Minkälaisia hakijoita et halua vuokra-asuntoosi asumaan? Itse huomaan vieroksuvani ulkomaalaisia, sillä en tiedä voiko heidän luottotietoja edes tarkistaa jos heillä ei ole sosiaaliturvatunnusta? Muutenkin pelkään että muutama viimeinen vuokra saattaa jäädä maksamatta jos muuttavat (tai ainakin uskottelevat) takaisin kotimaahansa. Mustalaisiin minun on vaikeata luottaa.
Opiskelijatkin hieman epäillyttää että riittääkö heillä oikeasti tulot asumiseen ja elämiseen jos eivät kerro tekevänsä mitään keikkahommaa opiskelujen ohella tai ottavansa opiskelulainaa? Pelkään että voi tulla myöhästymisiä ja katkoksia vuokranmaksuun muuten.
Minulla on pieni kaksio kohtuullisella paikalla hki, johon tuntuu hyvin riittävän tavallisia työssäkäyviä hakijoita olevan tarjolla. Sen takia vähäosaiset häviävät kilpailussa. Kuitenkin sisäinen ääneni tuntee tietyllä lailla myötätuntoa vähäosaisia kohtaan, mutten uskalla oikein ottaa riskejä kun lainaakin on vielä kaksiostani jäljellä.
Millaisia hakijoita kartat?
32
4240
Vastaukset
- Vuokranantajana
Pitää vuokralla liian siistikuntoisia asuntoja 1960-1970 luvun kämpät alkuperäisvarustuksilla ovat suht riskittömiä elleivät vuokralaiset sytytä palamaan kämppää.Vähäosaiset ovat siitä hyviä vuokralaisia heiltä saa varsin hyvää vuokraa sossu maksaa eikä varmasti jätä vuokraa maksamatta .Kämppä voi olla siivoton heidän jälkeen ja palasina mitäs tuosta 1963 rakennettu huoneistoni menee myytiin hyvin maksoi sossu asuntolainani.
- Anonyymi
Näyttää vähäosaiset yrittävän kiristää vanhaa vuokraisäntää että kämpässä olisi hometta tai hajuja. Eräs Oulaisissa yritti saada näin 10 000euron korvauksia olemattomista urheilu vaatteista ja kaikista kierrätyksestä haalimastaan huonekaluista. HÄVISIVÄT.. HAHAHAAA
- Ei kai muuten
tai luottotiedoista pyydä hakemaan dokumentti Asiakastieto Oy:ltä (sen saa hakija itse hakea ilmaisiksi).
- Anonyymi
Ulosotossa saa ilmaiseksi tarkistettua. Ja netin kautta 6euroa. Ei siihen tarvitse maksullisia palveluja.
- Vuokranantajana
Toisenlaisia kuin vähäosaisia on vaikea löytää vuokralaisiksi ehkä joku firma mahd vuokraisi kaksiosi majoitukseen epäilen asuntosi vaatimustasoa siihenkin.Hotelleissa paremmat palvelut yrityksille.
- NB
vuokralainen, niin tietysti kannattaa miettiä maksukykyä. Siisti, fiksusti käyttäytyvä työssäkäyvä henkilö on aina etusijalla. Sossu ei ole mikään vuokranmaksuautomaatti, joka jatkuvasti maksaisi jonkun vuokraa. Siihen on turha luottaa, ihmisten elmäntilanteet muuttuvat. Tilapäisesti työtönkin käy vuokralaiseksi, monella on hyvä ansiosidonnainen päiväraha. Samoin eläkeläisellä on säännölliset tulot ja usein saa myös asumistukea. Näitä etnisiä vähemmistöjä en ottaisi vuokralle, on sen verran huonoja kokemuksia.
Valinta on usein vaikea, koska hakijoita on yleensä useita eikä vieraan ihmisen taustoja voi tietää. Pakko mennä mutu-tuntumalla.- Vuokranantajana
Sossu vuokranmaksu automaatti ongelmat vuokranmaksussa ovat minulle tullet aivan joltain toiselta maksajalta kuin sossulta.
- vuokranantaja pk
Minulla on muutama vuokra-asunto pk-seudulla. Olen aikoinaan nuorena tyhjätaskuna itsekin asunut vuosikausia vuokralla ja sen vuoksi tunnen myötätuntoa vähäosaisia kohtaan. On helppo samaistaa itsensä tarjolle tuleviin vuokralaisiin mutta kun kyseessä on oma omaisuus, jonka arvo on merkittävä ja josta itsekin on velkaa pankille, ei pidä samaistaa. Jokainen ihminen on oma tapauksensa ja tulee arvioida sellaisena. Kenen käsissä omaisuuteni on parhaassa huomassa ja pitää parhaiten arvonsa? Siksi pyrin vuokraamaan vain fiksun oloisille, tupakoimattomille, työssäkäyville ja pitkäaikaiseen sitoumiseen halukkaille. Etnisen alkuperän omaavat, mustalaiset ja muut nuoret eläkeläiset, työttömät ja sossun asiakkaat eivät kuulu näihin. Opiskelijat ovat ok, mutta toistaiseksi sellaisia minulla ei ole ollut. Vanhemmat ovat etusijalla nuorempiin nähden, mutta eläkeläisiä ei ole näytöillä käynyt vielä koskaan. Sukupuolella ei ole itselle väliä, vaikka monet tuntuvat suosivan naisia. Luottotietojen on hyvä olla kunnossa, mutta tilanteen mukaan voi arvioida joten se ei ole aivan ehdoton kriteeri.
- ccc_ccc
Ulkomaalaisia kartan minäkin ja aivan juuri samoista mainitsemistasi syistä. Luottotiedot on voitava tarkistaa ja ne on voitava myös menettää, mikäli jää saamisia vuokrasuhteesta. Ikävä olla näin ehdoton, mutta parempaa riskinhallintaa en keksi.
Opiskelijoita kyllä suosin, sillä heillä ei ole varaa menettää luottotietojaan. Usein vanhemmat avustavat vuokranmaksussa osan vuotta. Heillä on myös pätkätöitä ja mahdollisuus saada asumistukea.- EiKielitaidottomille
Kyllä sellainen henkilö, joka ei osaa puhua suomea eikä englantia, niin puhelinhaastattelu (ensimmäinen yhteydenotto) kyllä loppuu samantien siihen. Ei voi tietää ymmärtääkö tämä henkilö myöskään allekirjoittamaansa sopimusta ja voi myöhemmin vedota kulttuuriin/kielimuuriin kun ongelmia tulee.
- todettava että
kartan avoliitossa eläviä / seurustelevia nuoria pareja koska kokemus osoittaa että puolessa vuodessa on suhde useimmiten ohi, oli kyseessä minkälainen vuokrasopimus hyvänsä. Määräaikaiseksi tehdyllä sopimuksellakaan ei näytä olevan mitään arvoa kun kumpikaan osapuoli yksin ei pysty maksamaan vuokraa yksin.
- 76543
Minä kartan juuri eronneita, koska vuokraan pientä asuntoa. He viipyisivät asunnossa vain sen tovin, että saavat asiansa järjestykseen.
- Yks kommentti
Vuokraan yhtä asuntoa ja olen välttänyt ongelmat yksinkertaisilla asioilla. Ensinnäkin pyydän yhteydenotot aina sähköpostilla, jossa pyydän kertomaan itsestään ja asunnontarpeesta muutamalla sanalla. Jo se, että osaa kirjoittaa fiksusti ja hyvää suomen kieltä kertoo ihmisestä jotain. Tämän jälkeen kutsun potentiaalisimman hakijan käymään, ja jos vaikuttaa fiksulta ja luottotiedot ovat kunnossa teen sopimuksen. Jos ei ota asuntoa, sitten pyydän toiseksi potentiaalisinta käymään. Potentiaalisella tarkoitan nyt lähinnä pidempään paikkakunnalla opiskellutta ihmistä tai hyvässä ammatissa olevaa tasapainoisen tuntuista asunnon etsijää.
- tiukkis tässä
Samalla strategialla minäkin.
Edes näyttöön ei pääse henkilö, joka kirjoittaa vaikka näin.
"Olen 23-vuotias nainen. Milloin voisin tulla katsomaan asuntoa? Terv. xxx"
tai
"Maksan 50 euroa pyyntöä enemmän vuokraa. Missä ja milloin näyttö? xyz" Olen aivan samaa mieltä toimintatavasta, mutta kerro ihmeessä mikä se "hyvä ammatti" sinun näkemyksesi mukaan on..
- tiukkis tässä
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä toimintatavasta, mutta kerro ihmeessä mikä se "hyvä ammatti" sinun näkemyksesi mukaan on..
Ensimmäinen vuokralaiseni oli myyjä/opiskelija.
Toinen toimistovirkailija.
Kolmas liikemies (kakkosasunnoksi eri paikkakunnalta).
Neljäs lähihoitaja/opiskelija.
Viides kahviossa.
Nykyinen myös kahviossa. - tiukkis tässä
tiukkis tässä kirjoitti:
Ensimmäinen vuokralaiseni oli myyjä/opiskelija.
Toinen toimistovirkailija.
Kolmas liikemies (kakkosasunnoksi eri paikkakunnalta).
Neljäs lähihoitaja/opiskelija.
Viides kahviossa.
Nykyinen myös kahviossa.Unohdin vielä kertoa sen, että kaikki olivat hyviä vuokralaisia. Viides oli hiukka pettymys, mutta ei se ammatista johtunut.
- J.Mattila
tiukkis tässä kirjoitti:
Unohdin vielä kertoa sen, että kaikki olivat hyviä vuokralaisia. Viides oli hiukka pettymys, mutta ei se ammatista johtunut.
Minä en vuokraa ulkomaalaisille en yksinäisille miehille enkä sellaisille joille takuun tai vuokrat maksaa sossu.
Asunto on remontoitu 2000 luvun tyyliseksi ja sijaitsee todella hyvien ulkoilumahdollisuuksien
äärellä rivitalossa joten en anna koirattomien tätäkin asuntoa omia...
Tällähetkellä on koiran omistava nuori nainen vuokralaisena.
- maksukykyinen luotto
kun olen kahden lapsen äiti, työssäkäyvä ja rehellinen, siisti ulkonäöltäni ja täysin normaali, täysillä käyvä ihminen .. Nuoruudessa muutin omilleni heti kun täytin 18.. tuli tehtyä hölmöyksiä ja luottotiedot menivät, nyt en saa asuntoa millään, muuten kuin kaupungin slummeista. Läksyni olen oppinut ja makselen edelleen näitä melkein 10 v sitten saatuja rästejä pois jotka on menneet jo toista kertaa ulosottoon kun en ole niitä pystynyt maksamaan ja ulosottovirkailija ei ole ollut suostuvainen minkään valtakunnan maksusuunnitelmaan, kunnes sain uuden (mihin lie edellinen meni) virkailijan. Muutama merkintä siellä on vielä jäljellä jotka nekin (ONNEKSI) poistuvat tämän vuoden aikana. On vain niin hölmöä kun tiedän olevani maksukykyinen ja vuokraisin ainoastaan asunnon minkä pystyn tosissani maksamaan, niin mitään en saa. Ymmärrän täysin asuntojen omistajat jotka haluavat pelata varman päälle ja tarkistavat luottotiedot ja eivät sen perusteella vuokraa asuntoaan, mutta silti voisi mielestäni hieman katsoa ihmistä itseäänkin. Myönnän kyllä senkin ettei ihmisestä aina näy päälle päin onko talous kunnossa vai ei. Netissä olen täyttänyt asuntohakemuksia mm. vvo:lle, satolle ja muihin vuokra-yhtiöihin, mutta jokaisessa tarkistetaan luottotiedot ja henkilö tuomitaan heti, edes näkemättä ihmistä. Mutta koska olen paperilla kahden lapsen yh, palkkani on bruttona vain 1500e/kk plus kelan tuet lapsista ja elarit ja luottotiedoton, olen automaattisesti huono vuokralainen. Vaikka tulojeni perusteella ja hakemieni asuntojen vuokrien perusteella ei tarvitsisi mennä edes sossun luukulle..
Haen nimenomaan asuntoa missä voisi asua vuosia, jopa niin kauan kunnes lapset muuttaa pois kotoa ja haluan asunnon alueelta missä olisi rauhallista ja lasten hyvä kasvaa. Yksityiseltä hakiessani olen tarjonnut jopa 3 kk:n takuuvuokraa vaikka on pyydetty kahden kuun, niin ei kelpaa. Säästössä olisi sen verta eikä tarttisi sossun takuuvuokria ottaa vastaan..mutta ei.... Onneksi sentään ei ole etnistä taustaa, muutenhan asunnon saanti olisi ilmeisesti mahdotonta. - Clarie
Täytyy tunnustaa, että siltikin tulee karsittua, minulla on 2 h k ihan keskustan tuntumassa, keskisuuressa kaupungissa, ja täytyy myöntää, en vuokraisi ulkomaalaisille ja jostain syystä kartan myös vuokralaisia jolle sosiaalitoimisto maksaa vuokran, tiedän, että toisten mielestä se on jopa hyvä juttu, koska vuokra tulee varmasti, mutta yleensä näillä ihmisillä on muitakin ongelmia, psyykkisiä tai alkohooliongelmia ym, Sen sijan en karta nuoria opiskelijoita, yksinäisiä tai avopareja, jos näen, että he ovat ahkeria, ja käyvät töissä koulun ohella, minusta nuorille pitää antaa mahdollisuuden, jostain heidänkin on aloitettava.
Kartan myös sellaisia, jotka ottavat jatkuvasti yhteyttä, kysyvät koska voivat tulla näyttöön, onko muita ehdokkaita ja kysyvät jopa miksi he eivät kelpaa vuokralaiseksi, tekisi mieli vastata, että koska olet liian päällekäyvä, jos olen sanonut, että otan yhteyttä, odotan myös että vuokralaisehdokas kunniottaa pyyntöni, eikä jatkuvasti kysele.- EiUlkomaalaisia
Nyt kun hesaris oli juttu, että monia ulkomaalaisia sorretaan kun kelpaavat vain pimeisiin töihin tai jätetään osa lakisääteisistä lisistä maksamatta esim. sunnuntaina tuplapalkka, niin minulla valitettavasti vahvistuu epäluulo, että pystyvätkö ulkomaalaiset varmasti maksamaan vuokransa. Jos jäävät työttömäksi, niin heidän on myös vaikeampaa saada töitä esim. auttavan kielitaitonsa takia. Toisaalta sydän haluaisi antaa vähäosaisille mahdollisuuden, mutta kun on vielä yli 50 000e lainaa, niin vuokratulojen suorittaminen ajallaan on kyl aika tärkeä asia minulle.
Kuitenkin, voihan se työssäkäyvä suomalainenkin hakija osoittautua huonoksi vuokralaiseksi. Koskaan ei voi varmasti tietää etukäteen, että tuliko valittua hyvä vuokralainen...
- hyvä kivi sydän
no meillä on ollut vuokrattavana asunto, laidasta laitaan on ollut asukkaiden sosiaalinen asema, opiskelijoita, työssäkäyviä, yh-äitejä lapsineen, ja sellaisiakin joilla on luottotiedot joskus menneet. ollaan tarkistettu jokaiselta luottotiedot ja jos merkintöjä on ollut niin olemme kyselleet vähän mistä ja milloin ne on muodostuneet tai onko elämäntilanne ollut tuolloin millainen. yksikään luottotiedoton ja sossunluukkulainen ei ole jättänyt vuokraansa maksamatta, mutta korkeasti koulutettu, jolla oli vähän lapanen hukassa, jätti. yksinhuoltajat saa yleensä korkeaa asumistukea, omavastuu voi olla alle 100€/kk, vaikka ovatkin työttömiä niin tulot riittävät hyvin vuokranmaksuun.meidän vuokranantajien pitäisi kuitenkin aina muistaa, että asuntoa tarvitsee jokainen, ja koettaa nähdä se ihminen sieltä asiakastiedon papereiden takaa.liikaa mielestäni tuijotetaan tänä päivänä niitä tietoja, vallankäytön välineenä tuollaista käytetään.ikävä kyllä!
- Vain opiskelijoita
Vastaus siis jo tuossa. Otan vain opiskelijoita nykyään, heistä ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia: vuokrat ajallaan, elävät normaalisti.
Kotieläimiä saa minun puolestani olla ja on ollutkin. Tupakoitsijoita en ota, koska talossa savut kulkevat ties mihin ja sitten tulee valituksia muilta asukkailta. Tiedän kyllä kuka tästä valehtelee ;)
Itsestään pitää kertoa kaikki tarpeelliset asialliset asiat, mutta henkilökohtaisuuksiin en mene. Olen saanut tosi mukavia ja fiksuja vuokralaisia, joiden kanssa olen hyvissä väleissä ja on pidetty yhteyttä jälkeenkinpäin.
Asun itse samassa rapussa, jossa vuokraamani yksiö on, ja kerron sen heti. Tämä karsii pahimmat bilettäjät heti kättelyssä.
Tarkistan luottotiedot aina, mutta koskaan en ole ottanut kuin yhden kk:n takuuvuokran. Kotivakuutuksen vaadin myös. Vuokran pidän kohtuullisena, sillä lailla saa pitempiaikaisia vuokralaisia.
Asunnon pintaremontoin jokaisen vuokralaisen jälkeen: siistiin ja hyvältä tuoksuvaan asuntoon saa paremman vuokralaisen :)- Sama täällä... .
Meilläkin (korkeakoulu)opiskelijat on ykkösenä. Heillä on pääsääntöisesti järkeä päässä ja hoitavat asiansa hyvin. Lisäksi ovat sikäli "huolettomia", että eivät vaadi mitään älyttömiä. He asuvat opiskeluajan vuokralla ja ostavat oman, eivät rakenna mitään "pesää".
Lisäksi mulle on ok että vuokralainen vaihtuu noin kolmen vuoden välein, siinä välissä on hyvä korottaa vuokraa. En ole koskaan viitsinyt korottaa vuokrasuhteen aikana, kun ovat olleet hyviä vuokralaisia. - tupakka palaa
Mistä sinä tiedät, kuka on tupakoitsija?
Minä esim. poltan, mutta naamavärkkini ei ole keltainen ja hampaanikin harjaan aina valkaisevilla tahnoilla. :D
Jos minä haen asuntoosi ja sanon, etten polta. Miten aiot todistaa, että poltan? - niin se vaan on
tupakka palaa kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, kuka on tupakoitsija?
Minä esim. poltan, mutta naamavärkkini ei ole keltainen ja hampaanikin harjaan aina valkaisevilla tahnoilla. :D
Jos minä haen asuntoosi ja sanon, etten polta. Miten aiot todistaa, että poltan?Tupakoitsijan haistaa, vaikka hampaat olisivat juuri pesty ja suu/nielu kurlattu huolella.
- ulkopolttaja
niin se vaan on kirjoitti:
Tupakoitsijan haistaa, vaikka hampaat olisivat juuri pesty ja suu/nielu kurlattu huolella.
Sinähän läheltä aiot nuuskia mahdollisia vuokralaisiksi haluavia. Pidä kuule nenäs kauempana tai tulee niitti siihen.
Mistä muuten tiedät, ettei hän ole juuri lopettanut?
Mistä tiedät, etteikö joku muu "ole ollut asialla" eli henkilö on vaikkapa oleskellut tupakoitsijan kanssa samassa tilassa? Kai itsekin tiedät, että esim. ravintolassa ei ennenaikaan tarvinnut kuin käväistä ja vaatteet haisivat tupakalle niilläkin, jotka eivät polttaneet?
Mitä haittaa tupakoinnista on, jos ihminen polttaa ulkotiloissa?
- suti_tela
Voinko kysyä, miten pintaremontoit asunnon jokaisen vuokralaisen jälkeen.
Uudet seinämaalit/-tapetit?
Luulisi tulevan kalliiksi, jos on 1-2 vuoden vuokralaisia. - Läski-isäntä
Espoon kaupunki laski että asunnon kunnostus hajuttomaksi tupakoitsijoiden jälkeen maksaa n 6000€.
Maksaako arvon vuokralainen tämän lähtiessään, vai jääkö isännän maksettavaksi? Vai kenties tulevien vuokralaisten haisteltavaksi. Ei vain moni vuokralainen halua muuttaa asuntoon missä on kova tupakanhaju.
Kyllä minä pistän vuokrasopimukseen kiellon tupakoinnista. Ja kovat ehdot sen rikkomisesta. - eräs vuokraisäntä
Ryhdyin ensi kertaa vuokraisännäksi viime syksynä. Muutin yksiin nykyisen naiseni kanssa ja päätin jättää kerrostalokaksioni vuokralle. Töissä ja siviilielämässäni oli runsaasti aktiviteettia ja muutenkin ollessani "ensi kertaa pappia kyydissä" päätin sitten käyttää välitysliikettä vuokralaisen hankkimisessa. Näin jälkikäteen homma ei vaikuttanut niin ylivoimaiselta, ettenkö itsekin olisi voinut ilmoituksen laatia ja muutamaa henkilöä haastatella. Netistä löytyy ohjeita ja malleja kuinka laatia pätevä vuokrasopimus.
Välittäjän ilmoitus ehti olla netissä kaksi päivää ja sitten välittäjä piti näytön. Näytönjälkeisenä iltana välittäjä lähetti minulle 9 (yhdeksän) hakemusta asuntooni! Yhdeksästä viisi karsin saman tien pois. Ensikarsinnassa meni nuorehko romanieläkeläinen. Kaksi virolaista hakijaa jätin pois, koska heidän luottotietojen tarkistaminen on hankalaa ja arvelin mahdollisten vuokrasaatavien perimisen lahden eteläpuolelta hankalaksi hommaksi. Lisäksi tipautin laskuista pois erään eronneen reppanan, joka oli sählännyt luottotietonsa ja elämänhallintansa huonolle tolalle.
Jäljelle jääneet neljä hakijaa olivat kaikki kohtuudella varteenotettavia. Heistä sitten pyrin löytämään "pienimmän riskin" ja tarjosin asuntoa parhaiten ansaitsevalle pariskunnalle. He kuitenkin olivat ehtineet saada asunnon jo seuraavana päivänä toisaalta. Seuraavaksi tarjosin asuntoa eräälle viisivuotiaan tytön yh:lle, hänkään ei sitten ollut kuitenkaan halukas ottamaan asuntoa. Kolmantena vuorossa olivat nuoret opiskelijatytöt. Pyysin välittäjää vielä kertaalleen jututtamaan heitä ja tiedustelemaan miten heidän raha riittäisi maksaa heille kovahkoa vuokraa. Selvitys tuli ja kahden kk:n takuuvuokrakin järjestyi. No, toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin ja vuokra on napsahtanut säännöllisesti eräpäivän jälkeen tililleni. Olin aluksi varauksellinen mahdollisesta bile-elämän häiriöistä nuorten vuokralaisten asunnossa, mutta mitään sellaiseen viittaavaa ei ole korviini kuulunut. Ja elelkööt kaikin mokomin niin kuin haluavat siellä, kovan vuokranhan he siitä maksavat kunhan naapureita eivät häiriköi. Amk-opiskelijoilla on tavoitteena päästä elämässä eteenpäin ja tuskin he tahallansa pyrkivät asioitansa sössimään.
Loppujen lopuksi kunnollisen vuokralaisen etsiskely pisti mietiskelemään kaikenlaisia ihmsikohtaloita. Sympatiat ovat kyllä elämässä kolhuja saaneiden puolella ja mielellään heitä auttaisi. Itselläkin on asuntolainaa tästä kämpästä, eikä oikein ole varaa ryhtyä hyväntekeväisyyttä harrastamaan. Pakko se vaan on koettaa löytää joku, joka asiansa pystyy hoitamaan.
Ai niin, asun itsekin vuokralla tällä hetkellä avovaimoni kanssa. Syksyllä pääsemme muuttamaan valmistuvaan rivarikämppään. :-) - asunnoton kulkia
on pakko kommentoida kuten tossa eräs aikasemmin .
todella ikävää tämä että ulkopuolinen voi tarkastaa sun tietojas, vain yhen asunnon takia joka meille kaikille välttämätön!
itse joskun tietoni pilanneena kärsin nytkin ilman omaa kotia kun en saa asuntoa vaikka en tupakoi en juo ja maksan laskuni
todella tyhmää ajatella että minä luottotiedoton huonompi kun muut ? tiedän monia jotka riehuu särkee paikkoja mutta osaa esittää siistiä , joita tässäkin ketjussa kehutaan " kun niin siisteja ja työssä" ja siinä kaikki mitä vuokran antaja tietää . ja parempia ???? mistä tiedätte todella ketä syrjitte ?=? juu se siisti hyvin esittävä parempi kun , kuka vaan voi pukea siistin hameen tai puvun ja esittää mut kun ilta tulee niin ...
toivon sydämmestäni että joku ymmärtää mitä tarkoitan ahdinko kova asuntoa ei vaikka rahaa on ! - VoiVoivvvooiiiii!!!
Joku syy sinullakin on kun olet luottotiedot sössinyt? Lainaisitko minulle rahaa jos olen jättänyt joillekkin muille aikaisemmin maksamatta ja siitä on merkintä? Lupailen "kautta kiven ja kannon" että varmasti maksan 500e sinulle takaisin. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.716217- 1335594
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4713465Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1091847Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3831293- 381276
- 671081
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun47984Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110922Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52889