumääräinen bongaus. Minäkin olen vielä peruskätköjen etsimisen asteella, monilokerot ja kysymysmerkit ovat vielä käsittämättömiä.

      Jos joskus laitan oman kätkön tai muutaman, niin yritän huomioida toivomukset niin paikkavalinnan kuin kätkön laadunkin suhteen. Ne laatutoivomukset ovat täysin oikeutettuja. Tähän mennessä löytämieni 33 kätkön suhteen voin vain sanoa, että jokainen on tuottanut aidon ilon elämyksen - ne ovat tainneet olla niitä kehuttuja "vanhoja" kätköjä kaikki. Kiitokset kätköjen idearikkaille toteutuksille!

      Ei se sen kummempaa - tulee uusi polvi, jolle kätköily on innostusta ja iloa tuottava harrastus - niin kauan kuin sitä itsekullakin kestää...

    • Potivainen

      Valitettavaa, että vanhat kätköilijät pitävät uusia kätköilijöitä huonompina ja lajia pilaavina. Mietin, että mikä se samanhenkisyys on?
      Jokainenhan on joskus aloittanut harrastuksen

      Ymmärrän silti huolen ja aloittajan ajatukset huonoista kätköistä ja lajin menosta huonompaan suuntaan.
      Olen itse kätköillyt vasta hetken aikaa ja jo huomannut kätköjen laadussa suuria eroja. Aloittelevallekin kätköilijälle tuottaa iloa oivaltaa hankalampi kätkö, jonka eteen on nähty vaivaa ja nähdään vaivaa. Toisaalta taas nämä tusinapurkit, joiden sijoittamisella ei ole mitään tarkoitusta.. Jopa tämä aloitteleva kätköilijä tuhahtaa niiden jälkeen.

    • toinenkin noviisi

      Minä ainakin aion harrastaa kätköilyä oikein hyvällä omallatunnolla ja hyvällä itsetunnolla myöskin, tuntematta itseäni ketään huonommaksi. Ymmärtääkseni Harrastuksen perustajien ja myöskin geocaching.comin tekstien ja hengen mukaan kaikki ulkoilusta ja harrastuksesta innostuneet ovat nimenomaan tervetulleita mukaan. Omasta käytöksestä sitten riippuu, millainen harrastajana olen ja noudatanko noita hyviksi todettuja periaatteita vaiko en.

      En tunne ketään "vanhempaa harrastajaa", mutta ihan kiitollinen olen monista hienoista kätköistä. Ja omaa harrastustani tukee sekin, että voin keskustella siitä ihan muualla Suomessa asuvan velipojan kanssa, joka minuunkin tämän innostuksen tartutti. Ja oma poikanikin on tainnut saada tartunnan. Todennäköisesti muuallakin syntyy omia pieniä poppoita, joiden kanssa kätköilyä on hauskaa harrastaa. Ihan yksin se ei välttämättä ole niin hauskaa.

    • Näin ne tavat opitaa

      Juu, en allekirjoita minäkään tuota aloittajan vuodatusta alkuunkaa. Ainakin täällä Oulun seudullakin on aivan tavallista, että vuosia mukana olleet tuhansien kätköjen löytäjät ja kymmenien kätköjen kätköttäjät juuri niitä magneettifilmipurkkeja kätkevät, joissa ei ole mitään kätkötunnuksia, ei kätköselostetta, ei muuta kuin suttuinen kostea paperi nyssäkkä. Mahimmillaan ei ole mukana edes sitä filmipurkkia. Vain epämääräinen kostunut paperimytty tungettuna bussikatoksen rakenteeseen. ja taas tekijänä "kokenut" vanha kätköilijä.

      • näin täällä meillä.

        Oulun seudulla on tavallista se että kokenut kätköilijä tekee "hienon" purkin, johon kaverit antavat favorite-pisteen erilaisesta toteutuksesta. Sitten kun itse löydän saman kätkön, tuleekin isoja ongelmia vastaan. Ensinnäkin purkin avaaminen on vaikeaa. Sitten kun hienon purkin saa avattua, purkin pohjalla on märkä paperimytty. Sen saaminen purkin pohjalta ylös vie aikaa. Märkään logivihkoon kirjoittaminen ei onnistu. Kivasti oli suosikkipisteitä tullut kuitenkin. :) Jonkinlainen vaatimus voisi olla että paperiin pystyisi kirjoittamaan nimensä. Tosin ei oo vastaan vielä tullut ihan vedenpitävää purkkia.


      • kokenut vanha kätköi

        Ja sitten on aina näitä arvostelijoita, jotka eivät itse ole koskaan kätkeneet yhtään kätköä. Heidän mielestään kätkö ei saisi olla bussikatoksessa, liikennemerkissä, puussa, kiven alla, sillan alla eikä ikkunalaudan alla. Aina pitäisi keksiä jotain uutta. Narinointi tulee ilmi loggauksessa. Itse tein helpon mysteerin. Ajattelin, että lapsiperheet ja muut innostuisivat enemmän ja piilotin vieläpä helppoon paikkaan. Näin myös oli, että kävijöitä on ollut enemmän, mutta joukossa on sitten narisijoita, joille ei sovi kätköpaikka. Onhan minulla myös vaikeakin mysteeri, mutta luulen ettei tämä arvostelija ikinä osaa ratkaista sitä. Sen kätköpaikka on ihan muualla.


    • burkki

      Aloittajalle: sait itsesi kuulostamaan tylsältä ja ihmistyypiltä, jonka itse kierrän kaukaa. Olen juuri löytänyt kätköilyn ja ihan kuin MINÄ tarvitsisin Sinulta luvan kätköilyn harrastamiseen. Sinäkö (omasta mielestäsi) päätät kuka saa tai kuka on tarpeeksi "hyvä" kätköilemään. Oot kyllä varsin uuno, sanon minä. Onkin tosi hyvä päätös sinulta lopettaa kätköily, ettei vaan törmätä purkilla!

    • ex-kätköilijä

      Kannattaa aloittaa antikätköily, eli etsi purkkeja ja löydettyäsi tuhoa ne! Kyllä ne ennen pitkää loppuvat! Kaikki mukaan!

    • sieri

      Miksi nämä kätköilyn vastustajat käy tällä palstalla, jos kerran se on niin pepasta? Luulis, että heillä olis parempaa tekemistä? Oletteko kenties ex-harrastajia ja tympääntyneitä, kun purkit ei löydy?

    • samaa mieltä sieri

      Itse innostuin kätköilystä juurikin tänään. Puhelimessani ei ole gps-paikanninta ja sitä laitetta en omista. oli siis hieman hankalaa löytää Taulumäeltä (jyväskylässä) kätköjä. kahta etsin mutta kumpikin pysyi piilossaan. Tietäisikö joku voiko sitä sovellusta saada kännykkään ilmaiseksi mistään netistä? Taidampa alkaa ihan vakavasti harrastaa, niin kivalta kuulostaa:)
      _________________________________________________________

      Nimimerkkini geocaching-sivuilla: Bananasplitter jos joku haluaa/viitsii ottaa yhteyttä ja auttaa alkuun!

    • Wilpertti-82

      Lopeta hyvä ihminen jos siltä tuntuu. Vähän tulee sellainen tunne, että olet voinut tuntea itsesi elitistiseksi kun olet harrastanut jotain sellaista, mitä muut eivät harrasta ja nyt et olekaan enää "erityislaatuinen" kun "tavalliset ihmiset" harrastavat kätköilyä.

      Niistä laaduttomista kätköistä: ainakin pääkaupunkiseudulla on nimenomaan "vanhoja" kätköilijöitä, joiden tekemät kätköt ovat täysin laaduttomia. Tehdään 100 kätköä ja jätetään ne sitten huoltamatta! Osa vähitelleen siirtyy hyllylle, osaan ystävälliset ihmiset laittavat kuivan paperin epämääräisen kostean paperimytyn tilalle lokikirjaksi kun kätkön tekijä ei sitä viitsi tehdä. Vanhojen pitäisi nimenomaan näyttää esimerkkiä muille.

      Jos kätköily on "suurten massojen halpa huvi", niin en ainakaan itse ole sitä huomannut. Massoittain ei ole ollut porukkaa kätköjen luona, mitä nyt olen pari-kolme sattumalta tavannut. Eikä omillakaan kätköillä käy massoittain ihmisiä, eli ei huolta valtavista ympäriinsä vellovista kätköilijälaumoista... ;)

    • pablo1950

      OLipas mielenkiintoista luettavaa.... Minäkin aloitin nyt tänä syksynä ja olen iloisen onnellinen löytämistäni kätköistä. En tiennytkään, että tämä olikin pienenpiirin elitistinen harrastus???. Yhtäkään todellista henkilöä en ole vielä tavannut noilla kätköillä, eli ei tuonne jonoja ole ollut. Käsittääkseni ja se onkin mtä odotan tältä harrasteelta, kätköilyn juju olisi siinä, että menet kätköä etsiessäsi paikkaan jossa ei ole tullut aiemmin käydyksi tai sitten kuten viime lauantaina.. kävin aivan tutussa paikassa, mutta näin alueen kauneuden aivan uudesta kuvakulmasta. Kätkö kun ei ollutkaan sijoitettu siihen tutun polun varteen.
      Moni harrastuspiiri on on aikojen kuluessa pilattu juuri noilla ajatuksilla, joita tämän keskusteluketjun aloittaja toi julki..Avoimuus ja erilaisuuksien hyvksyminen on valttia. Kyllä luontoon mahtuu meitä kaikkia.

    • stAFFeoinenen

      Uusi, itse luotettavksi todettu geokätköily retki kauppa

      http://fi.supremacy1914.com/index.php?id=177&L=6&lp=2&lpv=1&uid=1422875

    • kätköilijä.kjljö

      Geokätköily on onneksi helppo lopettaa. Alkuvuosien innostuksen jälkeen on vähitellen alkanut tuntumaan siltä, että harrastuksen voisi lopettaa. Enää ei innosta purkkien etsiminen, jästien väisteleminen. Parasta harrastuksessa oli uusien luontokohteiden näkeminen, hienojen mysteerien ratkaiseminen. Kotipaikkakunnalla purkit oli helpompi löytää. Kauemmas matkustettaessa tuntui siltä että liikaa aikaa kului kätköjen etsimiseen kun olisi voinut keskittyä nähtävyyksien katsomiseen. Kaipa tässä silti voi pysyä vielä taustalla, jos vielä joskus innostuisi. Ei kyllä houkuttele homehtuneiden peltipurkkien ja märkien lokipapereiden etsiminen.

    • jaggernaut

      Itse olen ollut nyt (2012) vuoden verran geokätköilijä, eli kirjoittajan mukaan halvan huvin massa harrastaja.. No se on mielestäni luonnollinen kehityskulku lajille, joka nyt vaan sattuu olemaan niin monelle koukuttava ja jotain uutta katsantokantaa tarjoava harrastus.

      Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että kätköjen taso on paikoin tosi surkea ja kätköt tehty mentaliteelilla mahdollisimman paljon loggauksia, tilastomerkintöjä tai jotain. Surkeaa.

      Ihmettelen myös noita FTF-hunttereita, jotka yön tunteina kahlaava kätköille vain että saavat olla ensimmäisiä löytäjiä purnukalle... kyllä koskee teidän puolesta päätä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8474
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      123
      2301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1956
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe