Maremmanon karkailu

_Chaos_

Hei!

Meille tuli pari kk sitten 2v leikattu maremmano narttu, jonka aiempi koti oli ollut omakotitalo, jonka piha-alue aidattu.

Meillä taas on maatila, jossa pihaa ei ole aidattu tai rajattu.

Ongelmaksi onkin tullut koiran jatkuva karkailu, koiraa varten on pystytty puoleen väliin peltoa keppejä ja niiden väliin nauhaa, joita se ei saisi ylittää. Tätä on koetettu sille opettaa herkkujen avulla. Silloin kun on itse pihalla sitä komentamassa, se ei rajojen yli mene, mutta kun se jää yksin, koira kyllä lähtee omin lupineen pois ja saattaa olla poissa useitakin tunteja.

Käsittääkseni kuitenkin maremmanot osaavat olla tietyn alueen rajojen sisäpuolella, työskenteleväthän ne lammasten kanssa ja siellä on niille opetettu ettei alueelta saa lähteä vaeltelemaan.

Osaisiko joku siis neuvoa, miten koiran saisi pysymään pihassa? Alueen aitaaminen ei tule kysymykseen, koska piha-alue on todella suuri.

Kaikki neuvot tulevat tarpeeseen, ja olisin kiitollinen vastauksista!!!

Kiitos :)

10

635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhautunut ?

      Saako koiranne tarpeeksi liikuntaa ollakseen tyytyväinen ?

      • _Chaos_

        Kyllä saa, joka päivä lenkkeillään ainakin pari tuntia, ja saa juosta ihan irti. Joten liikunnasta karkailun ei pitäisi olla kiinni.


    • Ikävä ämmä

      hanki kunnon aidat! Laumanvartija, vain joitakin poikkeuksia lukuunottamatta, ei pysy aitaamattomassa pihassa. Usko hyvä ihminen ajoissa.

    • ihan ystävyydellä

      Parempi rakentaa kunnon aita.
      Se viihtyy rajattujen aluiden sisällä ja vartioi niitä.
      Jos sulla on rajaamaton alue, niin se ei ole fyysisesti käsiteltävissä oleva tila jota vartioida, varsinkaan kun ei ole mitä vartioida (karja)

      Eli rakenna aita........

      • kaukkaristi

        Kaikki maremmat eivät vartioi reviiriään ylisuojelevasti, vaan tottuvat vieraisiin, kun pennusta asti ovat olleet niiden kanssa tekemisissä. Tosin maremmaa en henkilökohtaisesti tunne yhdenkään yksilön kautta, mutta olen kuullut kaukasianpaimenkoirien olevan maremmaakin kovempia vahteja, eivätkä kaikki tuntemani kaukkarit (tunnen paljon kaukasianpaimenkoiria) vahdi muuten kuin ilmoitushaukulla, koska ovat tottuneet vieraisiin. Ja jos koira ei piittaa vartioimisesta, niin miksi sitä pitäisi siihen yllyttää ? Tosin enhän minä tiedä, vartioiko aloittajan koira, mutta ette tekään voi tietää. Sitä mukaa kun laumanvartijakoirien alkuperäinen käyttötarkoitus vähenee, myös laumanvartijarotujen vartiointivietit keskimääräisesti heikkenevät. Mutta jos alunperin paimen- tai vahtikoiraksi kegitetyn rodun koira (yksilöllisesti) ei koskaan tapaile vieraita, niin tietysti se muuttuu epäluuloiseksi niitä kohtaan.


      • Saman kokenut..
        kaukkaristi kirjoitti:

        Kaikki maremmat eivät vartioi reviiriään ylisuojelevasti, vaan tottuvat vieraisiin, kun pennusta asti ovat olleet niiden kanssa tekemisissä. Tosin maremmaa en henkilökohtaisesti tunne yhdenkään yksilön kautta, mutta olen kuullut kaukasianpaimenkoirien olevan maremmaakin kovempia vahteja, eivätkä kaikki tuntemani kaukkarit (tunnen paljon kaukasianpaimenkoiria) vahdi muuten kuin ilmoitushaukulla, koska ovat tottuneet vieraisiin. Ja jos koira ei piittaa vartioimisesta, niin miksi sitä pitäisi siihen yllyttää ? Tosin enhän minä tiedä, vartioiko aloittajan koira, mutta ette tekään voi tietää. Sitä mukaa kun laumanvartijakoirien alkuperäinen käyttötarkoitus vähenee, myös laumanvartijarotujen vartiointivietit keskimääräisesti heikkenevät. Mutta jos alunperin paimen- tai vahtikoiraksi kegitetyn rodun koira (yksilöllisesti) ei koskaan tapaile vieraita, niin tietysti se muuttuu epäluuloiseksi niitä kohtaan.

        Moikka. Tässä sulle neuvo ; sähköpaimen. Laitat niiden narujen tilalle ylös ja alas sillain rautalangat, että koiran on osuttava niihin jos siitä haluaa poistua. Hevosille tarkoitettu sähköpaimenen vahvuus on isolle koiralle aivan sopiva. Tulee sellainen tälli että koira ei KOSKAAN toista kertaa siihen naruun koske!!


    • pystiffistä

      En nyt tiiä onko tämä neuvo mutta kokemus.
      Mulle tuli hoitoon pystiffi, joka aiemmassa kodissaan maatalossa oli karkaillut jatkuvalla syötöllä millon minnekkin. Sitten se tuli tänne, asun rivarissa ja pihaa on riittävästi, ei-aidattua.
      Ekat 2 viikkoa keskityin vain koiraan, totutin sen uuteen paikkakuntaan ja lähiympäristöön ja itseeni.
      (siis olen työtön ja aikaa on) Oltiin heti alkuun kun paita ja peppu siis.
      Tehtiin pitkiä hihnalenkkejä ja lopulta uskalsin päästää sen irti joksikin aikaa, muutaman kerran se läksi hötkyämään mutta ihan näköetäisyydellä, ja palasi takaisin.
      Kesällä mulla sai olla ovet selällään ja koira irti, se joko makoili eteisessä tai ulkorappusilla.

      Liekkö taika siinä alkuvaiheen totuttamisjaksolla, nyt se ei enää karkaile, vaikka mahollisuuksia
      kyllä oisi siihen runsaasti. Nyt se lorvii lumihankeen, tekee siihen pesän ja sieltä käsin tsiigailee
      mitä naapurit touhuaa.

      Ja toinen pikkuvinkki-- kun se tulee kiltisti, nätisti, ominpäin sisään niin annan kuivaneen leivänkäntyn
      ikään kuin palkaksi.

      Koiralle tuli aikamoinen elämänmuutos isosta perheestä kaksin mun kanssa olemaan, ja mietittiin
      omistajan kanssa että ehkä se kuitenkin aiemmin kärsi huomion puutteesta tarhakoirana.
      Nyt se seuraa mua kun hai laivaa ja kaikki sisäjutskat me tehhään yhessä.

      • Ikävä ämmä

        Ja että kuivalla leivänkäntyllä laumis taltutetaan.

        Kuulehan nyt, puhut jostain yksittäistapauksesta, yhden koiran kokemuksesta, joka ei ole edes omasi, vaan hoidossa. Sen peruteellako sitten ryhdyt neuvoon ja vinkkaan laumikselle ominaisen piirteen poiskoulimisessa?

        Laumis on laumis vaikka voissa paistais. Yksittäisiä poikkeuksia on. Ja valitettavasti juuri niihin sitten aina vedotaan. Aloittaja nyt vaan ottaa valitsemastaan rodusta selvää sitä kasvattavilta ja useamman koiran omistaneilta, pistää omaan arvoonsa sitten nämä helppoheikit.


      • nimesi mukanen
        Ikävä ämmä kirjoitti:

        Ja että kuivalla leivänkäntyllä laumis taltutetaan.

        Kuulehan nyt, puhut jostain yksittäistapauksesta, yhden koiran kokemuksesta, joka ei ole edes omasi, vaan hoidossa. Sen peruteellako sitten ryhdyt neuvoon ja vinkkaan laumikselle ominaisen piirteen poiskoulimisessa?

        Laumis on laumis vaikka voissa paistais. Yksittäisiä poikkeuksia on. Ja valitettavasti juuri niihin sitten aina vedotaan. Aloittaja nyt vaan ottaa valitsemastaan rodusta selvää sitä kasvattavilta ja useamman koiran omistaneilta, pistää omaan arvoonsa sitten nämä helppoheikit.

        No olen vaan verry sorry jos tämä laumis tottui olemaan täällä, onkos se nyt sulle isokin ongelma ?

        Tätä ennen olen kouluttanut boksereita, serpejä, noutajia, tervuja ja lamppuharjoja.
        Vanhaa englannin lammaskoiraa.

        Sokean opaskoiran peesarina pari vuotta, samoin kun siis sokean opastajana.
        kannattappa katsoa nuo Juhan sivut vaikka

        www.herttuainen.fi.

        ja viisastua,

        Se millä laumis taltutetaan on auktoriteetti.
        Leipä on se muodollinen palkka.
        Sitä kaiketikin pitäsi antaa sulle ?


      • Ikävä ämmä
        nimesi mukanen kirjoitti:

        No olen vaan verry sorry jos tämä laumis tottui olemaan täällä, onkos se nyt sulle isokin ongelma ?

        Tätä ennen olen kouluttanut boksereita, serpejä, noutajia, tervuja ja lamppuharjoja.
        Vanhaa englannin lammaskoiraa.

        Sokean opaskoiran peesarina pari vuotta, samoin kun siis sokean opastajana.
        kannattappa katsoa nuo Juhan sivut vaikka

        www.herttuainen.fi.

        ja viisastua,

        Se millä laumis taltutetaan on auktoriteetti.
        Leipä on se muodollinen palkka.
        Sitä kaiketikin pitäsi antaa sulle ?

        ja yks pääsky kesän tekee...

        Juuri tällaiset yksilötarinat innostavat ihmisiä päättömiin ratkaisuihin, jotka johtaa sitten koirien kohdalla ikäviin kohtaloihin. Kolmesta lajityypillisestä laumiksestani kaksi on juuri tällaisista kodeista, joissa on uskottu namipalanl, rakkauden riittävän ja palveluskoira-kokemuksen riittävän. Ottamattamatta lainkaan selvää rotutyypillisestä käyttäytymisestä. Nämä päätyivät nyt onnekseen jatkaan elämäänsä uusissa ympyröissä, mutta valitettavan moni nuori laumis joko siirtyy kiertoon tai sitten suoraan eläinlekurin pakeille lopetettavaksi ennen kuin on edes täysi-ikäiseksi kasvanut.

        Aloittajaa kehotan ottaan selvää valitsemastaan rodusta ja harkitseen tarkkaan mihin on ryhtymässä. Ja laittaa ne aidat, niin koiransa kuin myös muiden turvallisuuden ja mielenrauhan pitimiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      696
      5380
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3347
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2593
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2419
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe