iv-putkien eristys

ullakolla

pitäisikö iv-putket eristää ullakotilassa jos ovat puhallusvillan sisällä.
putkien pääll tulee 200-250mm puhallusvillaa.
putket lepäävät kattotuolin alapaarteen päällä.

12

1748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä...

      eristää.

    • ei...

      "kuuman" iv-putki ympärillä puhallusvillassa syntyy voimakkaita konvektiovirtauksia, jotka heikentävät sekä putken että koko katon eristyskykyä. Laittamalla 50 mm tuulensuojalla (alumiinipinta tai vastaava)varustettua villaa, vähennetään putken ympäristön konvektiota ja eristykyky paranee.

      Puhallusvilla myös painuu ajankanssa, jolloin putki voi jäädä kokonaan ilman eristettä. Myös tämän syyn takia erillinen eristys on paikallaan.

      • ei virhettä ilmankaa

        Tästä aiheesta on väitelty kovasti, mutta siitä on myös ihan määräykset olemassa RT-korteissa.

        Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi.

        Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla.


      • HansaHE
        ei virhettä ilmankaa kirjoitti:

        Tästä aiheesta on väitelty kovasti, mutta siitä on myös ihan määräykset olemassa RT-korteissa.

        Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi.

        Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla.

        Niimpä. Ohjeet ovat selkeät, mutta kun nuo asentajat ovat ammattikoulupohjalta sitä mieltä että "näi ne o aina tehty. Ei ne insinöörit mittää tiedä" ja laittavat uutta norttia palamaan.

        Konvektio. Ihan varmaan juu. Popniitin reiästä johtuva sellainen, kun ei jaksanut hakea lisää paineenkestäviä niittejä.


      • eristeissä
        HansaHE kirjoitti:

        Niimpä. Ohjeet ovat selkeät, mutta kun nuo asentajat ovat ammattikoulupohjalta sitä mieltä että "näi ne o aina tehty. Ei ne insinöörit mittää tiedä" ja laittavat uutta norttia palamaan.

        Konvektio. Ihan varmaan juu. Popniitin reiästä johtuva sellainen, kun ei jaksanut hakea lisää paineenkestäviä niittejä.

        Konvektion vaikutuksia voi opiskella vaikkapa tuolta

        http://www.edilex.fi/data/rakentamismaaraykset/th5_2007.pdf

        Elikkäs: mitä höttöisempi materiaali, sitä suurempi konvektion vaikutus eristeessä (puhallusvilla =höttöä). Laittamalla putken ympärille 50 mm huonosti ilmaa läpäisevää villaa saadaan 20-30 % parempi eristys kuin että putki heitetään suoraan puhallusvillan sekaan.


      • HansaHE
        eristeissä kirjoitti:

        Konvektion vaikutuksia voi opiskella vaikkapa tuolta

        http://www.edilex.fi/data/rakentamismaaraykset/th5_2007.pdf

        Elikkäs: mitä höttöisempi materiaali, sitä suurempi konvektion vaikutus eristeessä (puhallusvilla =höttöä). Laittamalla putken ympärille 50 mm huonosti ilmaa läpäisevää villaa saadaan 20-30 % parempi eristys kuin että putki heitetään suoraan puhallusvillan sekaan.

        Mainitsemasi dokumentti on tuttu, joten en jaksa lukea sitä läpi. Mutta muistan 90% varmuudella että siitä ei löydy yhtään kaavaa/taulukkoa joka tukisi esittämiäsi prosentteja. Eikä siinä myöskään käsitellä teknisiä eristeitä (IV). Muistaakseni. Ihan sama joka tapauksessa.


      • HansaHE kirjoitti:

        Mainitsemasi dokumentti on tuttu, joten en jaksa lukea sitä läpi. Mutta muistan 90% varmuudella että siitä ei löydy yhtään kaavaa/taulukkoa joka tukisi esittämiäsi prosentteja. Eikä siinä myöskään käsitellä teknisiä eristeitä (IV). Muistaakseni. Ihan sama joka tapauksessa.

        vaikka tapauksella 1a ja 3a

        1 a Δλkonvektio = [2 x (l - 200 x 10-6) 0,003] W/(m · K)
        1 b Δλkonvektio = [2 x (l - 200 x 10-6) 0,004] W/(m · K)
        2 a Δλkonvektio = [3 x (l - 200 x 10-6) 0,006] W/(m · K)
        2 b Δλkonvektio = [3 x (l - 200 x 10-6) 0,008] W/(m · K)
        3 a Δλkonvektio = [5 x (l - 200 x 10-6) 0,009] W/(m · K)
        3 b Δλkonvektio = [5 x (l - 200 x 10-6) 0,012] W/(m · K)

        1, 2,3 =suojaustapa a,b= asennustala l ilmanläpäisy


        1 Eristeen molemmin puolin jokseenkin tiivis verhous.
        Jokseenkin tiiviin verhouksen ilmanläpäisykerroin kl ≤ 1 x 10-6 m3/(m2 · s · Pa)
        Verhous esim. betoni, tiili, tiivis levy, muovikalvo, eristyspaperi tms. pitävästi saumattuna.
        2 Seinässä tai vaakatasoon nähden enemmän kuin 30o kallistetussa rakenteessa olevan eristeen
        toisella puolella jokseenkin tiivis verhous, toisella puolella puolitiivis verhous.
        Puolitiiviin verhouksen ilmanläpäisykerroin kl ≤ 10 x 10-6 m3/(m2 · s · Pa)
        Verhous esim. tuulensuojana toimiva rakennuslevy tai -paperi ilman tiivistävää saumausta.
        Ylä- tai alapohjassa sekä vaakatasoon nähden enintään 30º kallistetussa rakenteessa olevan eristeen
        toisella puolella on jokseenkin tiivis verhous, toisella puolella ilmatila, jossa virtausnopeus
        enintään 1 m/s.
        3 Seinässä tai vaakatasoon nähden enemmän kuin 30o kallistetussa rakenteessa olevan eristeen
        toisella puolella on jokseenkin tiivis verhous, toisella puolella ilmatila tai ilmaväli.


      • JP
        ei virhettä ilmankaa kirjoitti:

        Tästä aiheesta on väitelty kovasti, mutta siitä on myös ihan määräykset olemassa RT-korteissa.

        Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi.

        Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla.

        "Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi."

        Yleisesti ottaen tai ei, mutta sekä eriste- että IV-konevalmistajat ovat tästä kyllä eri mieltä.

        "Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla."

        Helpottaisitko asiaa laittamalla linkkiä?


      • JP kirjoitti:

        "Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi."

        Yleisesti ottaen tai ei, mutta sekä eriste- että IV-konevalmistajat ovat tästä kyllä eri mieltä.

        "Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla."

        Helpottaisitko asiaa laittamalla linkkiä?

        http://www.isover.fi/Esitteet/ISOTEC Tekniset eristeet/ISOTEC Pientalon tekniset eristykset/

        ei tarvitse arvailla.


      • JP
        asdfsdfgghh kirjoitti:

        http://www.isover.fi/Esitteet/ISOTEC Tekniset eristeet/ISOTEC Pientalon tekniset eristykset/

        ei tarvitse arvailla.

        Tuolla ohjeessa ei mielestäni puhuta sellaista, että tuloilmakanava asennettaisiin aina höyrytiiviisti. Ulkoilmakanava sen sijaan eristetään tuon mukaan aina höyrytiiviisti, mutta tässä onkin sitten ristiriita esimerkiksi Parocin ja vaikkapa Ilton ohjeisiin kylmän ullakkotilan osalta. Poistoilmakanavan eristykseen ei tuon mukaan taasen ole mitään vaikutusta onko käytössä jäähdytystä vai ei.


    • Sivustaseuraava

      Tuolla toisaalla Rakentaja.fi sivuillakin on tätäkin asiaa usein pähkäilty ja palstan yksi omistaja Monta on pitänyt porukkansa ojennuksessa. No,tiedä nyt onko ihan aina hänen "viimeinen sanansa" ollut oikea tai edes paras mutta kuitenkin...

    • nii-n

      eristäkää putket ennen kuin nostatte ne ylös.. jää vain liitoskohdat "yläilmoihin" eristettäväksi..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe