Kiuas ei toimi???

Marriikka@

Asun Norjassa ja tilasin minisaunan, jossa valmiina Harvian vega compact kiuas. Paikallinen sahkomies ei varmaan ollut kiuasta ikina nahnytkaan kun sita alkoi asentamaan. Kun kiukaan laitoin paalle ekaa kertaa niin oisko n. 30C ollut 1,5t kuluttua. Suraavana iltana uusi yritys ja nyt ei kuumene lainkaan? Sulake ei ole palanut. Mika voisi olla ongelman syy? Sahkomies sanoi lopulta suoraan, ettei tieda. Harmittaa tosi paljon kun sauna muuten oli positiivinen yllatys. Ilman saunaa kun olen keturoinut 9v niin mieluusti siella nytkin istuisin...

12

13354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saunamajuri-50

      eikös sähkömiehellä ole mittari, jolla pystyy asian tutkimaan, että vastuksille tulee sähkö, ja vastukset on ehjät. Kiukaan lämpö saadetään varmaan eri nappulasta, kuin mistä laitetaan virta päälle siihen laitteeseen. Ja kiviä sitten riittävästi.

      • evp.

        on valaistus ja sähkötyöt palstalla. Ehkä kannattaisi kysyä sieltä.


    • vitjis

      Moro,
      katoppa onko käynyt niin että kiuas on lyönyt ylikuumenemis
      stopin päälle. Elikkä korjaus on yksinkertainen etupaneelissa
      sähkökiukaissa on yleensä semmonen pieni reikä johon mahtuu
      esim. pieni sähkömiehen ruuvimeisseli siellä on nappi jonka voit painaa ruuvimeisselillä
      alas elikkä kuitata vian, koitappa tehdä kyseinen toimenpide saattaa auttaa kuittaus.
      Ylikuumenimen voi johtua mm.siitä että kivet on ladottu liian tiukkan tms. voi myös olla
      jostain muusta. Itse olen oppinut tämän kantapään kautta eli luulin et kiuas oli tiltannut
      ja ostin uuden tilalle ja sähkömies tuli ja kuittas vanhasta kiukaasta vian pois ko.tyylillä, no kiuas vaigettiin silti kun se oli jo ostettu. Tää uus kiuas on tehnyt kans parikertaa ylikuumenien ja on pitäny kuitata nappulasta. Ja taas pelittää...

      • Estonia

        Thanks! It works for me, thank you. :=)


    • henrik747

      Vuotaako ikkunan tiivisteet ilman tulo onko esteetön?

    • läpivirtauskiuas?

      Nehän on kuin blondin päänuppi, haalea tuuli puhaltaa vaan läpi.
      Ei kuulemma saa kuumaksi millään.

    • Kunnon löylyt

      ..ole samanlainen Vega kiuas jonka ostin vuosi sitten. Kiuas ei lämmennyt kunnolla koko aikana. Vaikka termostaatti oli täysillä se katkoi tehoja pitkikisi ajoiksi ja löylyjä ei saanut. Valitin asiasta tehtaallekin. Sovittiin että vaihdetaan termostaatti. Se ei auttanut mitään. Mielestäni kiuas on suunniteltu päin persettiä. Ei voi olla niin että termostaatti pitää olla täysillä koko ajan ja silti kiuas ei lämpene kunnolla. Kaverilla oli samat ongelmat. Ja turha puhua saunan koosta tai tiiliseinistä. Ne on suositusten mukaiset. No ongelma ratkesi kun vaihdoin kiukaan viikko sitten Helon Lumis hot toppiin. Kiuas on täysin eri maailmasta mitä toi Vega. Sähäköistä löylyistä pääseen nauttimaan eikä termostaatti tarvitse olla läheskään täysillä.

    • ...

      Itselläni oli myös kyseinen kiuas. Ei meinannut lämmetä vaikka termostaatti täysillä. Aikani kun pyörittelin termostaattia niin rupesi kiuas lämpiämään ja selkäni käännettyäni kiuas roihusi liekeissä. Meinasi sauna palaa siinä samalla, mutta onneksi saatiin sammumaan. Tehtaaseen yhteyttä ja lupasivat lähettää korvaukseksi aivan eri kiukaan ja maksaa sähkömiehen. Seinä siinä vähän kärsi, mutta onpahan puuhaa pakkaspäiville :D Ja kiukaan syttymissyy oli viallinen termostaatti

    • eder

      Minulla on 8 kW Harvia Moderna n. 6 kuution saunassa jossa lasipintaa n.2,5 m2, ml. yhden seinän yläosa kokonaan lasia... Vaikka laitan ohjausyksiköstä täysille eli 110 astetta, sauna lämpiää vain n. 80 asteeseeen, sillä termostaatti joka on suoraan kiukaan yläpuolella kuten valmistaja ohjeistaa, kytkee tehot pois. Ainakin luulen, että se on syypää. Kun heittää löylyä, vaikutus häviää suht nopeasti. Olen myös miettinyt jos sauna falskaa jostain, mutta se ei tunnu mahdolliselta selitykseltä, sillä rakennusvaiheessa se eristettiin hyvin ja lasit on asianmukaista lämpölasia.

    • tieota

      norjassa eri sähkö alueesta riippuen kuin suomessa. harvian olisi tullut se varmistaa
      ennen myyntiä. Eli soitto niille Muurameen niin varmaan saat Suomen parasta palvelua. ;)

    • Anonyymi

      Perkele mää oon saunomasa hyväännäköösten mimmienkanssa klo 12 päivällä (iltaa vielä jälellä ;) hahah) ja voin sen sanoa että tuo vikatila nappula homma jäbä pelasti illan, kiitos <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe