Jälleenvuokraus

TarjaKo

Minulla on työasunto toisella paikkakunnalla kuin missä vakituisesti asun. Allekirjoitin tyhmyyksissäni vuoden määräaikaisen vuokrasopimuksen, joka tämän vuoden jälkeen jatkuisi sitten toistaiseksi voimassaolevana. Olen kuitenkin nyt sairastunut niin, että en kykene pian jatkamaan tässä työssä, jota varten työasunto minulla on ja olen palaamassa kokonaan kotipaikkakunnalleni. Tiedän, että asuntoni sijoitusomistaja ei tule asiassa vastaan ja pura määräaikaista vuokrasopimusta, eikä minulla ole varaa maksaa asunnosta vuokraa puolta vuotta. Voinko jälleenvuokrata asunnon, jonka vuokrasuhde on määräaikainen? Tiedän, että vuokranantajan lupa on kysyttävä ensin, mutta voiko hänellä olla lakisääteinen syy kieltäytyä jälleenvuokraamisesta?

5

771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • finlexi

Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta 73 §

Ilmoittamisvelvollisuus jälleenvuokrauksessa

Ensivuokralaisen on ilmoitettava jälleenvuokralaiselleen oma vuokranantajansa ja ensivuokrasopimuksen ehdot sekä vuokranantajalleen jälleenvuokrasuhde ja jälleenvuokralainen.

-------------------

Lupaa ei siis tarvitse kysyä, mutta vuokranantajalle pitää ilmoittaa asiasta.

Voit jälleenvuokrata asunnon vain määräaikaisesti oman sopimuksesi päättymiseen asti.

• TarjaKo

Kiitos!

• rautalankaaa

Laissa sanotaan myös näin: Jälleenvuokrasuhteella tarkoitetaan vuokrasuhdetta, joka syntyy, kun vuokranantajalta asuinhuoneiston vuokrannut (ensivuokralainen) vuokraa koko huoneiston vuokrasopimuksen tai vuokranantajan erikseen antaman luvan perusteella edelleen yhdelle tai useammalle omalle vuokralaiselleen (jälleenvuokralainen). Ensivuokrasuhteella tarkoitetaan vuokranantajan ja ensivuokralaisen kesken olevaa vuokrasuhdetta.

Siis koko huoneiston vuokrasopimus voidaan jälleenvuokrata ilman luvan kysymistä, mutta vuokranantajan erikseen antaman luvan perusteella saa jälleenvuokrata edelleen yhdelle tai useammalle omalle vuokralaiselleen (jälleenvuokralainen)

Suomentakaa joku

• vuokraisänt...

Oletko tarkistanut onko sairastuminen ja muutto toiselle paikkakunnalle laillinen syy irtisanoa määräaikainen vuokrasopimus. Laki mainitsee joitain syitä jolloin määräaikaisen sopimuksen voi irtisanoa. Onko sinulla sopimuksessa mainittu sopimussakkoa siltä varalta, että lähdet asunnosta ennen kuin määräaika on kulunut umpeen ?

• TarjaKo

On toki sairastuminen ja muutto toiselle paikkakunnalle riittävä syy sopimuksen irtisanomiseen, mutta minulla ei toki ole varaa maksaa vuokraa esim. sopimusjan loppuun, joka vuokranantajan on kuulemma mahdollista vaatia. Myöskään mahdolliset oikeudenkäyntikulut tuomioistuimen päätöstä varten eivät mahdu budjettiin. Nyt saan työasunnosta työasuntovähennystä suoraan verotuksessa 250e/kk, mikäli en enää ole tällä paikkakunnalla töissä, lakkaa luonnollisesti myös työasuntovähennys, jolloin joutuisin maksamaan koko suuren vuokrasumman. Fiksua olisi toki ensin kysyä asioita vuoktraemännältä suoraan, mutta hän opn hyvin lakitietoinen ja tiukka, joten jotain pohjatietoa pitää itselläkin olla ennen neuvotteluja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe